Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2007, 02:17
Krekker
Krekker is offline
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Cowon iAudio X5. Ik heb er de rockbox firmware opgezet. Deze rockbox firmware kan omgaan met Replay Gain tags. Ik wil daarom met Foobar 2000 Replay Gain tags toevoegen aan mijn mp3 bestanden, maar ik weet eigenlijk niet precies wat ik moet doen om precies te bereiken wat ik wil.

Mijn filetree ziet er ongeveer zo uit:
Code:
D:.
+---Albums
|   +---Artiest - Albumnaam
|   |   +---CD 1
|   |   \---CD 2
|   |   +---CD 1
|   |   +---CD 2
|   |   \---CD 3
|   \---Etc.
+---Folder met losse nummers
\---Folder met losse nummers
De bestanden zijn als volgt getagged:
  • Bestanden in albums hebben een identieke album tag, maar in het geval van albums met verschillende artiesten ook verschillende artiest tags
  • Albums die uit meerdere cd's bestaan hebben albumtags als "albumnaam cd 1" en "albumnaam cd 2"
  • Bestanden in de folders met losse nummers hebben een artist tag en een title tag, that's it

Ik wil het volgende bereiken:
  • De losse nummers moeten allemaal op hetzelfde volume afspelen
  • Interne volumeverschillen van albums moeten behouden blijven. Als track 2 van een album harder hoort te klinken dan track 1, dan moet dat zo blijven.
  • Het algehele volume van alle albums moet gelijk zijn, teven moet die hetzelfde zijn als die van de losse nummers.

Ik heb de volgende problemen:
  • Foobar 2000 ziet albums met verschillende artiesten als meerdere albums
  • Hetzelfde geldt voor multi-cd albums
  • Als er meerdere losse nummers van een artiest zijn worden die samen als album gezien

Wat is nou de correcte manier om Replay Gain tags toe te voegen, zodat ik al mijn wensen kan vervullen?

Laatst gewijzigd op 31-03-2007 om 02:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2007, 09:02
Verwijderd
'Scan Selection As Albums (by tags)'
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 01:17
Krekker
Krekker is offline
Dat werkt dus niet, want dan ziet hij bijvoorbeeld een multi-cd album als meerdere albums en blijft de volumeverhouding tussen nummer x op cd1 en nummer y op cd2 niet behouden. Daar is dan wel mee te leven, maar niet dat een cd met verschillende artist-tags (ivm duetten enzo) niet in verhouding blijft.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 20:42
Verwijderd
Dan moet je de albumtags aanpassen voordat je ReplayGain laat scannen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 20:59
Krekker
Krekker is offline
Ja, maar dat wil ik helemaal niet.

Ondertussen heb ik het volgende gedaan:
-Alle niet-multi-cd en niet-various-artist albums gescand met de optie 'Scan Selection As Albums (by tags)'
-Alle afwijkende albums afzonderlijk ingeladen en gescand met 'Scan Selection As Single Album'
-Alle losse nummers gescand met 'Scan Per-File Track Gain'

Werkt dit zo?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 17:34
Verwijderd
Vast. Geen idee eigenlijk. Ik heb mijn gehele playlist op hetzelfde volume.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 11:00
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Zijn er ook nog bepaalde tags om de namen van artiesten e.d. snel te wijzigen, zonder dit 1 voor 1 handmatig te moeten wijzigen?
Oud 04-04-2007, 16:53
Krekker
Krekker is offline
Google op "Tag & Rename"
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 17:22
ILUsion
ILUsion is offline
Tag en Rename kan niet op tegen Foobar. Hetgene waar je wél op moet zoeken is Tagz (in combinatie met foobar2000 en eventueel Masstagger). Dit is een soort scripttaal waarmee je (mits wat programmeerervaring) vrij snel tags kan manipuleren (als je tags tenminste goed geordend zijn). Hiermee kan je heel goed je gehele collectie beheren, hetgene dat ik je verder aanraad, is om de ALBUM-tag enkel voor albumtitel te gebruiken, en dan bv. DISCNUMBER of PARTINSET te gebruiken voor het nummer van de cd (en TRACKNUMBER is het nummer van het liedje op die cd, om verwarring te voorkomen). Hetzelfde voor multi-artist albums (compilations meestal). Het gangbare systeem daarvoor is de tag ALBUM ARTIST (of ALBUMARTIST of ALBUM_ARTIST) te gebruiken als het album meerdere artiesten heeft (bij een compilatie zet je daar dan bijvoorbeeld "va" of "various artists" in, bij een album van een groep waarbij een liedje gezongen wordt door iemand anders of in combinatie met iemand anders, gewoon de naam van de hoofdartiest in die tag zetten en dan bij ARTST "artist1\artist2\..." (die slashes worden vervangen door komma's, maak je geen zorgen).
Oud 07-04-2007, 14:34
Krekker
Krekker is offline
Ik weet dat je verschillende tags hebt voor dat soort dingen, maar het probleem is dat m'n mp3speler die tags behandelt als lucht.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2007, 17:29
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Krekker schreef op 07-04-2007 @ 15:34 :
Ik weet dat je verschillende tags hebt voor dat soort dingen, maar het probleem is dat m'n mp3speler die tags behandelt als lucht.
Dat is meestal zo, en daar kan je weinig aan veranderen dan je MP3's opnieuwop te nemen dacht ik (alhoewel, ik meen me te herinneren dat MP3Gain wel je MP3's kon aanpassen met die tags zodat ze op alle MP3-spelers zouden werken, maar ik herinner me ook dat dat heel wat problemen gaf in verband met de tags die wel al aanwezig waren (alles werd APE2 ipv ID3 (v1/v2)), maar misschien kan je dat best zelf nog eens opzoeken, want ik heb het programma zelf nooit echt gebruikt).
Reageren

Regels voor berichten