Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Feestdagen

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2007, 14:53
Voorbeeld
Voorbeeld is offline
In deze tijd van informatietechnologie komen kinderen steeds meer in aanraking met informatie die niet voor hen bedoeld zijn. Ook kleine kinderen surfen op internet. Op internet zelf staan steeds vaker foto's en filmpjes en ook die kunnen leiden tot de 'ontmaskering'.

Daarbij stuit ik op de volgende vraag: hoelang duurt het nog voordat we onze kinderen niet meer met deze leugen opvoeden?
Oud 04-12-2007, 15:30
de abt van sion
de abt van sion is offline
Het is maar de vraag of het een leugen is. Achter de Sinterklaas die wij kennen, en die ieder jaar weer door meer of minder geïnteresseerde en getalenteerde mensen voor de kinderen wordt gespeeld, staat niemand minder dan Sint Nicolaas. En die Sint Nicolaas was een hoogstaand man, die door de tijden heen is uitgegroeid tot een - mag je toch wel zeggen - respectabel heilige. Tientallen patronaten bewijzen dat. Ik bedoel: hoe je verder ook over hem mag denken, overal ter werled zijn er nog mensen die hun ziel en zaligheid aan hem verbinden. In Oost-Europa neemt hij de tweede plaats in na Maria!

Wanneer Sinterklaas is ontmaskerd, kan direct worden overgegaan op de schitterende traditie van Sint Nicolaas. Gelovig of niet, het verhalengoed rond deze bisschop van Myra, die zou hebben geleefd van ca. 270 tot ca. 340 na Christus, heeft het nog steeds in zich om de mensen te raken. Want ook in zijn eigen tijd stond hij al bekend als gulle gever.

En geven als eerste gebaar om een geven-en-krijgen-beweging te stimuleren is een belangrijke stap in het proces van de sociale cohesie. Dat inzien is van groter belang dan blijven hangen achter de gedachte dat het allemaal gelogen was...
Oud 04-12-2007, 15:41
Laura_86
Laura_86 is offline
Het zijn toch alleen de kleine kindjes die erin geloven en tot hun 6e jaar kunnen kinderen niet lezen en/of schrijven, dus het zal wel meevallen. Ik vind het een traditie die in ere gehouden moet worden!
Oud 04-12-2007, 17:55
Lilium
Lilium is offline
Wat Laura_86 al zegt, lang niet alle kinderen kunnen voor hun 6e al lezen. Laat staan dat ze weten hoe ze met google om moeten gaan.
Voor kinderen zit een groot deel van de spanning al in 'voorpret'. Verlanglijstjes maken, liedjes zingen in de klas, tekeningen maken enz. Dan is het niet per se nodig om in Sinterklaas te geloven.
Oud 05-12-2007, 23:34
Vice
Vice is offline
Hopelijk niet lang. Ik vind het nogal vreemd om je kind/kinderen voor te liegen. Sinterklaas kan ook een leuk feest zijn zonder dat je kinderen erin geloven.
Oud 06-12-2007, 09:56
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Hopelijk niet lang. Ik vind het nogal vreemd om je kind/kinderen voor te liegen. Sinterklaas kan ook een leuk feest zijn zonder dat je kinderen erin geloven.
Ik sprak laatst iemand waarvan de ouders altijd gezegd hebben dat Sinterklaas niet bestaat. Maar had dat zin? Nee dus, hij geloofde gewoon in Sinterklaas toen hij klein was. Net als alle kindertjes op die leeftijd ook in kaboutertjes, monsters onder hun bed etc geloven. Pas als ze eraan gaan twijfelen wordt het anders en dat is eigenlijk ook het moment dat je ze gaat vertellen dat het niet helemaal waar is. Maar dan nog, in hoeverre is het niet waar? De man zelf is uiteraard al lang dood, maar in zekere zin leefd hij voort, door het feest en alle hulpsinterklazen. Niks mis mee lijkt me zo en ik vind het ook geen echte leugen. Tegen die kindjes zeg je we gaan naar Sinterlaas kijken, de oudere mensen/kinderen doen het namens Sint & piet wat betreft kado's. Klopt ook bij hen niet helemaal, maar is er iets mis mee? Helemaal niet. Daarbij die kleintjes vinden het ook geweldig, dus ik zie geen enkele reden ze dit feest af te nemen.
Oud 06-12-2007, 12:15
Magican
Magican is offline
Citaat:
Jouw onderschrift correspondeert niet met je post.
Oud 06-12-2007, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Ik heb er zelf als kind gigantisch veel plezier mee gehad, net zoals met kabouters (waarvan me nooit verteld is dat ze bestonden; dat was gewoon mijn fantasie), ik zie er geen kwaad in om kinderen zo'n leuk iets voor te houden. Sinterklaas is een lieve, goede man, geen vies, gruwelijk monster die stoute kinderen opeet ofzo.

Ik hoop zelf dat het nog heel lang duurt. Ik denk ook dat kleuters er sowieso nog prima in kunnen geloven; die zie ik echt niet alleen achter een pc kruipen om op 'sinterklaas' te googelen en zo ineens te lezen dat hij niet bestaat; die zijn daar helemaal niet mee bezig.
Oud 06-12-2007, 16:31
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Zolang de intertoys, bart smit of blokker bestaat, zal het geloof in sinterklaas niet uitsterven.
Oud 06-12-2007, 16:54
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Zolang de intertoys, bart smit of blokker bestaat, zal het geloof in sinterklaas niet uitsterven.
Sinterklaas wordt al zo'n 700 jaar in Nederland gevierd. In al die jaren zijn er wel dingen veranderd, maar dat het afhankelijk is van een aantal speelgoedketens is imo onzin.
Oud 06-12-2007, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Sinterklaas wordt al zo'n 700 jaar in Nederland gevierd. In al die jaren zijn er wel dingen veranderd, maar dat het afhankelijk is van een aantal speelgoedketens is imo onzin.
Absoluut, bij ons was Sinterklaas meer dan de cadeautjes. Het ging ook echt om het knutselen op school, de liedjes leren en veel zingen, natuurlijk het zetten van de schoen. Allemaal dingen waar speelgoedwinkels niets mee te maken hebben.
Oud 07-12-2007, 08:59
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Juh, wat Ieke zegt. Ik geloofde vroeger ook wel in Sinterklaas (iig rond Sinterklaastijd, de rest van het jaar minder ) ook al hebben mijn ouders mij nooit 'voor gelogen' zoals jij dat noemt.
Oud 07-12-2007, 10:38
Uice
Uice is offline
Mja, men neemt altijd maar aan dat het geloof in Sinterklaas van kinderen als er tegenbewijs geleverd wordt zo weg is, maar dat is helemaal niet zo. Kinderen herkennen regelmatig familieleden in zwarte Pieten of zien als ze op schoot zitten dat de baard van Sinterklaas met touwtjes achter zijn oren zit, en toch blijven ze geloven. Geloof verdwijnt heus niet zomaar.
Oud 07-12-2007, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Mja, men neemt altijd maar aan dat het geloof in Sinterklaas van kinderen als er tegenbewijs geleverd wordt zo weg is, maar dat is helemaal niet zo. Kinderen herkennen regelmatig familieleden in zwarte Pieten of zien als ze op schoot zitten dat de baard van Sinterklaas met touwtjes achter zijn oren zit, en toch blijven ze geloven. Geloof verdwijnt heus niet zomaar.
Ik weet nog dat een klasgenootje in groep 2 een voor een alle kinderen afging met de vraag;'Geloof jij nog in Sinterklaas?' sommige kinderen zeiden van niet, anderen gewoon nog van wel, maar het was 'stoerder' om te zeggen dat je niet meer in hem geloofde, dus zei ik braaf 'nee' terwijl ik wel nog geloofde Het zette geen enkele gelovige kleuter aan het denken, ook mij niet; dat kwam pas later

En ook de Sint die bij mijn opa en oma kwam was altijd vreselijk; een losse baard met elastiekjes, een bezem als staf, echt overduidelijk de buurman Maar geen enkel gelovig kind werd er door aan het twijfelen gebracht.
Oud 07-12-2007, 11:58
trophus
trophus is offline
Imho het lijk van de ECHTE sint opgraven en met touwtjes laten bewegen vanuit een helicopter oid
dat is t geen mythe meer

Oud 07-12-2007, 15:44
Mening Gever
Mening Gever is offline
Ik weet nog toen ik acht was en rondliep met de twijfel of Sinterklaas echt bestond (mijn ouders zeiden van wel). Ik wilde toen heel graag op internet zoeken om te zien of dat wel waar was. De steeds groter wordende informatiecultuur zal wel effect hebben op het 'geloven'. Maar tot 6/7 jaar gelooft een kind het wel.

Mwah, de commercie houd de Sinterklaasmythe sterk, maar er is meer aan sinterklaas dan alleen cadeautjes uit Bart Shit. Niet zoals die verdomde rip-off, de kerstman.

Laatst gewijzigd op 07-12-2007 om 15:52.
Oud 07-12-2007, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Ik weet nog toen ik acht was en rondliep met de twijfel of Sinterklaas echt bestond (mijn ouders zeiden van wel). Ik wilde toen heel graag op internet zoeken om te zien of dat wel waar was. De steeds groter wordende informatiecultuur zal wel effect hebben op het 'geloven'. Maar tot 6/7 jaar gelooft een kind het wel.

Mwah, de commercie houd de Sinterklaasmythe sterk, maar er is meer aan sinterklaas dan alleen cadeautjes uit Bart Shit. Niet zoals die verdomde rip-off, de kerstman.
Toen ik 8 was geloofden de meeste klasgenoten van me ook al niet meer, en wij hadden helemaal geen internet Vanaf 7 of 8 jaar gaan kinderen twijfelen aan het bestaan van Sint, dan zijn ze ook gewoon te oud om er nog in te blijven geloven.
Ik heb vroeger op een meisje gepast, toen ze 9 was merkte ik dat ze echt héél erg aan het twijfelen was een het bestaan van de Sint, ze leek telkens te willen horen dat hij gewoon niet bestond, maar haar ouders bedachten iedere keer weer iets nieuws om haar maar te laten geloven (ze had heel goed door dat haar ouders zelf de cadeautjes kochten, dus werd haar verteld dat Sinterklaas dat aan ouders vroeg en vervolgens geld naar ze overmaakten ). Dat ging me allemaal écht te ver. Zodra een kind gaat twijfelen, moet je het gewoon uitleggen, niet door blijven gaan, dat is alleen maar frustrerend voor zo'n kind.
Oud 08-12-2007, 12:32
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik weet nog dat een klasgenootje in groep 2 een voor een alle kinderen afging met de vraag;'Geloof jij nog in Sinterklaas?' sommige kinderen zeiden van niet, anderen gewoon nog van wel, maar het was 'stoerder' om te zeggen dat je niet meer in hem geloofde, dus zei ik braaf 'nee' terwijl ik wel nog geloofde Het zette geen enkele gelovige kleuter aan het denken, ook mij niet; dat kwam pas later
Precies, het is net als met andere religies. Als ik aan een christen vraag of hij nog in God gelooft, wordt hij daar ook niet door aan het twijfelen gebracht. Zelfs niet als er tegenbewijs komt.
Oud 09-12-2007, 08:28
flyaway
flyaway is offline
Zolang religie blijft bestaan denk ik.
Advertentie

Regels voor berichten