Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2008, 12:34
desperadoz
desperadoz is offline
Hallo, vandaag ben ik eigenlijk op instict naar een dierenwinkel hier in de stad gegaan, hele goede winkel, aardige verkopers enzo. Nu ging ik daar eigenlijk heen om voor een bijbaantje te vragen en om op iemand te wachten om samen te fietsen alleen toen ging ik wat rondkijken. Ik zag een heel lief konijn, en een mooie vogel. Nu ben ik altijd een dierenfanaat geweest, altijd honden katten, maar bij mijn vader mag ik geen hond of kat, hij zei : alleen een cavia/konijn of vissen of vogels ofzo, die je niet hoeft uit te laten, etc, omdat het dan zoveel op hem zal afkomen en hij heeft het al zo druk. Nu vind ik het wel fijn om een dier te kunnen aaien, daarom vond ik die konijn ook zo leuk. Maar is het wel een goede keuze ? Ze zijn niet enorm duur, maar 12 euro per stuk en sommige zelfs goedkoper, en met hok en alles erbij gemiddeld 80 euro..zelfde voor vogel, die is wel iets duurder. Ik heb het geld, maar ik vroeg me af, is het echt wat zon konijn of vogel? En kun je er beter 1 of 2 nemen? Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2008, 17:57
Poeperd
Poeperd is offline
Ik heb altijd konijnen gehad en heb nu twee vogeltjes (grasparkietjes). Of het 'wat is' is natuurlijk geheel van jezelf afhankelijk. Als de dierenwinkel dichtbij is kan je altijd nog even rondkijken en wat met het konijn spelen en de vogel om te kijken of je het 'wat vindt'.

Een konijn is veel knuffeliger natuurlijk. Ze kunnen ook heel speels zijn, maar je kan ze op schoot zetten, aaien en optillen etc. Een vogeltje zal je vooral op andere manieren aandacht geven. Maar die komen op je schouder zitten, kunnen eventueel leren praten en kan je ook van alles leren. Alleen op en veel minder knuffeligere manier zoals een hond/kat/konijn. Lijkt me best logisch.

Geheel aan jou
Oud 22-01-2008, 18:04
desperadoz
desperadoz is offline
Hehe bedankt voor de info. Ik ga morgen nog wel eens kijken, moet er toch nog iets navragen voor een bijbaantje dus. Ik wil trouwens wel 2 cavia's konijnen bij elkaar zetten en het viel me op dat er veel verschillende cavia's en konijnen in een groot hok zaten..met een open dak, erg groot hok dat wel, maar kun je ook 2 aparte nemen, of moet het van hetzelfde nest zijn, niet dat zo dik vijandig gaan doen, heb ik geen zin in

Een vogel doe ik maar niet, die maken ook veel lawaai en daar heeft vooral mijn vader geen zin in. Ik ga vanaf morgen ook in een asiel werken op vrijwillige basis dus kan daar ook nog wat rondkijken. Ik ga niet te snel een beslissing nemen in ieder geval, dat dier heeft ook een ziel en is ook iemand zeg maar. Maar het word in ieder geval een konijn of cavia.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 21:17
Stefanie
Stefanie is offline
Caviazeugjes gaan vaak wel samen, maar in een enkel geval zal het niet gaan. Twee zeugjes of twee beertjes uit hetzelfde nest gaat vaak wel heel goed. Een beer en zeug samen zullen paren en jongen krijgen en is dus zeker geen optie als je geen nestje wil.

Het allerbeste is een zeug te nemen met een gecastreerde beer (maar die verkopen ze niet in dierenwinkel). Als je het waard vindt kun je een cavia halen uit een opvang.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 10:48
menniej
menniej is offline
Citaat:
Een konijn is veel knuffeliger natuurlijk. Ze kunnen ook heel speels zijn, maar je kan ze op schoot zetten, aaien en optillen etc.
Dat geld niet lang voor alle konijnen! Mijn konijn is alles behalve knuffelig en laat zich echt niet oppakken! Dat is de fout die de meeste mensen (ook ik) maken bij konijnen, ze denken dat het knuffeldieren zijn. Mijn konijn kwam in het begin bij ons op de bank liggen en liet zich ook aaien. Maar oppakken echt niet...
Het kan altijd zo zijn dat juist dat konijn wel knuffelig is..maja dat is een risico.

Ik zou je adviseren om goed na te denken... Is het konijn/vogeltje nog steeds net zo leuk ookal doet het niet wat jij wilde?
Oud 24-01-2008, 10:51
desperadoz
desperadoz is offline
Heb in ieder geval een keuze gemaakt dat het nor een konijn nor een vogel word maar een Cavia. Die kunnen ook gewoon binnen, konijnen is handiger om buiten te laten en ik zoek juist een dier voor binnen. Geef hem wel een speelmaatje van hetzelfde geslacht zodat ze wat te spelen hebben als er even iemand een uurtje of 2 niet thuis is. Weet dat ze veel aandacht vergen, vooral schoonmaken etc maar ach ik heb tijd genoeg eigenlijk. Dus zoek nu nog 2 leuke cavia's en kooi etc, en dan zie ik weer verder. Bedankt voor de info iedereen !
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 15:24
Eend
Eend is offline
Wat leuk! Cavia's zijn prima keus. Ik heb er zelf vier. Ze gaan je herkennen en ook geluiden gaan ze herkennen, waardoor ze gaan piepen. Dat is zo leuk. Als ik mijn kamer binnenkom, piepen ze me vrolijk tegemoet. Mindy gaat zelfs op haar vaste 'aai plaats' zitten. Daar gaat ze altijd zitten als ze geaaid wilt worden.
Oud 26-01-2008, 18:23
desperadoz
desperadoz is offline
wat lief heb de cavias binnen en ze beginnen nu al langzaam te wennen maar zijn nog schichtig als je voor de kooi staat enzo, ze drinken en eten al zelf nu dus en al groentevoer gegeven, ieder 1/4 paprika, en dat kan ik langzaam opbouwen etc. Met Vitamine C pilletjes wacht ik tot volgende week ff, tot ze iets gewend zijn. voorlopig zit in groenvoer en droogvoer genoeg vitamine c. ik post wel een pic in het andere topic wanneer ze er klaar voor zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten