Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2007, 09:28
dennis018
dennis018 is offline
Hey iedereen, ik heb gister avond voor het eerst zelf brood lopen bakken (met zon bakmix).
Heb volgens mij alles goed gedaan, maar toen het brood klaar was.. was het zon klein laag brood geworden.. Weet iemand of ik iets heb foutgedaan waardoor het niet lekker is gerezen in de oven?

(mja de smaak van het brood was wel top!!)
wil het vanavond of morgen weer gaan proberen, ook niet zo heel goed gerezen brood is toch heel wat lekkerder dan van de bakker
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2007, 10:00
Verwijderd
Als je hem hoger en luchtiger wil, kan je er wat meer gist bij doen. Maar als hij nu gewoon gaar en lekker was, dan zou ik dat niet doen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 10:17
Verwijderd
Het deeg moet ook van te voren een uur rijzen he. Boven de 80 graden gaat de gist kapot en dan werkt het niet meer.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 15:37
dennis018
dennis018 is offline
Voor bereiding van een vloerbrood:
Oventemperatuur en baktijd:
Elektrische oven: 210°C
Heteluchtoven: 200°C
Gasoven: stand 5
Baktijd: ca. 25 minuten

Doe de mix in een beslagkom (houd eventueel één afgestreken eetlepel mix achter voor decoratie) en voeg het water toe. Kneed het geheel in circa 4 minuten met een mixer met deeghaken tot een soepel deeg. Laat het deeg in de kom, afgedekt met plastic, 10 minuten rijzen bij kamertemperatuur.

Druk het deeg plat en trekt het uit tot een lap. Vouw de lap in drieën dicht en druk dit weer plat. Rol de lap stevig op tot een deegrol. Leg de deegrol op een ingevette bakplaat. Als u het brood met de achtergehouden mix wilt decoreren, bestrijk het dan eerst met water. Leg een theedoek over de deegrol en laat het deeg 45 minuten rijzen.

dat staat er op de verpakking (tis de koopmans - Mix voor Waldkornbrood Donker Volkoren)
Alle ingredienten zouden er al in moeten zitten, maar zou je het brood niet voordat je het in de oven doet moeten insnijden ofzo? of met water bestrooien?

Of zou ik het idd langer moeten laten rijzen? ipv 45min bijv 1 uur of nog iets langer?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 15:43
Verwijderd
Je zou 't nog ietsje langer kunnen laten staan; maar nogmaals; waarom? Als het goed gaar en lekker was, waarom moet hij dan hoger worden? Je krijgt er niet meer brood door ofzo hoor...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 15:53
dennis018
dennis018 is offline
Lol tis niet dat ik ''meer'' brood wil ofzo, t lijkt me alleen wat lekkerder als het brood wat luchtiger en groter is.
Nu hap-hap boterham op
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 16:01
Verwijderd
Langer laten rijzen kan altijd. Je kunt er ook een lepel suiker doorheen doen, dan werkt de gist beter.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 16:13
flyaway
flyaway is offline
Misschien helpt het om eerst de gist erin te doen met de olie, vervolgens het meel erop te leggen, helemaal de olie ermee bedekken en vervolgens het zout erop doen. Dan werkt het zout het gist minder tegen
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 16:17
Verwijderd
Oh en volgens Jamie Oliver moet je vanaf het moment dat het deeg goed gemengd lijkt nog minstens tien minuten doorgaan met kneden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten