5. Gegeven: In de provincies Groningen en Friesland is de werkloosheid hoger dan gemiddeld in Nederland. Stel dat deze 2 provincies hun eigen munt, de Nordo, zouden krijgen.
a. Welke mogelijkheden om de werkloosheid te bestrijden krijgen Groningen en Friesland hierdoor?
Door de rente te verlagen kan de economische groei gestimuleerd worden.
b. Hoe proberen werklozen uit deze provincies nu aan werk te komen?
Door een lager salaris te accepteren dan men elders in Nederland zou doen en door gedeeltelijk weg te trekken uit Groningen (of het werkelijk zo is weet ik niet, maar je kunt natuurlijk ook gewoon zeggen 'door op vacatures te reageren')
c. Het is niet zinnig dat deze provincies over een andere munt beschikken dan de rest van Nederland, geeft hiervoor 2 redenen.
Je lost de structuele problemen er niet mee op. De Nordo devalueert t.o.v. de euro, exporteren is dan wel concurrerender, maar importeren is duurder (en aangezien de twee provincies veel zouden moeten importeren betekent dat inflatie).
Bovendien heb je vanaf dat moment te maken met transactiekosten, hetgeen de vrije marktwerking verstoort en niet ten goede komt aan de concurrentiepositie van de twee provincies.
d. Het ligt meer voor de hand dat de 50 staten van de VS één 1 hanteren dan dat de 12 eurolanden dat doen, geef daar een reden voor.
De VS vormen een nationale eenheid (gemeenschappelijke taal en geschiedenis)
Kleine opmerking: ik pretendeer niet dat het bovenstaande 'klopt'

. Soms kon ik ook niks beters bedenken (vooral bij c).