Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2007, 22:16
Swlabr
Swlabr is offline
Geen huiswerk, maar ik ben nieuwsgierig:

The deflection y of a propped cantilever of length L at a distance x from the fixed end is given by:

where w is the weight per unit length and E and I are constants. Determine the value of x at which the deflection is a maximum.

Ik probeerde de eerste afgeleide te bepalen door middel van de quotiëntregel, de productregel en de kettingregel, maar ik kom er niet uit.
Oud 11-08-2007, 22:24
sdekivit
sdekivit is offline
laat je niet verleiden door al die andere variabelen en differentier y als functie van x.

ik zou eerst de haken wegwerken aangezien E en I constanten zijn zal dat geen problemen opleveren. Vervolgens hou je dan
alleen de quotientregel over als je ook nog eens een gelijknamige noemer weet te maken (dat zou niet zo moeilijk moeten zijn)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 22:30
Swlabr
Swlabr is offline
Kun je mij laten zien hoe je dat moet doen?
Oud 12-08-2007, 09:12
asd
asd is offline
Na wegwerken van de haakjes hou je zoiets over:

Quotientregel is in dit geval niet nodig, aangezien je de breuken als coefficient kan beschouwen:

Hier kan je dus gewoon de doorsnee regels op toepassen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 09:13
sdekivit
sdekivit is offline
eerst de quotienten samen nemen door een gelijke noemer te maken ( in dit geval 48)

y = 1/EI (5wLx3 - 3wL2x2 - 2wx4/48)

nu de haken wegwerken:

y = 5wLx3 - 3wL2x2 - 2wx4 / (48EI)

nu kun je de somregel voor de teller gebruiken:

1/(48EI) * (15wLx2 - 6wL2x - 8wx3)

nuvind je het maximum door 15wLx2 - 6wL2x - 8wx3 gelijk te stellen aan 0

dit is onder voorbehoud van rekenfouten het is immers vakantie
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 10:19
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 11-08-2007 @ 23:16 :

The deflection y of a propped cantilever of length L at a distance x from the fixed end is given by:

[afbeelding]

where w is the weight per unit length and E and I are constants. Determine the value of x at which the deflection is a maximum.

Ik probeerde de eerste afgeleide te bepalen door middel van de quotiëntregel, de productregel en de kettingregel, maar ik kom er niet uit.
Beschouw L, w, E en I als constanten en maak gebruik van het gegeven dat de eerste afgeleide van xn gelijk is aan n*xn-1. Uit y=1/(E*I)(5*w*L*x3/48-w*L²x²/16-w*x4/24) volgt dan dat de eerste afgeleide gelijk is aan 1/(E*I)(5*w*L*x²/16-w*L²x/8-w*x3/6). Om nu het maximum te vinden stellen we dit gelijk aan nul. Dit geeft de voorwaarde 5*w*L*x²/16-w*L²x/8-w*x3/6=0, dus -w*x3/6+5*w*L*x²/16-w*L²x/8=0, dus w/48*x(-8*x²+15*L*x-6*L²)=0, dus w/48*x=0 of -8*x²+15*L*x-6*L²=0, dus x=0 of 8*x²-15*L*x+6*L²=0, dus x=0 of x=(15*L-sqrt(225*L²-192*L²)/16=1/16*L(15-sqrt(33)) of x=(15*L+sqrt(225*L²-192*L²)/16=1/16*L(15+sqrt(33)). De gezochte waarde van x is in dit geval x=1/16*L(15-sqrt(33)), omdat x moet voldoen aan 0<x<L.

Laatst gewijzigd op 12-08-2007 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 19:28
Swlabr
Swlabr is offline
Oké, ik begrijp het. Bedankt.
Oud 16-08-2007, 10:33
sdekivit
sdekivit is offline
daar kwam ik volgens mij ook op uit
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 17:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 15-08-2007 @ 20:28 :
Oké, ik begrijp het. Bedankt.
Graag gedaan.
Oud 19-08-2007, 13:29
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 11-08-2007 @ 23:16 :

[afbeelding]

Verveel jij je niet de ballen uit de broek in de eerste (of tweede?) klas?
Reageren

Regels voor berichten