Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2002, 18:16
rickert
rickert is offline
ik schrijf grappige/serieuze collumns op een website over ervaringen in eigen omgeving en in heel NL. Dit doe ik op een zo direct mogelijke en soms onduidelijke manier Ik plaats dr hier een en zouden jullie dan kunnen zeggen wat er allemaal aan verbeterd akn worden??

alvast bedankt

(andere collumns van mij en vriend zien te vinden op www.cybersuperzooi.tk)

hier die van mij:

Nou mijn beste mensen hier dan weer een nieuwe collumn van mij, want er is me toch weer wat schokkends gebeurd oh oh oh oh oh. Zo schokkend zelfs dat ik er over twijfel of ik het jullie wel moet vertellen, maar goed. Het gaat hier niet zoals sommigen misschien verwachten over dat ik bekeerd ben en Joey uit Dawsons Creek nu knapper vind, NEEN mijn beste mensen het gaat over iets veel ernstigers. Ik heb in mijn vorige collumn geschreven dat vrouwen de meest erge wezens zijn die op aarde rondlopen. en Hoppa! nog geen week later ben ik weer verliefd, wat ben ik toch een zwakkeling. En als het dan op een van de weinige meisjes waar ik kans bij maak zou zijn... neeeee ik wordt weer lekker op een onbereikbaar meisje verliefd. De logica ontgaat U en de logica ontgaat mij ook. Zo dat ben ik ook weer kwijt. Aangezien ik zeer veel kritiek heb gehad op mijn vorige collumn waar ik BIJNA namen had genoemd zal ik dat hier niet meer doen. En bovendien de grote schok voor dat meisje,nee dat kan ik haar ook niet aandoen. Zo genoeg weer over mijn leventje. dan wou ik het nu over de Nederlandse politiek hebben. Wat een eikels zeg daar in Den Haag. En dan vooral Matt Herben. Sjonge jonge jonge met die vetkuif en dat enge opgeplakte snorretje van hem. Nou als die ons land gaat besturen daar wordt je niet vrolijk van ofzo. Nee en dan heb ik het nog niet eens over Minister Zalm... ZALM!!!!! Voor zover Nederland nog serieus werd genomen in Europa met de beslissing om Zalm een belangrijke taak te geven is dat wel weg zeg, sjonge jonge jonge wat een drol is dat, met die oe ik heb een te hete aardappel in m'n keel vastzitten stem. Slik dat ding is door!!! Dan ben je er vanaf. Maar dan is er natuurlijk ook altijd weer iets positiefs en dan heb ik het over Jan "Harry Potter" Peter Balkenende. Als die naar buiten komt lopen met die natuurlijke rust van hem, dan kun je toch gerust gaan slapen. Behalve als hij dat natuurlijk tegen je gaat zeggen (dat je rustig kan gaan slapen)want uit de Geschiedenis van Nederland is wel gebleken dat een politicus dan niet te vertrouwen is. En dan wil ik het graag op verzoek van een mooie dame ook even over mijn vakantie werk hebben wat ik sinds kort doe. Wat een KUTwerk is dat zeg. Gatverdamme al die bejaarden eten gewoon NIX van hun eten op. Zit je je daarvoor zo uitteslofen zeg. En wie mag al die etensresten weer van de borden schrapen juist ik. bah bah bah.

Zo dit was het weer

Exter

Exter is me "artiesten" naam als collumnist

Alvast bedankt voor de tips
Oud 13-07-2002, 18:42
Sannetje
Sannetje is offline
Gebruik af en toe eens leestekens op plekken waar het nodig is (bijv tussen twee werkwoorden die niet bij elkaar horen) en maak alinea's, misschien is het dan beter leesbaar.
Oud 13-07-2002, 20:06
oeski
oeski is offline
Ik vond het eerste deel het beste.
In het tweede deel ging je eigenlijk alleen maar mensen afzeiken.
En dat vond ik een beetje saai.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 20:30
Signy
Signy is offline
Ik noem dit geen collumn eigenlijk.
Het gaat nergens over...
In het eerste deel vertel je over meisjes waar je "jammer genoeg" toch weer op valt.. Oke, boejend..
En in het tweede deel zeik je opeens alle ministers af (waarom?) en heb je het 2regeltjes over je baantje wat je KUT vindt. Logisch trouwens he, dat bejaarden haast nix eten, als je wat ouder wordt, doe je minder en wordt je eetlust minder. Maarjah.
Je probeert te erg, en dus wordt het een ongeloofwaardig verhaal.

Probeer rustiger te schrijven, minder naar andere collumnisten te kijken en je eigen schrijfstijl te ontdekken.

Zo weer genoeg van mijn geblablabla.
Oud 13-07-2002, 21:24
Geraldine
Geraldine is offline
Citaat:
rickert schreef:

Nou mijn beste mensen hier dan weer een nieuwe collumn van mij, want er is me toch weer wat schokkends gebeurd oh oh oh oh oh.
mjah, ik stoor me eigenlijk een beetje aan dat oh oh oh oh oh... kweenie, ik vin het niet gemakkelijk lezen.

Citaat:
rickert schreef:

Het gaat hier niet zoals sommigen misschien verwachten over dat ik bekeerd ben en Joey uit Dawsons Creek nu knapper vind, NEEN mijn beste mensen het gaat over iets veel ernstigers.
het hier gaat niet over dat ik bekeerd ben.... das een beetje een kromme zin.

Citaat:
rickert schreef:

De logica ontgaat U en de logica ontgaat mij ook.
Mjah, met 'U' (met hoofdletter dus) word meestal God bedoelt. gewone mensen spreek je dan aan met 'u' (zonder hoofdletter)

Citaat:
rickert schreef:

dan wou ik het nu over de Nederlandse politiek hebben. Wat een eikels zeg daar in Den Haag. En dan vooral Matt Herben. Sjonge jonge jonge met die vetkuif en dat enge opgeplakte snorretje van hem. Nou als die ons land gaat besturen daar wordt je niet vrolijk van ofzo. Nee en dan heb ik het nog niet eens over Minister Zalm... ZALM!!!!! Voor zover Nederland nog serieus werd genomen in Europa met de beslissing om Zalm een belangrijke taak te geven is dat wel weg zeg, sjonge jonge jonge wat een drol is dat, met die oe ik heb een te hete aardappel in m'n keel vastzitten stem. Slik dat ding is door!!! Dan ben je er vanaf.
sjonge jonge jonge vinniknie zo mooi staan in een collum, maja, das mijn mening...

Citaat:
rickert schreef:

Maar dan is er natuurlijk ook altijd weer iets positiefs en dan heb ik het over Jan "Harry Potter" Peter Balkenende. Als die naar buiten komt lopen met die natuurlijke rust van hem, dan kun je toch gerust gaan slapen. Behalve als hij dat natuurlijk tegen je gaat zeggen (dat je rustig kan gaan slapen)want uit de Geschiedenis van Nederland is wel gebleken dat een politicus dan niet te vertrouwen is.
Een zin begin je niet met 'Maar'.
behalve als hij dat natuurlijk tegen je gaat zeggen, ook een beetje een kromme zin.

Citaat:
rickert schreef:

En dan wil ik het graag op verzoek van een mooie dame ook even over mijn vakantie werk hebben wat ik sinds kort doe. Wat een KUTwerk is dat zeg. Gatverdamme al die bejaarden eten gewoon NIX van hun eten op. Zit je je daarvoor zo uitteslofen zeg. En wie mag al die etensresten weer van de borden schrapen juist ik. bah bah bah.

Zo dit was het weer
Een zin begin je niet met 'en'.
'Ik wil het even over mijn vakantiewerk hebben wat ik sinds kort doe' vinnik ook geen mooie zin.
'uit te sloven' is het volgens mij... niet uitteslofen...

Mjah, en verder zou ik wat meer leestekens en alinea's maken.

verder beswel goed geschreven.

Laatst gewijzigd op 14-07-2002 om 09:13.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 21:58
p-chez
p-chez is offline
Er zitten nogal wat spel- en grammaticsfouten in.
Oud 14-07-2002, 11:38
rickert
rickert is offline
hmmz dus ik moet minder mensen afzeiken, meer met alinea's werken en meer leestekens gebruiken als ik het goed begrijp??
Oud 14-07-2002, 11:44
PiNoW
PiNoW is offline
Citaat:
rickert schreef:
hmmz dus ik moet minder mensen afzeiken, meer met alinea's werken en meer leestekens gebruiken als ik het goed begrijp??
ja.
dan zou het nog wel een leuk column kunnen worden..
Oud 14-07-2002, 11:50
rickert
rickert is offline
Citaat:
PiNoW schreef:

ja.
dan zou het nog wel een leuk column kunnen worden..
of ik dat nou positief op moet vatten.....
Oud 14-07-2002, 20:00
Verwijderd
Citaat:
oeski schreef:
Ik vond het eerste deel het beste.
In het tweede deel ging je eigenlijk alleen maar mensen afzeiken.
En dat vond ik een beetje saai.
*eens*
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 20:26
A loved one
A loved one is offline
Mensen afzeiken, oké, maar gebruik dan ook goede redenen om ze af te zeiken.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 10:58
Quintus
Quintus is offline
Misschien dat alinea's en correct Nederlands (maar dat was al gezegd) een goed idee zijn.. En misschien iets meer verhaal erin, maar het zou echt wat kunnen worden denk ik
Oud 15-07-2002, 13:56
rickert
rickert is offline
Citaat:
Quintus schreef:
Misschien dat alinea's en correct Nederlands (maar dat was al gezegd) een goed idee zijn.. En misschien iets meer verhaal erin, maar het zou echt wat kunnen worden denk ik
Ik zit hier met blosjes op de wangen....
Oud 15-07-2002, 14:15
Quintus
Quintus is offline
Citaat:
rickert schreef:

Ik zit hier met blosjes op de wangen....
Het minder positieve deel is trouwens alleen opbouwende kritiek hoor.. Las 't ff na en vond de eerste zin toch wel een beetje negatief klinken
Oud 15-07-2002, 14:45
rickert
rickert is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Het minder positieve deel is trouwens alleen opbouwende kritiek hoor.. Las 't ff na en vond de eerste zin toch wel een beetje negatief klinken
Het is je vergeven
Oud 16-07-2002, 21:52
Heelduh
Heelduh is offline
Ik vind het eigenlijk niet echt een boeiend stukje, sorry.

Ik heb ooit een workshop column-schrijven gehad en ik zal even kijken wat me daarvan nog is bijgebleven.

Columns (met één L) gaan meestal over één onderwerp (jij hebt er hier drie)
De eerste regel is de belangrijkste. Die moet "staan", die moet zin geven om verder te lezen. Maar juist niet letterlijk. Je moet met een mededeling oid de aandacht trekken, niet zeggen dat je de aandacht wil.
Goede columns hebben een grappige insteek, ze hebben vaak een lichte kritiek op de maatschappij.
Als je nog geen naam hebt gemaakt als columnist kun je het vaak niet maken om mensen gelijk te beledigen. "wie denkt die figuur wel dattie is?" krijg je dan.
Columns hoeven niet over politiek of over zware onderwerpen te gaan, een simpele observatie kan al genoeg zijn.
Je kunt wel informele taal gebruiken (dat heeft te maken met je publiek) maar spreektaal (ow ow ow, sjonge jonge jonge) is niet aan te raden. Het leest niet lekker.

Hopelijk heb je wat aan.

groetjes
Oud 17-07-2002, 07:36
Thutshui
Thutshui is offline
Absoluut niet boeiend eigenlijk

Hier een vette column van Ph, bassist van Chill Before Serving:

Bazooka:

Het was vrijdagnacht, van 12 op 13 oktober. Het temperatuur- en vochtigheidsverschil met de dag legden een flinterdun en onheilspellend zijdezacht nevel over het Noorderplantsoen. Niet een plaats om te (willen) zijn rond half drie ‘s nachts. Michael Jackson met z’n thriller-ogen was met een lach begroet geweest. Ik was er wel, en het was gloomier dan in de videoclip.
Hoe kwam ik hier verzeild? Waarom loop je zomaar door een onguur oord op een nog veel enger tijdstip? Herinneringen aan uitspraken over beruchte misdaden rond deze plek doemden op en ik trachtte ze enorm te verdringen. Op mijn rug een zwarte rugtas, in mijn beide handen elk een koffer. De één plat, lang en zwart, de ander iets compacter en van hout. Nu is zelfs hier, op ChillDotCom, te zien dat er veel moeite voor nodig is mij er als een nare misdadiger uit te doen zien. Mensen die me van dichtbij kennen zullen het vast beamen. En tóch, je kunt maar niet voorzichtig genoeg zijn. Het was dan ook al laat. En er was de hele avond, alsook de vorige, beestachtig opgenomen. Het resultaat kan overigens ook hier worden teruggevonden. De bas en de drums stonden naadloos op ADAT tape en in de Sing-Sing studio in Metslawier lag het voorlopige resultaat.
Ok, niks aan de hand, dacht ik. Exvee, Wah en Wes onderweg verder naar het zuiden, en mij aan de andere kant van het park afgezet. En ineens doemt daar voor me een schim op. Jawel, ik tref het weer. Een instinctmatig reflex knijpt mijn handen samen, doet het zweet op idiote plaatsen uitbarsten en het hart sneller slaan. Ik loop iets steviger door, denkend aan thuis: de warme douche en het zachte bed. De schim blijkt een politieauto te zijn. Hij passeert me zeer traag en ik kijk strak vooruit. Was dat alles? Nee, even later komen ze terug. Bij de fonteinvijver gekeerd en regelrecht op het doel af. Het met helwit verlichte muziekkoepeltje staat als een oud kasteel de tijd te trotseren. Ze halen me in. Paniek. Peeuw. Vluchten kan niet meer. Maar ík ben niet de terrorist! Het raampje draait l a n g z a a m naar beneden. Een teug lucht heeft moeite m’n longen te bereiken en ik blijf staan. Met opgetrokken wenkbrauwen staar ik de rijksambtenares als een zombie aan. “Wat zit er in die koffer?” vraagt ze.
I don’t believe this shit! Ah. Nee. Potverdrie! Is dat alles? Een onschuldig bassist komt thuis van een klus en wordt voor god knows aangezien! Wat zou daar inzitten? Ik kan me niet beroepen op de bekendheid mijner kop, met een zin als “Weet je niet wie ik ben?” Jaja…. Wel zou ik HARD kunnen roepen “Een bazooka! En daarmee ga ik de Martinitoren aan gort schieten! En hierin heb ik 7 kilo semtex om de rest van de Grote Markt voor te bereiden op een ondergrondse parkeergarage!”
Helaas is het enige, dat ik zeggen kan, de waarheid, op plichtsbesefte en timide toon: “Effectpedalen voor de basgitaar, mevrouw.”
En dan?: “Dan wil je vast wel boer worden?”?
“En schaatser?”?
Eet maar lekker door miejong??? Oh?
Nee, geen arrestaties, geen handboeien, geen ondervragingen (deze keer niet). Ik mag gewoon doorlopen.
Enige bijscholing om verschillende soorten terrorisme te onderscheiden zou deze smurfin geen kwaad doen. Een avondje waar ik wel sta te blazen overigens ook niet.

Bron: ChillBeforeServing.com
Oud 17-07-2002, 08:33
PiNoW
PiNoW is offline
Citaat:
Thutshui schreef:
*stukje*

, die is koel!
Oud 17-07-2002, 09:07
Thutshui
Thutshui is offline
Citaat:
PiNoW schreef:

, die is koel!
Hij = echt dé man als het om teksten gaat.

Hij was spreekstalmeester op Lowlands, op het podium waar oa. The Hives speelde [weet de naam niet] en dit jaar doettie et weer maar dan op een ander podium...
Oud 17-07-2002, 13:23
fucking hero
fucking hero is offline
Citaat:
Thutshui schreef:

Hij = echt dé man als het om teksten gaat.

Hij was spreekstalmeester op Lowlands, op het podium waar oa. The Hives speelde [weet de naam niet] en dit jaar doettie et weer maar dan op een ander podium...
dommelsch podium
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 13:38
Thutshui
Thutshui is offline
Citaat:
poop schreef:
dommelsch podium
Als jij et zegt
Reageren

Regels voor berichten