Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2007, 10:03
Mariposa
Mariposa is offline
Een kennis van mij heeft een laptop gekocht. Nu werkt een andere kennis bij een computerwinkel waar onlangs laptops gestolen zijn. Het laptopmerk, scherm etc. komt precies overeen.

Daarnaast zijn er een paar dingen die 'vreemd' zijn, waaronder:

- De koper in kwestie heeft nooit geld en ineens wel een peperdure laptop.

Nu weet ik bijna zeker dat de koper van de laptop hem niet gestolen heeft (waarom maakt niet uit, maar dat denk ik). Het zal dus heling geweest zijn. Die kennis van de computerwinkel weet inmiddels dat het misschien de 'gestolen' laptop kan zijn, maar wil ook dat degene die aan heling doet (en dat misschien niet eens weet?) niet bestraft wordt.

Hoe pak je dit aan? Ben je strafbaar als je eerst 'de koper' waarschuwt of moet je meteen aangifte doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2007, 10:14
Verwijderd
Zowel de 'dief' als 'de heler' zijn strafbaar. Ik geloof dat je als koper heel naïef mag opstellen en de heler aansprakelijk stellen en zelf vrijuit gaat.

Ik wil stelen en helen verheerlijken maar.. Ik snap absoluut niet waarom je in hemelsnaam iemand en dan in het bijzonder een kennis er bij wil 'lappen' bij de politie. Als je toch de moraalridder wil uithangen ga dan collecteren voor een pacifistische organisatie.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 10:21
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
White Trash schreef op 28-06-2007 @ 11:14 :
Zowel de 'dief' als 'de heler' zijn strafbaar. Ik geloof dat je als koper heel naïef mag opstellen en de heler aansprakelijk stellen en zelf vrijuit gaat.

Ik wil stelen en helen verheerlijken maar.. Ik snap absoluut niet waarom je in hemelsnaam iemand en dan in het bijzonder een kennis er bij wil 'lappen' bij de politie. Als je toch de moraalridder wil uithangen ga dan collecteren voor een pacifistische organisatie.
Die kennis wordt verdacht van stelen van die laptop, omdat hij werkt in die zaak. Daarom!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 10:22
Poepkind
Poepkind is offline
ja uuh je kan toch gewoon vragen waar en bij wie de laptop gekocht is? vervolgens kan je de politie waarschuwen, die kennis vind het ws ook niet leuk dat ie een gejatte comp heeft.
Oud 28-06-2007, 10:22
Go
Go is offline
Als je iets meldt, doe het dan met Meld Misdaad Anoniem. Het mag dan voor de politie handiger zijn dat je naar hen toegaat, maar dan krijg jij straks allemaal gezeik over je heen van je helende 'vriend'. Mag je straks nog opdraven als getuige ook - en dan ben je verplicht te komen. Ik zou het wel weten
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 10:24
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 28-06-2007 @ 11:22 :
ja uuh je kan toch gewoon vragen waar en bij wie de laptop gekocht is? vervolgens kan je de politie waarschuwen, die kennis vind het ws ook niet leuk dat ie een gejatte comp heeft.
Dat verhaal is dus zo vaag en de laptop is veel te goedkoop verkocht... Rede genoeg om te twijfelen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 12:09
Chimera
Chimera is offline
Citaat:

Ik wil stelen en helen verheerlijken maar..
Ik neem aan dat je het woordje 'niet' vergeten bent

Citaat:

Ik snap absoluut niet waarom je in hemelsnaam iemand en dan in het bijzonder een kennis er bij wil 'lappen' bij de politie.
Omdat dieven uitschot en profiteurs zijn?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 12:48
Verwijderd
bewust gestolen spullen kopen is ook strafbaar (en bewust houdt ook in: veel te goedkoop, dan weet je dat er ergens iets niet klopt)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 13:32
T_ID
T_ID is offline
Spullen kopen waarvan je niet verteld is dat ze gestolen zijn, maar waarvan wel duidelijk is dat ze gestolen waren is schuldheling, en derhalve ook strafbaar.

De koper kan misschien aan vervolging ontkomen door zijn vergissing recht te zetten door direct aangifte te doen bij de politie en de zaak te laten onderzoeken.
Oud 28-06-2007, 14:12
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Mariposa schreef op 28-06-2007 @ 11:24 :
Dat verhaal is dus zo vaag en de laptop is veel te goedkoop verkocht... Rede genoeg om te twijfelen.
oke dus het zit zo:
een kennis van je jat een computer uit een electronicazaak waar hij werkt. Vervolgens verkoopt hij die door aan een andere kennis. Dit zijn jouw vermoedens.

Ik zou me er volledig buitenhouden, en de zaak laten rusten. Als je de moraalridder wilt uithangen kan je politieagent worden ofzo.
Oud 28-06-2007, 14:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 28-06-2007 @ 15:12 :
Ik zou me er volledig buitenhouden, en de zaak laten rusten. Als je de moraalridder wilt uithangen kan je politieagent worden ofzo.
Ik vraag me af of je dat zou denken als iemand jouw computer had gestolen. Maakt het je dan ook niet uit of de dader gepakt wordt?
Oud 28-06-2007, 17:39
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-06-2007 @ 15:58 :
Ik vraag me af of je dat zou denken als iemand jouw computer had gestolen. Maakt het je dan ook niet uit of de dader gepakt wordt?
Ik gok zo dat de topman van dit electronicabedrijf niet slechter slaapt om een computer meer of minder.
Oud 28-06-2007, 18:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 28-06-2007 @ 18:39 :
Ik gok zo dat de topman van dit electronicabedrijf niet slechter slaapt om een computer meer of minder.
Mag ik dan morgenmiddag langskomen om jouw huis leeg te roven? Je slaapt er vast niet slechter onder als je een weekje geen tv kan kijken.

Of zullen we misdaden (want dat zijn diefstal en heling, het zijn strafbare misdrijven) toch maar gewoon allebei afkeuren, zoals het hoort?
Oud 28-06-2007, 18:46
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Ik neem aan dat de serienummers van de gestolen laptops wel bekend zijn, dan is het toch heel eenvoudig om te checken of de laptop inderdaad gestolen is of niet?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 19:19
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-06-2007 @ 19:41 :
Mag ik dan morgenmiddag langskomen om jouw huis leeg te roven? Je slaapt er vast niet slechter onder als je een weekje geen tv kan kijken.
kom maar
Oud 29-06-2007, 16:55
Magican
Magican is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 28-06-2007 @ 18:39 :
Wat een communistische onzin.
Oud 03-07-2007, 00:49
Codaz
Codaz is offline
Die gast die nooit geld heeft als die slim is houd hij zijn mond en heeft hij zijn laptop. Hij getuigd mooi tegen de kennis dat die hem niet gejat heeft.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 08:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Codaz schreef op 03-07-2007 @ 01:49 :
Die gast die nooit geld heeft als die slim is houd hij zijn mond en heeft hij zijn laptop. Hij getuigd mooi tegen de kennis dat die hem niet gejat heeft.
Wat doet je vermoeden dat daders worden opgeroepen als (betrouwbare) getuigen als het tot een proces over diefstal of heling komt?
Oud 03-07-2007, 17:01
Gothic
Gothic is offline
als ie een redelijke prijs heeft betaald voor de laptop, kan ie vrijuit gaan, maar wanneer de prijs niet redelijk is, zou hij zelf vermoed moeten hebben dat ie gestolen is en is hij zelf ook strafbaar... de precieze art. zijn mij ontschoten ...
Reageren

Regels voor berichten