Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2003, 16:15
Orion16
Orion16 is offline
1e vraag

Ik heb laatst voor 15 euro een nieuwe ATX 300 watt voeding gekocht, maar mn computer start niet op en geeft geen beeld, terwijl-ie dat (af en toe ) wel doet als ik de hdd, cd-rom, diskdrive afkoppel. Terwijl de oude voeding die erin heeft gezeten (maar naar zijn grootje is gegaan hij gaf wel meer problemen) 250 watt was! Alsof die 300 watt het niet trekt, terwijl die 250 watt dat wel deed.

Ik kon natuurlijk ook wel een duurdere voeding krijgen, maar wat is precies het verschil tussen een 300 watt ATX voeding van 15 euro en eentje van 35 euro? Behalve de prijs, dan

Het systeem:

AMD Duron 1600
256mb sd-ram
ECS k7s5a Pro mainboard
30gb hdd 7200rpm
48x creative cd-rom
Geforce 4mx 64mb DDR

2e vraag:

Ik heb elders ook nog zo'n el-cheapo voeding van 350 watt liggen (komt uit een systeemkast) die het nog wel doet maar niet in combinatie met het systeem met het ECS k7s5a Pro mainboard. Wel weer icm. met een andere pc van mij, misschien kan ik de voeding ruilen want hier zit op het moment een Qtec Dualfan 450 watt in.

Maar is die 350 watt ATX voeding wel sterk genoeg hiervoor:

AMD Athlon XP 2000+
512mb DDR, 333Mhz
ECS k7vta3, 333Mhz FSB NIC + sound onboard
80gb WD hdd 7200 rpm 8mb cache
Verwisselbare hdd 13gb 5400 rpm, staat niet altijd aan
16x DVD-speler liteon
48x24x48x cd-rewriter liteon
Soundblaster Audigy
1.44mb diskdrive
8cm Systeemfan met blauwe verlichting

Verder heb ik voorin een blauwe TL-buis ingebouwd die constant blauw licht geeft, net als de systeemfan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2003, 18:39
unpopular
unpopular is offline
een echte voeding koop je natuurlijk niet voor 15 euro , een goede ook niet voor 35Euro maar goed het verschil over het algemeen is dat de duurdere voedings stabielere stroom produceren.

Het komt ook vaak voor dat ze er op zetten dat het een 350Watt is maar mss maar 200watt halen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 20:39
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
unpopular schreef op 30-11-2003 @ 19:39:
een echte voeding koop je natuurlijk niet voor 15 euro , een goede ook niet voor 35Euro maar goed het verschil over het algemeen is dat de duurdere voedings stabielere stroom produceren.

Het komt ook vaak voor dat ze er op zetten dat het een 350Watt is maar mss maar 200watt halen.
Ik heb nu een duurdere voeding (Qtec dualfan 400 watt) geprobeerd in systeem #1 maar nog steeds hetzelfde probleem
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 21:44
Verwijderd
Voor dat XP2000+ systeem moet een 350 W-voeding in principe sterk genoeg zijn. Het is op het randje, maar het kan. Als je geen rare dingen mbt. overklokken doet moet het best uit te houden zijn. Die 400 W-is zeker sterk genoeg voor dat systeem. Ik heb 'm zelf ook op een systeem met veel zwaardere specs en dat draait prima, ook overgeklokt. Daar ligt het m dus niet aan.

Dat je andere systeem zowel met die nieuwe 300 W- als met die QTec 400 W-niet wil opstarten vind ik raar. Er vanuit gaande dat die QTec-voeding goed is, zou je dan haast denken dat ergens een andere component brak is, bijvoorbeeld de spanningsregelaar op het moederbord.

Niet starten met volledig systeem maar wel starten met enkele componenten duidt vaak op een brakke voeding, maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, bijvoorbeeld een brakke insteekkaart die de boel nogal screwt of die zoveel stroom over het moederbord trekt dat de boel niet werkt.

Radeons krijgen hun stroom via een externe connector rechtstreeks uit de voeding, maar bijv. de Geforce4 chips betrekken hun stroom gewoon over de AGP-connector (en dus via het moederbord). Kan best zijn dat het dat is. Een vol moederbord met veel kaarten, veel geheugen en een snelle CPU kan ook best leiden tot bootproblemen. Dat ligt 'm dan echter niet aan de voeding maar aan de voedingscomponenten op het moederbord.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 21:47
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-11-2003 @ 22:44:

Dat je andere systeem zowel met die nieuwe 300 W- als met die QTec 400 W-niet wil opstarten vind ik raar. Er vanuit gaande dat die QTec-voeding goed is, zou je dan haast denken dat ergens een andere component brak is, bijvoorbeeld de spanningsregelaar op het moederbord.
.
Toch raar ja, dat-ie het met de 250w voeding wel deed. Morgen maar n's kijken of ik een 250w voeding niet ergens uit kan halen om mee te nemen en te testen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 23:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
15% van de voedingen die ik binnenkrijg zijn DoA, Dead on Arrival.

Dus check ff op een magerder systeem en als dat niet werkt je garantie claimen.
Oud 01-12-2003, 17:45
Orion16
Orion16 is offline
Heb nu een andere voeding, zelfde als eerst in systeem #1 zat maar dan in 350 watt uitvoering. Hij start gewoon tot 2x toe opnieuw op!

Alleen ben ik nog niet achter de jumpersettings van de Maxtor 30gb 7200 rpm hdd, hoe ik die in hemelsnaam op Master krijg. Waar is Cable Select trouwens goed voor? De harddisk en de cd-rom zitten beide aan IDE-1, cd-rom is nu Slave, de hdd cable select.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 00:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Cable select dan kijkt hij zelf of hij Master of Slave moet zijn, maar kan wel eens problemen geven. Stel beide in op Cable Select of gewoon als Master/Slave. Zorg ook dat het in je BIOS goed staat (alles op Auto kan natuurlijk ook).

Wat zijn de temps van de comp. die spontaan reboot?
Oud 02-12-2003, 17:41
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-12-2003 @ 01:43:
Cable select dan kijkt hij zelf of hij Master of Slave moet zijn, maar kan wel eens problemen geven. Stel beide in op Cable Select of gewoon als Master/Slave. Zorg ook dat het in je BIOS goed staat (alles op Auto kan natuurlijk ook).

Wat zijn de temps van de comp. die spontaan reboot?
Master/slave kwestie is opgelost gewoon even naar de jumpersettings gekeken op de Maxtor website, iets handiger. Ik bedoelde niet dat de PC spontaan herstarte maar dat-ie gewoon normaal boot sinds ik die andere voeding erin heb gehangen

Is 46 graden OK voor een Duron 1600?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 20:21
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 02-12-2003 @ 18:41:
Master/slave kwestie is opgelost gewoon even naar de jumpersettings gekeken op de Maxtor website, iets handiger. Ik bedoelde niet dat de PC spontaan herstarte maar dat-ie gewoon normaal boot sinds ik die andere voeding erin heb gehangen

Is 46 graden OK voor een Duron 1600?
Idle? Vinnik wel redelijk warm eigenlijk. De 2400+ hiero is idle maar 34graden met een standaard koelertje erop
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 20:37
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 02-12-2003 @ 21:21:
Idle? Vinnik wel redelijk warm eigenlijk. De 2400+ hiero is idle maar 34graden met een standaard koelertje erop
Omdat ik nu een koeler erop heb zitten van 'n Athlon 850.. Zou ik hiervoor een nieuwe cooler moeten kopen Win 98' draait stabiel hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten