Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2007, 18:40
Samantha1992
Samantha1992 is offline
Hallo, ik ben Samantha, ik ben 15 jaar en zit nu in mijn examenjaar van vmbo-kb. Ik heb werkelijk geen idee wat ik na het behalen van mijn diploma voor opleiding wil gaan volgen. Het liefst zou ik een jaar reizen, maar buiten het feit dat mijn ouders dat geen goed idee vinden is het ook nog eens onmogelijk vanwege het doorleren tot je 18e verhaal. Goed, dat reizen zit er dus voorlopig nog niet in. Een studie zoeken dan maar. Omdat ik kb doe, kan ik alleen mbo-niveau 3 opleidingen gaan doen. En daar zit nu juist het probleem. Ik vind die opleidingen allesbehalve interessant. Het is me veel te oppervlakkig en te weinig theoretisch, zoals ik mijn vmbo-kb opleiding ook al te weinig theoretisch vind. Havo gaan doen zit er helaas niet in. Ik zit op een school waarvan het hoogste niveau vmbo-tl is. Ik heb mijn ouders al voorzichtig duidelijk gemaakt dat ik graag vmbo-tl wil gaan doen na het afronden van kb (en eventueel daarna havo op een andere school), maar uit hun reacties kon ik wel opmaken dat dat er niet in zit. Mijn ouders willen dat ik zo snel mogelijk ga werken. En aangezien ik pas 15 ben, heb ik dat maar te accepteren. Nou ja, genoeg gezeurd Eigenlijk wil ik gewoon van mensen die ook mbo-niveau 3 doen weten welke richting zij hebben gekozen, en hoe het hen bevalt. En welke opleiding nog enigszins theoretisch te noemen is. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2007, 18:49
akumabito
akumabito is offline
Is het helemaal geen optie om naar een andere school te gaan en daar alsnog je HAVO papiertje te halen? Je zult er later veel baat bij hebben als je wat langer op school blijft namelijk.. Misschien dat je dat je ouders ook aan hun verstand kan brengen...

Alternatief, je hebt het over veel reizen.. je zou dan kunnen denken aan een studie binnen het toerisme. ik heb zelf een HBO opleiding gedaan in dit vakgebied, maar ik ben niet echt bekend met de MBO varianten. Ik weet dan ook niet goed of die alleen op niveau 4 zijn, of ook op niveau 3..

Nog een idee is om na deze opleiding een jaar aan een uitwisselingsproject te doen.. Bij organisaties zoals de YFU en dergelijke kun je een jaar naar het buitenland. Je verblijft dan bij een gastgezin, en gaat naar een lokale middelbare school. Omdat je gewoon ingeschreven staat bij die school is het geen bezwaar als je nog geen 18 bent. Nadeel is wel dat er een vrij heftig prijskaartje aanhangt. Je moet de site eens in de gaten houden. Af en toe bieden ze studiebeurzen aan. Zo ben ik zelf ook naar Japan geweest voor nop (2000/2001)
Oud 18-11-2007, 19:38
T_ID
T_ID is offline
VMBO TL of beter nog Havo zou je wel degelijk een kans moeten geven, zelfs als je ouders steigeren. De weg omhoog wordt naarmate je ouder zult worden namelijk steeds lastiger, terwijl vroeg in je leven hoog instappen zonder enige twijfel de makkelijkste weg is.

Ouders die vinden 'dat je maar moet gaan werken' zijn namelijk niet normaal, integendeel zelfs. Daarmee beknotten ze je in wat je mogelijk kunt doen. Stel dat je havo haalt, dikke winst. Mocht dat niet lukken.. werken kan altijd nog. Eerst naar school en dan gaan werken kan namelijk, eerst werken en dan naar school gaat vaak niet meer of veel moeilijker.
Oud 18-11-2007, 20:02
Crimson
Crimson is offline
Zeker VMBO TL en daarna HAVO gaan doen hoor, als je nu zou gaan werken of mbo zou doen heb je echt 0,0 keus.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 20:14
Samantha1992
Samantha1992 is offline
Bedankt voor jullie reacties Helaas is het (voorlopig) geen optie om een havo diploma te gaan halen. Mijn ouders vinden leren onzinnig. Het liefst hadden ze gehad dat ik vmbo-bb (basisberoeps gerichte leerweg) was gaan doen. Na veel gezeur mocht ik naar kb. Ik weet dat dit in het geheel niet overeenkomt met de mening van andere ouders. Die willen over het algemeen juist graag dat hun kind een opleiding doet die qua niveau bij hem/haar past. Helaas zijn mijn ouders niet zo (ik ben het dan ook helemaal met je eens, T_ID, dat mijn ouders niet normaal zijn). Ik denk erover om te zijner tijd naar het volwassen onderwijs te gaan. Ik zal het dan wel zelf moeten financieren, maar dat zie ik dan wel weer. Een opleiding in het toerisme is inderdaad graag wat ik wil, akumabito, maar voor zover ik heb kunnen vinden zijn daar alleen maar niveau 4 opleidingen van. Morgen heb ik een gesprek met de decaan. Ik ben benieuwd hoe hij er tegenover staat.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 22:30
Balance
Balance is offline
Echt de eerste ouders waarvan ik hoor dat ze tegen het plan van hun dochter zijn om door te leren

Als het je echt niet lukt om je ouders te overtuigen (probeer het nog eens en nog eens en nog eens; blijf doorzeuren en zet eventueel ook familie in die wel het nut van leren inzien), zou je ook kunnen overwegen eerst 1 jaar te werken en dat geld opzij te zetten. Dan kun je daarna misschien van dat geld naar de havo gaan? Als je het zelf bekostigt kunnen je ouders er toch weinig tegen doen..
Oud 19-11-2007, 00:44
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Niet luisteren naar je ouders. Want serieus, na vmbo-kb/bb heb je echt heel weinig keus tot opleidingen. Het enige grote aanbod voor MBO-opleidingen zit in de administratie. Ook als je bijvoorbeeld zo een mbo-toerisme opleiding wilt doen. Meesten verwachten dat ze stewardess worden et cetera maar velen van hun valt het vies tegen want ze eindigen in zo een saai reisbureau voor mensen reizen te boeken (mensen, correct me if 'm wrong). Als je slim bent dan heb je een aantal dingen om je ouders te overtuigen:

- Zeg tegen ze dat je meer algemene vorming wilt. En je nog NIET toe bent aan beroepsgericht onderwijs.
- Vraag aan je mentor/mentrix of hij/zij met je ouders wil praten.
- Laat je ouders online meekijken wat het opleidingen-aanbod is. Als jij ze uitlegt dat het schaars is en dat je het NIET leuk vindt dan zullen ze misschien tot inkeer komen.
- Een van je 2 ouders is zwakker in zijn/haar standpunt. Ga erop af als je bijvoorbeeld ziet dat je vader misschien een beetje twijfelt of hij echt vindt dat jij meteen moet werken.
- Of vraag ooms tantes ofzo of zij met je ouders willen praten.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 06:52
Gunkan
Gunkan is offline
SRSLY, wat willen ze dan in hemelsnaam dat je gaat doen nu direct na je opleiding? En hoezo moet jij meteen geld gaan verdienen? Het is misschien een persoonlijke vraag (je hoeft'm ook niet te beantwoorden, maar denk er eens over na): hebben je ouders het zo krap dat ze het nodig hebben dat jij ook geld verdient?

Waar je het natuurlijk wel met ze over kan hebben is een bijbaan -naast- je school. Op die manier sluit je een compromis. Als jij nou lekker het HAVO mag doen, dan ga jij op vrijdagavond en zaterdag vakken vullen ofzo.

Kom op, je bent vijftien... Ze zijn sowieso verplicht je tot je 18e door te laten leren.

/me is met T_id en Evil Milkshake

Ga eens met je mentor en/of decaan praten. Die moesten maar eens een hartig gesprek hebben met je ouders.

Heb je nog andere familieleden in de buurt zitten waar je ook mee kan praten? Wat vinden opa&oma van de houding van je ouders? Of je ooms/tantes?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 09:32
Iduna
Iduna is offline
Ik 'ken' veel ouders die hun kinderen niet stimuleren en daarom zie je ook veel leerlingen zo snel mogelijk van school af willen gaan om te werken.
Ik snap het punt van je ouders wel, er moet immers brood op de plank komen. Maar het mooie van een hogere opleiding volgen en afmaken is dat je er straks meer geld mee kunt verdienen en daarmee ook een betere toekomst kunt hebben.
Je moet iig tot je 18e naar school, als je dan ook havo hebt gehaald, kun je HBO doen en dus ook studiefinanciering aanvragen en erbij gaan werken en dan hoeven jouw ouders je iig geen geld te geven, mocht het daarover gaan.
Succes bij je decaan.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 10:30
Nyawa
Misschien kun je proberen je ouders uit te leggen dat je bij de wet verplicht bent om nog drie jaar door te leren, en het in die tijd gewoon het voordeligst is om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen omdat je daar later het meeste geld mee zult verdienen. Daar hebben zij dan uiteindelijk ook profijt van, als jij later je ouders moet verzorgen. En als je naast de HAVO in het weekend en eventueel doordeweeks nog een paar avonden werkt draai je nog best wel wat uren.

Wat voor reden voeren je ouders eigenlijk aan dat je zo snel mogelijk moet gaan werken? Omdat ze zelf niet rondkomen, of kom je uit een andere cultuur waarin het niet gebruikelijk dat meisjes doorleren, of...?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 12:07
Ieke
Ieke is offline
Kan je, als ze echt niet willen, niet gewoon zelf een school zoeken waar je verder kan met wat jij wil? Schoolgeld hoeft er toch niet meer betaalt te worden? Kijk dan of je kan gaan werken op zaterdag en of je je boeken op die manier kan betalen.
In ieder geval, ik zou erover praten op school. Als jij verder wil moet je het absoluut doen, hoe moeilijk het ook is. Als je door kan van de havo naar het HBO kan je het evt zelf bekostigen door stufi, werken en evt een lening. Het lijkt me niet makkelijk als je ouders zo doen, maar als je echt wil moet je nu doorzetten. Nu is makkelijker dan later opnieuw moeten beginnen met avondonderwijs naast je baan. Kijk eens of je decaan een idee heeft hoe het evt verder moet of ga het op een andere school (waar je wel dat nivea kan doen en waar je evt heen zou willen) met een decaan praten.
Oud 19-11-2007, 17:19
Samantha1992
Samantha1992 is offline
Super bedankt voor jullie lieve reacties. Ik heb vandaag een gesprek gehad met de decaan. En haar o.a. verteld hoe mijn ouders over studeren denken. Mijn decaan vindt – net als jullie – dat ik door moet leren. Ze heeft contact opgenomen met mijn ouders en morgen komen ze op gesprek. Ik hoop maar dat ze in gaan zien hoe belangrijk studeren voor mij is. Als ze vanavond thuis zijn, ga ik er zelf ook weer over beginnen. Eigenlijk had ik de hoop al op gegeven, maar mede dankzij jullie weet ik dat ik moet vechten voor mijn vervolgopleiding. En het is inderdaad zo dat ik nog drie jaar leerplichtig ben. Het gaat goed komen! Ik hoop het echt.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 17:22
Evil-milkshake
Citaat:
Super bedankt voor jullie lieve reacties. Ik heb vandaag een gesprek gehad met de decaan. En haar o.a. verteld hoe mijn ouders over studeren denken. Mijn decaan vindt – net als jullie – dat ik door moet leren. Ze heeft contact opgenomen met mijn ouders en morgen komen ze op gesprek. Ik hoop maar dat ze in gaan zien hoe belangrijk studeren voor mij is. Als ze vanavond thuis zijn, ga ik er zelf ook weer over beginnen. Eigenlijk had ik de hoop al op gegeven, maar mede dankzij jullie weet ik dat ik moet vechten voor mijn vervolgopleiding. En het is inderdaad zo dat ik nog drie jaar leerplichtig ben. Het gaat goed komen! Ik hoop het echt.
Zo, duimen dus
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 18:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Eigenlijk had ik de hoop al op gegeven, maar mede dankzij jullie weet ik dat ik moet vechten voor mijn vervolgopleiding.
Oud 19-11-2007, 19:06
Nyawa
Citaat:
Als ze vanavond thuis zijn, ga ik er zelf ook weer over beginnen. Eigenlijk had ik de hoop al op gegeven, maar mede dankzij jullie weet ik dat ik moet vechten voor mijn vervolgopleiding. En het is inderdaad zo dat ik nog drie jaar leerplichtig ben. Het gaat goed komen! Ik hoop het echt.
Hartstikke goed van je, want dat is niet makkelijk. Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 20:04
deoxyribose
deoxyribose is offline
Aan je taalgebruik te zien kan jij idd de HAVO wel aan.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 09:22
Gunkan
Gunkan is offline
/me kruist zijn vingers

Laat je ons weten hoe het is afgelopen?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 11:53
Verwijderd
Ah, succes rot dat je ouders zo doen. Maar als je meer kan, zou ik er inderdaad ook voor vechten.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 14:27
Evil-milkshake
Citaat:
Aan je taalgebruik te zien kan jij idd de HAVO wel aan.
:')

Als iemand havo/vwo doet op dit forum en ''mensne - mara'' in plaats van ''mensen-maar'' typen zijn ze zeker geen havo-vwo materiaal? Hou op zeg.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 14:59
Verwijderd
Citaat:
:')

Als iemand havo/vwo doet op dit forum en ''mensne - mara'' in plaats van ''mensen-maar'' typen zijn ze zeker geen havo-vwo materiaal? Hou op zeg.
Volgens mij bedoelt ze woordkeus en vrijwel geen grammaticafouten. En ja, aan mensen die grammaticafouten maken en rare zinnen bouwen twijfel ik ook of ze vwo/havo aankunnen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 17:13
zzzzzqqq
zzzzzqqq is offline
Indien er dringend geld in het laatje moet komen begrijp ik je ouders wel, maar als dit niet noodzakelijk is vind ik het erg vreemd. Ik zou zeker naar de havo gaan want het bied je veel meer mogelijkheden en daar zul je de rest van je leven profijt van hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 18:36
Gunkan
Gunkan is offline
Hmm... Het blijft nu wel stil zeg... :/

Kom op Samantha! We zijn benieuwd!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 12:31
Maija
Maija is offline
Citaat:
Volgens mij bedoelt ze woordkeus en vrijwel geen grammaticafouten. En ja, aan mensen die grammaticafouten maken en rare zinnen bouwen twijfel ik ook of ze vwo/havo aankunnen.

Oud 24-11-2007, 12:56
Gunkan
Gunkan is offline
Nee, nuttige bijdrage Maija, zo na een paar dagen

Maar ik begin me toch echt af te vragen waarom Samantha niet terug komt naar deze thread, of überhaupt dit forum. Was het verzonnen? Of is d'r nu iets vervelends aan de hand? Of heeft ze, nu het is opgelost, geen zin meer om terug te komen?

Soms denk ik teveel na :/
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 18:45
Maija
Maija is offline
Citaat:
Nee, nuttige bijdrage Maija, zo na een paar dagen

Maar ik begin me toch echt af te vragen waarom Samantha niet terug komt naar deze thread, of überhaupt dit forum. Was het verzonnen? Of is d'r nu iets vervelends aan de hand? Of heeft ze, nu het is opgelost, geen zin meer om terug te komen?

Soms denk ik teveel na :/
Inderdaad.
Ik denk (hoop) dat door de gesprekken met school en de ouders de situatie nog eens beter bekeken is, en dat de TS lekker door gaat leren.

Volgensmij was mijn rol-oog duidelijk genoeg, in plaats van een heel verhaal te moeten gaan typen waarom de post van krummeltje de grootste onzin is die er maar bestaat.
Oud 24-11-2007, 21:31
xxChange
xxChange is offline
Welk recht hebben je ouders om zich te bemoeien met jouw toekomst? Ik kan er echt niet bij dat ze hun dochter liever doodongelukkig zien maar werkend, dan gelukkig en naar school, daar komt het uiteindelijk wel op neer.

Enneuh, ben je eigenlijk niet zo'n beetje verplicht om door te leren? Ik weet niet precies hoelang zo'n opleiding duurt waar jij uit kan kiezen, misschien dat je als je die hebt afgerond, net 18 bent?

Het zou echt zonde zijn om niet je volle potentie te benutten, zeker als je zo graag wil vind ik echt dat je zou moeten doorleren. Weet je ook waarom je ouders niet willen dat je door gaat leren? waarom ze willen dat je zo snel mogelijk gaat werken? Als je die redenen weet zou je argumenten kunnen verzinnen die het tegendeel bewijzen. Als ze willen dat je zo snel mogelijk geld gaat verdienen kun je er tegen in brengen dat wanneer je een hogere opleiding hebt, je ook veel meer geld kan gaan verdienen, ook al duurt et dan ff wat langer.

(En ik ben het er niet mee eens dat je aan de manier van typen/woordgebruik kunt zien of iemand een bepaald niveau aankan, een vriendin van mij op het vmbo praat met de meest bekakte woorden die je maar kan verzinnen en een meisje uit mijn klas, havo, heeft nog moeite de meest eenvoudigste zinnen te formuleren. En je zou mij es moeten zien als ik aan het msn ben....niet zo best!)
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 08:31
Maija
Maija is offline
Citaat:
Welk recht hebben je ouders om zich te bemoeien met jouw toekomst? Ik kan er echt niet bij dat ze hun dochter liever doodongelukkig zien maar werkend, dan gelukkig en naar school, daar komt het uiteindelijk wel op neer.

Enneuh, ben je eigenlijk niet zo'n beetje verplicht om door te leren? Ik weet niet precies hoelang zo'n opleiding duurt waar jij uit kan kiezen, misschien dat je als je die hebt afgerond, net 18 bent?Het zou echt zonde zijn om niet je volle potentie te benutten, zeker als je zo graag wil vind ik echt dat je zou moeten doorleren. Weet je ook waarom je ouders niet willen dat je door gaat leren? waarom ze willen dat je zo snel mogelijk gaat werken? Als je die redenen weet zou je argumenten kunnen verzinnen die het tegendeel bewijzen. Als ze willen dat je zo snel mogelijk geld gaat verdienen kun je er tegen in brengen dat wanneer je een hogere opleiding hebt, je ook veel meer geld kan gaan verdienen, ook al duurt et dan ff wat langer.

(En ik ben het er niet mee eens dat je aan de manier van typen/woordgebruik kunt zien of iemand een bepaald niveau aankan, een vriendin van mij op het vmbo praat met de meest bekakte woorden die je maar kan verzinnen en een meisje uit mijn klas, havo, heeft nog moeite de meest eenvoudigste zinnen te formuleren. En je zou mij es moeten zien als ik aan het msn ben....niet zo best!)

Nee, op dat niveau duurt de opleiding meestal ook niet zolang, meestal 1 a 2 jaar volgensmij.

Maar dat is juist ook de uitzondering bij dat hele regeltje tot je 18e.

Ik zou ECHT doorleren, met een niv 3 opleiding kan je echt bijna niets. niv 4 kan je een beetje een toekomst hebben. (is natuurlijk afhankelijk van het soort opleiding. niv 4 laboratorium bv is echt een vrij pittige opleiding tot tegenstelling van kapper/verzorgings gedoe, en dat zie je waarschijnlijk ook wel terug in het soort loon.)

Ik hoorde mensen laatst in de trein prate dat de een full time werkte bij de kruitvat, toen ik het bedrag hoorde wat ze per maand deed verdienen was mijn motivatie om door te gaan met leren opeens een stuk hoger
Oud 25-11-2007, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Volgensmij was mijn rol-oog duidelijk genoeg, in plaats van een heel verhaal te moeten gaan typen waarom de post van krummeltje de grootste onzin is die er maar bestaat.
Als je niet fatsoenlijk kan spellen en het blijkbaar niet hebt willen leren twijfel ik aan iemands capaciteiten, dat is niet zo gek.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 12:42
Verwijderd
Alweer tijdje geleden dat je gereageerd hebt dus weet niet precies hoe de zaken nu staan.

Maar ik herken het goed me moeder wou ook dat ik ging werken na de hogere school.
Ik was 16 toen ik geslaagd was. En sindsdien werken anders moest ik het huis uit.
Maar ik had voor mezelf besloten om geld te sparen zodat ik op me 18 kon gaan doorleren, ik doe nu vavo vmbo-tl 2de jaar. Maar het is erg moeilijk want overdag werk ik fulltime en zit ik van savonds van 6 tot 9 op school. En dat is heel erg vermoeiend en zwaar maar het is het waard.

Dus ik raad je aan gewoon door te leren, want je hele leven achter een kassa wordt je ook niet blij
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 13:16
Gunkan
Gunkan is offline
Je mag trots zijn op jezelf maVen

Maareuh, als je nu twintig bent, dan was je vier jaar geleden zestien. Was de leerplicht toen nog tot je zestiende, of je achttiende?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 13:41
Verwijderd
ten eerste dankje

nee toen was de leerplicht ook gewoon tot je 18, maar heb er nooit wat van gehoord die 2 jaar dusjah.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 15:49
Verwijderd
Toen was de leerplicht na je 16e nog deels (dus mocht ook 1 dag in de week en 4 dagen werken), dus ik denk dat daarom het niet erg was.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 16:06
Verwijderd
Dat kan ook, heb er nooit wat van gehoord
Met citaat reageren
Oud 02-12-2007, 12:43
Verwijderd
Dat neem ik aan ja. Nu moet je tot je 18e fulltime naar school, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2007, 14:06
Gunkan
Gunkan is offline
Nope... Je mag ook in een bedrijf een praktijkopleiding volgen.

/me verwijst naar de Postbus51 reclames met Jorgen Rayman. "Je moet verder doorleren dan je neus lang is".
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 12:57
Tripp
Tripp is offline
Citaat:
Dat kan ook, heb er nooit wat van gehoord
lol Die mensen bij het ministerie zijn ook niet echt de snelste ofzo. Toen ik stopte met mijn MBO opleiding (zonder diploma) kreeg ik ergens een half jaar later een telefoontje dat ik waarschijnlijk geen opleiding meer deed. En of ik dus bij hun wou komen praten over mijn 'toekomst'. Het vreemde was wel dat ik al een half jaar inmiddels HAVO deed... Ze hebben het ge-cheakt en kwamen tot de conclusie dat ik wel 'ergens' op school zat en een opleiding deed....Daarna: Nooit meer iets van ze gehoord.

Tripp,
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten