Advertentie | |
|
![]() |
|
Hmm, ik krijg hier in ieder geval geen mooie dingen terug
![]() Maxima bijt er zichzelf eigenlijk op vast, en geeft het volgende terug: (wat dus wel zal kloppen, maar ons niets verder brengt, vermits er daar nog gemengde wortels zitten, en natuurlijk dat er geen expliciete uitkomsten gevonden worden). Op mijn rekenmachine, komt 3.6725643 als uitkomst eruit, dat komt aardig in de buurt (12000 = 12912), jouw numerieke uitkomst, geeft bij mij als uitkomst (12000 = 18559), het is ook maar een indicatie; want beide oplossingen zijn natuurlijk benaderingen ![]()
Laatst gewijzigd op 17-09-2007 om 23:55. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Er is ook geen exacte oplossing, maar ik wil gewoon weten hoe je h krijgt.
Dus h = [blablabla]. Maar de docent zei: Je mag het antwoord benaderen. Ik zou het erg knap vinden als je het analytisch oplost in dit geval. mvg Maar als iemand mij kan uitleggen hoe je alsnog iets alsin: h= krijgt ben ik wel gelukkig want nu wil ik het gewoon weten ![]() |
![]() |
|
Tja, als Kazet Nagorra het ook niet ziet, vrees ik dat er eigenlijk geen exact analytische oplossing is.
Ik heb eventjes met Matlab het algoritme van Newton toegepast op je probleem, en als resultaat krijg ik: 2.795018031442122 (dus weeral een andere oplossing), maar die komt ook niet precies uit (afwijking van 1.7 en nog wat; maar ook grotere getallen geeft hij gelijkaardige afwijkingen, dus het kan evengoed afrondingsfouten bij MatLab zijn, waardoor hij dit alles teruggeeft. Misschien dat MathFreak ziet wat we ermee kunnen doen?
|
Tja, ik vind het gewoon raar dat ik tweemaal een heel verschillende uitkomst krijg, dus ik vraag me af welke uitkomst je gaat opschrijven. En dat jouw uitkomst daar eigenlijk ook ver afligt. Een andere mogelijkheid die ik zou geprobeerd hebben, is een vaak toegepaste benadering, maar die gaat hier niet op, vermits in al onze gevallen h < 6, namelijk:
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt, waar komt die vergelijking vandaan, ik zie wel dat het iets met zwaartekracht te maken heeft, maar eigenlijk zie ik met geen enkele mogelijkheid wat er berekend wordt. Kleine referentie voor Newton trouwens: http://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_method (waarvan ook een Nederlandse versie beschikbaar is, hoor).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Uitwerken van
||
Citaat:
![]() Trouwens zie ik niet goed in waarom een zesdegraadsvergelijking niet altijd analytisch uit te werken zou zijn. Je kan elke veelterm toch ontbinden tot een product van eerste en tweedegraadsvergelijkingen, en die beide soorten kunnen we toch gewoon oplossen voor een nulpunt (wat we hier dus in feite doen, als we 12000 naar de andere kant brengen)? Of mis ik hier iets? Duidelijk wel natuurlijk, anders zouden we hier ook een uitkomst vinden. Of is dat vooral omdat we hier met van die lelijke getallen zitten, dat er eigenlijk geen ontbinding bestaat, of iets dergelijks?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als een polynoom te ontbinden is op de manier die Kazet Nagorra aangaf, dan treden daarbij zogenaamde symmetrische functies op, die afhankelijk zijn van de nulpunten van het polynoom. Deze symmetrische functies beschrijven een groep die isomorf is met de permutatiegroep Sn, waarbij n de graad van het polynoom voorstelt. Uit de algebra is bekend dat deze permutatiegroep voor n>4 niet oplosbaar is, en dat betekent ook, zoals in het begin van de 19e eeuw door de Noorse wiskundige Niels Hendrik Abel en de Franse wiskundige Evariste Galois is aangetoond, dat een polynoomvergelijking met graad n>4 niet algebraïsch oplosbaar is.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Oh, en ik zie het nu pas, maar gelukkige verjaardag ![]()
||
Citaat:
Dan het begrip oplosbaarheid van een groep: hiervoor hebben we de begrippen ondergroep en normaaldeler nodig. Laat (G,*) een groep zijn met operatie * en laat H een deelverzameling zijn van G. Als (H,*) eveneens een groep met operatie * is heet H een ondergroep van G. We definiëren voor alle g uit G gH={g*h|h uit H} en Hg={h*g|h uit H} en noemen H een normaaldeler van G als voor alle g uit G geldt: gH=Hg. De bijbehorende quotiëntverzameling G/H heet de factorgroep van G naar H, die gedefinieerd wordt door de equivalentierelatie x~y:x-1*y uit H. Laat H0={e}, H1,...Hk=G een keten van ondergroepen zijn, waarbij Hi-1 een deelverzameling is van Hi. We noemen G dan een oplosbare groep als Hi-1 een normaaldeler is van Hi en als de factorgroep Hi/Hi-1 commutatief is. Het blijkt nu dat Sn voor n>4 geen oplosbare groep is, en dat als gevolg daarvan een polynoomvergelijking met graad n>4 niet algebraïsch oplosbaar is.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Vierkantsvergelijkingen Woopa | 16 | 03-12-2014 19:29 | |
[WI] Differentiaalvergelijkingen lachis | 8 | 13-10-2010 17:06 | |
[WI] Hulp van een 3 havo (of hoger) student gezocht! Yasminalove | 6 | 01-07-2010 07:50 | |
[WI] Analytische meetkunde benjimanV | 2 | 11-01-2009 14:34 | |
[WI] vergelijking christmass! | 4 | 18-12-2008 20:43 | |
[WI] Lineaire formules vergelijken LADY-H | 11 | 20-10-2008 18:12 |