Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2002, 17:26
PV
PV is offline
PARIJS (ANP) - De Franse president Chirac is zondag ontsnapt aan een moordaanslag. De autoriteiten arresteerden een man die zich met een geweer ophield bij de Arc de Triomphe.

Volgens ooggetuigen haalde de man het wapen uit een gitaarkoffer net toen president Chirac in een open auto voorbij was gereden. Een ooggetuige verklaarde tegen het Franse persbureau AFP dat de 25-jarige Maxime Brunerie bezig was te richten op Chirac voordat hij werd overmeesterd door omstanders. De man wist nog wel een schot te lossen, maar niemand raakte gewond.

Volgens de zender France 2 heeft de man tegenover de politie bekend dat hij het Franse staatshoofd wilde vermoorden. Hij zou hebben gezegd dat hij de wereld wilde veranderen en dat dit een goede manier was om de regering te veranderen.

Zelfmoord

De dader van de mislukte aanslag heeft bij zijn aanhouding geprobeerd zichzelf van het leven te beroven. Dat heeft onderminister Patrick Devedjian van Lokale Vrijheden zondagmiddag gezegd. ,,Hij loste een schot, dat miste. Vervolgens is hij overmeesterd en probeerde hij het wapen op zichzelf te richten'', zo zei Devedjian tijdens het traditionele tuinfeest op het Elysée.

,,Het is geen incident, maar een aanslag. Een extreemrechtse man, rechtser nog dan het Front National, heeft geprobeerd een aanslag te plegen op het leven van de president'', zo vatte de onderminister samen.

De politie heeft laten weten dat de dader, Maxime Brunerie, inmiddels is overgebracht naar een justitiële psychiatrische inrichting. Volgens een woordvoerder heeft de man zijn bekentenis afgelegd tussen allerlei onsamenhangende uitlatingen door. Zijn woorden waren zo verward, dat de politie besloot hem psychiatrisch te laten onderzoeken. Brunerie blijft daar ten minste tot maandagmiddag.
---

Beetje een vaag verhaal... vooral de laatste alinea.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2002, 18:01
waaromniet?
waaromniet? is offline
Jammer dat het mislukt is
Oud 14-07-2002, 18:11
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Gewoon een gestoorde gek dus...

Lastig dat je daar rekening mee moet houden.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 18:54
MAGIC-MAN
MAGIC-MAN is offline
Erg triest...... maar Chirac heeft er volgens mij zelf niets van gemerkt, die ene kogel was niet te horen en ging totaal de andere kant op
Oud 14-07-2002, 19:04
dystopia
dystopia is offline
Hoor het momenteel op het journaal. En het motief, wat ontzettend dom: "om het regeeraccoord te veranderen". Ik neem toch aan dat zijn politieke partij niet op 1 drijvende schakel draait waardoor het als een kaartenhuis in elkaar zou storten wanneer hij er niet meer zou zijn.
Oud 14-07-2002, 19:13
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Alsof zo'n aanslag de rechts-extremisten iets zo opleveren....
Oud 14-07-2002, 19:30
disaster
disaster is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
niet alleen gods wegen zijn ondoorgrondelijk...

overigens vind ik dit wel gwoon een incident, alsof een aanslag geen incident zou kunnen zijn
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 20:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Individueel incident.

Geen terroristische aanslag.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 21:23
Conan the Librarian
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
In zoverre... de hoofdtroef in de media zouden ze kwijt zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 22:24
Balance
Balance is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

In zoverre... de hoofdtroef in de media zouden ze kwijt zijn.
maar das toch negatief voor die gast? hij was tenslotte ook rechts. Of gokte ie dat via die weg Le Pen alsnog aan de mag zou komen ofzo
Oud 14-07-2002, 22:59
Conan the Librarian
Citaat:
linda85 schreef:
maar das toch negatief voor die gast? hij was tenslotte ook rechts. Of gokte ie dat via die weg Le Pen alsnog aan de mag zou komen ofzo
Zoiets, denk ik...
Vziw telt links op het moment niet meer zo mee in Frankrijk, en is het het 'rechts' van Chirac en het 'rechtser' van het Front National. En deze figuur zal aan die rechterkant dan zitten.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 08:59
Tofke_H
Tofke_H is offline
Bwa, je hoort hem 2 keer schieten. En dan niet eens raken, of iemand anders in de buurt. Amateur. Ook vermits die gewoon tussen de mensen gaat staan. Dat die zich dan tenminste een beetje verstopt

Chirac heeft bij mijn weten nog steeds niet gereageerd, ik ben benieuwd hoe die zich nu voelt.
Oud 15-07-2002, 10:18
Shao
Shao is offline
Mode-woorden : terrorist , terroristische aanslag ...
Oud 15-07-2002, 10:54
rene-gn
rene-gn is offline
Chirac heeft volgens mij wel gereageerd, zeer laconiek. En Le Pen was woedend, omdat het weer aan het FN werd toegedicht, waar die man dus niet bij hoort.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 11:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Individueel incident.

En wat als hij in opdracht van een rechts-extremistische groepering handelde?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 11:08
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:
Bwa, je hoort hem 2 keer schieten. En dan niet eens raken, of iemand anders in de buurt. Amateur. Ook vermits die gewoon tussen de mensen gaat staan. Dat die zich dan tenminste een beetje verstopt
Hij heeft 1 keer geschoten (die tweede knal was de echo) en dat gebeurde op het moment dat omstanders hem overmeesterde en het wapen de lucht in hielden (althans volgens de berichten). Later meldden ze dat het pistool waarmee de man schoot te licht van aard was: hij zou Chirac nooit bereikt hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 11:42
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Individueel incident.

Dat zou er nog bij moeten komen!
Oud 15-07-2002, 21:19
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Gatara schreef:

En wat als hij in opdracht van een rechts-extremistische groepering handelde?
dan hadden ze echt geen amateur genomen hoor
Oud 16-07-2002, 18:43
Verwijderd
wat ik me afvroeg: was het wel gelukt, hadden ze daar in France dan Fortuynachtige taferelen gehad?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 19:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Milk schreef:
wat ik me afvroeg: was het wel gelukt, hadden ze daar in France dan Fortuynachtige taferelen gehad?
Neuh,.. het is maar een enkeling die Chirac eigenlijk mag
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:

Neuh,.. het is maar een enkeling die Chirac eigenlijk mag
ja, i know, maar dat vergeten veel mensen vaak als iemand dood gaat eh.. raar is dat altijd..
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 12:54
AGH
AGH is offline
Heel Frankrijk zou waarschijnlijk op haar kop staan als deze aanslag was gelukt.
Chauvinisme staat in Frankrijk sowieso al erg hoog in het vaandel.
Waarschijnlijk zou er een totale hetze jegens Maxime B. worden geopend.

Hoeveel mensen mochten Fortuyn eigenlijk?
In ieder geval niet 90% van de huilende, bij elkaar steun zoekende, het in harmonie levende deel van de Nederlandse bevolking.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 20:11
Verwijderd
Citaat:
AGH schreef:
Heel Frankrijk zou waarschijnlijk op haar kop staan als deze aanslag was gelukt.
Chauvinisme staat in Frankrijk sowieso al erg hoog in het vaandel.
Waarschijnlijk zou er een totale hetze jegens Maxime B. worden geopend.

Hoeveel mensen mochten Fortuyn eigenlijk?
In ieder geval niet 90% van de huilende, bij elkaar steun zoekende, het in harmonie levende deel van de Nederlandse bevolking.
je zegt precies wat ik dacht.. mensen vergeten en vergeven gauw als er iemand dood gaat en al helemaal als iemand vermoord is..
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 11:48
AGH
AGH is offline
Tja, de hypocrisie van het volk.
Waarschijnlijk ben ik zelf overigens ook hypocriet hoor.

Bovendien is het natuurlijk ook een beetje de sensatie die we hier toch willen zien.
Zo nuchter is Nederland allang niet meer.
*Kijk mij!*
‘Ik rouw net een beetje meer dan jij!’
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten