Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2007, 05:53
TopDrop
TopDrop is offline
Wie heeft er ervaring mee of eventueel tips oid? Ik wil graag een tekentablet kopen en ik zat te denken aan zoiets. Die kost zo'n 80 euro. Zijn er nog alternatieven? Ik kan er eigenlijk niet zo heel veel over vinden..
Advertentie
Oud 18-07-2007, 07:01
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Alternatieven van andere merken? Ja hoor, die zijn er. Alternatieven van andere merken _die goed werken_? Nooit van gehoord!

Ik weet niet hoe vaak je het gaat gebruiken, maar al heb je't al geprobeerd en ben je er echt helemaal weg van is de intuos serie waarschijnlijk het geld wel waard. Ik heb op m'n werk wel eens in m'n handen gestaan met een Intuos A4 tablet, en dat is echt enorm groot. En duur, A5 of A6 is wel genoeg, maar zoiets had je al gekozen.
Oud 19-07-2007, 12:05
]{ing
]{ing is offline
Idd, het is of zo'n graphire ding en anders een intuos, als het budget het toelaat.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 17:21
TopDrop
TopDrop is offline
Ik heb een Volito(?) bij een vriend geprobeerd, en het werkt veel fijner dan een muis. Ik weet nog niet hoe vaak ik m ga gebruiken, maar om foto's te bewerken is het erg handig, en daar heb ik er nogal veel van. Die Intuos is zo'n 280 euro, en dat vind ik dan toch weer aan de prijzige kant.

Ik ga waarschijnlijk voor de Wacom Graphire4 Classic A6 USB-Tablet.

Bedankt in ieder geval
Oud 19-07-2007, 17:34
Hawahaai
Hawahaai is offline
We hebben hier nu zo'n ding liggen (ook van Wacom); tijdelijk geleend om uit te proberen. Ik moest er even aan wennen, maar uiteindelijk was het wel aardig. Met bepaalde tekenprogramma's kun je hele leuke dingen doen, andere programma's werkten op mijn computer niet helemaal met dat tablet (geen drukgevoeligheid bijvoorbeeld). Ik zou 'm in ieder geval wel willen hebben, maar vindt 't vrij prijzig, want zo heel veel tijd om ermee te knutselen op de computer heb ik niet.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 19:20
balkey
balkey is offline
Ik heb ook een Wacom tablet.

Wel een goedkope en kleine maar werkt toch veel lekkerder als een muis.

Het is de Volito, koste maar 40 euro: http://www.my-volito.com/volito/intro.asp?lang=nl

Een iets groter formaat zou wel wat fijner zijn.

Laatst gewijzigd op 20-07-2007 om 19:22.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 19:32
]{ing
]{ing is offline
Die volito zag ik drie weken geleden voor 24 euro bij de aldi maar heb em niet gekocht, wel goede deal voor iemand die em wel wil. Ik denk dat ik het niet veel zou gebruiken, al hou ik me wel bezig met digitale fotografie als hobby & graphic design ivm studie.. Teveel gewend aan een gewone muis + kb.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2007, 20:37
ILUsion
ILUsion is offline
Wacom is volgens mij het enige goede merk voor dergelijke tablet. Ik heb ook een Volito (eerste model) liggen, maar daar ben ik niet tevreden van omdat de mogelijkheden te beperkt zijn (klein oppervlakte (ook A6) en vooral: je kan die niet mappen naar je tekengebied, wat bij al de andere modellen normaal wel het geval is). Als je niet weet wat mappen is: dan komt je tablet gewoon overeen met je tekenvenster in Photoshop, zodat je veel nauwkeurig kan werken. Bij een Volito (zonder mapping dus) komt je tablet steeds overeen met je gehele desktop, als je dus 2 schermen hebt hangen, geeft dat frustratie (omdat je maar een heel klein gebied kan gebruiken om werkelijk te tekenen).

Verder: groter is beter natuurlijk, maar ook direct veel duurder.

Mijn inbreng: kies zeker niet voor een Volito!
Oud 22-07-2007, 21:25
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 22-07-2007 @ 21:37 :
Wacom is volgens mij het enige goede merk voor dergelijke tablet. Ik heb ook een Volito (eerste model) liggen, maar daar ben ik niet tevreden van omdat de mogelijkheden te beperkt zijn (klein oppervlakte (ook A6) en vooral: je kan die niet mappen naar je tekengebied, wat bij al de andere modellen normaal wel het geval is). Als je niet weet wat mappen is: dan komt je tablet gewoon overeen met je tekenvenster in Photoshop, zodat je veel nauwkeurig kan werken. Bij een Volito (zonder mapping dus) komt je tablet steeds overeen met je gehele desktop, als je dus 2 schermen hebt hangen, geeft dat frustratie (omdat je maar een heel klein gebied kan gebruiken om werkelijk te tekenen).

Verder: groter is beter natuurlijk, maar ook direct veel duurder.

Mijn inbreng: kies zeker niet voor een Volito!
Aha. Ik snap het 'map probleem'. Ik had die volito dus geloof ik uitgeprobeerd bij een vriend, maar zijn driver deed het niet goed, dus het werkte meer als een mousepad. Stel je tilt je pen op als ie linksonder is, en je zet m rechtsboven weer neer, dan blijft de muis waar hij was. Bij een andere vriend (die had echt een oude) werkte dat mappen geloof ik wel, maar ik weet t niet zeker.

Anyway, geen volito dus
Oud 23-07-2007, 12:04
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 22-07-2007 @ 22:25 :
Aha. Ik snap het 'map probleem'. Ik had die volito dus geloof ik uitgeprobeerd bij een vriend, maar zijn driver deed het niet goed, dus het werkte meer als een mousepad. Stel je tilt je pen op als ie linksonder is, en je zet m rechtsboven weer neer, dan blijft de muis waar hij was. Bij een andere vriend (die had echt een oude) werkte dat mappen geloof ik wel, maar ik weet t niet zeker.

Anyway, geen volito dus
Dat is nog niet mappen hoor. Volgens mij is dit inderdaad eerder gewoon ook een driver-probleem, maar dan eerder dat er geen driver geïnstalleerd is. Maar volgens mij zal die tablet dan ook niet drukgevoelig reageren.

Mapping houdt in dat je de driver toont (of dat hij dat automatisch van het programma doorkrijgt, dat weet ik niet): kijk, op dit stukje scherm staat mijn tekening. Plaats je achtereenvolgens de pen linksonder, rechtsonder, rechtsboven en linksboven dan krijg je 4 stippen op je tekening op die plaatsen. Zonder mapping gaat je cursor gewoon die 4 hoeken van je scherm aanklikken. Met mapping zeg je dus in feite dat het tekengebied van je tablet moet overeenkomen met enkel je tekening. Hierdoor kan je op hogere resolutie tekenen (als nadeel wel dat je je programma goed moet beheersen; het wisselen van tools met de normale muis of beter : met het toetsenbord moet kunnen), en zeker op kleine tablets met een actief gebied ter grootte van een A6'je is dat welkom, lijkt me.
Oud 23-07-2007, 20:16
]{ing
]{ing is offline
Zoals ik het begrijp is een tablet zonder die mapping gewoon waardeloos, behalve als alternatief voor de muis.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 23:55
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
]{ing schreef op 23-07-2007 @ 21:16 :
Zoals ik het begrijp is een tablet zonder die mapping gewoon waardeloos, behalve als alternatief voor de muis.
Geheel waardeloos is het niet (je hebt nog altijd de drukgevoeligheid, wat een geweldige feature is), maar dat het niet handig om mee te werken, kan ik je verzekeren :-)
Oud 24-07-2007, 00:41
TopDrop
TopDrop is offline
Aaah zo! Ok, duidelijk

Je kunt eventueel ook gewoon inzoomen natuurlijk. Zoveel mogelijk balken en troep weg, zodat je op bijna je hele scherm kunt tekenen.
Oud 24-07-2007, 00:57
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 24-07-2007 @ 01:41 :
Je kunt eventueel ook gewoon inzoomen natuurlijk. Zoveel mogelijk balken en troep weg, zodat je op bijna je hele scherm kunt tekenen.
Dan zou je er zeker van moeten zijn dat dat werkt.
Oud 24-07-2007, 10:45
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 24-07-2007 @ 01:41 :
Aaah zo! Ok, duidelijk

Dat werkt inderdaad, als je PHotoShop gebruikt, heb je daar trouwens gewoon instellingen voor (Full Screen, en Workspaces kunnen daar handig voor zijn). Maar die oplossing vind ik niet mooi in feite.
Oud 27-07-2007, 17:58
Koen
Koen is offline
Ik gebruik een Graphire4 al een jaar als vervanging van m'n muis en werk liever met tablet dan met muis. De houding is veel prettiger en ik voel totaal geen druk meer in m'n onderarm; iets wat ik met de muis wel voelde. Bovendien gaat 't net zo snel als met een muis, het vergt alleen wat oefening.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 19:09
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Koen schreef op 27-07-2007 @ 18:58 :
Ik gebruik een Graphire4 al een jaar als vervanging van m'n muis en werk liever met tablet dan met muis. De houding is veel prettiger en ik voel totaal geen druk meer in m'n onderarm; iets wat ik met de muis wel voelde. Bovendien gaat 't net zo snel als met een muis, het vergt alleen wat oefening.
Ik heb de graphire4 gekocht, en ik snap precies wat je bedoelt. Bijna vanaf het begin dat ik m in de computer had geprikt gebruik ik alleen nog maar dat ding

Hij werkt echt fijn en ook heel precies. Eerst gaf ie wat 'glitches', maar dat kwam omdat ik m in een usb hub had gedaan die er kennelijk niet mee overweg kan. Het is die 100 euro meer dan waard
Oud 31-08-2007, 14:34
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
IS de Graphire4 A6 niet wat klein of kan je er prima mee over weg..
Want ik zit er ook over denken een teken tablet aan te schaffen..
Ik twijfel een beetje tussen de
Graphire 4 classic
Graphire 4 classic XL
en
de Bamboo
Oud 31-08-2007, 17:10
TopDrop
TopDrop is offline
Ik vind het prima te doen. Het kan uiteraard wel groter ja, maar dat zie je ook in de prijs terug ;x Ik kan er wel prima mee overweg, maar het is kwestie van wennen en ook wel persoonlijk denk ik.

Je kunt ook nog 'mapping' toevoegen, zoals hierboven ergens is uitgelegd. Dat je een kader van je scherm toewijst aan je tablet. Dan wordt je relatieve resolutie groter

Ik heb voor de A6 gekozen omdat ik nog nooit met een tablet had gewerkt en het eerst wel eens wilde proberen. En daarvoor vond ik 100 euro wel meer dan zat eigenlijk. Ik heb hem trouwens ook niet echt nodig voor een opleiding ofzo. Het is gewoon voor de fun. Ik gebruik hem nu trouwens wel zeer regelmatig als vervanger van mn normale muis.
Oud 31-08-2007, 17:34
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij is de Bamboo gewoon een Volito 3, op zich geen slecht plankje, maar volgens mij zijn de Graphires hun geld meer waard A6 valt op zich best mee van formaat (zelf een Volito 1, dus A6-formaat), voor het simpele werk is dat genoeg; als je hem echter heel vaak gaat gebruiken, kan je wel overwegen groter te gaan.
Reageren

Regels voor berichten