Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2007, 21:04
Gast555555
Ik zit op 4 atheneum en lezen wil echt niet lukken met Nederlands. Ik weet dus niet wat ik verkeerd doe. Als ik zo'n soort toets maak, lijkt voor mij alles van de meerkeuze te kloppen. Dan lees ik nog eens en dan vind ik weer dat alles kan kloppen. Daarom heb ik een vraag: heeft/weet iemand een goede tutorial voor te leren lezen? Ik word echt gek van die leestoetsen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2007, 21:51
Verwijderd
Probeer als je een tekst leest, hem in je eigen woorden om te zetten, dus bijvoorbeeld na iedere paragraaf even jezelf vertellen wat je nu eigenlijk gelezen hebt. Als je de vragen leest, lees dan niet meteen ook de antwoorden, maar probeer de vraag eerst zelf te beantwoorden; kijk daarvoor weer naar de tekst. Als je het denkt te weten, lees dan optie A en vraag jezelf af of dat is wat je in gedachten had, niet? dan naar optie B en zo verder, tot je het antwoord gevonden denkt te hebben (het antwoord wat dus het meest overeenkomt met wat je zelf al had bedacht). Mocht het zo zijn dat geen enkel antwoord overeenkomt met het door jouw bedachte antwoord, ga dan ieder antwoord controleren door in de tekst op te zoeken of het wel klopt, het beste kan je hiervoor doen alsof je moet bewijzen dat het fóut is. Het antwoord waarbij je niet kan vinden waarom het fout zou zijn, is dan je antwoord.

Het is echt een kwestie van oefenen, hoe vaker je teksten leest en vragen erbij maakt, hoe meer je leert waar je op moet letten.

Je kan ook je leraar eens op hulp vragen; misschien heeft hij nog goede tips voor je (En het is sowieso wel handig om hem/haar eens te vertellen dat je er moeite mee hebt.)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2007, 22:27
Gast55555
Bedankt voor je antwoord! Dit is een erg fijne en bruikbare uitleg !
Ik heb nog een vraag; weet iemand wat oefeningen voor lezen op internet te staan? We gebruiken de methode Nieuw Nederlands voor 4 VWO maar hiervan hebben we al alle leesonderdelen gemaakt (ook die op internet).

Alvast harstikke bedankt!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 10:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Bedankt voor je antwoord! Dit is een erg fijne en bruikbare uitleg !
Ik heb nog een vraag; weet iemand wat oefeningen voor lezen op internet te staan? We gebruiken de methode Nieuw Nederlands voor 4 VWO maar hiervan hebben we al alle leesonderdelen gemaakt (ook die op internet).

Alvast harstikke bedankt!
Misschien vind je hier wel iets: http://www.eindexamen.nl/9336000/1/j...t=vg41h1h4i9qe
Oud 25-12-2007, 19:04
Gast55555
Bedankt! Weten jullie nog meer oefeningen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten