Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2007, 10:06
bagel
bagel is offline
Goedemorgen

Mijn naam is Maaike, 17 jaar, 'studente' horeca ondernemer/manager (mbo hotelschool) in Leeuwarden.

Voor deze opleiding heb ik een project genaamd 'my company'. De naam zegt het al, ik moet mijn eigen bedrijf (visueel maar serieus) opzetten. dit alles aan de hand van opdrachten.

Nu is een van de opdrachten een 5 gangen menu te maken en vervolgens moet ik kijken of dit 5 gangen menu geschikt is voor allerlei geloven en andere leefregels zoals het jodendom, de islam, boeddhisme, hindoeïsme, lacto-vegetariers, mensen met een energiepeperkt dieet en diabeticipatientien. Als het gerecht niet geschikt is moet ik andere gerechten bedenkene die wel geschikt voor hen zijn.

Nu heb ik al een klein beetje informatie alleen niet genoeg. Dus nu is mijn vraag: zijn hier misschien mensen die onder 1 van deze groepen 'vallen' of gewoon goed kunnen vertellen wat deze mensen wel en vooral wat ze NIET mogen eten.

Alvast hartelijk dank!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2007, 13:39
Miracle
Miracle is offline
Wat zijn lacto-vegetariers?
Je hebt mensen met een lactose intollerantie. Die mogen geen (koe)melk. Als vervanger daarvoor kun je soja of rijstemelk gebruiken. Dit heb je ook in een soort room, slagroom en kaassoorten.
Vegatariers zijn gewoon mensen die geen vlees eten. Als vleesvervangers kun je verschillende dingen gebruiken: noten, tofu, vega-burgers/worstjes/dingetjes, quorn of vegetarische vleeswaren.

Succes ermee!
Oud 14-04-2007, 13:40
Miracle
Miracle is offline
Dit past trouwens beter op Eten en Drinken denk ik.
Oud 14-04-2007, 15:20
Verwijderd
lacto-vegetariërs zijn vegetariërs die wel zuivel gebruiken maar geen eieren (ovo-vegetariërs gebruiken wel eieren maar geen zuivel, lacto-ovo-vegetariërs allebei wel, de meeste vegetariërs zijn lacto-ovo vegetariër).
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 17:57
bagel
bagel is offline
Hartelijk dank alvast Hier kon ik namenlijk niet echt veel over vinden aangezien ik megod niet zou weten wat het was
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 18:01
Verwijderd
Denk er aan dat de meeste vegetariërs ook géén vis eten. Klink misschien voor de handliggend, maar ik krijg vaak genoeg de vraag of ik dan de visschotel of id wil. Nou nee dus.
Van al die andere categoriën weet ik niet veel.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 16-04-2007 @ 19:01 :
Denk er aan dat de meeste vegetariërs ook géén vis eten. Klink misschien voor de handliggend, maar ik krijg vaak genoeg de vraag of ik dan de visschotel of id wil. Nou nee dus.
Idd...ik heb al zo vaak gehad dat mensen zelfs al een heel visgerecht voor me klaar gemaakt hadden...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 19:58
Bloem
Bloem is offline
Als je die termen in google invult krijg je heel veel sites met uitleg, dus dan hoef je nog niet eens op voorhand te weten wat ze betekenen?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 22:18
Roos
Roos is offline
Je zou als basis kunnen uitgaan van een gezonde caloriearme vegetarische maaltijd.

Dan heb je al veel groepen gedekt.

Natuurlijk kent elke religie nog veel regels (beperkingen en bereidingswijzen), maar die moeten te vinden zijn.

Als je uitgaat van een maaltijd die de meeste groepen (bijna) helemaal kunnen eten, hoef je nog maar een paar 'uitzonderingen' te maken.
Oud 23-04-2007, 12:57
Azulth
Azulth is offline
Een woord... Wikipedia.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 17:05
bagel
bagel is offline
wikipedia gaf mij eigenlijk alleen maar (en dan ook meteen heel veel) informatie over de joodse en islamitische voedingswijze..

maar dankje voor de rest..

en ik was er al vanuit gegaan dat vegatariers ook geen vis eten
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 19:18
martijn1985
martijn1985 is offline
maar het is toch zo'n beetje onmogelijk om aan al die regeltjes wil voldoen tenzij je een bak sla met azijn/olie-dressing maakt? In bijna al het andere zit wel vlees, vis, melk of is niet halal of koosjer...
Oud 24-04-2007, 13:38
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-04-2007 @ 20:03 :
Idd...ik heb al zo vaak gehad dat mensen zelfs al een heel visgerecht voor me klaar gemaakt hadden...
of een schaal bittergarnituur...

- nee dank je, ik ben vegetarier.
- maar dit is kip, hoor
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 15:47
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
bagel schreef op 14-04-2007 @ 11:06 :
diabeticipatientien.
Mensen met diabetes mogen in principe alles eten. Hele zoete dingen als een mars oid is onverstandig, maar het is niet verboden ofzo. Gezond eten is uiteraard aan te raden, maar dat geld voor iedereen.
Het gaat niet zozeer alleen om suiker, maar om de koolhydraten (suikers vallen daaronder) Natuurlijk moeten die mensen dat ook gewoon wel eten, maar ze moeten weten hoeveel ergens in zit en aan de hand daarvan de hoeveelheid insuline bepalen. (Maar verder is het een beetje afhankelijk van het soort therapie. Bij sommige moet een vrij streng dieet houden wat betreft hoeveelheiden koolhydraten per maaltijd, bij andere soorten is het wat losser)
Maar goed, hoeveel ergens in zit weten de meesten op den duur wel.
Oud 24-04-2007, 16:18
Verwijderd
Het is voor mensen met diabetes wel belangrijker om gezond en regelmatig te eten dan voor mensen zonder diabetes, omdat hun eetpatroon moet overeenstemmen met hun medicijn/insuline gebruik. Maar voor een diner hoef je daar dus opzich geen rekening mee te houden.
(ohja: vegeratiër, niet vegatariër. Dan vind je wat meer betrouwbare informatie. En: enkelvoud diabeticus, meervoud diabetici, of: diabetespatiënt/diabetespatiënten, maar niet diabeticipatiënten)

edit: vegetariër natuurlijk, als ik verbeter moet ik het wel goed doen

Laatst gewijzigd op 24-04-2007 om 16:22.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 16:21
Bloem
Bloem is offline
Vegeratiër Sara?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 16:22
Verwijderd
typfout
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 16:42
bagel
bagel is offline
dank je voor de verbetering

ik zat met vega (in de zin van vegaschijf vegaburger vega alles) in mn hoofd en raakte toen de kluts kwijt

maar bedankt voor alle tips heb hier al superveel aan.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2007, 13:02
Crimson
Crimson is offline
nou blijft veel lekkers over als ik dat zo hoor..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten