Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2007, 10:12
Verwijderd
Vanmorgen gaf mijn computer opeens geen beeld meer. Gisteravond werkte alles prima en heb ik hem gewoon afgeloten, maar toen ik hem vanmorgen weer aan zette, deed hij het niet meer.

Ik heb er al een ander beeldscherm(+kabels) opgezet, maar het probleem blijft bestaan. Er zit dus iets fout in de computer.

Ik heb de kast al schoongemaakt. Verder als ik de computer aanzet is het controlelampje op het mobo ook aan en gaat de cpufan lopen. Maar ik heb verder niet de indruk dat de computer daadwerkelijk opstart, omdat op het moment dat ik de computer uitzet na 5 sec ik de knop 6sec moet indrukken, daar dit normaal 1 sec is tijdens het opstarten. Bovendien als ik de resetknop indruk gebeurt er ook niets, normaal stopt dan minstens de fan heel even.

Wat kan het zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2007, 10:17
M@rco
M@rco is offline
Ik zou zeggen dat het moederbord de eerste verdachte is. Je zou voor de vorm even een CMOS Clear kunnen doen? Knoopcelbatterijtje (op het moederbord) eruit halen, daar in de buurt zit ook een bepaalde jumper die je even moet verzetten, dan een poosje wachten en alles weer terugzetten. Dan wist 'ie alle instellingen, mocht dat het probleem zijn. Verder zou je ook nog een andere voeding kunnen proberen.
Oud 07-05-2007, 10:23
Verwijderd
Ok, dat zal ik eens proberen.

Zou een gebrek aan vrije ruimte op de windowspartitie dit probleem kunnen veroorzaken?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 11:24
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 07-05-2007 @ 11:17 :
Ik zou zeggen dat het moederbord de eerste verdachte is. Je zou voor de vorm even een CMOS Clear kunnen doen? Knoopcelbatterijtje (op het moederbord) eruit halen, daar in de buurt zit ook een bepaalde jumper die je even moet verzetten, dan een poosje wachten en alles weer terugzetten. Dan wist 'ie alle instellingen, mocht dat het probleem zijn. Verder zou je ook nog een andere voeding kunnen proberen.
CMOS clear heeft niet geholpen, andere voeding evenmin
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 12:03
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 07-05-2007 @ 11:23 :
Zou een gebrek aan vrije ruimte op de windowspartitie dit probleem kunnen veroorzaken?
Nee, dat is uitgesloten, dan zou hij gewoon opstarten, Windows proberen te laden en een foutmelding geven.

Hm, dan kan het haast niet anders of je moederbord heeft de geest gegeven. Dat of je processor, maar een kapotte processor zie je eigenlijk niet zo vaak (en dan zou hij denk ik wel piepen ofzo, zelfde als de videokaart kapot zou zijn).
Oud 07-05-2007, 18:36
]{ing
]{ing is offline
Stom idee misschien maar zou het niet kunnen helpen om de videokaart eruit te halen en weer terug te zetten? Je kan niet genoeg geprobeerd hebben alvorens nieuwe hw aan te schaffen..
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 20:03
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
M@rco schreef op 07-05-2007 @ 13:03 :
Nee, dat is uitgesloten, dan zou hij gewoon opstarten, Windows proberen te laden en een foutmelding geven.

Hm, dan kan het haast niet anders of je moederbord heeft de geest gegeven. Dat of je processor, maar een kapotte processor zie je eigenlijk niet zo vaak (en dan zou hij denk ik wel piepen ofzo, zelfde als de videokaart kapot zou zijn).
mijn broer had met zijn PC een soortgelijk probleem.. waarschijnlijk ook het mobo..
Oud 07-05-2007, 21:08
Verwijderd
Ik heb zojuist ook de videokaart en de hd verwisseld voor een andere maar dat mocht ook niet baten.

Ik wil nu de processor testen, maar kan k die er gewoon uithalen of is dat niet verstandig?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 21:27
Verwijderd
Dat kan, zorg er wel voor dat je het ding op/in een anti-statisch zakje oid plaatst en dat je jezelf even 'ontlaadt' voordat je het ding uit de pc haalt.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 22:03
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Dittrich schreef op 07-05-2007 @ 22:27 :
Dat kan, zorg er wel voor dat je het ding op/in een anti-statisch zakje oid plaatst en dat je jezelf even 'ontlaadt' voordat je het ding uit de pc haalt.
over statische electriciteit geproken.. wat voor een maatregelen zijn aan te raden bij het zelf assembleren van een PC?
Oud 07-05-2007, 22:11
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 07-05-2007 @ 23:03 :
over statische electriciteit geproken.. wat voor een maatregelen zijn aan te raden bij het zelf assembleren van een PC?
Geen contacten of printplaten aanraken voor zover je kan. Eerst aarden (verwarming is meestal geaard, dus een plekje waar geen verf zit effe aanraken). Evt met een speciaal aarding-polsbandje om werken. Geen stoffen ondergrond gebruiken.. Geen wollen kleding dragen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 22:13
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 07-05-2007 @ 23:11 :
Geen contacten of printplaten aanraken voor zover je kan. Eerst aarden (verwarming is meestal geaard, dus een plekje waar geen verf zit effe aanraken). Evt met een speciaal aarding-polsbandje om werken. Geen stoffen ondergrond gebruiken.. Geen wollen kleding dragen.
je kan ook gewoon een stuk elektrakabel met het koper om je pols binden en het andere uiteinde met het koper om de verwarmingsbuizen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 02:42
tombooooo
tombooooo is offline
Wat je nog kunt proberen is je moederbord uit je behuizing halen, en op een niet-statische ondergrond leggen.

Vervolgens alléén geheugen, processor en videokaart aansluiten (en je beeldscherm natuurlijk).
Om je pc nu op te starten moet je de twee pinnetjes waarop normaal de aan/uit knop aangesloten zit (staat meestal PWR_BTN oid onder op je moederbord), met elkaar verbinden dmv bijvoorbeeld een pen. Doe hetzelfde om te resetten, maar dan natuurlijk de resetpinnetjes.

Werkt het nu wel? Dan maakt je moederbord waarschijnlijk kortsluiting met de behuizing, of de aan/uit of resetknop is defect.
De kans is heel klein, maar het proberen waard.

Als het nu nog niet werkt dan kun je proberen om één van deze drie onderdelen om de beurt te verwisselen voor een vervangend onderdeel. Heb je geen vervangend onderdeel dan kun je gewoon het onderdeel weglaten. Test dan bijvoorbeeld of de resetfunctie weer werkt.

Stel dat het geheugen of je videokaart kapot is dan zou je moederbord eigenlijk moeten piepen (hoewel dit laatst bij een kapotte videokaart bij mij ook niet gebeurde). Bij een kapotte processor krijg je meestal geen piepjes, en ook geen beeld.
Aangezien ook je resetknop niet werkt is je moederbord wel de grootste verdachte.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 07:52
Verwijderd
ik heb gisteravond dus alle onderdelen getest (alleen nog niet mobo uit de behuizing gehaalt), maar het mobo levert wel stroom aan de onderdelen, aangezien de cpufan en videokaartfan draaien. Toen ik de videokaart loskoppelde kwam er ook een harde piep bij het opstarten.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 10:44
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 07-05-2007 @ 23:13 :
je kan ook gewoon een stuk elektrakabel met het koper om je pols binden en het andere uiteinde met het koper om de verwarmingsbuizen
Als je het echt goed wilt doen steek je dat uiteinde gewoon in het stopcontact
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 17:06
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
]{ing schreef op 07-05-2007 @ 23:11 :
zou een stuk linoleum, hout of anders glas goed zijn als ondergrond?
Oud 09-05-2007, 22:44
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 09-05-2007 @ 18:06 :
zou een stuk linoleum, hout of anders glas goed zijn als ondergrond?
Ik zou iig niet weten wat daar mis mee zou zijn
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 10:31
Verwijderd
Ja ik heb dus even een tijdje geen tijd gehad. Maar ik heb wat dingen getest, dus misschien kunnen jullie er wat mee. Ik weet dus nog niet wat er stuk is en aangezien niemand in mijn buurt een amd S754 mobo of proc heeft, kan ik niet zoveel testen.
Maar als ik de computer aanzet dan geeft hij geen piepjes als ik het werkgeheugen of de cpu eruit haal. Hoort hij dit wel te doen? Bij het ontbreken van de videokaart gaat hij wel over z'n toeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten