Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2007, 17:20
trophus
trophus is offline
Kan de naam niet naar:
Geloof, religie en levensbeschouwing?

Religie is zo kort door de bocht het is slechts de instititunaliseren van geloof. Dus alleen zaken als kerken en moskeen, niet echt genoeg voor discussie.

Als je er geloof, religie en levensbeschouwing van maakt word t forum opeens een heel stuk interresanter. Bovendien zorgt de naam "religie" voior een dergelijk forum dat sommige mensen religie en geloof als het zelfde gaan zien.

Volgens mij hette t forum vroeger ook zo, of religie was een subforum van levensbeschouwing ofzo. kan me nog vagelijk zoiets herrinneren.
Advertentie
Oud 20-07-2007, 17:28
T_ID
T_ID is offline
Ik zou ervoor kiezen het een subforum van Mystiek te maken.
(ja ik weet dat Mystiek niet meer bestaat )

Maar goed, de huidige vorm voldoet aardig. Er is plaats voor genoeg niet-institutionele zaken.
Oud 20-07-2007, 17:32
trophus
trophus is offline
Het enige echt bespreekbare aan religie is pedofiele priesters en terrorisme. Evenals nieuwe ideeen vanuit bijvoorbeeld het vaticaan en de bedevaart naar mekka.

Geloof voegt daar dan nog het hele idee achter god/allah etc. aan toe, wat is god? wat staat er nu eigenlijk in de bijbel/koran etc.

en levensbeschouwing zou het dan nog net een stukje breder maken als in: met welke normen/waarden leef jij? hoe zie jij de wereld? wat zijn de belangrijkste levenslessen die jij hebt geleerd in de laatste jaren? etc.
Oud 20-07-2007, 18:50
fromBALKAN :D
EENS!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 22:14
Verwijderd
Ik denk dat dit het best besproken kan worden, na de vakantieperiode. Dan is iedereen die erover gaat ook aanwezig. Dus als je het dan nog eens wil aanhalen
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 22:16
trophus
trophus is offline
ok, moet ik dit topic dan weer even omhoog halen? of een nieuwe maken
Oud 20-07-2007, 22:25
Verwijderd
Citaat:
trophus schreef op 20-07-2007 @ 23:16 :
ok, moet ik dit topic dan weer even omhoog halen? of een nieuwe maken
wat je goed dunkt
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 23:02
Verwijderd
Lijkt me vrij nutteloos, bovendien is het mystiekforum niet voor niets gesloten. Dan komen er weer allerlei zweeftypes die dan gaan zeuren als je ze confronteert met het feit dat ze totale onzin uitkramen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2007, 11:14
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
trophus schreef op 20-07-2007 @ 18:20 :
Kan de naam niet naar:
Geloof, religie en levensbeschouwing?

Religie is zo kort door de bocht het is slechts het institutionaliseren van geloof. Dus alleen zaken als kerken en moskeëen, niet echt genoeg voor discussie.

Als je er geloof, religie en levensbeschouwing van maakt wordt 't forum opeens een heel stuk interessanter. Bovendien zorgt de naam "religie" voor een dergelijk forum dat sommige mensen religie en geloof als het zelfde gaan zien.

Volgens mij hette 't forum vroeger ook zo, of religie was een subforum van levensbeschouwing of zo. kan me nog vagelijk zoiets herrinneren.
Voorheen was er een frorum dat Filosofie en Levensbeschouwing heette, en een forum dat Populaire Wetenschappen heette. Op Filosofie en Levensbeschouwing kwamen zowel religieuze als filosofische kwesties aan bod, en op Populaire Wetenschappen hoofdzakelijk (poulair) wetenschappelijke nieuwtjes. Op een gegeven moment is besloten om een apart forum Religie te creëren voor uitsluitend religieuze kwesties, en werd besloten om (poulair) wetenschappelijke en filosofische kwesties in een nieuw forum Wetenschap en Filosofie onder te brengen.
Ik moet zeggen dat ik Geloof, Religie en Levensbeschouwing op zich wel goed vind klinken, ook al bezoek ik zelf nooit het forum Religie.

Laatst gewijzigd op 21-07-2007 om 11:46.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2007, 11:51
PV
PV is offline
noem het dan gewoon 'Levenbeschouwing', daar valt geloof en religie toch ook onder.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2007, 14:57
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-07-2007 @ 18:28 :
Ik zou ervoor kiezen het een subforum van Mystiek te maken.
(ja ik weet dat Mystiek niet meer bestaat )
Weet je ook dat dat is geprobeerd en dat dat absoluut niet werkte? Mystiek en religie ging niet samen en Mystiek onder Religie was niet logisch. Daarnaast was het moeilijk om Mystiek serieus te houden, dus Mystiek is verdwenen en Religie is blijven hangen.

Het is misschien een idee om het opnieuw onder de loep te nemen, maar ik zou idd wachten tot na de vakantie.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2007, 21:42
Vice
Vice is offline
Citaat:
PV schreef op 21-07-2007 @ 12:51 :
noem het dan gewoon 'Levenbeschouwing', daar valt geloof en religie toch ook onder.
Dat lijkt mij ook de beste keuze. Dan kunnen zowel de mensen die in een god als in elfjes geloven hun verhalen kwijt.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-07-2007 @ 00:02 :
Lijkt me vrij nutteloos, bovendien is het mystiekforum niet voor niets gesloten. Dan komen er weer allerlei zweeftypes die dan gaan zeuren als je ze confronteert met het feit dat ze totale onzin uitkramen.
Dan kun je net zo goed religie gaan sluiten.

Om eerlijk te zijn mis in Mystiek wel. Niet om te posten, maar de onderwerpen spraken me gewoon meer aan dan wat je nu bij Religie hebt.
Oud 21-07-2007, 23:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vice schreef op 21-07-2007 @ 22:42 :
Dat lijkt mij ook de beste keuze. Dan kunnen zowel de mensen die in een god als in elfjes geloven hun verhalen kwijt.
Waarom? Ik zie niet waarom elfjes meer of minder geloofwaardig zijn dan god, boedha of vishnoe. Ze passen dus ook prima op Religie als iemand er over wil discussiëren.
Oud 22-07-2007, 01:25
Vice
Vice is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-07-2007 @ 00:49 :
Waarom? Ik zie niet waarom elfjes meer of minder geloofwaardig zijn dan god, boedha of vishnoe. Ze passen dus ook prima op Religie als iemand er over wil discussiëren.
Persoonlijk vind ik elfjes geloofwaardiger dan god, boedha of vishnoe, maar dat is een andere discussie. Wat ik wil aangeven is dat ik Religie te eenzijdig vind overkomen. Niet alles van Mystiek past ook onder Religie en ookal zou je een onderwerp over elfjes kunnen openen, dan nog is de kans dat weinig mensen er serieus op ingaan.
Sowieso vind ik het hypocriet om het ene geloof serieus te nemen en het andere als een grap te zien. Door een subforum levensbeschouwing heeft teminste alles wat mysterieus en onverklaarbaar is een kans.
Oud 22-07-2007, 23:49
Verwijderd
Citaat:
Dan kun je net zo goed religie gaan sluiten.
Nee, want op het religieforum zijn bijvoorbeeld ook discussies over effecten van religie op de samenleving en dat soort dingen. Dat heb je bij 'mystieke' dingen allemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 11:11
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Om eerlijk te zijn mis in Mystiek wel. Niet om te posten, maar de onderwerpen spraken me gewoon meer aan dan wat je nu bij Religie hebt.
ik ook
Oud 28-07-2007, 11:54
Verwijderd
Mystiek was gewoon fucking grappig omdat er allemaal idioten kwamen die in elfjes en dat soort onzin geloven.

Ik wil het terug
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 12:02
Yoshimare
Yoshimare is offline
Mystiek terug idd.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 12:19
Bloem
Bloem is offline
En ontopic reageren, of je mond houden. Opmerkingen over nieuwe leden die het forum willen veranderen en de bezoekers van het ter ziele gegane mystiek zijn hier niet op zijn plaats.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten