![]() |
|
DEN HAAG - Alle burgers van 18 jaar en ouder moeten vanaf 1 januari 2008 de eerste 150 euro aan zorgkosten zelf betalen. Dit verplichte eigen risico vervangt de huidige no-claim in de zorg. Chronisch zieken en gehandicapten worden ontzien en krijgen de 150 euro vergoed.
Het voorstel van minister Klink van Volksgezondheid (CDA) wordt volgens nauw betrokkenen vandaag in de ministerraad besproken. Naar verwachting gaat het kabinet akkoord. Als de burger volgend jaar de eerste rekeningen zelf betaalt, kan de premie voor de zorgverzekering met gemiddeld 90 euro per jaar omlaag. Regeringspartij PvdA is niet tevreden met Klinks voornemen. PvdA-Kamerlid Van der Veen vindt het een ‘fantasieloos geheel’. De bestaande no-claimregeling werd door het vorige kabinet ingevoerd. Wie weinig gebruikmaakt van de zorg, kan het jaar erna maximaal 255 euro terugkrijgen. Deze bonus moet de ‘onnodige zorgconsumptie’ van de burger terugdringen. Bezoek aan de huisarts, verloskundige hulp en kraamzorg worden wel volledig vergoed. De geraamde bezuiniging door de no-claim is 170 miljoen euro. Ouderwets eigen risico Critici van deze regeling benadrukten steeds dat mensen met een zwakke gezondheid nooit iets terugkrijgen. Ondertussen betalen zij wel – zoals alle verzekerden – jaarlijks 90 euro premie extra om het no-claimfonds te voeden. Het nieuwe kabinet besloot, onder druk van de Tweede Kamer, de no-claim af te schaffen. Het alternatief dat vandaag door Klink wordt verdedigd, is een ouderwets eigen risico. Het verplicht alle verzekerden van 18 jaar en ouder de eerste 150 euro voor eigen rekening te nemen. Net als bij de no-claim zijn bezoek aan de huisarts, verloskundige zorg en kraamhulp uitgezonderd van het eigen risico. De PvdA wil patiënten vrijwaren van een eigen risico als zij zich verzekeren bij een zorgverzekeraar die afspraken heeft met kwalitatief goede en efficiënte ziekenhuizen en artsen. Dat komt volgens de PvdA de zorg ten goede. http://www.volkskrant.nl/binnenland/...o_van_150_euro |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het belachelijk hoeveel geld je kwijt bent als je een modaal inkomen hebt, alleen woont en NOOIT maar dan ook NOOIT iets hebt. Ik ben 2 jaar terug voor het laatst naar de docter geweest voor een fucking herhalingsrecept. De keer daarvoor had ik een sleutelbeen gebroken. Kosten: bijzonder weinig; een consult en foto, want gipsen kunnen ze toch niet en ik mocht zelfs fijn zelf de mitella betalen want ook dat geven ze niet gewoon gratis natuurlijk. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Door dit soort regelingen hoeven mensen geen verantwoordelijkheid meer te nemen, heeft het geen zin meer om kansen te nemen want waarom zou je hard studeren als je toch alles wat je extra verdient af moet staan? Kun je net zo goed niet naar school gaan. Wat vrijheid betreft: Ik wil zelf de keuze hebben of ik mij wel of niet verzeker en daarbij komt ook weer een stukje verantwoordelijkheid kijken. Natuurlijk is het vervelend als je ziek zwak en misselijk bent maar dan mag je toch ook wel een steentje bij dragen want het mooie is dat deze mensen dus juist weer niet die 150 euro eigen risico hebben. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mensen tegen zichzelf beschermen is onzin, iemand die voldoende financiele draagkracht heeft zou niet verplicht een verzekering moeten afsluiten. Wat chronisch zieken betreft: In dit land gaat men er van uit dat iedereen gelijk is en dat iedereen zijn steentje bij draagt aan de maatschappij. Eerlijk delen bestaat niet maar we kunnen het wel eerlijker maken want het zijn nu steeds de zelfde mensen die er voor op moeten draaien. En wat was er mis met de no claim regeling? |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat de premie omlaag gaat daar geloof ik geen zak van, daar staat ongetwijfeld een verschraling van de verzekering tegenover, want de zorgkosten nemen komend jaar met 5% toe. Het CPB spreekt overigens over een premiestijging van € 50, plus nog een extra stijging van 10% doordat verzekeraars hun winstmarges vergroten.* Mensen zijn dan onder dit kabinet dus € 415 slechter af op hun zorg.
||
Citaat:
Het grootste probleem voor mij is dus dat ik nauwelijks van de zorg gebruik hoef te maken en daar voor wordt gestraft want als ik het een keer nodig heb dan mag ik naast die toren hoge premie die ik voor lucht betaal ook nog eens zelf mijn zorg gaan betalen. Vervolgens stopt zwarte piet al mijn geld in een grote zak waarna sinterklaas het aan de grootgebruikers geeft zodat die geen eigen risico hoeven te betalen. Typisch gevalletje van het linkse "eerlijk" delen als je het mij vraagt. offtopic: Wat is er trouwens met Mark Allmighty gebeurd? Hebben ze hem nu toch eindelijk in een kliniek opgenomen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Typisch dat zoiets direct wordt afgeschoven op de linkse partijen. Zo zie je maar weer dat het gros van de beschuldigingen die richting links geslingerd worden, gebaseerd zijn op zwetserij en roddelpraat, in plaats van op kennis. Als men nou op z'n minst even de standpuntenlijst zou doornemen voor te gaan blaten over politiek, dan zouden we een hoop opschieten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waar het om gaat is hoe je de zorgkosten betaalt. Als je alle zorgkosten laat betalen door louter de mensen die gebruik maken van de zorg haal je het hele principe van een verzekering onderuit omdat die mensen dan bergen met geld moeten betalen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zeg ook niet dat dat de bedoeling is, maar het verschil van een no-claim en een eigen risico is wel erg in het nadeel van degene die niet zoveel gebruik maken van de zorgverzekering en in het voordeel van degene die volop gebruik maken van hun verzekering. Waarom zouden de grootgebruikers korting op hun verzekering verdienen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
In Engeland hadden ze een systeem zoals jij dat voorstaat. Dat hebben ze een paar jaar terug afgeschaft omdat de GP's overbelast raakten met onzinbezoeken en de zorgkosten zelfs na meerekenen van een normale stijging nog de pan uit rezen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben bijvoorbeeld onderzocht op het syndroom van Marfan. Het oogonderzoek mislukte en voor de rest kwam er bij de aorta uit dat er niks raars te zien is. Geen vervolg nodig, ik had het niet, of zo licht dat de symptomen niet op zouden treden. Kostte de zorg niks, dan zou ik nog steeds jaarlijks naar het ziekenhuis kunnen rennen om alles te laten nakijken zodra ik last heb van hart, gewrichten, longen etc, ondanks dat dat medisch gezien irrationeel is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Wat niets of minder kost wordt vaker gebruikt. Ik vond er wel een tekst over die de resultaten en problemen in Engeland naast elkaar zette: http://www.zonmw.nl/nl/home/mediator...n.html?type=98 En een document over innovatie in de zorg waarin het Engelse stelsel ter sprake komt: http://www.rvz.net/data/download/van...rondstudie.pdf Bekijk vooral pagina 69 Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik weet trouwens niet wat voor beeld jij van een chronisch zieke hebt maar vaak zijn dat mensen die gewoon kunnen werken en dus gewoon een modaal inkomen hebben. Is het volgens jou dat terecht dan zij die eigen risico korting krijgen en studenten niet? Zo kan ik overigens nog wel wat voorbeelden bedenken. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En het vervelende van eigen risico is dat het een groot bedrag in 1 keer is in plaats van een groot bedrag verspreid over een jaar. Over een jaar verspreid is 150 euro nauwelijks merkbaar, in 1 keer 150 euro moeten ophoesten is wel vervelend voor iedereen die weinig geld heeft. Daar hoef je niet eens chronisch ziek voor te zijn. En juist het probleem is dat je geen volledige controle hebt over je ziektekosten. Ik heb dit jaar inderdaad maar 55 euro verbruikt, maar als ik volgend jaar m'n been breek is het weer een ander verhaal. En datzelfde geldt voor jou. Als jij dit jaar een volledige no claim hebt ontvangen, vind ik dat fijn voor jou want dat is goed nieuws, maar het geeft totaal geen garantie voor de toekomst. Dat geef ik je uit ervaring mee. Tot m'n 14e was ik volledig gezond en geheel bereid te gaan studeren en m'n eigen zorg en zo te betalen. Er is toen iets gebeurd waar ik geen controle over had. Dat kan iedereen overkomen op ieder moment. Dat is precies waar je die verzekeringen voor hebt. Ik zeg dit niet om zielig te zijn maar om aan te geven dat niet alle mensen die ziek zijn het zo ongelooflijk fijn vinden dat ze afhankelijk zijn van anderen. En dat niet alle mensen die ziek zijn bij het minste naar de dokter rennen. Edit: Neem nou Chimera die "niet van plan is hulp nodig te hebben". Leuk en aardig. Maar als hij straks over een hockeybal uitglijdt tijdens z'n training en z'n enkel breekt, reken maar dat-ie dan die hulp wel gaat willen.
Laatst gewijzigd op 28-04-2007 om 13:35. |
![]() |
||
Citaat:
Een leuk feitje: Wanneer je net je rijbewijs hebt gehaald en je een WA verzekering zonder eigen risico afsluit betaal je minder dan de helft aan premie wanneer je het vergelijkt met de gemiddelde zorgpremie. De zorgpremie staat dus voor de gemiddelde nederlander in geen verhouding tot wat hij of zij er voor terug krijgt en al helemaal niet met een eigen risico. Met zo een hoge premie zou ik met de helicopter naar de huisarts gebracht moeten worden en met een gouden koets terug gereden moeten worden. Laatst gewijzigd op 28-04-2007 om 14:48. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
Advertentie |