Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2007, 14:39
rensd
rensd is offline
Heb net een proefexamen nagekeken en ik had een 5

Hoe kan je dat nou het beste leren? Want ik heb bij die meerkeuze vragen altijd dat ik denk dat er wel 2 antwoorden goed kunnen zijn, waardoor ik moet gokken.
Advertentie
Oud 27-04-2007, 15:49
Caps
Caps is offline
Ja dat is voor mij nou net een voordeel als ik tot m'n 10e in Zuid-London heb gewoond. M'n moeder is namelijk Engels, tweetalig opgevoed dus...
Oud 27-04-2007, 16:32
LadyJosine
LadyJosine is offline
Met meerkeuze vragen is het zo (alsdus mijn leraar) dat er 1 antwoord grote onzin is, 1 ook best wel onzin en 2 antwoorden waar een klein nuance verschil in zit, je kan dus het beste eerst wegstrepen en als je het dan nog niet weet en je hebt er nog 2 over bijvoorbeeld beide vertalen en dan lukt het meestal wel
Oud 27-04-2007, 19:52
Verwijderd
Ik h eb geleerd:
1 antwoord = onzin
1 antwoord = precies tegenovergestelde
2 antwoorden = lijken op elkaar maar de een heeft meer nuance.

Als je dan onzin en tegenovergestelde al hebt weggestreept en het écht niet weet tussen die andere twee moet je het langste antwoord kiezen Kortweg omdat de cito-makers vaak een of twee woorden meer nodig hebbeni n een zin om de nuance goed erin te verpakken.

Ik gebruik deze methode en het lukt best wel.

Verder had ikv andaag een gatentekst gemaakt maar dat ging bagger
Oud 28-04-2007, 12:15
Krabs
Krabs is offline
Daar moet je mee uitkijken. Dat is idd zo bij veel vragen van duits/frans op V4. Maar bij Engels en Nederlands valt me dat de laatste tijd vies tegen.
Oud 28-04-2007, 14:44
Lyne
Lyne is offline
Ik heb ook net een proefexamen gemaakt en ik had een 7,6. Vind ik best jammer, met 4 punten meer had ik een 8,4 (is wat ik moet halen om een 8,5 te staan). Dus ik ga dat nog zeker even oefenen.

Ik twijfel bij die meerkeuze ook altijd, maar bij die twee antwoorden die beide kunnen is eentje meestal specifieker en de ander algemeen. Ligt er net aan wat gevraagd wordt.
Oud 07-05-2007, 12:20
fluf
fluf is offline
ja ik heb ook een gemaakt vandaag. Een 5.2 bah.

dus alle tips zijn welkom.
Oud 07-05-2007, 13:00
pino123
pino123 is offline
ik had voor 2005-II een 5.8
Al die lange teksten en de gatentekst gaat slecht bij mij; de kortere teksten gaan wel oke. Ik moet dus nog veel oefenen...
Oud 07-05-2007, 13:27
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
*durft bijna niet te zeggen*
Ik ging 2004 nog wat oefenen, niet heel serieus gemaakt en ik had een 7.5!
Ik denk dat als je twijfelt je gewoon het eerste antwoord dat in je opkwam moet kiezen..
Oud 07-05-2007, 14:51
Verwijderd
gatenteksten is vooral oefenen, oefenen, oefenen :$, ben inmiddels bezig met die van 2000 (heb ze van zowel tijdvak 1 als 2 al gemaakt), daarin staan lange gatenteksten, ik ben dramatisch in engels maar toch gaan die dingen stiekem steeds klein beetje beter. voor de laatste 3 examens die ik gemaakt heb had ik zomaar een voldoende (rond de 5,6/6, maar goed )
Oud 07-05-2007, 16:39
Verwijderd
gatenteksten engels zijn de duivel!
Oud 07-05-2007, 16:45
Larry Flint
Larry Flint is offline
inderdaad zeg! daar maakte ik dus echt veel fouten mee, en ik vind het zo zonde om daar punten mee te verliezen want verder doe ik engels over het algemeen wel goed.
ik heb nou geleerd hoe ik die open gaten teksten moet aanpakken en het lukt nu wel wat beter
Oud 08-05-2007, 10:08
Verwijderd
ik kreeg van mijn leraar de tip om die woordenlijst achterin je examenbundel te leren.. heb iemand dit ook gedaan en kan dat handig zijn?
Oud 08-05-2007, 13:46
Boef
Boef is offline
Citaat:
QP schreef op 08-05-2007 @ 11:08 :
ik kreeg van mijn leraar de tip om die woordenlijst achterin je examenbundel te leren.. heb iemand dit ook gedaan en kan dat handig zijn?
Ik denk dat je het grootste deel van die woorden allang kent.
Oud 08-05-2007, 15:15
Knots
Knots is offline
Citaat:
Boef schreef op 08-05-2007 @ 14:46 :
Ik denk dat je het grootste deel van die woorden allang kent.
Dit en je mag er een woordenboek bij houden, dus als je iets echt niet weet en het is belangrijk kun je het opzoeken.
Oud 08-05-2007, 15:56
Verwijderd
Dit is echt zo'n vak dat je kan óf niet. Vorig jaar heeft een meisje bij ons in de klas elke bijles gevolgd, thuis vanalles geoefend en haalde voor het centraal een 2,3. Dus als je nou écht een hopeloos geval bent, kun je denk ik beter een ander vak wat meer aandacht geven.
Oud 08-05-2007, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Larry Flint schreef op 07-05-2007 @ 17:45 :
inderdaad zeg! daar maakte ik dus echt veel fouten mee, en ik vind het zo zonde om daar punten mee te verliezen want verder doe ik engels over het algemeen wel goed.
ik heb nou geleerd hoe ik die open gaten teksten moet aanpakken en het lukt nu wel wat beter
Tips?
Oud 08-05-2007, 16:12
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Liesa schreef op 08-05-2007 @ 16:58 :
Tips?
Nouja ik las die teksten ook gewoon niet goed genoeg, dus dat is 1 tip, neem de tijd er voor. Verder:

- De woorden waar je tussen kunt kiezen opzoeken (spreekt misschien voor zich).
- De zinnen er voor of er na lezen, want daar staat het antwoord (spreekt waarschijnlijk ook wel voor zich)
- Bedenk eerst zelf wat je denkt dat er hoort te staan en kijk daarna pas naar de mogelijkheden
- Als er een synoniem voor het woord dat je kunt kiezen rond de zin van het gaat zit (een aantal zinnen voor/na), is dat meestal het goede antwoord, als het woord er precies in staat is het meestal een valsstrik (beetje moeilijk uit te leggen)
Oud 08-05-2007, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Larry Flint schreef op 08-05-2007 @ 17:12 :
Nouja ik las die teksten ook gewoon niet goed genoeg, dus dat is 1 tip, neem de tijd er voor. Verder:

- De woorden waar je tussen kunt kiezen opzoeken (spreekt misschien voor zich).
- De zinnen er voor of er na lezen, want daar staat het antwoord (spreekt waarschijnlijk ook wel voor zich)
- Bedenk eerst zelf wat je denkt dat er hoort te staan en kijk daarna pas naar de mogelijkheden
- Als er een synoniem voor het woord dat je kunt kiezen rond de zin van het gaat zit (een aantal zinnen voor/na), is dat meestal het goede antwoord, als het woord er precies in staat is het meestal een valsstrik (beetje moeilijk uit te leggen)
Oke dankjewel, misschien heb ik er iets aan Ik zocht ze inderdaad wel altijd op, maar vergat ze meteen weer. Dus ook maar eens opschrijven.
Oud 08-05-2007, 16:34
Sanctus
Sanctus is offline
20/22 punten @ oriëntatietoets
Oud 08-05-2007, 16:47
Verwijderd
6,2 voor 2005-I ... Ik dacht dat het wel beter zou gaan.
Oud 08-05-2007, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Caps schreef op 27-04-2007 @ 16:49 :
Ja dat is voor mij nou net een voordeel als ik tot m'n 10e in Zuid-London heb gewoond. M'n moeder is namelijk Engels, tweetalig opgevoed dus...
Erg gaaf, maar heeft iemand iets aan deze info?
Oud 08-05-2007, 21:31
Sanctus
Sanctus is offline
haha xD
Oud 09-05-2007, 10:31
Caps
Caps is offline
Ik kan wel wat tips geven Veel mensen denken dat de moeilijkheid bij engels zit in 'verbanden leggen' en hoofdgedachte onzin enzo. Hier hoor ik ook regelmatig m'n engelse leraar over reppen. Volgens mij is dat totaal niet wat vwo 6 leerlingen moeilijk vinden. Wat gewoon het probleem is, is dat je (veel) te weinig woorden kent. Pak gewoon een woordenlijst ergens van, en ga gewoon al die woorden leren. En wat ook veel mensen fout doen, is dat ze zich vastklampen aan één bepaalde betekenis van een woord. Hierdoor gaan ze complete teksten verkeerd interpreteren. Vooral ALQUIN heeft complete woordenlijsten (bijna een boek) waar gewoon veel woorden instaan die in examens voorkomen.
Oud 09-05-2007, 12:59
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Caps schreef op 09-05-2007 @ 11:31 :
Ik kan wel wat tips geven Veel mensen denken dat de moeilijkheid bij engels zit in 'verbanden leggen' en hoofdgedachte onzin enzo. Hier hoor ik ook regelmatig m'n engelse leraar over reppen. Volgens mij is dat totaal niet wat vwo 6 leerlingen moeilijk vinden. Wat gewoon het probleem is, is dat je (veel) te weinig woorden kent. Pak gewoon een woordenlijst ergens van, en ga gewoon al die woorden leren. En wat ook veel mensen fout doen, is dat ze zich vastklampen aan één bepaalde betekenis van een woord. Hierdoor gaan ze complete teksten verkeerd interpreteren. Vooral ALQUIN heeft complete woordenlijsten (bijna een boek) waar gewoon veel woorden instaan die in examens voorkomen.
Ik zou vooral signaalwoorden en woorden die veel voorkomen uit je hoofd leren. Bijvoorbeeld die achterin de examenbundel staan. Denk dat je daar meer aan hebt dan die stomme alquin woorden

En ik denk dat je bij gatenteksten gewoon eerst de betekenis van alle in te vullen woorden moet opzoeken (als je ze niet weet) en dan wegstrepen..
Oud 09-05-2007, 15:13
pino123
pino123 is offline
mijn docent zei trouwens dat je beter oudere examens (2000/2001/2002) kon oefenen, die waren wat moeilijker
Oud 10-05-2007, 13:49
fluf
fluf is offline
Ik probeer nu te oefenen met een examenbundel (van de bibliotheek ). Daar staat in uitgelegd waarom je antwoorden fout zijn. Het leek me wel handig maar het helpt nog niks haha
gelukkig hebben we nog even voor het examen engels begint.
Oud 11-05-2007, 14:31
lalaloveyou
lalaloveyou is offline
Engels gaat mij gelukkig goed af =) Als enige tip (voor alle talen denk ik) is gewoon heel veel oefenen. Zo krijg je inzicht in de manier van vragen, en onbewust bouw je ook een woordenschat op enzo!
Oud 14-05-2007, 08:46
Lethe
Lethe is offline
Ik vind Engels lezen echt fucked up Ik heb het in al die jaren niet gekund en nu kan ik het nog steeds niet. Ik ga deze week heeeel veel teksten oefenen, want om een 6 te staan moet ik minimaal een 5 halen voor het CE en ik vraag me af of dat gaat lukken. Heeft iemand nog ontzettend-super-nog-nooit-eerder-genoemde tips? Tell me please!
Oud 17-05-2007, 14:07
Yoruichi
Yoruichi is offline
Ik ben normaal best goed in Engels, sta een 8, maar voor de examens van 2006 haalde ik slechts een 6je
Dat is omdat ik altijd twijfel tussen 2 antwoorden en er dan de verkeerde uit kies. 2 zijn sowieso onzin en 2 lijken heel erg op elkaar. Dus 50% kans.
Oud 17-05-2007, 17:19
Knots
Knots is offline
Citaat:
Yoruichi schreef op 17-05-2007 @ 15:07 :
Ik ben normaal best goed in Engels, sta een 8, maar voor de examens van 2006 haalde ik slechts een 6je
Dat is omdat ik altijd twijfel tussen 2 antwoorden en er dan de verkeerde uit kies. 2 zijn sowieso onzin en 2 lijken heel erg op elkaar. Dus 50% kans.
Ik ben normaal ook best aardig in Engels lezen (7/7,5) maar voor 2006 had ik ook slechts een 6,2 .
Vandaag of morgen nog een exame maken..
Oud 17-05-2007, 18:09
Verwijderd
Ik heb een 3,8 nodig, ik had net voor een examen 2003-II een 5,4 maar ik wíl een 5,8 want dan heb ik een zeven gemiddeld.

Nog even oefenen dus
Oud 17-05-2007, 19:27
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik had voor 2004-I een 6,2. Zou mooi zijn als ik dat ook echt ga halen. Ik ga nu elke dag een examen oefenen nog. M'n vader doet ook mee, zodat ik daarna de testen met hem kan bespreken en inzicht krijg ik waarom ik iets fout doe.
Oud 17-05-2007, 22:59
TopDrop
TopDrop is offline
Ik sta een 7,9 en ik ga natuurlijk voor de 9,1 Ik betwijfel of het lukt, maar een 7,1 zou mooi zijn
Oud 18-05-2007, 10:52
Milll
Milll is offline
woeh ik heb net een gatentekst gemaakt uit 2002-I en ik had ze allemaal goed Hier krijg ik nou zelfvertrouwen van
Oud 18-05-2007, 10:53
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 17-05-2007 @ 20:27 :
Ik ga nu elke dag een examen oefenen nog. M'n vader doet ook mee, zodat ik daarna de testen met hem kan bespreken en inzicht krijg ik waarom ik iets fout doe.
Serieus ?
Oud 18-05-2007, 10:59
Lyne
Lyne is offline
Ik sta nu een 8,6 en ik ga voor de 8,4. Ik heb nu 1 tekst geoefend en toen had ik een 7,6. Ik ga er nog een paar oefenen, maar niet extreem veel.
Oud 18-05-2007, 11:23
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 18-05-2007 @ 11:53 :
Serieus ?
Ja. Niet dat m'n vader elk examen máákt, maar wel doorkijkt waar de teksten overgaan.
Oud 18-05-2007, 11:52
Bakbord
Bakbord is offline
schandalig.

zelfs ik scoor nog voldoende voor de engelse teksten.
maar het is gewoon antwoorden wegstrepen enz. Net als bij nederlands en gelukkig zijn het bijna veel meerkeuze antwoorden!
Oud 18-05-2007, 12:05
Crimson
Crimson is offline
ik sta een 7,8 en heb op dezelfde dag examen geschiedenis. ga me er dus maar niet druk over maken
Oud 18-05-2007, 12:15
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 18-05-2007 @ 12:23 :
Ja. Niet dat m'n vader elk examen máákt, maar wel doorkijkt waar de teksten overgaan.
Je ging toch ook al je examen wiskunde met je vader nakijken? Is hij zo goed in Engels en wiskunde dan ?
Oud 18-05-2007, 12:19
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 18-05-2007 @ 13:15 :
Je ging toch ook al je examen wiskunde met je vader nakijken? Is hij zo goed in Engels en wiskunde dan ?
Ja, hij is goed in engels, wiskunde en natuurkunde. Gelukkig kan hij van scheikunde en biologie nog wat van mij leren.
Oud 18-05-2007, 14:43
lalaloveyou
lalaloveyou is offline
Citaat:
Crimson schreef op 18-05-2007 @ 13:05 :
ik sta een 7,8 en heb op dezelfde dag examen geschiedenis. ga me er dus maar niet druk over maken
Ja, dat heb ik ook. Ik sta sowieso een 8 voor engels en was er dus al niet zo bang voor. Maar ik richt mijn volle 100% op Gs want dat is veel en niet mijn beste vak ><
Oud 18-05-2007, 14:53
tinustijger
tinustijger is offline
Ksta vet goed voor engels (8.9) en wil op t examen dus ook beetje goed gaan scoren,, dan heb ik tenminste éénn vet mooi cijfer op mn lijstje staan

We hebben in de les heel veel examens geoefend en die gingen ook allemaal wel goed, tussen de 7.5 en 9 gescoord, maar hhet gaat niet echt vooruit als je meer oefent.. heeft dus niet echt zin..
Oud 18-05-2007, 18:29
Krabs
Krabs is offline
Citaat:
tinustijger schreef op 18-05-2007 @ 15:53 :

We hebben in de les heel veel examens geoefend en die gingen ook allemaal wel goed, tussen de 7.5 en 9 gescoord, maar hhet gaat niet echt vooruit als je meer oefent.. heeft dus niet echt zin..
Als je tussen de 7,5 en de 9 zit niet nee. Maar als je rond de 4 scoort heeft het zeker zin om te oefenen. Als je genoeg oefent moet je na 6 jaar engels in staat zijn om minstens een 5 te halen.
Oud 18-05-2007, 20:03
iess
iess is offline
Citaat:
Krabs schreef op 18-05-2007 @ 19:29 :
Als je tussen de 7,5 en de 9 zit niet nee. Maar als je rond de 4 scoort heeft het zeker zin om te oefenen. Als je genoeg oefent moet je na 6 jaar engels in staat zijn om minstens een 5 te halen.
gelukkig dat geeft dan nog een beetje hoop dat ik niet voor niks aan het oefenen ben voor engels
Oud 18-05-2007, 21:21
sdekivit
sdekivit is offline
op de middelbare school was ik echt een n00b in engels en voor 2004-I scoorde ik zelfs een 6,4.

Tip: kijk goed naar de antwoorden van de MC-vragen en ga op zoek naar woorden met eenzelfde soort betekenis in de tekst.

messtal zijn er 2 antwoorden echt onzin en 1 is iets minder juist dan de andere.
Oud 18-05-2007, 22:26
Barones
Barones is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 18-05-2007 @ 13:19 :
Ja, hij is goed in engels, wiskunde en natuurkunde. Gelukkig kan hij van scheikunde en biologie nog wat van mij leren.
haha ik wou dat mijn vader (of moeder) daar goed in was! zou een hoop schelen
Oud 19-05-2007, 12:01
Bonga
Bonga is offline
ik heb nooit echt moeite met engels.. ik ga dus ook lekker niets meer doen voor mijn engels examen..

ben wel benieuwd hoe ik op mijn IB heb gescoord..
Oud 20-05-2007, 09:29
tim995
tim995 is offline
Opzich is engels heel makkelijk vind ik, aangezien ik een groot deel van mn kindertijd in San Diego heb doorgebracht.

Toch bak ik niks van die teksten, omdat ik die kutvragen gewoon niet goed doorzie. Gatenteksten ben ik -in tegenstelling tot de rest- weer heel goed in, meestal 0 fouten
Advertentie

Regels voor berichten