Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Het probleem is dat je in een binominaal toetsingsprobleem volgens mij nooit kan werken met een H0 of H1 die stelt dat p=1 of p=0. Alleen al omdat de n-p-c kans-tabel voor p=1 ontbreekt omdat die uit alleen maar nullen zou bestaan. Bij een dobbelsteen werken ze met p = 1/6, wat logisch is voor een dobbelsteen, want in de theoretische situatie is dat de kans dat je een bepaalde waarde gooit. Bij mijn experiment zou p (de kans op een goed antwoord) 1/2(gokken) of 1(weten) moeten zijn. De proefpersoon kan ofwel het verschil niet voelen, ofwel het verschil wel voelen. Oja, ik zie op die wiki de volgende zin Omdat n zo groot is, kan deze verdeling beschouwd worden als een normale met verwachting np=100 en variantie np(1-p)=83,33, dus standaardafwijking 9,13. Dat kan ik ook al niet, want deze aanname is geldig voor een gemiddelde p waarde. 0.1<p<0.9 zoiets. Voor extreme waarde van p is een poisson vergelijking met mu=np bruikbaarder maar ik weet p niet. Die kan 1/2 of 1 zijn. Overigens zeg ik alles hierboven alsof het allemaal waar is, maar ik weet dat ik het zeg zonder gehinderd te zijn door wiskundige kennis. Dit komt allemaal uit verschillende boekjes en sites. Ik hoop dat ik een grove denkfout maak en dat iemand hier die kan aanwijzen. Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 19:52. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-06-2007 om 15:02. |
![]() |
||
Citaat:
Maar met het kritieke gebied bewijs ik dan toch dat mijn test naar alle waarschijnlijk genomen is uit een B(50 ; 0,8) verdeling? Maar dat zou vrij evident zijn als ik de verdeling net heb vastgesteld mbv mijn experiment. Ik zat gisteravond trouwens opeens aan een verdelingsvrije toets te denken. Wilcoxon misschien, maar daar weet ik nog minder van, dus misschien slaat het wel nergens op. Laatst gewijzigd op 02-06-2007 om 13:08. |
![]() |
|||
Citaat:
H1: p<0,8. Stel dat je kiest voor alfa=0,05, dan moet de gezochte waarde kl voldoen aan P(X<=kl)<=0,05. Met een tabel voor binomiale verdelingen vind je dan: kl=34, dus K={0,1,2,...,34}. Veronderstel dat 10 personen het verschil voelen, dan geldt: X=10. Omdat X=10 een waarde in K voorstelt betekent dit dat H0: p=0,8 als hypothese wordt verworpen en dat H1: p<0,8 als hypothese wordt aanvaard. Als je dus linkszijdig wilt toetsen moet je dus eerst weten wat voor waarde van p je wilt kiezen, hoe groot je populatie n is, en welk significantieniveau alfa je wilt kiezen. Op grond daarvan bepaal je je kritieke gebied K. Als je vervolgens weet hoe groot X is, dus hoeveel personen uit jouw populatie het verschil voelen, kun je op grond daarvan bepalen of je de hypothese H0: p=p0 of H1: p<p0 aanvaardt. Je weet dan ook welke hypothese je dus verwerpt. Merk overigens op dat ik de waarden voor p en q in mijn vorige reply inmiddels heb gecorrigeerd. Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilcoxon
|||
Citaat:
Het probleem is dat als je proefpersonen 10 kilo aan hun arm hangt dat ze dan gegarandeerd weten dat de arm zwaarder is, dus dan heb je B(n,p) = n. Als ik 0,001 kilo aan hun arm hang dan voelt de proefpersoon dat niet en krijg je B(n,p) = n/2. Het probleem blijft: hoe toon je aan vanaf welk niveau mensen wel het verschil voelen. Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #22 Bloem | 500 | 14-01-2009 19:11 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
The deadly faith cycle Shade | 291 | 22-02-2008 10:14 | |
Actie-reactie Krirby | 54 | 02-09-2004 00:15 | |
Algemene schoolzaken |
Psychobiologie Mrs Mojo Risin | 15 | 29-03-2004 22:49 | |
evolutie of schepping Ace*Dusty | 286 | 29-10-2003 08:47 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Wiskunde: standaarddeviatie steekproef duracelkonijntje | 11 | 16-03-2003 15:36 |