![]() |
|
"Te veel jongeren verlaten school op een te jonge leeftijd. Om wat voor reden dan ook. (...) Vanaf 1 augustus 2007 geldt de kwalificatieplicht. Dit betekent dat alle jongeren tot hun 18e verjaardag een volledig onderwijsprogramma moeten volgen, gericht op het behalen van een startkwalificatie. De startkwalificatie is een diploma van een mbo2-, havo- of vwo-opleiding. De kwalificatieplicht hoeft niet meteen te betekenen dat je vijf dagen per week in de schoolbanken moet zitten. Het is ook mogelijk om met combinaties van leren en werken aan de kwalificatieplicht te voldoen, zoals de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo."
bron: www.jijmoetverderleren.nl Wat vinden wij hier nou eigenlijk van??? Is dit nou nodig?? Kunnen we dat allemaal niet heel erg goed zelf bepalen??? ![]() Of is juist eigenlijk wel heel erg goed?? ![]() Voor meer info (en leuke filmpjes ![]() Laatst gewijzigd op 06-10-2007 om 19:38. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens denk ik ook dat de cijfers van 'drop-outs' hoger zijn onder vmbo'ers (dus bv. het vmbo niet af maken, of na het vmbo niet verder leren en zodoende dus geen startkwalificatie halen) dan onder Havo'ers. |
![]() |
|
![]() |
Stel, je hebt vmbo-examen gedaan en wilt een tussenjaar nemen. Dat kan dan niet meer, want dan ben je nog geen 18. Verder heb je leerlingen die heel graag willen gaan werken op hun zestiende, omdat leren hun totaal niet ligt. En dan heb je ook nog van die types waar geen land mee te bezeilen valt op school en het voor de rest van de klas verpesten. Die kunnen maar beter zo snel mogelijk opgehoepeld zijn
![]() Ik denk dat ik het niet zo'n goede maatregel vind.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() @ AllureV: de soort leerlingen die jij beschrijft moeten juist met harde hand aan hun schoolwerk gehouden worden. Die gaan heus niet vrijwillig naar school. En bovendien is een tussenjaar complete onzin imho als je 16 bent (oid). En de maatschappij verbetert als het opleidingsniveau hoger wordt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Dan kun je beter hen naar een MOK school sturen voor betere begeleiding en een beetje onderwijs.
||
Citaat:
En over "de maatschappij verbetert als het opleidingsniveau hoger wordt", er zullen altijd wel mensen zijn die er toch weten er onderuit te komen. Er zullen altijd van die mensen zijn.. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Over de types waar je het over hebt, ik ben het daar wel mee eens. Zonder motivatie kom je nergens. Het hoeft dan niet te betekenen dat ze dan maar moeten "ophoepelen", maar dat ze gewoon een niveau lager gaan. Zo'n systeem heb ik op mijn school. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Zoals het er nu voor staat wordt je dan geweigerd omdat je overgekwalificeerd bent. Er is een reden waarom het overkwalficatie heet en dat is echt niet positief
![]() Bovendien, als je overgekwalificeerd bent is het werk simpel, en simpel werk wordt snel saai. Zeker als je uitdaging gehad hebt.
||
Citaat:
Ik had over een situatie waar het op iemands niveau is, maar diegene op school veel meer heeft geleerd dan hoe je een vuilniszak moet optillen zonder rugklachten.
|
Verwijderd
|
Ik geloof dat er ook MBO-opleidingen zijn die kort duren en waar mensen echt een basis leren voor hun werk; dus een vuilnisman leert wat hij moet doen, hoe hij dat aan moet pakken en ook wat er om heen; dus bv. hoe je sommige zaken regelt die met het werk te maken hebben. Dan hebben ze wel een MBO opleiding (misschien is het MBO-1 maar het kan ook heel anders heten hoor), dus ietsje meer dan alleen VMBO, maar zijn ze echt niet 'overgekwalificeerd' ofzo.
|
![]() |
|
![]() |
Ik ken iemand die lesgeeft op het vmbo, en dan ook de BB-leerweg. Dat schijnt echt verschrikkelijk te zijn. Die leerlingen gooien met stoelen, luisteren niet, schelden, stelen schoolmateriaal, maken geen huiswerk, nemen geen boeken/schriften/pennen mee naar school, vernielen klaslokalen etc. Ik wil nu niet gaan generaliseren hoor, maar de leraar in kwestie meent dat minstens de helft van zijn BB-klas zo te werk gaat. En ja, dat gaat ten koste van de welwillende leerlingen. Moeten die herrieschoppers dan echt tot hun achttiende de sfeer in de klas blijven verpesten omdat ze geen diploma halen?
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zie niet waarom het falen van die school zou betekenen dat je mensen feitelijk zou moeten lozen in de bijstand.
|
Verwijderd
|
In duitsland hebben ze ook een leerplicht tot je 18 bent, en ik ben er een groot voorstander van dat iets vergelijkbaars hier. Het klinkt misschien grof, maar het aantal drop outs en mensen zonder diploma zitten toch echt bij de wat minder intellectueel begaafde mensen die dus vroeg hun school verlaten. Door een leerplicht dwing je ze een diploma te halen waardoor ze later beter in de maatschappij staan en vadertje staat niet constant hoeft bij te springen. Goede scholing is van groot belang voor ieders individuele toekomst, en voor de hele maatschappij, en daarom kan het zeker geen kwaad dat iedereen gewoon daartoe word gedwongen.
![]() Mensen die met 16 van school komen/gaan kunnen helemaal geen goede belangenafweging maken, laat ze dus maar lekker wat langer leren, daarmee dwing je ze tot iets wat goed en zinvol is voor hun toekomst en bescherm je ze voor zichzelf. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De scholen schieten gewoon tekort. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je mag bijv. ook een BBL opleiding volgen aan het MBO waarbij je dus het grootste gedeelte van de tijd werkt. Als school om wat voor reden dan ook écht niet geschikt lijkt voor een leerling bestaat er ook nog iets als ontheffing van de leerplicht (wat aangevraagd kan worden en waarover overlegd kan worden tussen leerling, ouders, school en leerplichtambtenaar). Verder zijn er veel alternatieve trajecten te verzinnen voor een jongere om toch een diploma te halen maar op een andere manier, zonder dat hij/zij direct niet aan de leerplichtwet voldoet.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
zie ook mijn eerdere post, bij de echt grote 'probleemleerlingen' is wel wat te regelen dmv de leerplichtwet hoor. hij is niet zó zwart/wit ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Sorry, ik dacht even aan de ROC's omdat waar ik woon (en werkte) er geen Horizon's e.d. zijn. Maar ja, het zal ook voor hen gelden. ![]()
|
![]() |
|
|