Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2007, 14:13
Lily16
Lily16 is offline
Ik heb morgen een stagegesprek (SPW). bij de doelgroep staat omschreven:

naast een ernstige verstandelijke handicap hebben de kinderen bijkomende problematiek door syndromen en ontwikkelings- en contactstoornissen.

Wat kan ik hiervan verwachten?
heeft iemand hier ervaring mee?
hoe is de omgang met de kinderen bijv?

leeftijd loopt tot 18 jaar

Laatst gewijzigd op 25-06-2007 om 14:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2007, 14:19
coopergirl
coopergirl is offline
Op de vraag hoe je daarmee om moet gaan, kun je niet zo een antwoord geven. Het is nogal uitlopend, mensen met een autistische stoornis, gedragsproblemen, syndroom van down etc.

Leonoor heeft zich behoorlijk in kinderen met een autistische stoornis verdiept, zij zal daar wellicht wat meer over kunnen vertellen.

Studieboeken?
Oud 25-06-2007, 17:59
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 25-06-2007 @ 15:19 :
Leonoor heeft zich behoorlijk in kinderen met een autistische stoornis verdiept, zij zal daar wellicht wat meer over kunnen vertellen.
Ik heb me er idd redelijk in verdiept en heb naast ervaring met normaal begaafde kinderen met autisme ook ervaring met kinderen met een (ernstig) verstandelijke beperking en bijkomende problematiek door syndromen en ontwikkelings- en contactstoornissen (stage).

@Lily16: Het is idd heel lastig te zeggen wat je moet verwachten, hoe je er mee om moet gaan, hoe de omgang met de kinderen is, enz. Het ligt heel erg aan het kind zelf (de ernst van de verstandelijke beperking en de bijkomende problematiek, hoe het zich uit, maar ook gewoon aan 'normale dingen' als het karakter van het kind) en ook de insteek en het doel van de instelling, wensen van de ouders, enz.
Tijdens mijn stage (op een dagverblijf) werkte ik met heel verschillende kinderen. Er zaten kinderen tussen die meervoudig gehandicapt waren en waar je heel lastig mee kon communiceren op de 'normale manier' en waar je dus veel uit hun gedrag, gezichtsuitdrukkingen en geluiden af moest leiden. Er waren ook hele jonge kinderen, waarbij dingen als 'blijven zitten tijdens het eten' of tijdens de kring, netjes eten en luisteren aanleren het 'belangrijkst' waren. En er waren wat oudere kinderen, die werden voorbereid op het speciaal onderwijs, met veel van deze kinderen was, op een aangepaste manier, communicatie redelijk mogelijk.
Behalve het 'pedagogische deel' komt er over het algemeen ook aardig wat verzorging bij kijken.

Ik vond de stage trouwens heel erg leuk en ik heb er ook erg veel geleerd.

Is dit een beetje wat je zocht qua informatie? Zo nee, dan hoor ik het wel. Als je nog vragen hebt ofzo, dan ook.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 21:07
Lily16
Lily16 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-06-2007 @ 18:59 :
Ik heb me er idd redelijk in verdiept en heb naast ervaring met normaal begaafde kinderen met autisme ook ervaring met kinderen met een (ernstig) verstandelijke beperking en bijkomende problematiek door syndromen en ontwikkelings- en contactstoornissen (stage).

@Lily16: Het is idd heel lastig te zeggen wat je moet verwachten, hoe je er mee om moet gaan, hoe de omgang met de kinderen is, enz. Het ligt heel erg aan het kind zelf (de ernst van de verstandelijke beperking en de bijkomende problematiek, hoe het zich uit, maar ook gewoon aan 'normale dingen' als het karakter van het kind) en ook de insteek en het doel van de instelling, wensen van de ouders, enz.
Tijdens mijn stage (op een dagverblijf) werkte ik met heel verschillende kinderen. Er zaten kinderen tussen die meervoudig gehandicapt waren en waar je heel lastig mee kon communiceren op de 'normale manier' en waar je dus veel uit hun gedrag, gezichtsuitdrukkingen en geluiden af moest leiden. Er waren ook hele jonge kinderen, waarbij dingen als 'blijven zitten tijdens het eten' of tijdens de kring, netjes eten en luisteren aanleren het 'belangrijkst' waren. En er waren wat oudere kinderen, die werden voorbereid op het speciaal onderwijs, met veel van deze kinderen was, op een aangepaste manier, communicatie redelijk mogelijk.
Behalve het 'pedagogische deel' komt er over het algemeen ook aardig wat verzorging bij kijken.

Ik vond de stage trouwens heel erg leuk en ik heb er ook erg veel geleerd.

Is dit een beetje wat je zocht qua informatie? Zo nee, dan hoor ik het wel. Als je nog vragen hebt ofzo, dan ook.

Dankjewel voor je reactie ik ga het morgen gewoon maar zien hoe het allemaal loopt! het zou wel allemaal nog wat moeilijk zijn omdat ik nog niet bekend ben met deze doelgroep..maar daar is school voor
Oud 25-06-2007, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Lily16 schreef op 25-06-2007 @ 22:07 :
het zou wel allemaal nog wat moeilijk zijn omdat ik nog niet bekend ben met deze doelgroep..maar daar is school voor
Dat komt vast wel goed. Ik was ook vrij onbekend met de doelgroep (wel wat ervaring met kinderen met autisme, ADHD en Syndroom van Down, maar destijds ook nog vrij minimaal). Ik heb in die stage zo veel ervaring, en naar aanleiding daarvan kennis, opgedaan, daar heb ik nog steeds profijt van (veel kinderen op het dagverblijf vertoonden stereotype gedragingen van stoornissen, ik ben van mening dat het heel verhelderend is om dat een keer meegemaakt te hebben, je herkent subtiele symptomen daarna veel sneller en beter en je bent ook beter in staat er mee om te gaan wanneer het allemaal niet zo duidelijk is).

Laatst gewijzigd op 25-06-2007 om 21:15.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 11:24
delete!error
delete!error is offline
Ik heb dit jaar ook voor eerst dit jaar een stage gedaan bij een soortgelijke doelgroep. (maar wel met jongere kinderen) matig tot ernstig verstandelijk gehandicapt en ook nog enkele syndromen en autisme.
Bijna alle kindere hadden autisme , maar er waren er ook met het ANgelman syndroom enzo...
In het begin wist ik ook totaal niet wat ik ervan moest verwachten en dacht ik dat de kinderen niet echt veel zouden kunnen enzo...
Maar al bij al was dit een superleuke stage!! Echt je leert appreciëren dat de kinderen , zelfs al gaan ze met kleine stapjes vooruit, toch vooruit gaan! Voor mij was dat een heel leerijke en leuke stage! Echt de moeite waard. Mijn verwachtingen lagen echt niet hoog! Maar nu ga ik binnenkort zelfs nog eens terug om een bezoekje te brengen. Zo goed heb ik mij geamuseerd

ik hoop jij hetzelfste!
groetjes
Oud 26-06-2007, 16:34
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
Lily16 schreef op 25-06-2007 @ 15:13 :
Ik heb morgen een stagegesprek (SPW). bij de doelgroep staat omschreven:

naast een ernstige verstandelijke handicap hebben de kinderen bijkomende problematiek door syndromen en ontwikkelings- en contactstoornissen.

Wat kan ik hiervan verwachten?
heeft iemand hier ervaring mee?
hoe is de omgang met de kinderen bijv?

leeftijd loopt tot 18 jaar
Contactstoornissen: aggressief of ontrovert en verlegen. Doen niet mee, of breken de boel af.
Syndromen: la tourette of dwanghandelingen, smetvrees.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 16:41
Verwijderd
Citaat:
TheCreator schreef op 26-06-2007 @ 17:34 :
Contactstoornissen: aggressief of ontrovert en verlegen. Doen niet mee, of breken de boel af.
Dat is wel heel zwart-wit. Er zit nog een heleboel tussenin. Er zijn bv. ook kinderen met een contactstoornis die alles behalve verlegen zijn, juist heel veel contact zoeken (en dan niet op een agressieve manier), maar dit op de 'verkeerde' manier doen. Bv. geobserdeerd zijn door bepaalde dingen en daar meteen op af 'vliegen' zodra ze dat zien, continu van alles vragen, steeds kusjes geven, met iedereen die ze zien willen knuffelen, enz.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 18:31
Verwijderd
Ik heb zelf les gegeven op speciaal onderwijs voor meervoudig gehandicapte kinderen.
Dat meervoudig gehandicapt is een heel breed begrip. Het zijn kinderen met geestelijke en lichamelijke handicaps, maar vaak zijn het ook kinderen met gedragstoornissen of psychiatrische klachten (bijvoorbeeld door seksueel misbruik of mishandeling).

Als dit een beetje de lading van de doelgroep dekt waarbij jij stage gaat lopen (wat ga je eigenlijk op die stage doen?), zou ik helemaal niks verwachten en alles gewoon op je af laten komen. Elk kind is namelijk toch weer een verhaal apart, ze hebben allemaal een andere handleiding en gewoonten. Neem gewoon de tijd om ze te leren kennen en sta open voor wie die personen zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 18:32
Verwijderd
Ik ben trouwens erg benieuwd naar hoe het gegaan is vandaag. Ga je ons dat nog vertellen?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 09:30
delete!error
delete!error is offline
Citaat:
TheCreator schreef op 26-06-2007 @ 17:34 :
Syndromen: la tourette of dwanghandelingen, smetvrees.
ik vind ook wel dat dit een veralgemening is. Net zoals je bij gewone mensen niet kan zeggen van jij bent zo of zo kan je dat bij hen ook niet!

In mijn klasje waar ik voor gestaan heb. had je iemand die de boel af brak (Maar! dat deed hij dan ook niet de hele dag een een stuk door, hij was ook lief, hij wilde ook andere dingen doen,...) Ik had iemand die de hele dag door wilde knuffelen. Ik had iemand die SOMS agressief kon zijn,...maar zelfs al deze negatieve gedragingen duren niet een hele dag door, als je daar juist op inspeelt (wat wel aardig lukt, als je hen een beetje kent) ontdek je dat ze met hun eigen mogelijkheden en onmogelijkheden ook prachtkinderen zijn! dus al dat veralgemenen van kenmerken, daar ben ik niet zo voor...

Maar ik ben ook wel benieuwd eigenlijk hoe het verlopen is!
Oud 29-06-2007, 21:10
Lily16
Lily16 is offline
Citaat:
NuncaMas schreef op 26-06-2007 @ 19:32 :
Ik ben trouwens erg benieuwd naar hoe het gegaan is vandaag. Ga je ons dat nog vertellen?
Sorry voor mijn late reacties. erg druk gehad op school.
maar ik ben aangenomen

alleen hoorde ik wel vooral veel "negatieve" kanten zoals agressiviteit.. spuugen (ook naar begeleiding)

Maar ik denk dat ik daar gewoon mee ga leren omgaan. Ik had nog wel graag gehoord iets van:
"maar het is ook vaak heel gezellig hoor"

dat ontbrak een beetje..
Oud 29-06-2007, 21:14
Verwijderd
Gefeliciteerd!

Misschien willen ze geen mensen die niet tegen die negatieve dingen kunnen (en die schrik je op zo'n manier deels toch wel af )?

Het is heel belangrijk dat je je realiseert dat dergelijk negatief gedrag van de kinderen niet persoonlijk bedoeld is (de meeste kinderen hebben dat besef niet eens). Rustig blijven en het kind uit laten razen (zonder dat hij/zij zichzelf of anderen kwaad kan doen natuurlijk) werkt vaak het beste, is mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 09:11
delete!error
delete!error is offline
Voor mijn stage, was ik op stagebezoek geweest en toen hadden we ook enkel de negatieve kanten gezien. Zodat ik echt iets had van: Oh neen, zijn zei altijd zo agressief en zo...

Maar eenmaal je daar zelf zit, heb je natuurlijk ook nog van die situaties , maar je leert deze erbij nemen zoals ze komen. Je hebt ook heel veel leuke momenten! Al moet je deze soms voor jezelf uitvergroten.
bv: als iemand plots zijn bekertje in de vuilnisbak smeet, was dat een feest! Omdat hij dit anders niet deed, dit maakte me dan blij dat hij zo'n vooruitgang had gemaakt. Dusja...hele grote vooruitgangen maken ze niet , maar met de kleinste dingen wordt je best tevreden!(ik toch)

Het bleef op zich een heel drukke stage. Er was altijd wel iets, maar ook in deze drukke momenten kan het soms echt wel gezellig zijn. Ook als je de bewoners/ kinderen/... individueel gaat benaderen krijg je er een heel ander beeld van. Dit kan dan wel erg gezellig zijn , want bij het individueel contact neemt de drukte ietwat af.

Ik had bijvoordbeeld een jongen die vaak aggressief uit de hoek kwam, maar als ik hem dan een snoezelbad had, kreeg hij eens alle aandacht voor zich en daar genoot hij zichtbaar van. Hat was heel leuk om te doen en zo was hij ook rustig!

Dusja: proficiat dat je aangenomen bent! Ik hoop dat je je er zal amuseren!
Oud 02-07-2007, 13:53
Lily16
Lily16 is offline
Bedankt voor al jullie reacties! ik heb er nu al wat aan gehad!
Reageren

Regels voor berichten