Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2007, 18:48
Muchacha
Muchacha is offline
Wat doe je als een vriend(in) zich op haar kop laat zitten door iemand die hij/zij doodgraag ziet? In dit geval gaat het om een vriendin van me die zich helemaal wegcijfert en geen zelfrespect heeft. Ik probeer haar te steunen en alles te begrijpen, maar soms wil ik echt kwaad worden en zeggen dat ze verdomme eens voor zichzelf moet opkomen. Lastig
Oud 06-07-2007, 18:50
I C U
I C U is offline
Oh, in zo'n geval wil ik nog best wel eens boos worden. Soms werkt dat juist, schudt dat iemand wakker.

Ik heb een vriendin die nogal eens negatief over zichzelf deed. Toen gingen we er tegen in, tegenwoordig steken we er een beetje de draak mee en dan lacht ze al snel mee en is het negatieve gevoel weg, omdat ze zelf ook wel weet dat het onzin is.

Ik geloof niet dat het goed is om altijd maar mee te praten met iemand, ook al is diegene je beste vriend(in). Dus misschien zou je juist eens boos moeten worden, of een pittige discussie aangaan, de rest heb je al geprobeerd...
Oud 06-07-2007, 18:53
Al Murphy
Al Murphy is offline
Zou van mijn eigen gemoedstoestand afhangen. Op zich kan het geen kwaad om iemand even wakker te schudden, ook al moet dat door boos te worden. Maarmeestal ben ik toch iemand die iemand zo lang mogelijk de hand boven het hoofd houdt, zolang het niet onredelijk wordt. Ik ben tenslotte een vriend en geen therapeut.

Alles begrijpen of alles proberen te begrijpen heb ik overigens al lang geleden opgegeven. Ik heb er niet zo een probleem mee dat ik mensen soms totaal niet begrijp, en het stoort me ook niet om dat zo ook te zeggen. Tegen vrienden toch.

Al bij al: als je op elk moment doet wat je denkt dat op dat moment het beste is, kan je weinig verkeerd doen.
Oud 06-07-2007, 19:28
Lyne
Lyne is offline
Hmm, ik probeer altijd zoveel mogelijk op die personen in te praten. Daar raak ik zelf altijd heel gefrustreerd van, omdat het gewoon geen zin heeft. En dan laat ik het maar, zolang het maar niet te erg wordt.

Boos worden helpt soms ook wel eens, als wake-up call ofzo.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2007, 19:31
Verwijderd
Dat heb ik gister nog meegemaakt. Mijn beste vriendin is een behoorlijk labiel meisje, die behoorlijk veel mee heeft gemaakt, en ik haal het niet eens in mijn hoofd om haar te laten zitten. Nooit.
Zij is de enige op wie ik kan bouwen (qua vrienden) en ik ook voor haar. Ik kan haar zooooveel vertellen maar ze gelooft nog steeds dat haar vriend haar waard is terwijl hij alleen maar gebruik van d'r maakt. Ze weet dat het verkeerd is wat hij doet, maar ze vind zichzelf te laf om het uit te maken. Tsja. Ze moet haar eigen keuze maken, ik steun d'r, ik luister naar d'r, en ik geef d'r advies, daar moet ze het mee doen. Ik zou wel meer willen doen maar dat kan ik tenslotte niet.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2007, 19:41
Verwijderd
Ik vind lijdzaam toezien niet steunen. Dus als haar gedrag haar alleen maar ellende brengt, dan zal ik haar dat vertellen. En blíjven vertellen. Er is niets positiefs aan toekijken en wachten tot ze zelf ooit es tot inzicht komt.
Sorry
Met citaat reageren
Oud 06-07-2007, 19:56
Muchacha
Muchacha is offline
Ik vertel het haar wel, dat ze fout bezig is, en ze weet het ook, maar ze blijft het ook doen. Dus ik ben bang dat als ik haar boos ff zou wakker proberen te schudden, dat ze nog steeds haar 'zin' blijft doen en dat gaat ze zich niet meer gesteund voelen door me of helemaal in haar schulp kruipen. En dat wil ik voorkomen. Maar soms frustreert het me gewoon dat ze zich zo onterecht laat doen
Oud 06-07-2007, 20:21
Verwijderd
Hmm, misschien omgekeerd dan? Ik bedoel, niet stoppen met zeggen dat ze wat meer voor zichzelf moet opkomen, maar misschien helpt het om haar enorm te prijzen als ze het wél doet? Of laten zien dat situaties waar ze het wel deed, veel beter uitpakten?

Argh, frustrerend, ik raak gewoon sowieso niet bevriend met zulke types
Met citaat reageren
Oud 06-07-2007, 23:53
Magican
Magican is offline
Ik steun mijn vrienden niet altijd door dik en dun. Als ze irritant zijn of dom doen zeg ik er wat van, en anders loop ik weg en ga ik me vermaken met andere vrienden.
Oud 07-07-2007, 00:03
Verwijderd
Nooit meegemaakt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2007, 01:02
Verwijderd
Meer dan haar waarschuwen kun je op dit moment niet doen, vrees ik.
Als je een echte vriendin bent, zorg je gewoon dat je voor haar klaarstaat wanneer ze straks ontwaakt en huilend op de stoep staat.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2007, 09:06
Verwijderd
Voor haar klaar staan betekent ook haar met, ook al doet dat pijn, de realiteit confronteren als dat nodig is.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2007, 19:49
Verwijderd
Ik durf daar niet zomaar over te oordelen.

Het hangt echt van de omstandigheden af. Bij de een zou ik misschien zeggen dat die gek in zijn hoofd is, bij de ander zou ik er meer begrip voor kunnen hebben.

't is maar net wat voor persoon het is..
Met citaat reageren
Oud 08-07-2007, 00:50
Al Murphy
Al Murphy is offline
Bij nader inzien denk ik dat je met hetgeen je zelf aanhaalt misschien nog het dichts bij de waarheid zit. Mensen wakker schudden heeft soms inderdaad net het omgekeerde effect. Uit koppigheid gaan ze nog feller hun eigen 'zin' doen, en omdat ze zich niet begrepen/gesteund/whatever voelen kruipen ze soms nog wat verder in hun schulp. Moeilijke situatie... volgens mij bestaat er ook geen 'juist' antwoord voor.
Oud 08-07-2007, 11:20
Muchacha
Muchacha is offline
Ik probeer haar te steunen maar ik zeg ook dat ze fout bezig is, en ze weet dit zelf ook. Ik heb haar ook al gezegd dat ik soms boos wil worden op haar maar dat ik weet dat dat niet zou helpen. Een vriend van haar doet dit echter wel en dat apprecieert ze niet. Dus ja, ik houd me in, maar het is soms verdomd lastig om een leuke meid als haar eraan onder te zien gaan
Oud 08-07-2007, 11:48
Myuki
Myuki is offline
Als je haar nou eens één keer precies vertelt hoe je er over denkt. Daarbij vertel je dan dat je daar niet over door zult gaan, maar dat 't belangrijk is dat ze het weet. En 't lijkt me ook goed om duidelijk te maken dat je haar hoe dan ook wil steunen.

Komt ze eigenlijk vaak met verhalen over die jongen naar jou toe? Dat lijkt me vervelend, omdat je er dan niks over 'mag' zeggen.
Oud 08-07-2007, 12:45
Muchacha
Muchacha is offline
Ze weet hoe ik erover denk en geeft me er ook gelijk, het is sterker dan haarzelf. Ik heb haar dus al vaak op haar vingers getikt, maar altijd op een rustige, begrijpende manier.

Ze vertelt er natuurlijk vaak over maar ze is mijn vriendin, ik kan haar moeilijk zeggen "t'is je eigen schuld maar!", ik moet haar steunen maar wou dat ze eens zou luisteren ook...
Reageren

Regels voor berichten