Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2007, 12:36
Denknouesnajoh
Denknouesnajoh is offline
\

Laatst gewijzigd op 17-12-2007 om 12:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2007, 16:40
coopergirl
coopergirl is offline
meer diepgang, andere lesmethode (POP, toetsstations), meer onderzoek doen tijdens opleiding..
Oud 19-12-2007, 18:08
T_ID
T_ID is offline
Minder stages, meer kennis, uiteindelijk hoger loon.
Oud 21-12-2007, 09:18
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Hoger loon geldt niet in de psychiatrie. In de algemeen psychiatrische ziekenhuizen waar ik gewerkt heb of waar ik verpleegkundigen ken, bestaat dat verschil in uitbetalen niet omdat een mbo'er in de praktijk evenveel als hbo'er doet. Hoe dit in algemeen ziekenhuizen geregeld is, weet ik niet.

Soms wordt de eis gesteld dat de mbo'er 3 jaar werkervaring moet hebben alvorens hij/zij in dezelfde schaal als een hbo'er terecht komt.
Oud 21-12-2007, 20:55
skip
skip is offline
Citaat:
- Minder stages > ben ik het niet mee eens. volgens mij lopen de mbo'ers en de hbo'ers evenveel stages. Echter, de BOL (MBO) of voltijd (HBO) variant, heb je eigenlijk maar een klein deel praktijkleren (stage). Bij BBL (MBO) of duaal (HBO), ga je vanaf je eerste (MBO) of 2e/3e (HBO) jaar je klinische periode in en combineer je werken en leren. Per HBO-opleiding is dit volgens mij verschillend. Ik ben zelf (HBO) gaan solliciteren in mijn eerste jaar, om vanaf sept. 2e jaar aangenomen te zijn. Ik moest eerst nog 10 weken naar school en 10 weken stage lopen in een andere zorginstelling en afgelopen feb. ben ik dan intern het ziekenhuis ingegaan.

Het voordeel van de duale/BBL variant is dat je geen last hebt van het stageplekkentekort en dat je meer praktijkervaring opdoet in dezelfde 4 jaar als de voltijder/BOL'er.

- Meer kennis > Dit is een beetje vaag. Qua anatomie heb ik het idee dat de MBO'er meer krijgt, de HBO'er moet het allemaal maar zelf uitzoeken. Heel fijn als je een maatschappij-profiel hebt gedaan en al 4 jaar niet naar school bent geweest ! Op het HBO krijg je wel meer theorie gericht op management en onderzoek. Verder krijg je eigenlijk wel hetzelfde, alleen in een andere volgorde en op een andere manier. Misschien dat de HBO'er bij sommige onderdelen ook meer diepgang krijgt. Als HBO'er wordt je wel opgeleid overigens om meer verbanden te leggen, maar een goede verpleegkundige die MBO heeft gedaan, ziet dat ook.

- Uiteindelijk hoger loon > Tja, was het maar waar. Als jij uiteindelijk afgestudeerd bent en je loopt als gediplomeerde rond op een afdeling, is er geen onderscheid tussen MBO-V'er of HBO-V'er. Ook in salaris is er geen verschil/onderzoek (dus niet alleen in de psych, maar dus ook in het ziekenhuis!). Je kan wel makkelijker vervolgopleidingen gaan doen.
Bij mij werd overigens in het eerste jaar gezegd dat je makkelijker naar leidersfuncties kon doorgroeien als HBO'er. Bij mijn sollicitatiegesprek werd dit eigenlijk weer heel hard ontkracht. Ook voor de Senior-vpk maakt het volgens mij niet zo heel veel uit of je nou HBO-V hebt gedaan of MBO-V.

Het is een beetje een uitgebreid verhaaltje geworden, maar hoop wel dat het duidelijk is. Ik doe dus zelf HBO-V, duaal en ben derdejaars. Werk in het ziekenhuis. Als je evt. nog meer vragen hebt, kan je ze hier stellen of je mag me ook pm'en.

~SKIP
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten