Ongeveer dit:
Als sociaaljuridisch dienstverlener heb je veel contact met je cliënten. Je geeft voorlichting, adviseert en verleent diensten bij tal van praktische zaken. Verder bemiddel je bij juridische aangelegenheden. De organisatie waar je werkt heeft taken en doelstellingen en is belast met de uitvoering van regels en wetten die de overheid oplegt. Cliënten willen iets weten op het terrein van sociaal recht of dreigen in de problemen te komen door gedrag of onwetendheid. Jij moet daarbinnen kunnen opereren, want wat je zegt heeft gevolgen voor je cliënten. Je bent bewust van de belangen van beide partijen en het spanningsveld dat daardoor kan ontstaan.
Je bent dan iets 'tussen' jurist en maaschapperlijk werken in zeg maar. Je kan mensen zowel de juridische aspecten uitleggen, en je kunt ook omgaan met het emotionele (sociale) gedeelte.
Je kunt bv werken bij bureau halt, een deurwaarderskantoor, reclasseringsambtenaar, ed
Ikke wil graag iets in de justitiële dienstverlening gaan doen...
|