Het verbaast (aangenaam) me dat jullie beiden zulke essentiële dingen zeggen over mijn gedicht, rake dingen.
Ik dacht: lang weggeweest, mensen zullen het misschien vreemd vinden. Lang weggeweest, lang gedicht.
Noujaaaa.
Ik heb een nieuw spoor ontdekt, qua dichten bedoel ik. Hoewel ik bij sommige stukken uit dit gedicht nog steeds mijn vraagtekens heb, en ik ook wéét dat het nog niet af is, heb ik toch het gevoel dat ik achter dit gedicht sta, dat dít gedicht belangrijk is voor wie ik ben als 'dichteres'. Wat je zegt over de onalledaagse woorden Lieke, ik ben blij dat je het zegt (en ik hoor het ook van andere mensen), ik hou ervan om die onalledaagse woorden te vangen. Het is grappig hoeveel woorden er bestaan, woorden die ik lang niet allemaal ken. Maar goed, wat ik ermee bedoel, dat soort woorden beschrijven het beste wat ik wil zeggen. De golfslag gaat inderdaad verloren, maar ach, ik hou niet van sagt en liev en vloeiendheid denk ik. Is het zo erg / storend?
Het klopt dat het begin van het gedicht het slechts is. Ik heb er té lang op gewerkt, het is inderdaad een beetje geforceerd. Ik wist niet meer hoe ik het wel kon zeggen. Maar toch vind ik de motivatie om er verder mee te gaan, je hebt gelijk: ik moet herschrijven, herschrijven, herschrijven. Met name het eerste deel.
Ik ben blij dat het Duits goed overkomt, en ook het verhaal. Duits is heerlijk ja, heb ik ontdekt, vooral om te schrijven, te denken. En de schreeuwende Duitsers zie je dan zo voor je

Ik denk dat juist het lange van het gedicht wordt gecompenseerd (enigzins) door het fragmentarische van mijn schrijven. Het fragmentarische schept voor mij ook weer iets van gelaagdheid ofzo.. Ik moet alleen de balans zien te vinden.
Toch stel ik tips en kritiek zeer op prijs, ik heb iig nu de motivatie gevonden om weer verder te schrijven
btw Tiergarten is geen dierentuin, maar een groot park in Berlijn, in de wijk Tiergarten.