Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ontopic, Gaelic zal ook zonder meer verdwijnen of tenminste irrelevant gemaakt worden door Engels.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben voor tweetaligheid. |
![]() |
||
Citaat:
![]() On topic: de talen die ik in mijn inleiding noemde, komen alle van de lijst van minderheidstalen op wikipedia. Ik neem aan dat voor Sami, Welsh en de andere tientallen talen die op het lijstje staan een soortgelijke bescherming bestaat als die voor het fries.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En bovendien is er geen Standaardfries maar alleen een per dorp verschillend dialect ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik begreep dat het Twents en het Limburgs een soort tweederangs minderheidstalen waren, maar op basis waarvan is mij een beetje een raadsel:
"Er zijn verschillende niveaus van erkenning gerelateerd aan de verplichtingen die een staat op zich neemt om zich in te spannen voor het gebruik en behoud van een minderheidstaal. In Nederland heeft alleen het Fries de hoogste erkenning. Nederduits en Limburgs hebben beide een lagere staat van erkenning. Daar zijn echter geen taalkundige maar politieke redenen toe. Hieruit mag niet de conclusie getrokken worden dat het Fries meer minderheidstaal is dan Nederduits of Limburgs. Zou de overheid Nederduits en Limburgs de hoogste erkenning geven, dan zou zij zich verplichten net zo actief beleid te ontwikkelen rond deze talen als zij dat doet rond de Friese taal. Te denken valt aan onderwijs. Dit zou miljoenen gaan kosten. Qua aantal sprekers is het Nederduits de tweede taal van Nederland, niet het Fries." (http://nl.wikipedia.org/wiki/Minderheidstaal) Het is wel grappig om de classificaties (ook van wikipedia) van genoemde talen/dialecten naast elkaar te leggen. Er zijn opvallende verschillen (dat had ik niet verwacht, fries referentiekader zeker ![]() Classificatie Nederlands Indo-Europees Germaans West-Germaans Nederfrankisch Nederlands Classificatie Limburgs Indo-Europees Germaans West-Germaans Nederfrankisch / Rijnlands (verschilt per regio) Oostnederfrankisch / Maas-Rijnlands (verschilt per regio) Limburgs / Nederrijns (verschilt per regio) Classificatie Fries Indo-Europees Germaans West-Germaans Ingwaeoons (Anglo-Fries) Fries Nederduits Het wordt nu aangenomen dat het Nederduits als echte standaardtaal nooit bestaan heeft, en dat het Standaardnederlands en Nedersaksisch geen gemeenschappelijke voorouder hebben gehad, althans niet na de Tweede Germaanse klankverschuiving. "Nederduits" betekent nu vooral dat het een taal betreft binnen het Nederduits dialect-continuum, die de Tweede Germaanse klankverschuiving of ingveoonse klankverschuivingen niet heeft meegemaakt
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Verder vind ik je argument voor een taalstatus, dat er een wikipedia van bestaat (of zoals dat van sommigen '[x] is een taal, want er is een [x]-Nederlands woordenboek') niet opgaan, aangezien iedereen met een internetaansluiting een wikipedia kan opstarten. Laatst gewijzigd op 19-08-2007 om 19:40. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast zijn er heus wel dingen uit Nedersaksische dialecten overgenomen in het Standaardnederlands, hoor. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Lastig is wel dat dialect drie betekenissen heeft: -streektaal -subvariant van een groter geheel (in die lezing kun je het Nederlands als een Westgermaans dialect beschouwen, al zou bijna niemand het wagen) -ongestandaardiseerde variant Op de laatste betekenis doelde ik in mijn vorige post. Volgens de eerste betekenis kun je dus zeggen dat Gronings een Nederlands dialect is, maar volgens de andere twee niet. |
![]() |
|
Zo schijnen friezen genetisch meer verwant te zijn aan de engelsen (de saksische welteverstaan) dan de engelsen aan bijv. de schotten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nee, ik beweerde juist dat dat níet zo is. Omdat veel mensen een dialect wel degelijk zo zien, leg ik juist uit dat het tegenovergesteld is. Voor het gemak stel ik alleen het Fries hier even tegenover wat nu het 'standaardnederlands' is geworden en laat ik andere dialecten buiten beschouwing.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Saaie jongens en meisjes #1176 Verwijderd | 500 | 20-10-2010 21:16 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |