Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2007, 15:47
clantestino
clantestino is offline
Hoi allemaal,

Ik zit op de kunstacademie en ben bezig met een project over kindergraven. Ik stuitte een tijd geleden namelijk op een apart deel van een begraafplaats, waar uitsluitend islamitische kindergraven te vinden waren. (De begraafplaats was algemeen, dus niet bij een moskee oid.) Het geheel zag er ontzettend armoedig en verlaten/vervallen uit. Rijen van hopen zand met enkel stokjes erin. Een enkeling met een eigen creatie van bijv. bakstenen of wat knuffeltjes. Grafstenen die omgevallen waren. Eigen gemaakte bordjes...

Ik was verbijsterd. Hoe kon dit? Via een emailcontact met iemand van die begraafplaats kwam ik erachter dat het in ieder geval geen gemeentegraven zijn. Een kwestie van geld kan het dus niet echt zijn. Verder hoorde ik ook dat men vroeger in de islamitische gemeenschap wachtte met het plaatsen van een grafsteen tot het lijk in de grond gezakt was. Dit zou traditie zijn geworden en dus nog steeds gebeuren.

Toch blijft het voor mij een raadsel. Als het een traditie is te wachten met het plaatsen van een grafsteen, waarom dan die armoedige eigen creaties van bouwmaterialen? De sfeer was zo bedompen, alsof er geen verdriet mocht zijn.

Als iemand hier meer informatie over heeft, of tips, dan hoor ik het heel graag.

Alvast bedankt!
Oud 10-05-2007, 16:21
Toddish
Toddish is offline
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee. Maar mischien schamen ze zich omdat een kind onder het toezicht van de ouders is gestorven.
Oud 10-05-2007, 17:39
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
nee, je verdriet uiten met lieve knuffeltjes en tere bloempjes, dat is een hoogstaande cultuuruiting.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2007, 18:05
Verwijderd
Er is in de islam er maar één manier van begraven (uitgezonderd martelaren). De graf van een moslim moet simpel zijn, dus geen extravagante grafstenen of dergelijke. Een stok of rots (markeerpunt) is voldoende.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 16:27
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 11-05-2007 @ 19:05 :
Er is in de islam er maar één manier van begraven (uitgezonderd martelaren). De graf van een moslim moet simpel zijn, dus geen extravagante grafstenen of dergelijke. Een stok of rots (markeerpunt) is voldoende.
omdat god dood en leven in de hand heeft? omdat de dood een doorgang is? kun je verwoorden waarom dat dan precies zo "simpel" wordt gehouden?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 00:44
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 13-05-2007 @ 17:27 :
omdat god dood en leven in de hand heeft? omdat de dood een doorgang is?
?

Citaat:
kun je verwoorden waarom dat dan precies zo "simpel" wordt gehouden?
De profeet Mohammed (vzmh) heeft in een overlevering een metgezel van hem begraven en een steen bij zijn graf geplaatst als herkenningspunt. Ook kan het geld dat aan een dure grafsteen wordt uitgegeven, aan nuttige zaken worden uitgegeven.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 09:52
clantestino
clantestino is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb deze vraag ook op een Turks forum gepost. Daar zei iemand dat er verschillende stromingen zijn binnen het islamitische geloof. Niet alle Turkse mensen willen die simpelheid, maar bepaalde groepen wel. Net zoals er binnen het christendom ook verschillende groeperingen bestaan met hun eigen gebruiken.
Mahdaoui, klopt dit volgens jou ook? Zo ja, kan je me dan misschien wat meer vertellen over wat jij precies geloofd en of je ook Turkse mensen kent die jouw geloof anders interpreteren? Alvast bedankt!
Oud 14-05-2007, 09:53
Joostje
Joostje is offline
Waarom moet wel worden aangegeven waar de persoon begraven ligt dan? Ik ben het er wel mee eens dat het geld dat anders besteed wordt aan een begrafenis veel meer nut zou hebben als het ten behoeve van de levenden wordt uitgegeven.
Oud 14-05-2007, 11:01
Verwijderd
Citaat:
clantestino schreef op 14-05-2007 @ 10:52 :
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb deze vraag ook op een Turks forum gepost. Daar zei iemand dat er verschillende stromingen zijn binnen het islamitische geloof. Niet alle Turkse mensen willen die simpelheid, maar bepaalde groepen wel. Net zoals er binnen het christendom ook verschillende groeperingen bestaan met hun eigen gebruiken.
Mahdaoui, klopt dit volgens jou ook? Zo ja, kan je me dan misschien wat meer vertellen over wat jij precies geloofd en of je ook Turkse mensen kent die jouw geloof anders interpreteren? Alvast bedankt!
Ik weet niet hoeveel ruimte is om te interpreteren als je de islamitische bronnen er bij haalt. Ik denk dat het eerder is dat mensen het niet weten of gewoon na laten.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 14-05-2007 @ 10:53 :
Waarom moet wel worden aangegeven waar de persoon begraven ligt dan? Ik ben het er wel mee eens dat het geld dat anders besteed wordt aan een begrafenis veel meer nut zou hebben als het ten behoeve van de levenden wordt uitgegeven.
Omdat het door de profeet Mohammed (vzmh) wordt aangeraden om graven te bezoeken en gebeden te verrichtten voor overledenen. en dan is het zo handig als je weet bijvoorbeeld waar je vader of moeder ligt begraven.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 11:22
Love & Peace
Love & Peace is offline
Mijn opa (moslim) zei voor hij stierf tegen zijn zoon dat hij absoluut geen zin had om 'onder een stuk beton te slapen'. Daarom hebben we zijn graf zo simpel mogelijk gehouden.

Mijn oma, die nog wel in leven is, wil alsnog nog een mooi, groots, betonnen graf laten bouwen voor hem. Maar gelukkig is mijn vader de financier, en die wil er niet aan. Om mijn oma niet teleur te stellen, en mijn opa's wens te honoreren, gaat hij daarom van de zomer boompjes rondom het graf planten.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 11:56
Verwijderd
In de Islam zijn overbodige zaken, als bijvoorbeeld iemand zn graf mooi inrichten niet aangeraden. De doden hebben veel meer aan je gebeden.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 12:38
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 14-05-2007 @ 12:56 :
De doden hebben veel meer aan je gebeden.
Is dat zo? Als dode ben je toch al gered of verdoemd? Dan maakt bidden toch niet zoveel meer uit?
Oud 14-05-2007, 13:42
Azzurra
Azzurra is offline
Dat heeft te maken met het strikte monotheïsme van de Islam. Het plaatsen van een gedenksteen, het zetten van bloemen lijkt al snel op het eren van een overledenen, iets dat aleen de ééne God toekomt.

citaat uit 'grote rituelen in de wereldgodsdiensten' :

In de islam is het niet toegestaan doden te herdenken op de manier waarop bijvoorbeeld katholieken dat doen. Moslims branden geen kaarsen, zetten geen foto neer of leggen geen bloemen. De reden daarvoor is dat er maar één God is. Gebruiken als degene die wij toepassen bij het herdenken van een overledene, kunnen tot misverstanden leiden en lijken te sterk op verering. Er mag maar één wezen vereerd worden en dat is God. Toch is er een vorm van herdenking mogelijk in de vorm van smeekbeden. In de smeekbeden voor een overleden persoon wordt God gevraagd om de zonden van de overledene te vergeven.
Oud 14-05-2007, 15:55
clantestino
clantestino is offline
Hee Azzurra,

Ontzettend bedankt. Eindelijk iets waar ik ECHT iets van snap. De rest natuurlijk ook onwijs bedankt
Oud 14-05-2007, 16:29
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 14-05-2007 @ 12:04 :
Omdat het door de profeet Mohammed (vzmh) wordt aangeraden om graven te bezoeken en gebeden te verrichtten voor overledenen. en dan is het zo handig als je weet bijvoorbeeld waar je vader of moeder ligt begraven.
Waarom moeten gebeden worden opgezegd voor de overledenen? Hoe werkt dat precies, als Allah alwetend is, zal hij toch niet zomaar te beinvloeden zijn? En als de overledenen in de hemel zijn, wat heeft het dan voor zin om voor ze te bidden? Als ze nog dood onder de grond liggen, zoals de bijbel beweerd (pas als de messias terugkomt treedt de apocalyps in werking), wat heeft het dan voor zin om te bidden?

En waarom moet het graf bezocht worden?
Oud 14-05-2007, 17:40
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 14-05-2007 @ 17:29 :
Waarom moeten gebeden worden opgezegd voor de overledenen? Hoe werkt dat precies, als Allah alwetend is, zal hij toch niet zomaar te beinvloeden zijn? En als de overledenen in de hemel zijn, wat heeft het dan voor zin om voor ze te bidden? Als ze nog dood onder de grond liggen, zoals de bijbel beweerd (pas als de messias terugkomt treedt de apocalyps in werking), wat heeft het dan voor zin om te bidden?
Je vraag is dus hebben gebeden voor doden profijt en wat voor profijt kan dat zijn? Er bestaat consensus onder de geleerden over het feit dat de overledene baat heeft bij de smeekbedes die voor hem verricht worden. En degenen die na hen kwamen, zeiden: "Onze Heer, vergeef ons en onze broeders die ons zijn voorafgegaan in het geloof...". Koran 59:10

Daarnaast staat ook de profeet (vzmh) staat de moslims toe om smeekbedes te verrichten voor de overledene, dit is gebaseerd op de hadith van de profeet, overgeleverd door Abou Hoerayra dat de profeet (vzmh) gezegd heeft :" Wanneer de mens sterft houden zijn beloningen voor zijn daden op, behalve bij in de volgende drie gevallen: een onophoudelijke liefdadigheid, achtergelaten kennis die voor mensen nuttig zal zijn en een oprechte kind die smeekbede voor hem doet ."(Overgeleverd door Tirmidhi)
Dit geeft antwoord denk ik ook op de vraag van Il Organista. Er is ook een overlevering (niet bij de hand) waarin de profeet (vzmh) verhaalt dat de positie van een overledene verbetert en zich dan afvraagt waarom. Hij zal dan te horen krijgen dat deze of deze voor hem heeft gebeden. Dit geldt alleen voor mensen van het Paradijs. Zul je je afvragen maar de hemel is toch de hemel? Hoe verbetert de positie van een persoon zich? Er zijn verschillende gradaties en niveaus in het Paradijs en door bijv. smeekgebeden te doen voor je overleden ouders kun je hun positie verbeteren. Deze gebden hoef je perse te verrichten bij het graf.

Citaat:
En waarom moet het graf bezocht worden?
De profeet Mohammed (vzmh) raad de moslims aan de graven te bezoeken, opdat zij bewuster worden van de dood. (Overgeleverd door Tirmidhi)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 23:39
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Il organista schreef op 14-05-2007 @ 13:38 :
Is dat zo? Als dode ben je toch al gered of verdoemd? Dan maakt bidden toch niet zoveel meer uit?
Kan iemand hier antwoord op geven? Ik ben er toch wel benieuwd naar: waarom bidden voor doden?
Oud 16-05-2007, 07:29
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 14-05-2007 @ 18:40 :
Je vraag is dus hebben gebeden voor doden profijt en wat voor profijt kan dat zijn? Er bestaat consensus onder de geleerden over het feit dat de overledene baat heeft bij de smeekbedes die voor hem verricht worden. En degenen die na hen kwamen, zeiden: "Onze Heer, vergeef ons en onze broeders die ons zijn voorafgegaan in het geloof...". Koran 59:10
Ja maar waarom heeft het dan zin, en hoe?

Citaat:
Daarnaast staat ook de profeet (vzmh) staat de moslims toe om smeekbedes te verrichten voor de overledene, dit is gebaseerd op de hadith van de profeet, overgeleverd door Abou Hoerayra dat de profeet (vzmh) gezegd heeft :" Wanneer de mens sterft houden zijn beloningen voor zijn daden op, behalve bij in de volgende drie gevallen: een onophoudelijke liefdadigheid, achtergelaten kennis die voor mensen nuttig zal zijn en een oprechte kind die smeekbede voor hem doet ."(Overgeleverd door Tirmidhi)
Hetzelfde. En waarom alleen een oprecht kind?

Citaat:
Dit geeft antwoord denk ik ook op de vraag van Il Organista. Er is ook een overlevering (niet bij de hand) waarin de profeet (vzmh) verhaalt dat de positie van een overledene verbetert en zich dan afvraagt waarom. Hij zal dan te horen krijgen dat deze of deze voor hem heeft gebeden. Dit geldt alleen voor mensen van het Paradijs. Zul je je afvragen maar de hemel is toch de hemel? Hoe verbetert de positie van een persoon zich? Er zijn verschillende gradaties en niveaus in het Paradijs en door bijv. smeekgebeden te doen voor je overleden ouders kun je hun positie verbeteren. Deze gebden hoef je perse te verrichten bij het graf.
Duidelijk. Maar hoe werkt het dan? Denkt dan de alwetende: jeetje, er wordt veel voor hem gebeden, het zal wel een aardig persoon zijn,laat ik hem eens promoveren? Hij is toch alwetend, waarom dan zal het bidden helpen?

Citaat:
De profeet Mohammed (vzmh) raad de moslims aan de graven te bezoeken, opdat zij bewuster worden van de dood. (Overgeleverd door Tirmidhi)
goede reden, lijkt me.
Oud 16-05-2007, 09:44
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Il organista schreef op 16-05-2007 @ 00:39 :
Kan iemand hier antwoord op geven? Ik ben er toch wel benieuwd naar: waarom bidden voor doden?
Wat een vraag. Hoe is dat niet vragen naar de bekende weg?
In ieder geval, wat is bidden? God vragen om een gunst, in de breedste zin van het woord. Hem bidden om een of andere zonde te vergeven die je van de dode weet, of bidden de dode te laten weten dat zus of zo, of gewoon dat je nog aan die persoon denkt, wat is daar mis mee/onbegrijpelijk aan? verder had je misschien even het stukje dat precies boven je staat moeten lezen
Oud 16-05-2007, 10:37
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 16-05-2007 @ 10:44 :
Wat een vraag. Hoe is dat niet vragen naar de bekende weg?
In ieder geval, wat is bidden? God vragen om een gunst, in de breedste zin van het woord. Hem bidden om een of andere zonde te vergeven die je van de dode weet, of bidden de dode te laten weten dat zus of zo, of gewoon dat je nog aan die persoon denkt, wat is daar mis mee/onbegrijpelijk aan? verder had je misschien even het stukje dat precies boven je staat moeten lezen
Owja, stukje niet gezien .
Oud 16-05-2007, 20:26
hookee
hookee is offline
Citaat:
JaJ schreef op 16-05-2007 @ 10:44 :
....Hem bidden om een of andere zonde te vergeven die je van de dode weet ...
Achterbaks, wat als de overledene daar helemaal geen spijt van zou hebben? Zou jij achter z'n rug om bij de almachtige tegen zijn/haar zin de boel weer recht willen zetten.
Vergiffenis moet je zèlf vragen, of in ieder geval spijt betuigen.
Wederom rijst dan de vraag; "als het kalf al verdronken is, waarom de put nog dempen?"
Het enige wat ik kan bedenken is bewustzijn: "voor hem is het te laat, maar ik kan mijn leven nog beteren" (en het geloof afzweren )
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 14:30
JaJ
JaJ is offline
Als jij van iemand houdt en je wil niet dat hij naar de hel gaat en je vraagt God of hij hem niet naar de hel laat gaan, dan vind ik dat niet achterbaks.

en als jij dat wel vindt, dan zit je gewoon ruzie te zoeken.

Laatst gewijzigd op 17-05-2007 om 19:02.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 22:53
hookee
hookee is offline
Citaat:
JaJ schreef op 17-05-2007 @ 15:30 :
Als jij van iemand houdt en je wil niet dat hij naar de hel gaat en je vraagt God of hij hem niet naar de hel laat gaan, dan vind ik dat niet achterbaks.

en als jij dat wel vindt, dan zit je gewoon ruzie te zoeken.
Dat laatste wil ik niet ontkennen, toch vind ik 't hypocriet. Als je maar genoeg vriendjes hebt kunnen die voor je bidden om niet in de hel te komen... arme Job dus niet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 20:08
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 11-05-2007 @ 19:05 :
Je kunt er ook een blikje cola bij werpen als markeerpunt.

Affijn, wat TS beschrijft ben ik gelukkig niet tegengekomen (tenzij het graven betrof die door armoede of het ontbreken van de gemeenschap verlaten is geraakt) en ben alleen nette begraafplaatsen tegengekomen.

Misschien had je net "pech"?
Oud 22-05-2007, 20:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 14-05-2007 @ 12:22 :
Mijn opa (moslim) zei voor hij stierf tegen zijn zoon dat hij absoluut geen zin had om 'onder een stuk beton te slapen'. Daarom hebben we zijn graf zo simpel mogelijk gehouden.

Mijn oma, die nog wel in leven is, wil alsnog nog een mooi, groots, betonnen graf laten bouwen voor hem. Maar gelukkig is mijn vader de financier, en die wil er niet aan. Om mijn oma niet teleur te stellen, en mijn opa's wens te honoreren, gaat hij daarom van de zomer boompjes rondom het graf planten.
Eigenlijk mooier
Reageren

Regels voor berichten