Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2007, 11:34
Konijn
Konijn is offline
Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht.
We willen dit huis op allebei onze namen zetten (ook al wordt het betaald van alleen zijn loon).
Nu weten we dat het een stuk makkelijker is, als je dan een 'verbintenis' hebt.

Ik kom er echter niet helemaal uit wat nu beter bij ons past.
Onze hypotheekadviseur raadde ons aan om het allemaal in één keer bij de notaris te regelen (omdat wij als koper toch al de notaris moeten kiezen en betalen).
Maar nu lees ik op internet dat een geregistreerd partnerschap bij de burgerlijke stand moet worden voltrokken (en dat je zelfs ervoor in ondertrouw moet gaan). Dit gebeurt dus niet bij de notaris?
Van een samenlevingscontract zie ik niet echt de voordelen in, boven 'gewoon samenwonen in hetzelfde huis'.

Iemand die mij wijzer kan maken?
Ik heb al vele sites bezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk.

Laatst gewijzigd op 07-05-2007 om 11:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2007, 11:52
Poepkind
Poepkind is offline
samenlevingscontract kan je zelf maken, en dan bij de notaris doen zodat het ook echt is ofzo. iets in die richting.

geregistreerd partnerschap is hetzelfde als trouwen, het was in eerste instantie voor homo's bedoeld. Maar het heeft als verschil dat je meteen kan scheiden zonder rechter erbij. De andere regels zijn voor trouwen en partnerschap hetzelfde. Ik zou daarom het patnerschap aanraden, omdat je dan goed beschermd bent. Je bent dan de wettelijke erfgenaam van je man, en als hij dood is kan de rest van zijn familie je niet op straat zetten, omdat ze zijn deel willen.
Oud 07-05-2007, 11:53
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 07-05-2007 @ 12:52 :
als hij dood is kan de rest van zijn familie je niet op straat zetten, omdat ze zijn deel willen.
O.a. daar gaat het ons dus om. En dat er niet een groot deel van de som geld opge-eist kan worden, die ik dan krijg, mocht hij overlijden.
Dat kan dus niet met een samenlevingscontract?

En een geregistreerd partnerschap heeft dus niet zoveel met de notaris te maken? Omdat de hypotheekadviseur zei dat we dat gelijk daar moesten regelen.
Oud 07-05-2007, 12:08
ekki
ekki is offline
Citaat:
Konijn schreef op 07-05-2007 @ 12:53 :
O.a. daar gaat het ons dus om. En dat er niet een groot deel van de som geld opge-eist kan worden, die ik dan krijg, mocht hij overlijden.

En een geregistreerd partnerschap heeft dus niet zoveel met de notaris te maken? Omdat de hypotheekadviseur zei dat we dat gelijk daar moesten regelen.
Er zijn natuurlijk altijd dingen die je extra kunt regelen met een geregistreerd partnerschap. Als je dat wilt moet je naar de notaris. Zoniet, dan kun je het gewoon bij het gemeentehuis doen en kun je die dure man (/vrouw) er buiten laten. Voordeel is ook dat het met pensioen en allemaal andere dingen veel makkelijker geregeld is ('standaard') en in een samenlevingscontract juist alles apart moet worden vastgelegd enzo. Gedoe zou ik zo zeggen.

Overigens is er wel een verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap. Bijvoorbeeld wanneer je kinderen krijgt moet de vader volgens mij het kind apart gaan accepteren bij het gemeentehuis. Ofzoiets.
Oud 07-05-2007, 12:33
Konijn
Konijn is offline
Ok, het lijkt me dus inderdaad handiger om een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
Moet je hier inderdaad voor in ondertrouw?
Oud 07-05-2007, 12:57
ekki
ekki is offline
Citaat:
Konijn schreef op 07-05-2007 @ 13:33 :
Ok, het lijkt me dus inderdaad handiger om een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
Dat klopt, ja. En je moet getuigen hebben. Overigens kun je het ook gratis doen, net als trouwen (daar zou ik de voorkeur aan geven. Vind het gedoe met getuigen al zo irritant).
Oud 07-05-2007, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 07-05-2007 @ 13:33 :
Ja, 't stelt niets voor hoor; en het kan gewoon gratis. Gewoon de gemeente bellen, formuliertjes aanvragen, die invullen, datum prikken, alles opsturen, en dan naar 't gemeentehuis om iets te ondertekenen (met getuigen) en klaar.
(Via de notaris zou het net zo gaan; alleen dan kost het geld.)

Ondertrouw is volgens mij de periode tussen 't bepalen van de datum en de datum zelf. Dus dat stelt ook niets voor
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 15:49
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Meestal kiezen mensen er voor om tegelijk met een samenlevingscontract ook testamenten te regelen bij de notaris. Daar kunnen dat soort dingen ook in geregeld worden, dacht ik.
En met een samenlevingscontract samenwonen zorgt ervoor dat er in ieder geval een aantal dingen duidelijk op papier staan, in tegenstelling tot bij 'samenwonen zonder iets te regelen'.
Voor verschillen tussen een geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract zie bijvoorbeeld hier, hier en hier
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 17:15
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
waarschijnlijk wel, maar dat contract stellen jullie samen op, en daar regel je alleen die dingen mee die jullie zelf in het contract zetten. Bij geregistreerd partnerschap is het eigenlijk een kant en klaar pakket aan wetten en regels die opeens van toepassing worden. Het is dus handig, en je ziet niks over het hoofd. Ook is het behoorlijk waterdicht, want je hebt altijd types die naar fouten gaan speuren in het samenlevingscontract.
Oud 07-05-2007, 19:55
Konijn
Konijn is offline
We hebben inmiddels besloten om inderdaad een samenlevingscontract te doen, in combinatie met testamenten.
Reageren

Regels voor berichten