Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2007, 11:23
Supreme Dutch
'Kansrijken bereid in achterstandswijk te wonen'

Citaat:
Gepubliceerd op vrijdag 03 augustus 2007

ROTTERDAM (ANP) - Een tuin, goede bereikbaarheid en een eigen parkeerplaats. Als aan dat soort voorwaarden is voldaan, zou een meerderheid van de 'kansrijke' Nederlanders bereid zijn in een achterstandswijk te gaan wonen.

Dat blijkt uit een enquête onder 1100 mensen van USP Marketing Consultancy, een onderzoeksbureau dat bedrijven en overheden adviseert. Het bureau maakte de cijfers vrijdag bekend.

6 Procent van de ondervraagden zei zonder meer bereid te zijn naar een slechte wijk te verhuizen. Als aan specifieke wensen wordt voldaan, blijkt dat twee derde van de 'kansrijken' eventueel in een achterstandswijk zou willen wonen. Volgens de definitie van het onderzoeksbureau zijn mensen die in dure wijken en middenstandswijken wonen kansrijk.

Aanleiding voor de enquête was een onderzoek dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) onlangs heeft gedaan naar de integratie van allochtonen in achterstandswijken. Het bureau stelt dat die het beste verloopt als in die wijken maatschappelijk succesvolle mensen komen wonen.
Bron: Planet.nl

Lijkt me grote onzin. Het lijtk me niet dat mensen die nu fraai wonen, vrijwillig tussen de Ali's en de Tokkies wil gaat zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2007, 11:34
T_ID
T_ID is offline
Het is wel zo. In Utrecht Overvecht staan midden tussen de flats ook een aantal villa's.

Die mensen leven echter, net als studenten grootdeels, volledig langs de achterstandsbewoners heen, en dus is van een positief effect door mensen te mixen geen of weinig sprake.

Maar goed, je moet toch iets.
Oud 04-08-2007, 23:46
Roos
Roos is offline
Hier in R'dam west staan ook een aantal hele mooie panden. Ik zou er wel willen wonen hoor, en ik snap wel dat mensen dat willen. Een prachtig monumentaal pand, met oprit, maar wel de mogelijkheid om om 3 uur 's nachts een Turkse pizza te halen

Ik denk alleen niet dat dit de integratie bevorderd. Bij mij in de buurt wonen mensen van allerlei afkomsten, maar je ziet toch dat iedereen naar zijn eigen 'groep' trekt. Er is wel een beetje mix, maar niet veel. Zeker de 'rijke blanken' zie je nooit op straat lopen.
Alleen de kinderen van verschillende nationaliteiten spelen gewoon met elkaar. Leuk gezicht, trouwens
Oud 05-08-2007, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 03-08-2007 @ 12:23 :
Lijkt me grote onzin. Het lijtk me niet dat mensen die nu fraai wonen, vrijwillig tussen de Ali's en de Tokkies wil gaat zitten.
Tsja. Die uitkomst is bereikt met het in de sociologische wetenschap zeer gangbare middel van de enquête, dus simpelweg jammeren dat het jou onzin lijkt is niet echt een onderbouwde weerlegging. Dat jij het je niet kunt voorstellen is nu éénmaal niet representatief. Jij bent maar één menneke.

Overigens ben ik zelf uit een 'achterstandwijk' (Rotterdam-West, bij Marconiplein) weggegaan niet omdat ik last had van de mensen (dat viel enorm mee) maar vanwege de krottige bouwkwaliteit van die huizen. Daar is helaas weinig aan te doen, het ging om de structuur zelf: dunne gipsen tussenmuurtjes, houten vloeren en dito trappen, enkel glas. Dat is alleen met zeer veel moeite en kosten te verhelpen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 14:35
fromBALKAN :D
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 03-08-2007 @ 12:23 :
blabla

Was jij niet dat mannetje dat een aantal weken geleden racistische leuzen in een onzin-topic plaatste? :')
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 15:49
Supreme Dutch
Citaat:
fromBALKAN schreef op 05-08-2007 @ 15:35 :
Was jij niet dat mannetje dat een aantal weken geleden racistische leuzen in een onzin-topic plaatste? :')
Ja, daarvoor heb ik destijds ook een tijdelijke ban gekregen. Wat is je punt?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 21:34
fromBALKAN :D
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 05-08-2007 @ 16:49 :
Ja, daarvoor heb ik destijds ook een tijdelijke ban gekregen. Wat is je punt?
Niets *nvm*
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 22:23
Roos
Roos is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-08-2007 @ 12:03 :
Overigens ben ik zelf uit een 'achterstandwijk' (Rotterdam-West, bij Marconiplein) weggegaan niet omdat ik last had van de mensen (dat viel enorm mee) maar vanwege de krottige bouwkwaliteit van die huizen. Daar is helaas weinig aan te doen, het ging om de structuur zelf: dunne gipsen tussenmuurtjes, houten vloeren en dito trappen, enkel glas. Dat is alleen met zeer veel moeite en kosten te verhelpen.
Precies, een gerenoveerd pand op de Heemraadsingel had je waarsschijnlijk niet zo snel verlaten
Oud 06-08-2007, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 05-08-2007 @ 23:23 :
Precies, een gerenoveerd pand op de Heemraadsingel had je waarsschijnlijk niet zo snel verlaten
Klopt, aan de 's-Gravendijkwal, Heemraadsingel of Mathenesserlaan (alleen maar tand- en huisartsen ) heb je prachtige panden. Als die goed onderhouden c.q. gerenoveerd zijn dan zijn ze ook bijna niet te betalen, leg maar rustig 7-8 ton neer.

Nu is de Mathenesserweg ook wel een gedeelte waar het al opgeknapt is behalve het laatste gedeelte (Dirk Danestraat), daar was _echt_ verschrikkelijk. Maar daar zijn ze nu geloof ik ook mee bezig, zie tenminste dat hele blok aan het einde van de straat in de steigers staan. Dat kon écht niet meer
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 11:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-08-2007 @ 11:50 :
Als die goed onderhouden c.q. gerenoveerd zijn dan zijn ze ook bijna niet te betalen, leg maar rustig 7-8 ton neer.
Valt nog mee. Je zou de grond- en huizenprijzen in Bussum of Blaricum o.i.d. moeten bekijken. En dat is dan nog een uur rijden van Amsterdam en een paar uur van de rest van de Randstad verwijdert.

Reken op € 400.000 - € 500.000 voor een rijtjeshuis van 200-300 m3.

Vrijstaande huizen zijn altijd 'landhuizen' en je betaald er zo € 900.000 - € 1.500.000 voor.

En dat is nog een luwte na de huizengekte van de afgelopen jaren. Een paar jaar terug stonden groepen kopers in Het Spieghel elkaar on the spot kapot te bieden voor een huis daar en kon je willekeurig welke krankzinnige prijs vragen; men betaalde toch wel.
Oud 06-08-2007, 16:10
Uice
Uice is offline
Wat is 'bereid in een achterstandswijk te wonen'? Volgens mij zullen die mensen niet zonder morren verhuizen als je zegt 'okee, ga maar in die achterstandswijk wonen, dan doen we die crackhoer in jouw villa'.
Oud 06-08-2007, 19:07
Verwijderd
Klopt. In die zin is het onderzoek ook nogal onduidelijk. Gaat het om mensen die al in (bijvoorbeeld) Rotterdam wonen, in een keurige wijk, en aan wie gevraagd is of ze van die nette wijk naar een achterstandswijk zouden willen verhuizen? Of gaat het om mensen die nog niet in Rotterdam wonen en die er wel wíllen wonen, en die de keuze krijgen of ze dan (eerst) in een achterstandswijk zouden willen wonen?

Niemand gaat natuurlijk verhuizen ván een nette wijk náár een pauperwijk in dezelfde stad, wel zijn mensen bereid om als ze toch al naar de stad gaan, in eerste instantie te kiezen voor een pauperwijk, zeker met op termijn uitzicht op een betere woning.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten