Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2008, 17:17
drukknoopje
drukknoopje is offline
Omdat ik gek ben op soep en wel eens wat variatie wil: wat is je lievelingssoep en hoe maak je hem?

TS begint: meestal een bouillonblokje of wat, wat balletjes van de slager en dan restjes groente en vlees. Vaak ook een gebakken ei erdoor en geen vermicelli. Altijd een uitje en wat verse knoflook.
Of echt tomatensoep, maar dan ben je echt een hele middag bezig.
Oud 29-01-2008, 17:25
Breg
Breg is offline
Brocolli met peer.

Men neme: wat ui, aardappel en eventueel wat celderij. Wat olie in een pan, deze dingen een paar minuten warmen totdat de ui gefruit is. Brocolli, peer (uit blik met wat van het vruchtsap/siroop erbij), bouillonblokje en water toevoegen. Aan de kook brengen, daarna nog zo'n 20 minuten laten sudderen, zonder dat het kookt; blenden en klaar.

Andere lekkere combinaties: pittige linzensoep, brocolli met kerstomaatjes (tomaatjes pas na het blenden toevoegen zodat deze heel blijven), wortel met kerstomaatjes, wortel met koriander, zoete aardappel met abrikoos of perzik, bloemkool met hummus.
Oud 30-01-2008, 10:10
Verwijderd
ik maak gewoon standaard groentesoep, en wel zo:

eerst ajuin stoven
dan stukjes prei
stukjes wortel
stukjes selder
allemaal een beetje laten stoven met een deksel erop
dan een hoop water erbij
paar bouillonblokjes naar smaak (groente- of kippenbouillon)
en klaar

eventueel naar smaak gehaktballetjes en/of vermicelli (of lettertjes ) toevoegen
(apart afkoken en dan erbij kappen)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 13:30
Verwijderd
Ik houd erg van de rode linzensoep die ik bij mijn ouders wel eens eet, maar ik weet het recept zelf niet helemaal. Misschien binnenkort!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 14:15
Larry Flint
Larry Flint is offline
Pompoensoep (L)

Precies recept weet ik niet, maar je kookt aardappelen, gooit de pompoen er bij, laat het koken en begint het dan te pureren tot het de gewenste dikte heeft. Room er bij, knoflook er bij, wat komijnzaad er bij en dan voor de liefhebben nog stukjes vega rookworst er in.

Ohhh zo lekker .
Oud 31-01-2008, 17:52
Verwijderd
Pittige paprikasoep!

7 Paprika's, rood en geel/oranje
2 kleine uien in stukjes
1 bouillonblokje
1 bakje crème fraiche
1 zakje Chili con carne kruiden
Tortillachips
Geraspte kaas

Paprika's in stukjes snijden en samen met de ui in wat olie fruiten. Daarna water erbij, samen met het bouillonblokje. Soep laten koken, daarna de Chili con carne kruiden toevoegen en de creme fraiche. Soep pureren met staafmixer/in blender. In kommen scheppen en garneren met de tortillachips en geraspte kaas.
Er kan eventueel ook nog mais doorheen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 13:03
***ailá***
***ailá*** is offline
erwtensoep (maar dan op mn moeders manier )

500 g. spliterwten in een pan met water.
4 drumsticks erbij gooien, wat spekjes en een rookworst. Voor de smaak wat lontaikorrels en 2 of 3 laurierbladeren.
Rijst apart erbij koken en dan de soep eten met rijst erin
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 13:38
Verwijderd
Ik eet zelden soep, maar als ik soep eet: champignonnensoep en ik maak het alleen maar met een zakje poeder van Knorr (geloof ik). Lekker makkelijk en snel klaar. Andere soep dan champignonnensoep lust ik niet.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 19:09
Drez
Drez is offline
bloemkoolsoep is ook gaaf soms.
ik weet nooit hoeveel er precies in moet, maar iig:
bloemkool, aardappel, ui, bouilonblokje, water, melk, peper, zout, nootmuskaat en andere kruiden kan ook.
Oud 03-02-2008, 13:53
Evilblue
Evilblue is offline
Citaat:
erwtensoep (maar dan op mn moeders manier )

500 g. spliterwten in een pan met water.
4 drumsticks erbij gooien, wat spekjes en een rookworst. Voor de smaak wat lontaikorrels en 2 of 3 laurierbladeren.
Rijst apart erbij koken en dan de soep eten met rijst erin
well dushi, bij die recept heb ik wat de erwten weggehaald en bruine bonen gezet.

Bruine Bonen soep,

een blik bruine bonen
4 drumsticks,
een rookworst,
1 pak spek,
1 grote paprika
een schepje piripiri (kruid uit afrika)
een uitje.
de drum sticks gaan gekruid in de pan, met olie, als ie bijna klaar is de bonen en uien erbij, daarna de rookworst, vervolgens de spek. in de laatse tien minuten gooi je die piripiri erbij, en blijf roeren. rijst apart maken, samen eten, goed voor 3 man
Oud 03-02-2008, 17:01
Krynn
Krynn is offline
Ik hou van soep, maar ik krijg het zo weinig...

...m'n mammie maakt altijd groentesoep met schenkel (koken tot het vlees van het bot valt) gepeperde gehaktballetjes (bij de stukjes schenkel gooien) worteltjes, sperzieboontjes, bloemkool, peterselie, broccoli, bouillonblokjes en vermecelli. Smaakt altijd het beste op de 2e dag. Heh.
Oud 06-02-2008, 11:46
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Smaakt altijd het beste op de 2e dag. Heh.
Dat vind ik bij bijna alle zelfgemaakte soepen.
Oud 07-02-2008, 15:35
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Wat voor een megatomatensoep is dat dan
Ik maak wel eens tomatensoep, dan flikker ik gewoon allemaal tomaten in een pan met wat ui en knoflook, en bouillon natuurlijk, en zet de blender erop, klaar. Nog wat lekkere dingen toevoegen natuurlijk, ligt eraan waar ik zin in heb.
Wat ook lekker is is aardappelpremosterdsoep. Prei bakken, aardappels, water en bouillon toevoegen totdat de aardappels gaar zijn, mixer erin zodat de aardappel er lekker doorheen gaat maar de prei heel blijft, en op het laatst naar smaak mosterd toevoegen.
Oud 08-02-2008, 15:21
indigo
indigo is offline
Citaat:
Dat valt toch wel mee

Je zet 1-1.5 L water op, bouillonblokjes erin als het kookt. Dan ontvel je een aantal tomaten (kruisje erin zetten en in kokend/heet water dompelen, dan trek je het velletje er zo vanaf), eventueel gooi je er nog wat tomatenpuree of zo'n pakje tomatenblokjes door en klaar ben je. Als je het lekker vindt kun je nog extra groente, balletjes, vermicelli enz. toevoegen. Zelf doe ik nog altijd crème fraiche of koffiemelk erdoor om het wat romiger te maken

En OT: bjorst (of hoe je het ook schrijft. Bietensoep in elk geval .)
Oud 08-02-2008, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Dat valt toch wel mee

Je zet 1-1.5 L water op, bouillonblokjes erin als het kookt. Dan ontvel je een aantal tomaten (kruisje erin zetten en in kokend/heet water dompelen, dan trek je het velletje er zo vanaf), eventueel gooi je er nog wat tomatenpuree of zo'n pakje tomatenblokjes door en klaar ben je.
dus verdunde tomatenpuree zou volgens jou hetzelfde zijn als tomatensoep? want meer dan dat is het niet, wat jij beschrijft...

ik zou ze persoonlijk eerder zo maken:

Citaat:
Verse Tomatensoep

Ingrediënten :

1 takje tijm
1 laurierblad
zout
peper
1 eetlepel paprikapoeder
peterselie
room
50 g boter
500 g verse tomaten of gepelde uit blik
1 of 2 ajuinen
3 wortelen
2 wit van de prei (steel)
140 g tomatenpuree ( 2 potjes)
3 bouillon blokjes (rund)

Bereiding :

Snij de ajuinen, wortelen en prei in kleine stukken. pel de tomaten en snij ze in 4.
Smelt de boter in een grote kastrol, en bak eventjes de ajuin. Voeg daarna de rest van de groenten toe (wortelen,prei en tomaat).Vul de kastrol daarna met water tot de groenten juist onder water staan. Doe het laurrierblad en het tijmtakje mee in de pan en laat 30 min koken. verwijder het tijmtakje en laurrierblad en mix de soep.Voeg 1.5 liter water (kan meer of minder zijn, naargelang goesting ) toe met 3 bouillonblokjes en de 2 potjes tomatenpuree. Laat nog even doorkoken en breng op smaak met zout, peper en eventueel paprikapoeder.
Voor feestelijke afwerking, kan je room en peterselie toevoegen.

Smakelijk!
ik heb het nog nooit gedààn, maar als ik ze zou maken zou ik het iig niet op jouw manier doen.

Laatst gewijzigd op 08-02-2008 om 19:26. Reden: typo
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 12:11
Verwijderd
Tomatensoep rechtstreeks uit het blik. Dat scheelt namelijk in de afwas.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 13:10
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Wat voor een megatomatensoep is dat dan
Ik doe het inderdaad ongeveer als *blue angel* zegt, maar dan met iets andere ingrediënten en alles zeven. Gister tomatensoep uit blik gehad, ook wel te doen, maar echte is wel lekkerder.
Misschien post ik het recept nog wel eens.

Laatst gewijzigd op 11-02-2008 om 13:17.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 08:00
indigo
indigo is offline
Citaat:
dus verdunde tomatenpuree zou volgens jou hetzelfde zijn als tomatensoep? want meer dan dat is het niet, wat jij beschrijft...
Je moet er nog wel kruiden bijgooien, natuurlijk (zout en peper en Italiaanse kruiden enzo). Nouja, de basis is dat misschien wel, maar ik doe er vrijwel altijd nog iets door. Gewoon tomaten-crèmesoep is het dan, dat is toch vooral tomaten?
Oud 12-02-2008, 23:35
Verwijderd
De soepen van mijn moeder zijn geweldig . De twee beste zijn de indiase bloemkoolsoep (met (uiteraard) bloemkool, wortel, pastinaak, vast nog veel meer groente waar ik nu even niet op kom, boullion en indiase kruiden) En de pompoensoep (wat daar allemaal door gaat heb ik niet zo'n idee van, het is in ieder geval een oranje gepureerd soepje. Ja en de soort pompoen is heel belangrijk!)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten