Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2007, 18:57
gijsss
gijsss is offline
Ik had even een vraagje,

gegeven is de functie f(x) = (ln x)^2 + 2 ln x - 2
dan staan er wat vragen over buigraaklijnen en coordinaten van de buigpunten en ook:
'er zijn 2 lijnen vanuit O die de grafiek van f raken. Stel van elk van deze lijnen een vergelijking op.'

en daar kwam ik niet uit, ik had gewoon te weinig gegeven ed, maar dan staat er bij de uitwerkingen

'de x-coordinaat van de raakpunten is een oplossing van f'(x) = ( f(x) / x )'

en dat snap ik niet. Is dit een regeltje wat ik moet kennen? geldt dit voor elke grafiek of alleen omdat de grafiek een buigpunten heeft?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2007, 21:28
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
gijsss schreef op 18-04-2007 @ 19:57 :
Ik had even een vraagje,

gegeven is de functie f(x) = (ln x)^2 + 2 ln x - 2
dan staan er wat vragen over buigraaklijnen en coordinaten van de buigpunten en ook:
'er zijn 2 lijnen vanuit O die de grafiek van f raken. Stel van elk van deze lijnen een vergelijking op.'

en daar kwam ik niet uit, ik had gewoon te weinig gegeven ed, maar dan staat er bij de uitwerkingen

'de x-coordinaat van de raakpunten is een oplossing van f'(x) = ( f(x) / x )'

en dat snap ik niet. Is dit een regeltje wat ik moet kennen? geldt dit voor elke grafiek of alleen omdat de grafiek een buigpunten heeft?

alvast bedankt
Een lijn door O heeft de vergelijking y=a*x. Omdat deze lijn de grafiek van f moet raken geldt: f(x)=a*x en f'(x)=a. Blijkbaar geldt in dit geval dus: f'(x)=a*x/x=f(x)/x. Je maakt hier gebruik van de regel dat de grafieken van f en g elkaar raken als f(x)=g(x) en f'(x)=g'(x).
Omdat de x-coördinaat van de raakpunten te vinden is uit f'(x)=f(x)/x moeten we dus 2*ln(x)/x+2/x=(lnČ(x)+2*ln(x)-2)/x oplossen, ofwel 2*ln(x)+2=lnČ(x)+2*ln(x)-2, dus lnČ(x)-4=0, dus (ln(x)-2)(ln(x)+2)=0, dus ln(x)-2=0 of ln(x)+2=0, dus ln(x)=2 of ln(x)=-2, dus x=eČ of x=e-2. Voor x=eČ geldt: f'(x)=a=e-2*2*ln(eČ)+2*e-2
=4*e-2+2*e-2=6*e-2, dus dit geeft de raaklijn y=6*e-2*x. Voor x=e-2 geldt: f'(x)=a=eČ*2*ln(e-2)+2*eČ=-4*eČ+2*eČ=-2*eČ, dus dit geeft de raaklijn y=-2*eČ*x.
Oud 18-04-2007, 21:54
gijsss
gijsss is offline
jaa, toen ik die formule gebruikte kwam ik daar ook op uit bedankt

maar je zegt 'Blijkbaar geldt in dit geval dus: f'(x)=a*x/x=f(x)/x. '
waarom geldt het in dit geval? omdat het een raaklijn door O is? of om iets anders?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 17:38
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
gijsss schreef op 18-04-2007 @ 22:54 :
jaa, toen ik die formule gebruikte kwam ik daar ook op uit bedankt
Graag gedaan.

Citaat:
gijsss schreef op 18-04-2007 @ 22:54 :
maar je zegt 'Blijkbaar geldt in dit geval dus: f'(x)=a*x/x=f(x)/x. '
waarom geldt het in dit geval? omdat het een raaklijn door O is? of om iets anders?
Het heeft inderdaad te maken met het feit dat er sprake is van een raaklijn door O. Je hebt een gegeven functie f, en de raaklijn door O is een functie g met g(x)=a*x. Omdat de grafieken van f en g elkaar raken geldt: f(x)=g(x) en f'(x)=g'(x), dus f(x)=a*x en f'(x)=a, dus f'(x)=a*x/x=f(x)/x.
Reageren

Regels voor berichten