Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2007, 14:40
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Hallo mensen,

Ik heb een probleem met mn Ubuntu. Ik snap er heel weinig van omdat ik er nieuw mee ben. Aangezien ik die eyecandy wel eens wilde zien ben ik op zoek gegaan naar hoe ik dat zou moeten doen. Ik kwam op de volgende pagina terecht:
- Hulppagina ati drivers

Nu wil ik een van de commando's uitvoeren die daar staan beschreven, maar als ik dat commando invoer in mijn Konsole krijg ik de reactie 'permission denied'. Dit is het commando:
Wat is hier het probleem van? normaal als ik iets wil doen en ik heb meer rechten nodig ploept er een wachtwoordregeltje in beeld en dan is alles goed. Nu weet ik echter niet wat ik moet doen.

Tom
Oud 04-06-2007, 14:55
Koning
Koning is offline
Waarschijnlijk heb je geen permission om die map aan te maken, probeer het zelfde eens met sudo er voor, dan voer je het commando uit als superuser (su). Je wordt dan wel gevraagd om je wachtwoord.

Wil je het hele zaakje als superuser gaan installeren dan moet je een sudo su geven gevolgd door je wachtwoord. Dan ben je dus gewoon superuser.
Oud 04-06-2007, 15:28
freyk
freyk is offline
Ff ter verduidelijking:
  • mkdir /ati wil zeggen: maak in de root van je bestandsysteem een mapje aan genaamd ati.
    Maar alleen gebruiker root (linux-administrator/beheerder) mag alleen mappen in de root (stam..in geen submappen) aanmaken.
    Je kan deze commando draaien in je /home/profielnaam (ubuntu's Mijn-Documenten). Dus bijvoorbeeld: mkdir /home/kingofthemall/ati
  • cd /ati wil zeggen: ga naar de map ati in je root.
    voor jouw geval is dat: cd /home/kingofthemall/ati
  • wget https://a248.e.akamai.net/f/674/920...ller-8.28.8.run, wil zeggen: download met wget het bestandje 920...ller-ller-8.28.8.run en sla het bestandje op, op de locatie waar je nu bent.
  • Daarna moet je dat ding activeren.
    Dat kan je bijvoorbeeld doen met:
    ./920...ller-8.28.8.run
    Of je moet dat ding eerst activeer-rechten geven:
    sudo chmod u+x 920...ller-ller-8.28.8.run

Doe het volgende
  1. Open een terminal
  2. ga dan naar je home-map: cd /home/jemapje
  3. maar een map aan: mkdir ati
  4. ga de net aangemaakte map in: cd ati
  5. download het bestandje met wget:
    wget https://a248.e.akamai.net/f/674/920...ller-8.28.8.run,
  6. Geef hem activeer-rechten:
    sudo chmod u+x 920...ller-ller-8.28.8.run
  7. en draai het bestandje: ./920...ller-ller-8.28.8.run

En voor de mensen die niet weten wat kingofthemall bedoelt met eyecandy.
Hij heeft het over xgl/beryl.
Filmpje:

Laatst gewijzigd op 04-06-2007 om 15:36.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 15:57
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Erg bedankt voor de uitleg, ik ben nu al een stuk verder! (Ik snap nu ook meer wat ik doe) Hij geeft alleen nu een foutmelding bij het uitvoeren van het gedownloade pakket van ati:

Code:
-e ==================================================
-e  ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager
-e ==================================================
./ati-installer.sh: 165: Syntax error: Bad substitution
Removing temporary directory: fglrx-install
Ik heb de file 3x gedownload maar telkens wil hij niet Met google kom ik ook niet veel verder helaas

Iig bedankt

edit: heeft een van jullie een idee wat de foutmelding zou kunnen zijn? Ik kom er maar niet achter

Laatst gewijzigd op 04-06-2007 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 19:29
Verwijderd
Ik heb Beryl ook draaiende op mijn Laptop met Ubuntu, alleen de cube zelf wil niet verschijnen, maar wel de desktopkubus waarmee je met CTRL+ALT+NEXT naar het volgende bureaublad gaat. Weet iemand hoe je de kubus te voorschijn tovert? Nu zie je namelijk alleen het Berylovergangseffect tijdens het switchen, maar niet de hele kubus in je scherm.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 19:55
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Zao schreef op 04-06-2007 @ 20:29 :
Ik heb Beryl ook draaiende op mijn Laptop met Ubuntu, alleen de cube zelf wil niet verschijnen, maar wel de desktopkubus waarmee je met CTRL+ALT+NEXT naar het volgende bureaublad gaat. Weet iemand hoe je de kubus te voorschijn tovert? Nu zie je namelijk alleen het Berylovergangseffect tijdens het switchen, maar niet de hele kubus in je scherm.
Bij mij is het CTRL+ALT+ klikken met links en dan slepen met de muis
Oud 04-06-2007, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Kingofthemall schreef op 04-06-2007 @ 20:55 :
Bij mij is het CTRL+ALT+ klikken met links en dan slepen met de muis
Ok thanks, dan ga ik dat zo even proberen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 22:35
freyk
freyk is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 04-06-2007 @ 16:57 :

Ik heb de file 3x gedownload maar telkens wil hij niet Met google kom ik ook niet veel verder helaas
edit: heeft een van jullie een idee wat de foutmelding zou kunnen zijn? Ik kom er maar niet achter
Je zou hem eerst onder sudo draaien en dan kijken wat hij zegt.
Foutmelding verwijst naar een code wat alleen instructies weergeeft bij een parameter.
(zoiets als een -help)
En ik vraag me af waarom hij daar hangt.

-edit-
En als je nou eens gewoon de linux-driver bij ati download?

Laatst gewijzigd op 05-06-2007 om 07:12.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 11:12
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
freyk schreef op 04-06-2007 @ 23:35 :
Je zou hem eerst onder sudo draaien en dan kijken wat hij zegt.
Foutmelding verwijst naar een code wat alleen instructies weergeeft bij een parameter.
(zoiets als een -help)
En ik vraag me af waarom hij daar hangt.

-edit-
En als je nou eens gewoon de linux-driver bij ati download?
Gedaan en t werkt beter idd, nu geeft het commando 'fglrxinfo' ook mn ATI kaart weer ipv de standaardmelding. Ik heb nu beryl aangezet maar hij doet niets, en dat is toch wel jammer Als ik op mn desktop Beryl aanzet kan ik meteen die kubus ronddraaien etc, maar op mn laptop wil dat niet. Ik denk dat het een instelling is, maar zeker weten doe ik het niet.
Enig idee wat het zou kunnen zijn?

Mijn dank is groot
Oud 05-06-2007, 17:22
freyk
freyk is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 05-06-2007 @ 12:12 :
Als ik op mn desktop Beryl aanzet kan ik meteen die kubus ronddraaien etc, maar op mn laptop wil dat niet. Ik denk dat het een instelling is, maar zeker weten doe ik het niet.
Enig idee wat het zou kunnen zijn?
Ga op zoek naar foutmeldingen, door te kijken of je de boel op kan starten via een terminal.
Voor andere vragen raad ik je hier niet te posten, maar bijvoorbeeld op non-windows van gathering of tweakers.

Zelf heb ik beryl een dagje laten draaien op mijn laptop (suse 10.2 + kde + intel kaartje).
Het was voor een aantal minuten leuk, daarna ging ik me er aan ergeren.

Laatst gewijzigd op 05-06-2007 om 17:24.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 17:28
Verwijderd
Beryl draait hier dikke prima <3
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 19:21
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
freyk schreef op 05-06-2007 @ 18:22 :
Ga op zoek naar foutmeldingen, door te kijken of je de boel op kan starten via een terminal.
Voor andere vragen raad ik je hier niet te posten, maar bijvoorbeeld op non-windows van gathering of tweakers.

Zelf heb ik beryl een dagje laten draaien op mijn laptop (suse 10.2 + kde + intel kaartje).
Het was voor een aantal minuten leuk, daarna ging ik me er aan ergeren.
Ja ik zal es op tweakers posten nu ze een mooie nieuwe site hebben Ik erger me ook aan ubuntu, maar dat is alleen omdat ik zo gewend ben aan Photoshop en daarvoor dus Windows weer moet opstarten

Citaat:
Zao schreef op 05-06-2007 @ 18:28 :
Beryl draait hier dikke prima <3
Bij mij op mn desktop ook ja, maar ik wil m juist op laptop xD Zal je altijd zien dat t niet lukt ghehe
Oud 05-06-2007, 21:22
Verwijderd
Citaat:
Kingofthemall schreef op 05-06-2007 @ 20:21 :
Ja ik zal es op tweakers posten nu ze een mooie nieuwe site hebben Ik erger me ook aan ubuntu, maar dat is alleen omdat ik zo gewend ben aan Photoshop en daarvoor dus Windows weer moet opstarten

Bij mij op mn desktop ook ja, maar ik wil m juist op laptop xD Zal je altijd zien dat t niet lukt ghehe
Haha lol, ik wil juist een desktop, heb alleen maar een laptop
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 09:36
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Zao schreef op 05-06-2007 @ 22:22 :
Haha lol, ik wil juist een desktop, heb alleen maar een laptop
Ik heb beiden maar het is jammer dat ie niet werkt op mn laptop, nu kan ik niet iedereen laten zien tenzij ze naar mn huis komen Of ik moet naar een LANparty gaan maar dat gaat te ver denk ik
Oud 06-06-2007, 14:40
freyk
freyk is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 05-06-2007 @ 20:21 :
k erger me ook aan ubuntu, maar dat is alleen omdat ik zo gewend ben aan Photoshop en daarvoor dus Windows weer moet opstarten
Pff, daar heb je The Gimp (of Gimpshop) voor en anders kan je ook nog eens photoshop draaien onder wine.
Oud 06-06-2007, 15:24
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
freyk schreef op 06-06-2007 @ 15:40 :
Pff, daar heb je The Gimp (of Gimpshop) voor en anders kan je ook nog eens photoshop draaien onder wine.
Gimp voldoet niet. Photoshp ga ik wel es draaien in Wine, ik moest nog ff uitzoeken Toevallig dat je dat zegt nu ik net heb uitgevonden dat dat bestaat
Oud 10-06-2007, 00:33
ILUsion
ILUsion is offline
Ik kan je vooral aanraden om de bronnen die specifiek voor Ubuntu zijn te volgen: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:F...eryl_.28ATI.29 ofwel de Ubuntu Forums op http://ubuntuforums.org/ .

Ikzelf draai ook al een maand of 2 Ubuntu (Edgy Eft, nu Feisty Fawn). Beryl draait als een tiet op mijn nVidia-kaart (dus spijtiggenoeg kan ik je verder niet helpen met de drivers voor je ATi, maar normaal moet je met die 2 bovenstaande bronnen wel verder geraken, hoor. Ofwel als je eens zoekt met Google op Beryl, ATi, Ubuntu en eventueel zelfs versienummer van je Ubuntu (of best de naam), dan vindt je zo waarschijnlijk ook al genoeg weblogs die uitleg geven.

Als er iemand specifieke Ubuntu-vragen heeft, ik ben steeds bereid om wat te helpen; niet dat ik expert op het gebied ben, maar ik moet toch wel zeggen dat mijn systeempje best wel speciale dingetjes heeft, die wel veelbesproken zijn, maar die niet voor de meeste gebruikers zijn weggelegd (xgl, gimmie, beryl, tango transform, pulseaudio, firefox32, amd64, VMWare server, VMWare Workstation, toch wat custom repositories, etc.).

Wat beryl betreft, open 'beryl-manager' eens, daarin kan je alle sneltoetsen en dergelijke opzoeken of instellen. Zeer hard aan te raden!
Oud 16-06-2007, 00:35
Warsocket
Warsocket is offline
voor veel installatie dingen heb je root rechten nodig,
Als je op je account zit die je hebt aangemaakt bij het installeren van ubuntu dan heb je wel sudo rechten.

dus als ubuntu zeurt over dit mag niet
zet je sudo (SuperUserDO) voor de regel

bijv "modprobe eenDriver" mag niet
en als je "sudo modprobe eenDriver" doet mag het wel

sudo vraagt 1x naar jouw wachtwoord (gewoon het wachtwoord van de account waar je opzit) als die account sudo rechten heeft dan voer je het uit als root.

(en de standaard account heeft dus sudo rechten)
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten