Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2007, 23:12
VDM
VDM is offline
Mijn vakantie is nu juist zo'n 2 weekjes bezig. Na een hele drukke periode op school met veel studeren en stress kan ik eindelijk tot rust komen. De batterijen terug opladen om er binnekort terug tegenaan te gaan..

Het tot rust komen lukt me wel. Maar ik heb het gevoel dat ik me niet kan ontspannen. Ik krijg mijn geest niet echt "vrij". Ik moet er binnen enkele weken terug leerstof inkrijgen, dus moet ik echt wel proberen een "vrije" frisse geest te krijgen.

Hebben jullie misschien tips? Hoe ontspannen jullie je zodat je er later terug tegenaan kunt gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 08-07-2007, 23:22
Verwijderd
boeken lezen
wandelingen/fietstochen maken
een hele avond dansen
kamer van boven tot onder opruimen en veel weggooien
gewoon leuke dingen doen
lang douchen of in bad gaan
en zo.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2007, 23:23
Verwijderd
www.thework.org

Als ik moeite heb met mijn gedachten rustig te krijgen, ontspan ik me meestal door echt te focussen op wat ik nu precies aan het doen ben - of het nu eten is, of het station bestuderen waarop ik op de trein sta te wachten, of heel aandachtig te luisteren naar hoe iemand praat en wat ie zegt. Elke keer als ik merk dat ik weer terugval in dezelfde gedachtenpatronen, laat ik die los en probeer ik me weer te focussen op waar ik eigenlijk mee bezig was.

En de makkelijkere weg is door een enorm spannend boek te gaan lezen, dan denk ik ook niet zo na
Met citaat reageren
Oud 09-07-2007, 01:52
George
George is offline
Als ik echt kapot ben plan ik gewoon minstens één hele dag niets in. Uitslapen, de hele dag relaxen met een goed boek, films en/of vrienden, lekker zelf iets koken en liefst ook koekjes of taart maken ofzo, gewoon omdat dat leuk is, muziek maken, etc. Niet te laat maken. 's Avonds een uur in een warm bad weken met een lekker muziekje erbij, gewoon even lekker wegdromen, en daarna m'n bed in, eventueel nog wat lezen, en dan weer flink uitslapen. Dag erna ben ik dan meestal wel weer helemaal opgeladen en vrij van stressgedachten.
Oud 09-07-2007, 11:04
Anika
Bij mij helpt hardlopen altijd erg goed om te ontspannen, gewoon niet nadenken ondertussen, alleen maar focussen op je ademhaling en het vasthouden van je ritme. Zo kom ik altijd drukke tentamenperioden door.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2007, 15:50
Verwijderd
Joint.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2007, 16:18
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Mortification schreef op 09-07-2007 @ 16:50 :
Joint.
of 2.

en ik zou zeggen mediteren met die hap of juist een ontzettend eentonig vakantiebaantje nemen. lopende bandwerk is zuiverender dan spa imo.
Oud 09-07-2007, 16:25
zeep007
zeep007 is offline
ik zou het niet weten. ik zit met hetzelfde probleem. al probeer ik te slapen kan ik me niet ontspannen. hetzelfde voor zogenaamde ontspannende dingen als t.v. kijken doe ik gespannen.

ik hou dit topic dus in de gaten
Met citaat reageren
Oud 09-07-2007, 16:27
Verwijderd
Bij mij is sporten het enige wat echt helpt.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2007, 20:51
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 09-07-2007 @ 17:25 :
ik zou het niet weten. ik zit met hetzelfde probleem. al probeer ik te slapen kan ik me niet ontspannen. hetzelfde voor zogenaamde ontspannende dingen als t.v. kijken doe ik gespannen.

ik hou dit topic dus in de gaten
ah daar heb ik een goeie truc voor, maar die werkt bij mij dus niet als ik een joint op heb want dan doe ik het vijf keer overnieuw: begin bij je tenen en zeg duidelijk tegen jezelf: ontspan je tenen. werk zo elk lichaamsdeel af en je zult zien dat je lichamelijk in elk geval goed ontspannen raakt omdat je je steeds goed op 1 deel concentreert. hoe moeilijker je ontspannen raakt, hoe meer onderdelen je kunt doen. dan pak je dus bijvoorbeeld teen voor teen ipv alle tenen ineens.
het kan wel een kwartier duren, maar het helpt mij iig heel goed.
maar bij mij werkt het alleen als ik nuchter ben want als ik onder invloed ben wordt ik heel snel afgeleid.
Oud 09-07-2007, 21:15
pyres
pyres is offline
Citaat:
VDM schreef op 09-07-2007 @ 00:12 :
Mijn vakantie is nu juist zo'n 2 weekjes bezig. Na een hele drukke periode op school met veel studeren en stress kan ik eindelijk tot rust komen. De batterijen terug opladen om er binnekort terug tegenaan te gaan..

Het tot rust komen lukt me wel. Maar ik heb het gevoel dat ik me niet kan ontspannen. Ik krijg mijn geest niet echt "vrij". Ik moet er binnen enkele weken terug leerstof inkrijgen, dus moet ik echt wel proberen een "vrije" frisse geest te krijgen.

Hebben jullie misschien tips? Hoe ontspannen jullie je zodat je er later terug tegenaan kunt gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties
het stomme is, ik heb precies hetzelfde
beetje rusteloos gevoel sinds ik echt klaar ben met school
ik probeer beetje te werken en mezelf bezig te houden met een boek, leuke dingen doen (dierentuin, film, oid)...
Oud 09-07-2007, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Tonsillitis schreef op 09-07-2007 @ 21:51 :
ah daar heb ik een goeie truc voor, maar die werkt bij mij dus niet als ik een joint op heb want dan doe ik het vijf keer overnieuw: begin bij je tenen en zeg duidelijk tegen jezelf: ontspan je tenen. werk zo elk lichaamsdeel af en je zult zien dat je lichamelijk in elk geval goed ontspannen raakt omdat je je steeds goed op 1 deel concentreert. hoe moeilijker je ontspannen raakt, hoe meer onderdelen je kunt doen. dan pak je dus bijvoorbeeld teen voor teen ipv alle tenen ineens.
het kan wel een kwartier duren, maar het helpt mij iig heel goed.
maar bij mij werkt het alleen als ik nuchter ben want als ik onder invloed ben wordt ik heel snel afgeleid.
Dat werkt ook goed ja Vind het trouwens gemakkelijk om de spier in kwestie eerst heel even aan te spannen, zodat je ook weet wat je precies ontspant.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2007, 09:00
ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2007 @ 17:27 :
Bij mij is sporten het enige wat echt helpt.
Inderdaad, lichamelijke inspanning.

Ik vind vliegen (paragliding) trouwens heel ontspannend, maarja, dat doe je niet zomaar even. Dus daarom inderdaad lichamelijke inspanning.
Oud 16-07-2007, 22:01
Kyoki
Kyoki is offline
Of een lijstje maken van de stressvolle dingen die je allemaal moet doen, anders blijf ik er de hele tijd over malen ("ik moet dit doen, en dat, en over twee weken dat..." "dus, nog een keer herhalen, ik moet niet vergeten dit te doen," etc.). Daarna gaat het een stuk beter. ^_^
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 16:01
MTpower
MTpower is offline
Strand, stukje rijden, terrasje pakken, boek, film, een beetje pokeren met wat vrienden of gewoon wat chillen, blowtje, biertje, computerspelletje, etc.
Oud 26-07-2007, 23:59
Snotaapken
Snotaapken is offline
paragliding
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 07:13
Verwijderd
als ik echt chaos in mn hoofd heb zitten, kan ik vanalles gaan doen, maar het enige wat helpt is een lijstje maken met waar ik me druk om maak. Het kunnen zelfs kleine dingetjes zijn.
Misschien niet helemaal wat je bedoeld, moet ik hoop dat je er toch wat aan hebt
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 07:32
CatBeLong
CatBeLong is offline
schilderen...
of lekker in het gras liggen met muziek op
Oud 27-07-2007, 09:20
ekki
ekki is offline
Citaat:
Snotaapken schreef op 27-07-2007 @ 00:59 :
paragliding
is dat een reactie op mij of doe jij dat toevallig ook?
Oud 27-07-2007, 13:12
Verwijderd
Ga wat daagjes naar zee.
Neem een paar keer een bad.
Lees een boek.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten