Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2004, 00:21
Poepenis
Poepenis is offline
welke is de snelste die ik kan krijgen? Ik heb vaak werkstukken van school die op een floppy staan.
Wat zijn de prijzen van de snellere floppy drives??
alvast heel veel bedankt!
Johan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2004, 02:04
Nocturnal
Nocturnal is offline
Volgens mij zit er geen verschil in snelheid tussen verschillende types... een diskettestation gaat je maximaal €20,- kosten...
Oud 20-08-2004, 02:57
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Haha, dan doe je het toch verkeerd als je 20 euro voor zo'n kreng moet betalen. 8 euro maximaal.
Oud 20-08-2004, 11:52
phoxetis
phoxetis is offline
Als je slim bent formatteer je je floppy's met een interleave-factor (hoe heette dat ook weer?). Dan pas je de floppy aan aan de snelheid van de drives.

Lang geleden kon VGACOPY dat geloof ik... nu dus ff zoeken naar een windows proggie hè.
Oud 20-08-2004, 12:14
Verwijderd
2,50 euro voor een prima drive op elke computerbeurs, in de 'Uitzoeken'-bak.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 14:31
Nocturnal
Nocturnal is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 20-08-2004 @ 03:57 :
Haha, dan doe je het toch verkeerd als je 20 euro voor zo'n kreng moet betalen. 8 euro maximaal.
Ow, ik dacht dat dat ongeveer de prijs was... niet dat ik voor die prijs zelf één heb gekocht hoor... ik heb nog bakken vol van die troep...
Oud 20-08-2004, 15:57
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Nocturnal schreef op 20-08-2004 @ 15:31 :
Ow, ik dacht dat dat ongeveer de prijs was... niet dat ik voor die prijs zelf één heb gekocht hoor... ik heb nog bakken vol van die troep...
dat was ook jaren lang zo.... 40 / 45 gulden
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 16:49
Orion16
Orion16 is offline
Verschillen tussen 1.44mb floppydrives zijn er volgens mij niet. Wat al gezegd werd, haal er een uit de bak bij een pc-beurs of struin het oudvuil/stort af. Grote kans dat er een PC tussenzit met gewoon nog een goede diskdrive.

Aan een diskdrive zou ik niks of minder dan 5 euro uitgeven.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 17:35
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 20-08-2004 @ 17:49 :

Aan een diskdrive zou ik niks of minder dan 5 euro uitgeven.
mja je hebt ze vaak zelfs niet meer nodig om je bios te flashen..... vrij nutteloos apperaat en zeker geen geld waard
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 18:46
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 20-08-2004 @ 18:35 :
mja je hebt ze vaak zelfs niet meer nodig om je bios te flashen..... vrij nutteloos apperaat en zeker geen geld waard
Voor school enz erg handig, nog lang niet iedereen heeft een brander, en mijn school stelt bij informatica werken met diskettes zelfs verplicht.

ontopic: een nieuwe heb je bij mycom iig voor 9€ (bron )
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 19:02
Bleater
Bleater is offline
koop een usb stick. Diskette's zijn hopeloos verouderd.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 20:14
3rd Rock
3rd Rock is offline
Citaat:
(: schreef op 20-08-2004 @ 19:46 :
Voor school enz erg handig, nog lang niet iedereen heeft een brander, en mijn school stelt bij informatica werken met diskettes zelfs verplicht.

ontopic: een nieuwe heb je bij mycom iig voor 9€ (bron )
vind ik niet echt slim van de school. het is mij al talloze keren gebeurd dat een diskette onbruikbaar maken. zelfs als ik ze speciale, stuk voor stuk verpakte in een speciaal diskettedoosje.
usb-sticks zijn een stuk veiliger wat dat betreft en er kunnen grotere bestanden op. voor de veiligheid sla ik belangrijke bestanden op op usb-stick en mail ik ze naar 1 of 2 mailadressen
Oud 21-08-2004, 00:46
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Bleater schreef op 20-08-2004 @ 20:02 :
koop een usb stick. Diskette's zijn hopeloos verouderd.
furbies zijn ook hopeloos verouderd

In '93 kocht ik een parallelle kabel als vervanging voor al die k*tfloppy's. Dat wil nog niet zeggen dat je daarmee al die dingen in een keer van de wereld hebt geholpen, *edit*

Laatst gewijzigd op 23-08-2004 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 01:11
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
(: schreef op 20-08-2004 @ 19:46 :
[B]Voor school enz erg handig, nog lang niet iedereen heeft een brander, en mijn school stelt bij informatica werken met diskettes zelfs verplicht.
Ik doe informatica (hogeschool Leiden), en ik heb in et hele jaar geen floppy gebruikt...
Alles wat ik wil overzetten smijt ik op USB-stick....ook de docenten passen documenten door in de les met een USB stick (of ze zetten et op BB (blackboard), maar of je et dan kan vinden is maar de vraag...klotesysteem)...mn floppydrive gebruik ik vaker voor het vastzetten van een ijsstokje ofsow als ik ff moet typen o.i.d. dan voor floppys...
Een 56.6k modem is bij ons ook verplicht in onze laptop...maar we hoeven ze niet te gebruiken omdat de hele zooi daar wireless is

Maar als je er nog per se een wil hebben (voor opstartdiskettes etc. wel handig) dan moet je gewoon ff op een beurs kijken dan ben je voor een prikkie klaar..
Oud 21-08-2004, 08:10
TIGEK
TIGEK is offline
Mijn laptop heeft er geen meer . En ik ben er blij mee. Ik heb vaker met de rot diskettes ruzie gemaakt dat ik ze nu kan lekker kan weg gooien :/
Oud 21-08-2004, 11:55
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
D@mien schreef op 21-08-2004 @ 02:11 :
Ik doe informatica (hogeschool Leiden), en ik heb in et hele jaar geen floppy gebruikt...
Alles wat ik wil overzetten smijt ik op USB-stick....ook de docenten passen documenten door in de les met een USB stick (of ze zetten et op BB (blackboard), maar of je et dan kan vinden is maar de vraag...klotesysteem)...mn floppydrive gebruik ik vaker voor het vastzetten van een ijsstokje ofsow als ik ff moet typen o.i.d. dan voor floppys...
Een 56.6k modem is bij ons ook verplicht in onze laptop...maar we hoeven ze niet te gebruiken omdat de hele zooi daar wireless is

Maar als je er nog per se een wil hebben (voor opstartdiskettes etc. wel handig) dan moet je gewoon ff op een beurs kijken dan ben je voor een prikkie klaar..
Blackboard, inderdaad. systeem werkt hier gewoon wel goed. Hier werken we samen in een projectgroepje, dan is er toch zeker wel één iemand die een USB stick heeft. Op de floppydrives in de PC's van school moet je niet vertrouwen. Ohja, dan hebben we per persoon ook nog ongeveer 20mb ruimte op de server voor onze bestanden.

Bij de eerstejaars zijn laptops zelfs verplicht! Een 56k modem dan niet, maar wireless wel. En gewoon een 100mbit NIC maar dat heeft iedere moderne notebook.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 13:23
3rd Rock
3rd Rock is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 21-08-2004 @ 01:46 :
furbies zijn ook hopeloos verouderd

In '93 kocht ik een parallelle kabel als vervanging voor al die k*tfloppy's. Dat wil nog niet zeggen dat je daarmee al die dingen in een keer van de wereld hebt geholpen, loser
ik hoop niet dat dat loser tegen mij bedoeld is, want dat gedeelte van je opmerking slaat eigenlijk nergens op.
verder ben ik het met je eens, floppy's krijg je niet zomaar de wereld uit (helaas) en furbys zijn idd verouderd
Oud 21-08-2004, 20:02
ILUsion
ILUsion is offline
Sony heeft van die dubbelesnelheidslezer (externe modellen voor USB), kosten geloof ik 50 euro (Makro, België) en single speed-versies kosten daar evenveel. Ik weet nu niet of die snelheid echt zo veel beter is: in ieder geval blijven ze pokketraag

Mja, voor deftige overdracht kan je een usb-stick gebruiken, maar veel scholen hebben nog Windows 95 of 98. Bij het eerste moet je al geluk hebben voor ondersteuning (95b of OSR2) maar bij alletwee heb je nog een cd nodig met drivers. In de nieuwere versies zitten de drivers gewoon ingebakken

Een beetje internetruimte kan vaak wonderen doen (in combinatie met een deftige FTP-prog)...
Oud 21-08-2004, 20:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Koop een pendrive.
Oud 22-08-2004, 00:34
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-08-2004 @ 21:54 :
Koop een pendrive.
dan moet iedereen dat doen anders schietje er nog geen flikker mee op
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 12:52
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
3rd Rock schreef op 21-08-2004 @ 14:23 :
ik hoop niet dat dat loser tegen mij bedoeld is, want dat gedeelte van je opmerking slaat eigenlijk nergens op.
Hij quoot toch iemand anders, * edit *

Laatst gewijzigd op 23-08-2004 om 19:09.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 12:53
twain4me
twain4me is offline
Gnagna
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 19:57
3rd Rock
3rd Rock is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 22-08-2004 @ 13:52 :
Hij quoot toch iemand anders, loser.
idd, ik zat neit op te laten

nja, vond het zowiezo geen aardige opmerking
Oud 22-08-2004, 20:03
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
3rd Rock schreef op 22-08-2004 @ 20:57 :
idd, ik zat neit op te laten

nja, vond het zowiezo geen aardige opmerking
Volgens mij let jij wel vaker niet zo goed op.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 15:29
3rd Rock
3rd Rock is offline
Citaat:
twain4me schreef op 22-08-2004 @ 21:03 :
Volgens mij let jij wel vaker niet zo goed op.
en dat klopt ook weer. damn, wat een spelfout
Oud 23-08-2004, 19:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
twain4me schreef op 22-08-2004 @ 01:34 :
dan moet iedereen dat doen anders schietje er nog geen flikker mee op
Hoezo? Ook bij computers die geen pendrive hebben kun je dat ding gebruiken. Alleen een USB poort heb je nodig, en een modern OS. Voor antieke besturingssystemen heb je een driver nodig.
Oud 23-08-2004, 20:19
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 23-08-2004 @ 20:11 :
Hoezo? Ook bij computers die geen pendrive hebben kun je dat ding gebruiken. Alleen een USB poort heb je nodig, en een modern OS. Voor antieke besturingssystemen heb je een driver nodig.
Uitwisselen van bestanden ( even een floppy geven aan iemand), veel scholen die de instalatie van de pendrive onder xp onmogelijk maken (niet de juiste rechten), etc etc etc.... Zoals phoxetis al zei je veband niet in 1 keer al die dingen van de wereld. Dus zolang de rest van de wereld ze gebruikt zit je er beperkt aan vast.

Ik heb ook niet in al mijn pc's een floppydrive ,maar er is er in iedergeval 1 in huis die werkt , omdat je gewoon niet 100% zonder kan

Laatst gewijzigd op 23-08-2004 om 20:24.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 23:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat klopt, zo ook Windows XP met een RAID controller of SATA controller. Daar heb je perse een diskette met driver voor nodig. Zelfs pre-SP2 cd-roms. Onzin eigenlijk, want een CD met de driver had ook gekund, maar XP moet perse een diskettestation hebben. Jammer, want zo raak je die rommel inderdaad niet gauw kwijt. Nou zijn er wel truucjes om dit te omzeilen, maar leuk en gemakkelijk is anders.

En de uitzonderingen zoals genaaide USB op kortzichtige scholen etc. zijn er ook, en nog wel meer. Maar het de opmerking dat je alleen een Pendrive kon gebruiken op PCs die ook zo'n ding hadden is natuurlijk onzin. Voor een pendrive is opzich geen controller of andere hardware nodig, alleen een werkende USB poort en een normaal OS.
Oud 24-08-2004, 00:16
twain4me
twain4me is offline
mja en aan veel van die dingen ontbreekt het nog vaak,..
bv
- geen usb port bij de kinko's in r'dam
- niet kunnen booten van een pendrive
- win98 geen standaard ondersteuning en toch nog zeer veel gebruikt
- usb porten op onberijkbare plaatsen....(plaatselijke school)
- en zo kan je nog wel ff vedergaan

maargoed de pendrive maakt zijn opmars en is ook zeker niet meer weg te denken uit mijn broekzak, helaas zal die de floppy nooit geheel kunnen vervangen. en dat ligt niet aan het ding zelf maar ten eerste aan de prijs en ten tweede aan de rest van de figuren (moederbord ontwerpers, systeembeheerders etc)
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 09:18
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef op 21-08-2004 @ 02:11 :
Ik had het over informatica als vak in vwo4
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 12:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik boot van m'n pendrive hoor.

Alleen bij brakke oude BIOSen kan dat niet nee, KT133 enzo.
Oud 24-08-2004, 12:44
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-08-2004 @ 13:04 :
Ik boot van m'n pendrive hoor.

Alleen bij brakke oude BIOSen kan dat niet nee, KT133 enzo.
mja maar totdat iedereen mobo's heeft die het ondersteunen en iedereen een pen drive heeft gekocht...... dan ben je nog wel een jaartje of 5/10 veder
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 21:55
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
(: schreef op 24-08-2004 @ 10:18 :
Ik had het over informatica als vak in vwo4
Stelt niks voor op de middelbare school. Een klein beetje computerminded persoon kan zijn informaticaleraar met een hoop dingen helpen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 08:55
Jolt
Jolt is offline
Pen drive kan ik niet gebruiken bij ons op school, daar werken ze met van die accounts waar alles gedelete wordt als je uitlogt

Dag drivers

Mail gewoon alles naar hotmail
Oud 25-08-2004, 13:05
Darko
Darko is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 24-08-2004 @ 22:55 :
Stelt niks voor op de middelbare school. Een klein beetje computerminded persoon kan zijn informaticaleraar met een hoop dingen helpen.
tis wel leuk als tijdverdrijf en als vuller zodat je aan je uren komt.
Pen-drive is soms nog best lastig. tot vorig jaar had onze school win 98, dus apart de drivers installeren. Thuis hadden we een printer waarvoor geen xp drivers waren uitgebracht, de computer waar dat ding et wel op deed had geen usb-poort dus floppy's waren toen zeker wel handig..
Oud 25-08-2004, 14:54
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-08-2004 @ 00:22 :
Dat klopt, zo ook Windows XP met een RAID controller of SATA controller. Daar heb je perse een diskette met driver voor nodig. Zelfs pre-SP2 cd-roms. Onzin eigenlijk, want een CD met de driver had ook gekund, maar XP moet perse een diskettestation hebben. Jammer, want zo raak je die rommel inderdaad niet gauw kwijt. Nou zijn er wel truucjes om dit te omzeilen, maar leuk en gemakkelijk is anders.
Je kunt ook zelf die drivers op de XP CD-ROM zetten
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 16:04
Verwijderd
ieeeeeeeeeuw FLOPPYS!

*springen de nekharen omhoog*

die dingen gaan toch altidj naar de klote! Ze moeten de uitvinder van de pendrive een biertje geven op mijn kosten
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 17:48
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-08-2004 @ 00:22 :

En de uitzonderingen zoals genaaide USB op kortzichtige scholen etc. zijn er ook, en nog wel meer. Maar het de opmerking dat je alleen een Pendrive kon gebruiken op PCs die ook zo'n ding hadden is natuurlijk onzin. Voor een pendrive is opzich geen controller of andere hardware nodig, alleen een werkende USB poort en een normaal OS.
Als je RAID gebruikt zal zo'n onnozel aanpasinkje wel geen probleem zijn he! De gewone gebruiker zit nog bij ATA, dus van SATA is nog maar amper sprake en van RAID ook al niet. Voor RAID moet je al heel wat ervaring hebben en met zo'n ervaring is het niets om je cd aan te passen...

Bij Windows 98 kan je dus amper pendrives gebruiken, omdat er gewoon geen drivers waren. Volgens mij zal het steeds ambetant blijven, want de ene is al dikker/breder dan de andere dus kan je niet altijd overweg met die USB-poorten. Die FISH-geheugen, vind ik daar de perfecte oplossing voor, maar spijtiggenoeg nog toekomstmuziek...

Scholen zijn niet altijd kortzichtig omdat ze nog Windows 98 gebruiken, het ligt (in België toch) eerder aan de overheid:
- scholen krijgen wel subsidies, maar net genoeg om alles juist te laten verlopen, er wordt wel geld gerekend voor computers, maar waarschijnlijk in onredelijke aantallen (volgens bekendmakingen moet er 1 per klas komen) of onredelijke specificaties (bij ons op school krijgen we 'nieuwe computers' in elke klas, maar het enige dat ik kan aanmerken is dat die computers tweedehands zijn). Op zich is het voor een school natuurlijk niet nodig om er 3D-kaarten enzo in te steken of de nieuweste computers te gebruiken, maar zo vervreemd je naturrlijk van het beeld van de computers die in bedrijven/thuis gebruikt worden. Wat overigens nog belachelijker is, vind ik, dat ze vasthouden aan Microsoft: Linux en OpenOffice kunnen evengoed werken, geen kat die het verschil voelt na 10 keren gebruiken...

Wat drivers voor vanalles betreft (die printer zonder drivers voor xp doen me hieraan denken):
als er geen drivers voor XP bijzitten (en ja: XP Home/XP Pro mmakt niets uit voor drivers!), kijk dan of er geen drivers voor Windows 2000 beschikbaar zijn, verder afzakken naar NT4 en dan pas naar Me, 98, 95 (al worden voor die laatsten toch geen drivers meer gemaakt, vaak)
Oud 26-08-2004, 01:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 25-08-2004 @ 18:48 :
Als je RAID gebruikt zal zo'n onnozel aanpasinkje wel geen probleem zijn he! De gewone gebruiker zit nog bij ATA, dus van SATA is nog maar amper sprake en van RAID ook al niet. Voor RAID moet je al heel wat ervaring hebben en met zo'n ervaring is het niets om je cd aan te passen...
Daar ben ik het niet mee eens. Als je nu een moderne computer koopt, koop je SATA. En RAID (al dan niet in combinatie met SATA) wordt ook steeds populairder onder niet-tweakers. Een wanadoo-gastje moet je niet zijn, maar heel wat ervaring is overdreven. Als je in het BIOS je CPU snelheid op kunt krikken, kun je ook een RAID array maken in het menuutje van de onboard RAID controller. Dat is weinig spannends.
Citaat:
Wat overigens nog belachelijker is, vind ik, dat ze vasthouden aan Microsoft: Linux en OpenOffice kunnen evengoed werken, geen kat die het verschil voelt na 10 keren gebruiken...
Yep, maar dan heb je wel Linux-ondersteuning nodig, en een Linux sysadmin kost net even wat meer dan een Windows knulletje. Bovendien zijn de kosten voor het overschakelen en alle bijhorende problemen ook een drempel. Bovendien weten managers vaak helemaal niets over Linux, alleen FUD sprookjes.
Oud 26-08-2004, 07:56
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 24-08-2004 @ 22:55 :
Het zal vergeleken met een studie informatico oid inderdaad niks voorstellen, maar je hebt bij ons toch een probleem als je geen floppy's hebt..
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 11:33
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-08-2004 @ 02:29 :
[B
Yep, maar dan heb je wel Linux-ondersteuning nodig, en een Linux sysadmin kost net even wat meer dan een Windows knulletje. Bovendien zijn de kosten voor het overschakelen en alle bijhorende problemen ook een drempel. Bovendien weten managers vaak helemaal niets over Linux, alleen FUD sprookjes. [/B]

linux mag dan opensource zijn maar is redelijk prijzig in gebruik
Sysadmins voor dat systeem van sun (ff naam kwijt) solaris geloof ik ... die zijn pas DUUUUURR.....
momentel heeft freebsd denk ik de beste oplossingen voor servers...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
twain4me schreef op 26-08-2004 @ 12:33 :
linux mag dan opensource zijn maar is redelijk prijzig in gebruik
Dat valt wel mee. Als ze eenmaal zijn overgestapt en zaken als support goed hebben geregeld, is het goedkoper en wordt het ook steeds goedkoper. Vooral als je dit soort dingen grootschalig aanpakt kan daarmee enorm veel geld bespaars worden. Eenmaal de kennis in huis en je houdt die vast, dan heb je geen externe middelen meer nodig.
Citaat:
Sysadmins voor dat systeem van sun (ff naam kwijt) solaris geloof ik ... die zijn pas DUUUUURR.....
Solaris is wel UNIX, maar is een proprietary besturingssysteem en geen Open Source.
Citaat:
momentel heeft freebsd denk ik de beste oplossingen voor servers...
Yep, FreeBSD is met name geschikt voor servers, alhoewel ik het ook als desktop OS gebruik. De top 50 langste uptimes wordt ook gedomineerd door BSD.

Laatst gewijzigd op 26-08-2004 om 13:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten