Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2007, 12:54
Verwijderd
Binnenkort ga ik waarschijnlijk een nieuwe computer kopen, als ik mijn proefwerken van latijn niet te slecht gemaakt heb in ieder geval.

Daarom ben ik nu een beetje aan het kijken en omdat ik hier met nogal wat data zit die ik niet kwijt wil raken zat ik erover te denken om raid 5 te nemen. Raid 0+1 of 1+0 kan natuurlijk ook, maar dan is er maar 50% van de totale harde schijf-capaciteit beschikbaar, terwijl dat bij raid 5 66% (bij 3 hd's uiteraard) is. Die €70,- kan ik wel missen.

Het gaat om 3x een Seagate Barracuda 7200.10, in combinatie met een Asus P5B Deluxe en een C2D E6600. (En een 8800GTS, maar dat doet er niet zoveel toe)

Een aparte raid-controller is me te duur, die dingen zijn al snel duurder dan 100 euro.

Is dit een goede optie of kan ik beter raid 10/01 nemen? Ik lees namelijk best vaak dat (vooral) raid 5 op een moederbord veel van de processor vergt. Met snelheid van de huidige processors zou dat echter weer geen probleem zijn, las ik ergens anders.

Ohja en trouwens, het gaat hier om een gamepc. Of ik dan de games in die raid-5 opstelling installeer of op een aparte harde schijf weet ik nog niet.

Laatst gewijzigd op 09-05-2007 om 15:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2007, 15:56
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Helemaal geen raid en gewoon een stapel dvd's kopen, is een veel degelijkere vorm van backup.

Als een schijf kaduuk is dan heb je de boel nog, da's waar, maar als je raidcontroller/mobo kaduuk gaat heb je een kleine kans een kaart te vinden die de boel goed kan rebuilden.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 18:24
Verwijderd
Dan moet ik wel een hele grote stapel dvd's kopen, het gaat om zo'n 500 gb aan data. Niet echt praktisch.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 18:27
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Tapestreamer dan.

Maarem, een backup op dezelfde plek als eht origineel is heel onverstandig, en zoals ik al zei, als je raid controller de geest geeft ben je alles kwijt.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 18:37
Verwijderd
Tapestreamers zijn me veel te duur, als ik even snel bij Alternate kijk zie ik dat modellen die meer dan 500 gb op kunnen slaan al snel boven de 2000 euro gaan.

Bovendien gaat het niet om backups, ik wil gewoon een veilige manier van opslaan op een manier zodat ik er ook altijd bij kan. Het is dan ook geen onmisbare data.

Maargoed, afgezien van het feit dat het moederbord kapot kan gaan (raidcontroller vind ik geen optie, dan ga ik boven mijn budget), wil ik toch nog graag even weten hoe het zit met die processorbelasting.

Laatst gewijzigd op 09-05-2007 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 19:21
]{ing
]{ing is offline
zowel parity als redundancy is goed hoor komt iig ten goede aan betrouwbaarheid.. bovendien kan je altijd nog periodieke backups maken van je crucial-data partitie(s) en dan op dvdr's of dvdrw's
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 19:51
Verwijderd
Externe hdd's kosten niet heel veel en 500GB aan écht onmisbare data zul je wss ook niet hebben (en zelfs dan kost een 500GB externe hdd niet schrikbarend veel).
Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je, zoals King al aangaf, periodiek je onmisbare data op DVDR(W) wegschrijft of ergens online neerplempt.
Heb hier overigens zelf de P5B Deluxe icm een E6600 (@3,2Ghz), 2GB PC6400 ram en 2x Seagate Barracude 7200.10 320GB's in Raid 0.
Belangrijke data schrijf ik 1x per week (op vrijdagmiddag) geautomatiseerd weg naar de externe hdd en al mijn echt onmisbare dingen staan ook op de e-mail. Mocht ik eerder dan die vrijdag onmisbare data hebben gemaakt/gekregen dan zet ik dat op de e-mail. Op deze manier heb ik in ieder geval altijd ergens een backup en via e-mail is dit overal toegankelijk (net als de externe hdd via usb2).
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 07:15
Verwijderd
Zoals ik zei; ik hoef geen backups, ik zoek slechts een manier om data die ik niet graag kwijt wil raken op te slaan. Een externe harde schijf zie ik niet zo zitten, ik zit dan met een harde schijf die waarschijnlijk helemaal vol met (die) data staat en die waarschijnlijk ook nergens anders voor gebruikt wordt.

Daarom dacht ik aan een raid opstelling. Raid 5 leek mij de beste optie, omdat je daarmee maar 33% van je opslagcapaciteit kwijtraakt, terwijl dat bij raid 1 50% is. Raid 5 kost dan wel 1 harde schijf meer, maar dat kan ik wel missen.

Maargoed, dat raden jullie mij dus een beetje af omdat ik alle data kwijt ben als de onboard raid controller de geest geeft?

Laatst gewijzigd op 10-05-2007 om 07:18.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 07:28
]{ing
]{ing is offline
enkel alleen een raid config gebruiken is helaas niet een heel betrouwbare backup methode
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 10:16
M@rco
M@rco is offline
De manier om data niet kwijt te raken is om backups te maken, en RAID - wat voor level dan ook - is inderdaad géén backup maar een manier om downtime te beperken (het komt dan ook uit de serverwereld).

Dus koop gewoon een externe schijf, goedkoper en veel beter geschikt voor wat jij wil
Oud 10-05-2007, 10:25
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
mrboot schreef op 09-05-2007 @ 13:54 :
Een aparte raid-controller is me te duur, die dingen zijn al snel duurder dan 100 euro.

Is dit een goede optie of kan ik beter raid 10/01 nemen? Ik lees namelijk best vaak dat (vooral) raid 5 op een moederbord veel van de processor vergt. Met snelheid van de huidige processors zou dat echter weer geen probleem zijn, las ik ergens anders.
Een fatsoenlijke raid5 controller is al snel duurder dan 500 euro.

Een simpele controller op het moederbord die raid 5 aankan is leuk om even mee te kloten, maar zo'n ding kàn niks. De snelheid is ook niks om over naar huis te schrijven.

Als dat matrix raid werkt (0+1 tegelijkertijd op twee schijven, zit op sommige intel chipsets) kan je beter dat gebruiken.
Oud 10-05-2007, 16:03
Verwijderd
Oke, dan weet ik genoeg. Ik denk dat ik dan gewoon een externe harde schijf koop.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten