Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik bedoelde ook niet dat je met een stoornis niet meer een mens genoemd kunt worden, maar doelde meer op mijn eigen situatie dat ik dusdanig veel 'stoornissen' heb, dat als je daar alleen naar kijkt, ontzettend veel 'normale' dingen weg vallen waardoor ik het idee heb dat ik dan in feite nauwelijks 'mens' genoemd zou kunnen worden. Maar ik voel me toch wel het meest mens van alle diersoorten! ![]() (jeutje, wat een aanhalingstekens) |
![]() |
|
Etiketten alleen plakken als daardoor de persoon zut vergoed krijgt. Anders iemand helpen tot hij zelf om een etiket vraagt. Aldus mijn docent Psychodiagnostiek...
|
![]() |
daar ben ik het absoluut niet mee in. Sowieso moeten er diagnoses worden gesteld voor vergoeding (diagnose behandelcombinaties) in Nederland.
Daarnaast geven diagnoses richting voor behandeling. Het kan wel zijn dat de diagnose niet word medegedeeld aan de cliënt tot dat hij er omvraagt. Maar om zonder diagnostiek iemand te gaan behandelen vind ik werken als kip zonder kop |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Dat is het punt juist, die brief krijg je niet, tenzij je er om vraagt. Bovendien lijkt het me niet erg logisch dat zoiets via een briefwisseling gaat.
Overigens stelt de TS dat het etiket mogelijk het zelfvertrouwen etc. negatief zou kunnen beïnvloeden. Wat mij betreft lijkt me dat onzin, dat doet de ziekte\stoornis zelf al wel.
|
sowieso, wat maakt het voor de patient uit welk etiketje de professional op jou plakt? Je vraagt de loodgieter toch ook niet hoe alle onderdelen heten voordat hij ze installeert? Je wilt toch gewoon van je lekkende kraan af?
De professional zal jou heus wel mededelen wat er volgens hem/haar met jou aan de hand is, maar hij zal wellicht niet precies dat ene labeltje noemen, bijvoorbeeld omdat de leken-betekenis verschilt van de professional-betekenis (zie bijvoorbeeld depressief; voor een leek betekent dat vaak hetzelfde als nogal somber. Een psycholoog bedoelt daar een bepaalde stoornis mee waarvan somberheid een onderdeel kan, maar niet hoeft te, zijn.)
|
Verwijderd
|
Ik in in zoverre voor etiketjes dat het helpt een persoon de juiste kant (bv. juiste hulpverlening) op te sturen. Het moet geen omschrijving van een individu worden, maar 't moet worden gezien als onderdeel van het individu. Ik ben zelf in behandeling geweest voor een angststoornis en heb het als zeer prettig ervaren dat ik heel open werd behandeld; de diagnose werd heel duidelijk ingelegd en besproken en er werd ook gezegd dat een diagnose nooit zwart/wit is, dus mijn sociale angststoornis kon ook best een generaliserende angststoornis zijn. Vervolgens ben ik behandeld door iemand die veel werkt met mensen met angststoornissen, maar ik werd niet behandeld als 'angststoornis', maar als persoon. Als ik eens wilde praten over iets anders dan m'n sociale fobie, dan was daar ruimte voor. Het ging echt over míj.
Buiten de therapie en behandeling om gebruik(te) ik die term alleen wanneer het nodig was (bv. op de universiteit om uit te leggen waarom ik studievertraging op liep), verder eigenlijk niet. Ik hoor van veel mensen verhalen dat ze echt als 'stoornis' behandeld worden ipv als individu met stoornis. Ik ben heel blij dat ik dat gevoel nooit heb gehad, ik kan me heel goed voorstellen dat je dan snel genoeg hebt van dat etiketje omdat mensen niet verder lijken te kijken dan dat. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Voor een diagnose ben je doorgaans ergens aangemeld voor onderzoek. Dan heb je gewoon recht op inzage in je eigen dossier. Dus ik snap ook niet zo goed hoe je het zelf zo ver kunt laten komen dat je je wél laat onderzoeken (of in behandeling gaat), maar dat je nooit eens vraagt wat je eigenlijk hebt.
|
Verwijderd
|
Ik krijg het gevoel dat we hier iemands huiswerk aan het maken zijn...
Maar goed, diagnose stellen is geen probleem. De vraag is alleen of je die diagnose met de client moet communiceren. Ik zou dat alleen doen als de patient hierbij gebaad is en dan alleen zonder het 'etiket' te noemen. Ik zou als het even kan alleen de verstoorde gedragingen doornemen. Vergeet niet dat de diagnoses niet op wetenschappelijke inzichten stoelen. De indeling is natuurlijk niet volledig arbitrair, maar wel alleen op basis van conventies geschapen, dus op inzichten uit de dagelijkse praktijk. Vandaar dat de DSM zo wiebelig in elkaar steekt. Zo is het soms moeilijk om het onderscheid tussen stoornissen te ontdekken, en een andere keer is een diagnoselabel niet meer dan een ander woord voor 'we weten het niet'. Ik bedoel: wanneer heeft iemand schizofrenie met kenmerken van stemmingsstoornissen? En wanneer een stemmingsstoornis met schizofrene trekken? Dat onderscheid vind alleen plaats op basis van afspraken over kenmerken, niet op basis van wetenschappelijke inzichten. Het gaat dus om het vaststellen van dysfunctionele gedragingen (sociaal of persoonlijk ervaren). Het label of etiket is niet van belang. Laatst gewijzigd op 13-02-2009 om 13:36. |
![]() |
|
Op het internet vond ik http://www.zielenknijper.info
Ik heb een deel van de docu bekeken. ![]() De advertenties die op de site staan zijn heel erg ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
|
![]() |
Ken die docu niet maar ik heb zo'n idee dat het allemaal geblaat in de trant van dat verschillende diagnostici een verschillende de diagnose aan de zelfde casus gaven. En de eventuele invloeden van de farmaceutische industrieen.
Het eerste is niet heel gek vind ik zelf ook een groot minpunt aan het dsm dat het zo arbitriar is maar goed zeer waarschijnlijk wordt de dsm-v anders in dat opzicht. Het laatste vind ik net zo kwalijk als de verzekeringsmaatschappijen in Nederland die eisen dat er met diagnose-behandel-combinaties wordt gewerkt. |
![]() |
|
|