![]() |
|
![]() |
Ik heb altijd al gezegd dat kernenergie niet veilig is. Eerst vervuiling van rivierwater door radioactief materiaal in Japan, nu dit weer.
Besmetting bij kernreactor Petten In een laboratoium van Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten zijn vorig jaar mei bij werkzaamheden radioactieve stoffen vrijgekomen waardoor twee werknemers besmet zijn geraakt. Het incident is koren op de molen van Greenpeace en klokkenluider Paul Schaap. Zij beweren dat Euratom, de eigenaar van de kernreactor in Petten, al veel langer de milieuregels aan zijn laars lapt. http://www.eenvandaag.nl/index.php?m...,32696,32695,0 |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Even wat relativeren:
Citaat:
Verder ben ik het met je eens dat Petten en Euratom hier nalatig zijn geweest, door zich niet goed aan de regels te houden. Om nu gelijk moord en brand te roepen en kernenergie onveilig te noemen, en dit incident te vergelijken met dat in Japan, lijkt me wat overdreven. Het is niet in de natuur vrijgekomen, de besmetting vond plaats in een laboratorium (dus niet tijdens het genereren van kernenergie) en had waarschijnlijk kunnen worden voorkomen. Daarbij is de besmetting tijdig opgemerkt, en is er redelijk gehandeld door de medewerkers te onderzoeken en voorzichtig te zijn bij het schoonmaken van het lab. Overigens vind ik wel dat er best wat meer controle mag zijn op de regels. Euratom kan en mag het zich niet veroorloven die aan de laars te lappen.
||
Citaat:
Ik weet wel dat ze al vaker laks zijn geweest met gevaarlijke stoffen. Bijv: http://www.nrg-nl.com/kranten/2004/041204a.html http://www.greenpeace.nl/news/milieu...gen-rond-kernr Hier een mooie opsomming: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Petten
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
@T_id Dit gaat toch helemaal niet over het kernenergievraagstuk maar over een bedrijf dat milieuwetten overtreed en greenpeace geeft hier dan goede argumenten en hekelt de nalatigheid van de betrokkenen. En naar mijn bescheiden mening heeft greenpeace altijd correcte argumenten tegen kernenergie aangevoerd.Maar again dat is een totaal andere discussie.
|||
Citaat:
![]() Maar goed, ter zake. Citaat:
(dat duizenden mensen zouden sterven aan kanker zonder die isotopen zal Greenpeace uiteraard een worst wezen)
||
Citaat:
Ik ben niet zo bekend met de hele situatie rond Euratom, maar de regels en wetten moeten gewoon nageleefd worden, punt. Of dit incident zo ernstig is, betwijfel ik, maar staat er los van dat Euratom wellicht niet goed bezig is. Overigens hoeft Greenpeace hierdoor geen moord en brand te roepen; er was (achteraf gezien) gedurende het voorval niemand op een enkel moment in ernstig gevaar.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het zal toch ook eens niet zo zijn dat Chavez erbij moet komen kijken heh...
Er zit altijd wel een risico aan kernenergie ( en centrales ). En dat risico is geheel aanvaardbaar, als je kijkt naar de kosten-baten. Misschien moet Greenpeace zich bezig houden met die gebroken tankers in de Zwarte Zee, en met alle idiote zeelui die zo onverstandig zijn om met dergelijk noodweer toch te gaan varen, want dat zijn milieurampen die te voorkomen waren geweest. En aantoonbaar gevaarlijker dan de centrale in Petten. |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk alleen dat het wel tijdelijk een acceptabele oplossing is om het risico te lopen. Zeggen dat er geen risico bestaat is alleen gewoon onzin.
||
Citaat:
||
Citaat:
Voor de vrees voor een stijgende zeespiegel is het nuttiger om je zorgen te maken om smeltend ijs op Groenland.
|||
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tenzij hetgeen wat ik quote een drogreden is? Maar goed, ik gaf slechts aan dat het nonsens is om te zeggen dat je altijd al gezegd hebt dat kernenergie onveilig was. Er is inderdaad een risicofactor, maar waar is die niet? Ik heb altijd al gezegd dat auto's onveilig waren. Ik heb altijd al gezegd dat fietsen onveilig zijn. Etc. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Lieve hemel, moet ik hier dan voor iedereen alles letter voor letter uitspellen? Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat staat er toch? Citaat:
Je kunt echt niets zeggen over de objectieve veiligheid van kernenergie. En omdat er iets fout gaat wil dat niet meteen zeggen dat 'kernenergie' onveilig is. Het gaat bovendien over een laboratorium, en niet een kernreactor oid. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Volgens jouw logica: Windmolens zijn dus gevaarlijk. Windenergie is gevaarlijk en moet niet toegepast worden.
||
![]() |
Citaat:
Of kort samengevat: je vergelijkt weer eens appels met meloenen. (Ja, meloenen, ja.) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, het debat is gelukkig al ten einde doordat je zojuist zei voorstander te zijn van kernenergie. Het is zoals gezegd de enige werkbare vorm van duurzame energie die ons op dit moment ter beschikking staat.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|