Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2007, 20:16
Love & Peace
Love & Peace is offline
In bepaalde landen, zoals China en Rusland zijn en worden veel gelovige instellingen, en dan met name Christelijke, tegengewerkt door de overheid. Zie o.a. dit nieuwsberichtje.
In Turkije zie je weer dat Islamitische organisaties een weinig florisant leven zijn beschoren...

De regeringen menen dat de leiders van sommige geloofsinstellingen hun invloed over gelovigen misbruiken om politieke doeleinden na te streven.

Ben jij het ermee eens dat hooggeplaatste religieuze leiders hun invloed misbruiken? Zo nee, waarom?

Zo ja, (hoe) bescherm je je hiertegen?

(Dit topic riekt misschien wat meer naar politiek, maar omdat ik vooral de mening van gelovigen wil hebben, heb ik het maar hier geopend.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2007, 20:35
Verwijderd
Sommige, niet alle, religieuze leiders doen dat natuurlijk wel (obvious voorbeeld: Iran). Wat doe je daar aan: een juridisch kader scheppen waar religieuze leiders geen macht hebben, of in ieder geval niet louter omdat ze religieuze leiders zijn. Als een religieuze leider via een representatief democratisch systeem aan de macht komt dan heb ik daar geen principieel bezwaar tegen, maar in een representatief democratisch systeem is het dan ook vrijwel ondenkbaar dat één partij de meerderheid haalt.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 22:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
In bepaalde landen, zoals China en Rusland zijn en worden veel gelovige instellingen, en dan met name Christelijke, tegengewerkt door de overheid.
De paar Moslims die China telt worden anders ook tegengewerkt. Voor zover mijn informatie gaat zijn de enige religies waar tegenover de overheid in China tolerant is, religies zonder priesters die hoofdzakelijk berusten op rituelen die mensen zelf uitvoeren.

Shintoïsme en individueel uitgeoefend Boedhisme (deze twee vermengen zich tevens in China) wordt bijvoorbeeld wel getolereerd.

Een zeer gezonde opstelling die de manipulatie waar dit topic over gaat tegenwerkt. Pasen en Pinksteren zullen op één dag vallen voordat China als het een meerpartijenstaat zou zijn, een partij als de SGP ooit ziet verrijzen.
Citaat:
Ben jij het ermee eens dat hooggeplaatste religieuze leiders hun invloed misbruiken? Zo nee, waarom?
Tegenover lichtende voorbeelden a la de paus en organisaties die hun invloed in religieuze zaken gebruiken voor politieke doeleinden (het Mahdi leger in Irak, de Hamas, christelijke sektes die campagne voerden voor Bush, etc) lijkt het me vrijwel onmogelijk om daar met nee op te antwoorden.
Citaat:
Zo ja, (hoe) bescherm je je hiertegen?
Educatie dunkt me. Educatie zal mensen in staat stellen in te zien dat zij gemanipuleerd worden, en een religie nooit een oplossing biedt voor wereldse zaken.
Oud 10-09-2007, 09:59
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Verkeerde vraagstelling. Niemand kan antwoorden: ja, ik ben voor misbruik van invloed.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 15:15
Dawkins
Dawkins is offline
Jah er altijd al misbruik gemaakt van geloof om dingen voor elkaar te kunnen krijgen en zal ook altijd blijven gebeuren. Het is de makkelijkste manier om invloed op een bevolkingsgroep uit te oefenen. Het is beangstigend om te bedenken waartoe mensen in staat zijn in naam van hun (onbegrenste) geloof (bijv 11 sept).
Oud 13-09-2007, 16:00
Verwijderd
Citaat:

Zo ja, (hoe) bescherm je je hiertegen?[/SIZE]
Religieuze leiders kunnen ook eerlijk zijn, dus nee, ik geloof niet dat álle religieuze leiders hun invloed misbruiken. Maar ze zijn er ongetwijfeld.
Maar omdat een democratie voor een vrije mening is, past het niet in deze samenleving. Je moet rekening houden met elke mening, niet alleen de mening waar een leider achterstaat. Daarom ben ik het met T_IJD eens:

Citaat:
Educatie zal mensen in staat stellen in te zien dat zij gemanipuleerd worden, en een religie nooit een oplossing biedt voor wereldse zaken.
Maar religieuze leiders hebben zeker niet de monopolie op invloed misbruiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten