![]() |
|
![]() |
![]() Psychiaters ontkrachten het geloof en religieuze gevoelens met nieuw onderzoek dat aantoont dat de spirituele empathieën van nonnen, boeddhisten, moslims en anders gelovigen veroorzaakt worden door de hersenen. Bron: http://www.psychiatrie.nu/religie.html Engelse bron: http://www.sciam.com/article.cfm?cha...3B90D7&ref=rss |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Functionele MRI is leuk en we kunnen er heel veel van leren, maar echt snappen hoe het werkt? Bij lange na niet en er diagnoses aan ophangen is nog helemaal toekomstmuziek.
||
![]() |
Citaat:
Geloof betekend met de opkomende Islam en andere religies een steeds grotere bedreiging voor de samenleving dus wordt het mogelijk wenselijk geacht om sociale controle te kunnen uitoefenen bij die groep mensen die handelen op basis van religieuze idealen. Door het bewijs te leveren dat gelovige mensen een hersenaandoening hebben kun je controleren wat wel en niet is toegestaan of "normaal" is en kun je mensen die mogelijk een bedreiging vormen door hun geloof gemakkelijker onschadelijk maken. Dit klinkt mogelijk een beetje conspiracy achtig maar het is niet zo bedoeld. Het is de natuur van de psychiatrie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ik denk dat je weinig kan met het gegeven dat bepaalde delen van de hersenen meer activiteit vertonen bij gelovigen.
|
![]() |
Wat een onzin. Of je gelooft in iets of je gelooft het niet. Dat heeft niks met je hersens te maken. Dat ligt aan je opvoeding (ben je van jongs af aan religieus opgevoed of niet?), aan je intelligentie (neem je alles aan van anderen of ben je in staat zelf kritisch te denken) etc.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jaaa meer sociale controle, want dat is echt wenselijk. Ennehhh gaat dit dan ook op voor de wanen van het katholieke, protestante, joodse, en noem al die "wanen" maar op? |
![]() |
||
Citaat:
Anyway, dat bij gelovigen twee gebiedjes in beide hersenhelften wat sterker zijn ontwikkeld betekent natuurlijk niet dat geloven een pathologisch probleem is. Overigens hebben 'ze' helemaal niet geprobeerd om homoseksualiteit al s ziek te bestempelen. Homoseksualiteit stond tot en met de DSM-III geclassificeerd als een seksuele stoornis. In de DSM-IV is er het inzicht gekomen dat het geen stoornis is, maar een andere seksuele voorkeur (ik kan er nog wel verder over uitweiden, maar ik wil hier ff het punt maken dat het geen complottheorie is).
|
Als ik dit:
http://www.psychiatrie.nu/tom-cruise...ychiatrie.html artikel op diezelfde site zie staan, vraag ik me af hoe neutraal deze website en de inhoud ervan zijn.
|
|