Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2007, 21:28
snowflakes
snowflakes is offline
Ik zat net CSI te kijken... Daarin noemde Grissom de term 'The Uncanny'... wat komt uit de psycho-analyse.

Nu heb ik dit opgezocht via google, maar het is me nog niet geheel duidelijk wat ermee bedoeld wordt.
Ik las in bepaalde artikelen dingen over een 'levende pop'... Wat houdt dit precies in?

Hoop dat iemand me verder kan helpen...

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2007, 21:44
Verwijderd
klikkie

Wikipedia, met links naar het originele artikel etc.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 21:47
snowflakes
snowflakes is offline
Citaat:
klikkie

Wikipedia, met links naar het originele artikel etc.
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb die artikelen ook gezien... maar als ik eerlijk ben blijft het nog wat vaag voor me (misschien ook te wijten aan het feit dat m'n engels niet zooo goed is )... Begrijp het dus nog niet helemaal ...

Vandaar mijn post hier ...

Misschien iemand die een stukje voor me kan vertalen??
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 10:08
snowflakes
snowflakes is offline
up....

Iemand??
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 12:25
Verwijderd
Citaat:
unheimlich I = unhomey, unfamiliar, untame, uncomfortable = eerie, weird, etc.
unheimlich II (the less common variant) = unconcealed, unsecret; what is revealed;Æ what is supposed to be kept secret but is inadvertently revealed.
http://courses.washington.edu/freudl...nny.Notes.html
betekenis 1: vreemd, ongemakkelijk, sinister
betekenis 2 is volgens mij vooral Freud's 'uncanny' (unheimliche): iets dat geheim zou moeten zijn maar toch tevoorschijn is gekomen zonder dat diegene dat wil.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2007, 22:28
Luki
Luki is offline
Citaat:
The Uncanny (Ger. Das Unheimliche) is a Freudian concept of an instance where something can be familiar, yet foreign at the same time, resulting in a feeling of it being uncomfortably strange [1].

Because the uncanny is familiar, yet strange, it often creates cognitive dissonance within the experiencing subject due to the paradoxical nature of being attracted to, yet repulsed by an object at the same time. This cognitive dissonance often leads to an outright rejection of the object, as one would rather reject than rationalize.
The uncanny is een freudiaanse denkwijze van een moment waarbij iets bekend voor je is en tergerlijkertijd vreemd, resulterend in een gevoel dat het ongemakkelijk en vreemd is..

Omdat het bekend is en ook vreemd onstaat 'cognitive dissonance' bij het subject, omdat deze voor een paradox staat waarin het subject zich aangetrokken voelt tot het object en het tergelijkertijd afwijst. Deze 'cognitieve dissonance' leidt tot prompte afstoting van het object, blijkbaar omdat iemand eerder afstoot dan rationaliseert.

kverveelde me
Reageren

Regels voor berichten