Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2008, 19:16
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Voor een wedstrijd rond Jotie T'Hooft werd er een gedicht verwacht rond het thema 'En wat dan?' Dit is een gedicht van hem, het volgende
Citaat:
Op een dag zal ik weg zijn en
wat dan? Verdwenen zonder een
teken te geven of te nemen en
het puin dat ik achterlaat is
niet langer lachwekkend.

Want wie zoals ik nooit heeft
gebouwen laat niets achter dan
verwachting en verwarring en
wat dan?

Wellicht in uw herinnering zal ik
stollen verstijven, niet lang meer
blijven maar verbleken tot verleden
en wat toen? Te doen?
'Het was waar' zult gij zeggen 'hij speelde
met woorden als geen ander maar wat
heeft dat te betekenen.' Zo bleek zal
ik zijn.

In u ...

En wat dan...?
Ik vond het heel moeilijk om te schrijven rond een heel gedicht als thema, en niet gewoon een trefwoord. Er zijn twee gedichten uit de bus gekomen die ik redelijk vind, maar nu vraag ik me echt af welke ik zou inzenden. Een favoriet en eventuele kritiek is dus zeker welkom!

1.
Een vreemdsoortige boom,
prijkend op zijn gruis. Wat
verderop, een halfverorberde
aldus dode muis.

Helaas, een injectienaald,
verdacht op bruine suiker
substantie bracht een einde
aan wat hij had verhaald,
op een wel bijzonder banale manier.

Een held, een prins, een junk,
die vol verdriet, vol verleed,
bloeiend en bloedend zomaar
de aarde inkroop.

Op zijn graf is ontstuitbaar
de doodsbloem ontloken,
weldra word hij nogmaals
(af)gebroken

en wat dan?
-
(zijn graf zou afgebroken worden, vandaar)

2.
Hij vond eindelijk zijn vriend,
de dood, en wat dan?
Ze begroetten elkaar harte-
lijk - lange tijd niet gezien -
bij wijze van geschenk
gaf hij zijn ziel bloot.

De zielepoot. Gestorven omwille
een teveel aan heroïne,
een tekort aan liefde,
het gevoel niets verworven te hebben,
klein, en niet
te zijn.

en wat dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2008, 20:34
elysea
elysea is offline
ik vind de (af) bij afgebroken net iets te veel. ik heb geen suggestie hoe het dan wel moet, maar het klinkt een beetje bleh.
de herhaling van en wat dan in het tweede is ook iets te veel. bovendien begin je daar inconsistent niet met een hoofdletter.
misschien later meer.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 00:12
Reynaert
Reynaert is offline
Wat ik in beide gedichten een beetje jammer vind is dat je het zo concreet over Jotie 't Hooft hebt, en dan specifiek de dingen waar hij om bekend staat, dingen uit zijn leven die iedereen al weet en dus zo concreet geformuleerd niet zo interessant meer zijn. Dan doel ik op woorden als 'injectienaald', 'bruine suiker' en 'heroïne', maar ook zinsnedes als 'tekort aan liefde' en 'gaf hij zijn ziel bloot'. Die dingen zou je anders kunnen formuleren. Ik vind dat de eerste strofe van het tweede gedicht de meeste potentie heeft, jammer dat je dat afkapt en ergens anders mee verder gaat, tenminste, zo komt het op mij over.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 16:03
JohnnyF.
JohnnyF. is offline
Ik ben het eens met Reynaert. Is het de bedoeling dat je gedicht echt over Jotie gaat? Want als het thema alleen dat gedicht 'En wat dan' is hoeft het niet eens over Jotie te gaan lijkt mij. Dat gedicht heeft zo'n sterke sfeer, misschien kun je daar iets mee doen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 17:27
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Hmm, bedankt, maar ik vind het echt ongelooflijk moeilijk iets over het gedicht te schrijven. Het heeft inderdaad een sterke sfeer, maar hoh, het lukt me echt niet, bijzonder frustrerend, want ik wel deelnemen.

Okee, toch nog ne merci voor de commentaar. Ik probeer het 'bleh'-gevoel weg te werken.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 12:28
Porcelain
Porcelain is offline
Haha, maar zo moeilijk is het niet om van deze gedichten minder 'hee-kijk-dit-gaat-over-jotie'-gedichten te maken. Wat Reynaert zegt: je moet gewoon wat dingetjes wegwerken. Ook ik dacht toen ik in beide gedichten letterlijk die harddrugs zag staan 'hm, jammer'. Je kunt die gewoon weglaten, of minder in de 'hij' vorm spreken. Er zitten echt goeie dingen in die gedichten. Vooral de eerste, vind ik. Daar zou ik dit nog aanpassen:

Een held, een prins, een junk,
die vol verdriet, vol verleed,

Dat vind ik echt niet leuk, veel te expliciet, mag weg van mij. Vervang ze? De daaropvolgende zinnen vind ik weer heel sterk, als zou ik (wat Elysea ook zei) niet (af)gebroken schrijven. Doe wat mij betreft gewoon afgebroken. En tsja, die strofe van de bruine suiker zou ik ook gewoon wegdoen en vervangen, niet omdat hij niet goed is maar omdat we allemaal wel weten dat hij aan de drugs ten onder is gegaan. Misschien kun je het niet hebben over het drugsgebruik zelf maar de waan waarin je je voorstelt dat hij zat.

Overigens mag je volgens mij beide gedichten gewoon inzenden, 3 is de max toch? Maar dan nog zou ik het houden bij die eerste, de ander vind ik niet zo sterk.

Ik wil trouwens nog erbij zeggen dat ik het leuk vind dat je deze gedichten post, het bewijst voor mij dat je goed kunt schrijven, dat je niet alleen maar over liefde kunt vertellen. Het is volgens mij zaak voor je dat je veel verschillende thema's aanpakt, ookal vind je dat moeilijk. Je maakt er wel wat van. Ik lees het met plezier.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 13:42
Verwijderd
Ik zou wel meer willen weten over die wedstrijd ^^.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 15:03
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Hier is de website: http://www.jotiepoezieprijs.be/prijs.

Bedankt, Porcelain - ik ken je echte naam niet - voor die uitgebreide reactie. Ik ga deze avond nog wat sleutelen, en dan verzend ik het morgen met de post.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 17:03
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Ik zou wel meer willen weten over die wedstrijd ^^.
Ik heb hem meteen opgezocht, is een goeie voor het wedstrijdtopic, wel.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2008, 00:08
Yes, Anastasia
Yes, Anastasia is offline
(zijn graf zou afgebroken worden, vandaar)

Als je dit er bij moet zeggen vind ik dat je in het gedicht iets niet goed hebt gedaan, want zo'n extra uitlegzin zou overbodig moeten zijn.

Ook moet je de keuze maken tussen afgebroken en gebroken, want (af)gebroken staat echt niet. Ik weet dat het verleidelijk is om het zo te doen als je niet kunt kiezen, of als je ze allebei wel mooi vindt, maar het neemt echt wat weg van het gedicht.

Ik vind allebei de gedichten wel mooi, maar ze voelen onaf. Als favoriet zou ik nummer twee noemen, dat voelt het meest "af". Alhoewel ik de "en wat dan?" aan het eind zou schrappen.
Reageren

Regels voor berichten