Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2007, 21:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb al jarenlang met vlagen het idee dat ik slecht zie. Heb toen ik klein was ook een lui oog gehad en daarvoor lopen plakken en nu zie ik als ik moe ben soms nog scheel, vooral met mijn luie (linker) oog. In de zomervakantie kwam ik erachter dat ik toch wel behoorlijk slechter zag dan een vriend van mij en dat mijn vriend zonder zijn lenzen in (met -2,5 en -3) nog bijna net zo goed zag als ik.

Daarom ben ik deze week toch mijn ogen maar weer eens op laten meten. Rechts had ik +0,25 en links +0,50 maar ook een cylinder van -0,75. Die man heeft me laten zien hoe het kon verbeteren en dat scheelde op zich wel. Hij zei ook dat ik op zich uitstekend zie maar dat als ik het perse wil ik het best een goedkope bril kan uitzoeken en daarmee kan uittesten.

Nou ben ik een dag naar school geweest en merk ik dat als ik achter de computer zit dat ik met m'n ogen ga lopen knijpen, dat ik soms m'n linkeroog dichtknijp om alleen met rechts (m'n goede oog) te kijken en voor m'n gevoel kijk ik ook niet helemaal recht meer uit m'n ogen. Ik twijfel nu dus een beetje wat ik moet doen, wel of geen bril proberen? Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie gezeten hebben en me kunnen adviseren? Ik vind een bril toch iets te prijzig om 'zomaar' uit te proberen tenzij het echt kan helpen, dan vind ik het het wel waard.
Oud 11-09-2007, 22:15
Iduna
Iduna is offline
Een bril kan je ogen rust geven en dan kun jij alles weer beter zien. Maar het kan je ogen ook lui maken, denk ik.. (Misschien is dat meer een gevoelskwestie.)

Ik weet niet hoe je verzekerd bent, maar bij veel maatschappijen kun je een fikse korting krijgen op een bril of zelfs een gratis bril uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 22:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben twee sterren verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea. Ik kan bij Pearl of Eyewish 50 euro korting krijgen maar bij de Specsavers betaal je voor een hele bril 50 euro en dat was volgens die man goed genoeg. Volgens mij ben ik dan bij Pearl ofzo nog duurder uit?
Oud 11-09-2007, 22:31
Briseïs
Briseïs is offline
Die afwijking is wel heel klein, waarschijnlijk zul je er qua zien niet zo heel veel van merken. Dat je veel slechter ziet dan die vriend van je wil nog niet zoveel zeggen, sommige mensen zien beter en anderen slechter, ook als je alles hebt gecorrigeerd met bril en/of lenzen. (zo kan het bij mij bijvoorbeeld dat ik een zicht heb van 125%, terwijl normaal dus 100% is (duh ) terwijl ik wel een bril heb)

Wat wel kan helpen, zoals *Juliah* al zei, om je ogen rust te geven. Ze hoeven dan minder moeite te doen om zich de hele tijd aan te passen (bijvoorbeeld dat met je ogen knijpen). Maar heb je daar echt last van? Merk je dat je snel moeie ogen hebt, en misschien hoofdpijn die daarmee te maken zou kunnen hebben? Zoja, zou ik gewoon een bril proberen. Zonee, is het misschien niet echt de moeite waard.
Oud 12-09-2007, 09:21
Verwijderd
Als je zo lastig zit te kijken achter de computer enzo, zou ik in ieder geval daar een bril voor nemen... Juist het kijken naar beeldschermen is intensief en vermoeiend voor je ogen, en ook al is de afwijking klein, het lijkt mij zelf een stuk prettiger/rustiger om daarvoor in ieder geval een bril te hebben.

In principe zijn de brillen die ze bij Pearl en Hans Anders e.d. leveren gewoon goed. Als je altijd met een bril op loopt, wil je misschien een van betere kwaliteit (en dan gaat het meer om de bril zelf dan om het glas), maar als je dat niet nodig hebt, is er niets mis met zo'n goedkope bril.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 10:10
Verwijderd
Het is een kleine afwijking, dus op zich is het niet nodig. Maar ik zou inderdaad een bril voor erbij nemen. Voor achter de computer, als je moet rijden, dat soort dingen. Het hoeft niet duur te zijn, ik heb er hier ook een van 60 euro ofzo en die doet het prima .
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 14:00
Verwijderd
De +0,25 en +0,50 is dan misschien niet veel (daar kan je trouwens eventueel ook nog een leesbril voor nemen, die kosten maar een paar euro ), maar een cilinder van -0,75 is volgens mij toch 'aardig wat'. Zeker als je ogen veel verschillen kijkt het met een bril gewoon veel makkelijker/rustiger.

Bij Specsavers verkopen ze al brillen voor 30 euro oid (en voor 60 euro heb je gewoon veel keus, bij die van 30 euro zitten meestal niet echt geweldige monturen ) en die voldoen prima.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 14:29
dallie
dallie is offline
Heb je vaak koppijn? Dat schijn je te kunnen krijgen als je veel met je ogen knijpt doordat je geen bril draagt en dit probeert te compenseren.
Oud 12-09-2007, 14:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb niet heel vaak hoofdpijn maar wel het gevoel dat m'n ogen moe zijn 's avonds. Zeker na een lange dag school en veel computeren of lezen.
Oud 12-09-2007, 16:00
Verwijderd
Ik zou dan inderdaad voor de computer en lezen een bril nemen, omdat dat gewoon heel inspannend is voor je ogen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Ik heb niet heel vaak hoofdpijn maar wel het gevoel dat m'n ogen moe zijn 's avonds. Zeker na een lange dag school en veel computeren of lezen.
Same here, ik heb ongeveer dezelfde afwijking ook aan mijn ogen, alleen dat cylinder is minder. Doc gaf mij hetzelfde advies en ik loop nog gewoon brilloos. Je moet gewoon zelfbeslissen wat je fijn vind... ik heb het uiteindelijk niet gedaan om kosten. Zo snel hollen je ogen niet achteruit enzo dus...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 22:21
Verwijderd
Misschien moet je nog even naar een andere opticien gaan die je iets meer advies geeft dan alleen 'het is niet nodig'.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 07:03
Verwijderd
Citaat:
Misschien moet je nog even naar een andere opticien gaan die je iets meer advies geeft dan alleen 'het is niet nodig'.
Mijn opticien zegt ook dat ze bij die sterktes (-0,25 en -0,50) in principe geen bril adviseren...zo heel raar is het dus niet oid? Wat moeten ze verder nog zeggen volgens jou?

Mijn man heeft trouwens ook (ongeveer) die sterktes, maar wel een flinke cilinder in één oog (-1,50 oid) in de andere maar een kleintje en ivm het grote verschil tussen de twee ogen daarom toch een bril genomen. Hij gebruikt hem alleen met autorijden en bij kijken naar voetbalwedstrijden ofzo en vindt dat toch wel heel prettig ed, het kijkt rustiger, met als gevolg dat jij en/of je ogen minder moe worden.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 07:24
Verwijderd
Ik heb precies hetzelfde als wat jij hebt, ik heb ook een hele kleine afwijking en een iets grotere cilinder. Ik ben verzekerd bij VGZ, mijn bril komt van Pearle, heb een goedkoop montuur genomen en de meest simpele, ontspiegelde glazen, en mijn bril koste mij 10 euro. De rest werd door de verzekering betaald. Nu is het zo dat je bij VGZ 1x in de 2jaar tot een bepaald bedrag een nieuwe bril uit mag zoeken, weet niet hoe dat bij jouw verzekering zit.
Ik zou het echt doen, voor mij is het een verademing om na een halve dag colleges mijn bril op te doen, en zo de andere helft van de colleges door te komen. En idd, achter de pc en met autorijden is het ook een wereld van verschil, niet meer zo knijpen, dus minder pijn etc.

Vraag het anders eens goed na bij je verzekering, zeker omdat je nog geen bril hebt, er moet meer korting inzitten volgens mij.
Of ben je basisverzekerd? Kan me herinneren dat ik een jongerenplus verzekering heb.. Wie weet ligt daar het verschil
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 20:01
Maija
Maija is offline
Ik heb ongeveer hetzelfde alleen dat - en zonder cil.
L -1,25 R -0,50

Minimaal dus, wel heb ik besloten om een bril te pakken voor colleges. Omdat je gewoon veel meer rust krijgt met kijken. en inderdaad voor 50 euro heb je al een bril.

Toen ze de eerste keer mijn ogen opmete zeiden ze dat ik een bril nodig had, toen ik bij de andere winkel ging vonden ze het niet zo heel erg nodig

Maar als je eenmaal hebt gezien hoe alles veel scherper is wil je niet anders meer, (tenminste ik niet, ook al is het 'minimaal' in de ogen van mensen die - 5 ofzo hebben)
Oud 13-09-2007, 20:20
Verwijderd
-1,25 vind ik nog best wel wat eigelijk. Zou ik niet mee willen autorijden ofzo.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 21:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ Daydream-ster: Ik ben twee sterren aanvullend bij Zilveren Kruis Achmea en krijg 50 euro vergoed op een bril bij Pearl of Eyewish. Alleen zijn de goedkoopste brillen daar 89 euro dus dat scheelt nauwelijks iets met een bril van 50 euro bij Specsavers, die laatste winkel vind ik alleen iets duidelijker qua prijzen.

@ Poggy: Mijn vriend loopt regelmatig een dag rond zonder lenzen en heeft -2,5 en -3. Met autorijden heeft ie wel altijd z'n lenzen in.
Oud 14-09-2007, 01:00
Verwijderd
Ik heb ook maar een minimale oogafwijking (-o,75 aan beide kanten met een cilinder van 0,5 aan een oog). Ik heb wel voor een bril gekozen (ben daar dan ook goed verzekerd voor). Ik vind het gewoon prettiger, vooral 'savonds maakt het een groot verschil en op de weg vond ik het gewoon eng worden (ik rijd niet auto, maar toch). Ik heb hem ook gewoon de hele dag op, als ik hem toch heb, wil ik ook constant goed zien.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 07:39
Verwijderd
Citaat:

@ Poggy: Mijn vriend loopt regelmatig een dag rond zonder lenzen en heeft -2,5 en -3. Met autorijden heeft ie wel altijd z'n lenzen in.
Ik kan me echt niet voorstellen dat dat prettig is.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 09:56
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
Verschilt per persoon denk ik. Ikzelf heb in beide ogen +2.0 en daarvoor ook een bril, maar ik heb in de afgelopen 7 jaar middelbare school/univ. geen een keer die bril opgehad, en ik kan me slechts 1 keer herinneren dat ik iets niet kon lezen.
Voor de rest heb ik mijn bril wel regelmatig achter de computer op, meestal s'avonds als het al wat donkerder is etc. Met autorijden merk ik nooit dat mijn ogen niet perfect zijn, ook niet als het donker is.

Ik zou gewoon die bril nemen indien je verzekering het meeste betaald en dan zelf gewoon uitzoeken wanneer je hem wel/niet gaat dragen.
Oud 14-09-2007, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Verschilt per persoon denk ik. Ikzelf heb in beide ogen +2.0 en daarvoor ook een bril, maar ik heb in de afgelopen 7 jaar middelbare school/univ. geen een keer die bril opgehad, en ik kan me slechts 1 keer herinneren dat ik iets niet kon lezen.
.
Plus is wel wat anders dan min.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Plus is wel wat anders dan min.
Dat lijkt me idd ook. Ik heb bij beide ogen -1,75 oid en een cilinder van weet-ik-niet-wat en zonder lenzen/bril kan ik vanaf de eerste rij net lezen wat er op 'het bord' (vroeger een echt bord, later scherm van de overheadprojector, tegenwoordig beamerscherm) staat. Daar heb je met + geen last van. Dan zijn boeken natuurlijk lastiger, maar die kan je misschien nog wat verder van je afhouden oid; in het bord gaan zitten kan niet.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Voor de rest heb ik mijn bril wel regelmatig achter de computer op, meestal s'avonds als het al wat donkerder is etc. Met autorijden merk ik nooit dat mijn ogen niet perfect zijn, ook niet als het donker is.

Ik zou gewoon die bril nemen indien je verzekering het meeste betaald en dan zelf gewoon uitzoeken wanneer je hem wel/niet gaat dragen.
Nee duh, met autorijden ben je alleen maar aan het ver zien. Of je moet je kilometerteller niet meer kunnen lezen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 21:29
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik kan je geen andere raad geven dan degene die je oogdokter al heeft gegeven. Koop je inderdaad eens een bril, een goedkope, om het een beetje uit te testen. Waarschijnlijk zal het op die manier veel aardiger voor je ogen lopen om te lezen, computeren en televisie te kijken. Ik gok dat als je een bril van 50 euro gaat kopen, dat je dan de komende maanden tegen heel veel mensen gaat zeggen hoe blij je bent met die keuze voor een bril. En met een bril zie je er natuurlijk nog een pak hipper, stoerder en intelligenter uit dan nu al het geval is (c;

Pearl kostte mij de laatste keer iets meer dan honderd euro voor de glazen en iets meer voor het montuur. Alles onder de 200 à 250 euro noem ik een vrij goedkope bril.
Oud 15-09-2007, 22:59
Verwijderd
Citaat:
Dat lijkt me idd ook. Ik heb bij beide ogen -1,75 oid en een cilinder van weet-ik-niet-wat en zonder lenzen/bril kan ik vanaf de eerste rij net lezen wat er op 'het bord' (vroeger een echt bord, later scherm van de overheadprojector, tegenwoordig beamerscherm) staat. Daar heb je met + geen last van. Dan zijn boeken natuurlijk lastiger, maar die kan je misschien nog wat verder van je afhouden oid; in het bord gaan zitten kan niet.
Ik begrijp mijn ogen nooit zo goed, maar ik kan zonder bril juist prima lezen (vooral dichtbij), maar niets op 't bord zien. En ik heb +4,5 ofzo, met aan beide ogen een cylinder van -2,25. Met lenzen in zie ik perfect..
(Ik ga maar eens kijken hoe dat nu werkt met sterktes en cylinders, want ik snap het al langer niet meer )
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 20:58
Bloem
Bloem is offline
Ik heb -1.75 en -2.25 en loop in huis vaak ook zonder lenzen en bril. Computeren en lezen vind ik veel fijner zonder lenzen in, als ik tv wil kijken doe ik wel even mijn bril op. Alleen buitenshuis heb ik mijn lenzen in, dan zie ik zonder toch te weinig.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 21:12
Verwijderd
Ik kan echt niet zonder bril, ik heb een oude bril in bed liggen en die zet ik 's ochtends bijna nog vóór ik mijn ogen open op, die draag ik ook onder de douche

Laatst gewijzigd op 16-09-2007 om 21:13. Reden: Zin mooier geconstrueerd
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 12:57
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Citaat:
Ik ook niet echt... Heb beide ogen -2,5, zonder cilinder oid, en thuis kan ik wel zonder lenzen in (afstanden zijn klein genoeg om alles nog redelijk te zien), maar ik ga echt niet naar buiten zonder lenzen/bril, dan zie ik echt veel te weinig.
Oud 18-09-2007, 11:38
Verwijderd
Citaat:
@ Daydream-ster: Ik ben twee sterren aanvullend bij Zilveren Kruis Achmea en krijg 50 euro vergoed op een bril bij Pearl of Eyewish. Alleen zijn de goedkoopste brillen daar 89 euro dus dat scheelt nauwelijks iets met een bril van 50 euro bij Specsavers, die laatste winkel vind ik alleen iets duidelijker qua prijzen.
Hmm..dat is niet bijster veel nee.. de goedkoopste zijn vaak idd 89 bij Pearle, maar geloof dat daar ook nog geen glazen bij zitten. Krijg je die ook niet vergoed? Dat vergoeden ze bij mij dus volledig 1x per 2 jaar..
Ik zou als ik jou was wel voor een bril gaan, het scheelt enorm veel, zeker na een lange dag / lange autoritten etc etc
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 21:52
xXmeisjjXx
xXmeisjjXx is offline
bij Hans Anders kun je nog goedkopere brillen kopen, of zelfs helemaal gratis ..
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 05:48
Verwijderd
Citaat:
bij Hans Anders kun je nog goedkopere brillen kopen, of zelfs helemaal gratis ..
Ik kan me niet voorstellen dat ze helemaal gratis zijn...het is een bedrijf, ze moeten/willen gewoon verdienen. 't kan wel dat je verzekering alles vergoed, maar dat maakt de bril nog niet gratis.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 08:26
duivelaartje
duivelaartje is offline
Verzekeringen betalen soms een deel van de glazen, of zelfs de gehele glazen terug. Dus hoef je alleen nog 't montuur te kopen en dat hoeft niet veel te kosten.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 10:48
Verwijderd
Laatste keer dat ik bij Hans Anders was, was er een vrouw van wie de verzekering een bijdrage van 100 euro deed aan een Hans Anders bril. En je kunt daar prima voor zo'n 120 euro een bril met glazen kopen, en ze hebben ook wel eens acties waarmee het 100 euro wordt, dus dan krijg je de volledige bril vergoed zonder overdreven veel aanvullende verzekeringen. Maargoed, het verschilt natuurlijk per verzekering, op de website van je maatschappij staat wel wat er allemaal in je pakket zit.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 17:19
Mara
Mara is offline
Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat ze helemaal gratis zijn...het is een bedrijf, ze moeten/willen gewoon verdienen. 't kan wel dat je verzekering alles vergoed, maar dat maakt de bril nog niet gratis.
Natuurlijk niet gratis, maar wel volledig vergoed
Kunnen mijn ouders ook doen als ze willen, ze doen het echter niet omdat ze van die meekleurende glazen erin willen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 16:39
xXmeisjjXx
xXmeisjjXx is offline
Citaat:
Natuurlijk niet gratis, maar wel volledig vergoed
Kunnen mijn ouders ook doen als ze willen, ze doen het echter niet omdat ze van die meekleurende glazen erin willen.
volledig vergoed / gratis , achjaa dat heeft hetzelfde effect in je portemonnee
ik ken iemand die wel duur verzekerd is , volgens mij plus aanvullende verzekering van 't VGZ die de bril helemaal vergoed kreeg. glazen + het montuur, maakt niet uit wat voorn montuur of welk soort glas!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 17:02
Verwijderd
Het montuur compleet vergoed krijgen is nogal uitzonderlijk; het kan wel zijn dat je van je verzekering een soort montuurbudget krijgt, alles daar boven betaal je zelf. Veel opticiens geven ook kortingen als je bij een bepaalde verzekeraar verzekerd bent, dat kan ook weer iets schelen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Daarom ben ik deze week toch mijn ogen maar weer eens op laten meten. Rechts had ik +0,25 en links +0,50 maar ook een cylinder van -0,75. Die man heeft me laten zien hoe het kon verbeteren en dat scheelde op zich wel. Hij zei ook dat ik op zich uitstekend zie maar dat als ik het perse wil ik het best een goedkope bril kan uitzoeken en daarmee kan uittesten.
Ik heb ook zoiets, maar dan iets meer cylinder; ik heb sinds een jaar of 6 een bril om deze reden.
Het grootste deel van de tijd heb ik 'm niet op, ook omdat ik gewend ben aan hoe goed/slecht ik zonder zie, maar als ik 'm opzet merk ik pas hoeveel prettiger het kijkt. Vooral voor dingen als college volgen, lezen, autorijden, tv kijken (m.n. 's avonds). Het is niet belachelijk veel scherper ofzo, maar wel een stuk 'rustiger' voor m'n ogen (volgens mij moet m'n linker oog namelijk veel harder werken als ik geen bril draag, omdat ik met rechts slechter zie).

Kortom: ik ben er wel blij mee, zou 'm alleen vaker op moeten zetten...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten