Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2007, 21:44
Missy
Missy is offline
Citaat:
Uitreiking van de Gouden Duim
’s Werelds eerste smsprijs uitgereikt

Afgelopen weekend werd ’s werelds eerste sms-prijs uitgereikt. Dit is een soort van literatuurprijs voor sms-taal. De prijs werd uitgereikt door de stichting 4 D Nwe Taal. Deze stichting zet zich in voor de acceptatie van sms- en msn-taal in Nederland. “Deze taal is handig, snel, besparend, creatief en maakt meer contact mogelijk.”

De prijs werd uitgereikt in verschillende categorieën: smoesjes, flirt, vriendschap, dissen, dump en art. Ook werd er een Gouden Duim uitgereikt voor de beste smser. Deze Gouden Duim werd gewonnen door de 15-jarige Nikki Allers met de sms: ‘b&iw! Srry dak 2L8 b&: b& mt mn new gbrde trui Rgens 8ter blyvn Hkn: mst ds 1st nr Oma, om ‘m te ltn mkn!’

Vertaling: ‘Ben ik weer! Sorry dat ik te laat (to late) ben: ben met m’n nieuwe gebreide trui ergens achter blijven haken. Moest dus eerst lang Oma, om hem te laten maken!’
Bron: Metro
Gebruik jij veel sms taal als je een berichtje stuurt? Gebruik je vaak afkortingen als 'w8 ff'? Vind je het handig of juist vervelend?

Snap je iets van wat er staat of ben je een expert in al die afkortingen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2007, 21:49
Uice
Uice is offline
Ik heb het niet op de stichting vier dee nwe taal.

Ik heb een keer via sms een afspraak met een meisje gemaakt, en die schreef toen dingen als 'me nummer' en 'zyn'. Dat vond ik best wel erg. En ze was vierentwintig. Het is ook nooit wat geworden.
Oud 28-07-2007, 21:51
Trass
Trass is offline
Ik kan maar 75 tekens per bericht (ja mijn telefoon komt nog uit het jaar nul) en meestal wil ik er zoveel tegelijk inzetten, dus ik moet wel afkorten.

Ik las laatst nog een sms'je van mijn kleine nichtje terug:
Heyz duh menuh ish *telefoonnummer* enk magh niejh. Marh seh dah inuhtogh marh plies.danh maghk msgienh welh enh andurhs succes xxxies

En ik heb nog ergere
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 21:58
Yoshimare
Yoshimare is offline
Goh, wat achterlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 21:58
Dinalfos
Dinalfos is offline
Kapot zullen ze! Kapot, kapot, kapto!!1!11!!!!
Oud 28-07-2007, 21:59
Vice
Vice is offline
Dat mensen dat begrijpen.
Oud 28-07-2007, 22:01
Yoshimare
Yoshimare is offline
Begrijpen lukt me wel. Klinkers uit woorden laten, is niets speciaals of sms-achtigs aan.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 22:08
Verwijderd
Ik vind het verschrikkelijk.
Ik kreeg ooit een smsje van een hele leuke jongen. Hij bleek ook zulke taal in zijn smsjes te gebruiken. Ik vond hem gelijk niet leuk meer.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 22:26
Verwijderd
en terecht
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 22:27
Kitsch
Kitsch is offline
Ik vind sms taal helemaal niet zo leuk hoor Helemaaaaaal niet
Oud 28-07-2007, 22:38
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 28-07-2007 @ 22:49 :
Ik heb het niet op de stichting vier dee nwe taal.

Ik heb een keer via sms een afspraak met een meisje gemaakt, en die schreef toen dingen als 'me nummer' en 'zyn'. Dat vond ik best wel erg. En ze was vierentwintig. Het is ook nooit wat geworden.
Ik had jouw verhaal nog niet eens gelezen. Komt redelijk overeen. Ook terecht dat het niets is geworden.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 22:47
Uice
Uice is offline
Ja, ze hield ook heel erg van The Kaiser Chiefs en ze noemde zichzelf 'het vrije type'.

Maar goed, aardig meisje verder.
Oud 28-07-2007, 22:51
Verwijderd
De persoon in mijn kwestie was 19 jaar oud, destijds, een collega van me waar ik het goed mee kon/kan vinden en die wel een beetje dezelfde humor heeft enzo, leuke opleiding doet etc.
Maar na dat smsje kwam ik er ook achter dat hij uitging in de Zino (erg foute tent in Tilburg) en dat 'ie van jumpen houdt.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 22:54
Bonga
Bonga is offline
nee.. ik kom er achter dat nagenoeg al mijn tekstberichten grammaticaal correct zijn
Oud 28-07-2007, 22:55
TopDrop
TopDrop is offline
Ik sms bijna nooit. Maar als ik sms dan zijn het wel normale zinnen. Ik moet het zelf ook nog kunnen blijven begrijpen! Oh, ik gebruik 'ff' wel op msn
Oud 28-07-2007, 23:02
Hanneke
Hanneke is offline
Ik doe redelijk gewoon Nederlands praten in sms'jes. Net als op 't forum eigenlijk. Af en toe wel afkortingen als omg enzo, maar wel hoofdletters en andere interpunctie. Niet zulke smstaal als in dat krantenartikel staat. Ik wil nog wel eens wat inkorten als m'n sms te lang wordt. Maar 't blijft in ieder geval goed leesbaar.
Oud 28-07-2007, 23:02
Verwijderd
Ik ben zelfs zo neurotisch dat ik het al vervelend vind als ik een spatie tussen een punt en een volgende zin moet weghalen, omdat de sms anders meer dan 160 tekens bevat. Dan stuur ik eigenlijk liever twee smsjes.

Laatst gewijzigd op 28-07-2007 om 23:07.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Hanneke schreef op 29-07-2007 @ 00:02 :
Ik doe redelijk gewoon Nederlands praten in sms'jes.
Sorry.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 23:06
Wind's Embrace
Wind's Embrace is offline
Ik praat redelijk normaal. Ik kort sommige dingen wel af, zoals 'idd' voor inderdaad enzo, maar je ziet mij niet 'w8 ff' 'lu2' en dergelijke onzin schrijven. Ik typ zelfs gewoon met leestekens.
Oud 28-07-2007, 23:07
Verwijderd
Ik snap het grotendeels maar ik gebruik alleen afkortingen wanneer iets inderdaad niet in een smsje past, meestal laat ik dan onbelangrijke woorden weg. Ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 23:30
Verwijderd
Ik schrijf mijn sms'jes in foutloos Nederlands, maar ik kan me er niet echt druk om maken als mensen sms-taal gebruiken. Ze doen maar.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 23:31
Yoshimare
Yoshimare is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 29-07-2007 @ 00:04 :
Sorry.
praten vind ik niet fout eigenlijk
en doen is leuk
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 23:35
Verwijderd
Ja, maar 'praten doen' is dan weer geen normaal Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 23:36
Yoshimare
Yoshimare is offline
hmkay

dacht je mierenneukte, omdat praten vocaal gaat ofzo
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 23:55
Verwijderd
Het duurt alleen maar langer als je steeds tekens gebruikt. En ik vind het lelijk.
Ik gebruik alleen 'ff', 'idd' en 'iig' als afkorting.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2007, 23:57
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 29-07-2007 @ 00:04 :
Sorry.
Ja, doen als hulpwerkwoord lukt me nog steeds niet om af te leren. Die hele post is trouwens kut geformuleerd. ;x
Oud 28-07-2007, 23:59
Hanneke
Hanneke is offline
Oh, ik heb trouwens ook woordenboek aanstaan, dus afkortingen kent 'ie meestal niet. Iig kent 'ie geloof ik tegenwoordig wel, heb ik geadd.
Oud 29-07-2007, 00:00
Yoshimare
Yoshimare is offline
Citaat:
Naojan schreef op 29-07-2007 @ 00:55 :
Het duurt alleen maar langer als je steeds tekens gebruikt. En ik vind het lelijk.
als je zelfde letters achter elkaar doet, duurt het langer ja, tenzij je t9 gebruikt, anders zijn ff, idd en iig alsnog frusterender
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 00:07
Retro*Love
Retro*Love is offline
Ik stuur amper nog smsjes, en als ik ze verstuur gebruik ik geen afkortingen.
Oud 29-07-2007, 00:14
Verwijderd
Citaat:
Yoshimare schreef op 29-07-2007 @ 01:00 :
als je zelfde letters achter elkaar doet, duurt het langer ja, tenzij je t9 gebruikt, anders zijn ff, idd en iig alsnog frusterender
ik kan t9 goed combineren met 1 letter per keer intypen
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 13:21
Magican
Magican is offline
Ik krijg soms wel eens spelfouten over de sms te lezen die ziek zijn. Sorrie, zoieoz, houw van jouw. Echt heel erg.
Oud 29-07-2007, 13:25
Verwijderd
Citaat:
En ik sms met hoofdletters en punten.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 13:48
Verwijderd
ik sms net als ik hier typ mét leestekens, maar zonder hoodletters. ik vind hoofdletters nu eenmaal graflelijk.
soms kort ik dingen af als het niet in één smsje past, zoals "t" ipv "het" en "n" ipv "een". en nl voor natuurlijk, ws voor waarschijnlijk, en idd, iig, etc... ff gebruik ik niet, dat vind ik lelijk.

een vriendin van mij smst met rare afkortingen en dergelijke, maar niet zo breezah als het voorbeeld hier boven. ik vind het wel schattig eigenlijk. het past bij haar (en nee, ze is geen debiel 13-jarig meisje, maar ik bedoel haar levensinstelling)

"humor: k kom tot rust int ziekenhuis met rise against in mn oren.egt almaal van di zeurmama's hiero!maar *** is superliev en morge mag ik naar huis! knuf!"

ik hou van de heerlijke onlogica dat ze zeurmama's netjes met apostrof schrijft en dan die afkort naar di
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 13:56
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Ik gebruik hoofdletters en leestekens. "Het" wordt wel eens " 't " en héél af en toe " t " maar liever typ ik dan gewoon een extra smsje. Ik gebruik idd ook afkortingen als idd, iig, omg en ff, maar nooit w8 ofzo. En ik word chagrijnig als ik er geen groet (al is het alleen maar een x) meer onder kan zetten.
Oud 29-07-2007, 14:11
coopergirl
coopergirl is offline
ik gebruik alleen gangbare afkortingen "e.e.a." "bijv." "i.i.g.". Mijn meest foute afkortingen die ik gebruik, zijn "idd" & "OMG"... (Ik ben me er van bewust dat het er lelijk uitziet en breezer is...).

Verder mogen alle telefoontoestellen van "w8ffbiw"-mensen in beslag genomen worden
Oud 29-07-2007, 14:21
Verwijderd
Ik snap dat niet. Ik kan altijd prima voluit schrijven in een smsje, of ben ik gewoon saai?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 14:21
Magican
Magican is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 29-07-2007 @ 15:21 :
Ik snap dat niet. Ik kan altijd prima voluit schrijven in een smsje, of ben ik gewoon saai?
Saai
Oud 29-07-2007, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 29-07-2007 @ 15:21 :
misschien wil ik wel gewoon teveel tegelijk vertellen
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 14:26
Verwijderd
Dan bel ik altijd
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 14:27
Verwijderd
ik hou niet van bellen. en voor bellen moeten jij én de ander ook nog eens tegelijkertijd beschikbaar zijn...
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 14:27
Verwijderd
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 29-07-2007 @ 15:23 :
misschien wil ik wel gewoon teveel tegelijk vertellen
Ik stuur dan meestal gewoon 2 sms`jes, soms zelfs 3.
Sms versturen kost 8 cent bij mij, 3 sms`jes zijn dus nog steeds goedkoper dan bellen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Naojan schreef op 29-07-2007 @ 15:27 :
Ik stuur dan meestal gewoon 2 sms`jes, soms zelfs 3.
Sms versturen kost 8 cent bij mij, 3 sms`jes zijn dus nog steeds goedkoper dan bellen.
ik kort ook af in smsjes dieuit 5 berichtjes bestaan
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 15:40
marrel
marrel is offline
Ik probeer te korten tot het in 1 of heel soms 2 smsjes past. Maar dat is niet echt smstaal maar meer dialect en zelf hobbyen
Oud 29-07-2007, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 28-07-2007 @ 22:49 :

Ik typ ook zo normaal mogelijk, maar ik vind het toch wat overdreven dat je je hier al aan stoort.
Ik heb een vriendin die ook vreselijke sms-jes stuurt, en die ging op de middelbare school zelfs samenvattingen in sms-taal schrijven.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 17:33
Uice
Uice is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 29-07-2007 @ 17:10 :
Ik typ ook zo normaal mogelijk, maar ik vind het toch wat overdreven dat je je hier al aan stoort.
Ik niet. 'Me' in plaats van 'mijn' is één van de lelijkste taalfouten aller tijden, veel erger nog dat 'n8' enzo. Je hebt het idee dat je tekst leest van een mongool of een klein kind, of zo iemand uit een SBS-probleemwijk.

'Zyn' staat ook gewoon debiel.

Trouwens, wat bedoel je met 'zo normaal mogelijk'? Heb je niet de mogelijkheid 100% normaal te typen?
Oud 29-07-2007, 17:42
Verwijderd
Citaat:
MadameMinke schreef op 28-07-2007 @ 23:51 :
en dat 'ie van jumpen houdt.
daar ga je al...
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 17:46
Magican
Magican is offline
Citaat:
Juice schreef op 29-07-2007 @ 18:33 :
Ik niet. 'Me' in plaats van 'mijn' is één van de lelijkste taalfouten aller tijden, veel erger nog dat 'n8' enzo. Je hebt het idee dat je tekst leest van een mongool of een klein kind, of zo iemand uit een SBS-probleemwijk.
Overdrijven
Oud 29-07-2007, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 29-07-2007 @ 18:33 :

Trouwens, wat bedoel je met 'zo normaal mogelijk'? Heb je niet de mogelijkheid 100% normaal te typen?
Jawel, maar als ik net teveel tekens heb vind ik het echt geen drama om iets af te korten hoor.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 20:19
Vice
Vice is offline
Citaat:
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 29-07-2007 @ 14:48 :
ik sms net als ik hier typ mét leestekens, maar zonder hoodletters. ik vind hoofdletters nu eenmaal graflelijk.
Sinds wanneer moeten sms'jes mooi zijn.
Oud 29-07-2007, 20:39
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Vice schreef op 29-07-2007 @ 21:19 :
Sinds wanneer moeten sms'jes mooi zijn.
Dat is een vorm van beleefdheid. Ik ben beleefd opgevoed, dus als ik iemand schrijf volg ik naar best vermogen alle spellingsregels, als ik praat doe ik dat met mijn mond leeg in plaats van te mompelen met een warme aardappel in mijn mond, als ik sms lukt het me nog steeds om mooie volzinnen te produceren en als ik iemand groet zal ik tegelijkertijd oogcontact maken met die persoon.

Natuurlijk heeft een mooie zin het recht om afgekort, verneukt en minder leesbaar in een sms terecht te komen, maar ik vind het stijlloos.

Als ik al eens zo'n kindersms'je krijg zal ik me daar vooral aan ergeren en dringt de boodschap een stuk langzamer tot me door, toruwens.
Reageren

Regels voor berichten