Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2004, 18:26
Redhair
Redhair is offline
Ik vind het automutilatie-onderwerp-verbod op psych slecht. Er moet over gepraat kunnen worden, want het is een probleem die veel voorkomt. Dat het als een trigger kan werken, tja, zo werkt het lijntopic op L&G ook heel erg als een trigger. Bij mij tenminste wel. Als er nou gewoon een automutilatietopic zou komen, dan weet je dat het kan triggeren, en dan moet je er niet heen gaan. Er kan dan tenminste over gepraat worden, iets wat mensen fijn vinden.
Oud 22-09-2004, 18:53
Quiana
Quiana is offline
Lijkt me een goed idee als je ook eerst de topics leest die aan
dit beleid voorafgegaan zijn (zowel op Psych als op BZ), ik heb
nl niet de indruk dat je dat gedaan hebt...? Dit beleid is er niet
zonder reden gekomen nl.

Verder; het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht.
In het verleden is gebleken dat mensen behoorlijk getriggerd
worden door dat soort topics (of zelfs aangezet tot worden!),
en dat is iets wat absoluut niet de bedoeling kan zijn van dit
forum, imho.

Bovendien is het niet zo dat je niet over de oorzaken van
de automutilatie kan/mag praten.
Oud 22-09-2004, 19:33
Verwijderd
Misschien een heel stom idee maarereh: Misschien eeen soort subonderdeel op psychologie voor de hele sterke problemen (vooral dingen als zelf-mutilatie)waar mensen over willen praten. Ik snap dat het erg weinig is voor een subforum, mara zo scheid je wel het forum voor de mensen die er sterk behoefte aan hebben om er over te praten en de mensen die meer algemeen willen praten of liever niet dat soort verhalen horen.

Edit: khad bij de 1e lezing nog niet gelezen dat het over de oorzaken wel mocht gaan.
Toch, zou een apart subje voor "zware" gevallen niet wenselijk zijn voor sommige mensen?
Oud 22-09-2004, 19:46
Nona
Nona is offline
Citaat:
Morridin schreef op 22-09-2004 @ 20:33 :
Toch, zou een apart subje voor "zware" gevallen niet wenselijk zijn voor sommige mensen?
Ik bewijfel of dat wel zo efficiënt is.
Ten eerste krijg je dan een tweedeling: de ene groep hoort bij de zware gevallen, de andere groep bij de lichtere gevallen. Wil je wel een dergelijke hokjespolitiek?
Daarnaast moet iedereen die op psych om hulp vraagt bij zijn problemen onthouden dat het jongeren zijn die antwoord geven en geen professionals. Ik ben bang dat men dan op een onderdeel voor zogenoemde "zware gevallen" dan verantwoording wil voor de tips die gegeven worden, terwijl die tips niet door psychlogen gegeven worden en vaak gewoon uit een goed hart komen.
Ook is de belangrijkste tip bij mensen met erge psychische problemen: zoek hulp. En een forum waar alleen maar de tip "zoek hulp" gegeven wordt... Nou ja, dat lijkt me niet logisch.

Dit beleid is niet voortgekomen uit een simpele vorm van redeneren. De regel komt voort uit de ervaring van forumbazen dat men elkaar mee ging trekken. En niet zo'n klein beetje, nee heel erg. (Leonoor kan je er vast meer over vertellen dan ik aangezien ik wat dat betreft een redelijke n00b ben).
Oud 22-09-2004, 21:17
Verwijderd
Het werkt twee kanten op. aan de ene kant wil men er graag over kunnen praten maar aan de andere kant is het ook triggerend. Maar zoals Redhair al vermeldde kan het lijntopic idd ook triggerend werken. Maar goed, zo kan je over alles wel gaan beginnen, dat snap ik ook wel.

Het beleid zal er dan ook wel niet voor niks zijn, maar ben dan wel benieuwd wat er zo erg geweest is dat het een nono onderwerp is geworden. AM is een redelijk taboe onderwerp, dwz je kan er niet echt met vrienden oid over praten. En aangezien mensen het toch wel kwijt willen is een forum wel de plek ervoor natuurlijk.
Oud 22-09-2004, 21:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk niet dat het een goed idee is als je een subforum maakt voor zwaardere gevallen want dan krijg je misschien een soort concurrentiestrijd tussen de mensen wie er bij de zware en wie er bij de lichte gevallen hoort en bovendien hebben mensen soms zulke complexe problemen dat er zwaardere problemen schuil gaan onder iets wat op het eerste gezicht niets lijkt. Bovendien: wie beoordeelt wat zwaar is en wat niet, dat lijkt me iets van hoe iemand dat aanvoelt.

Ik ben ook tegen een speciaal topic alleen voor AM. Ik denk dat bij sommige mensen de nieuwsgierigheid het dan toch wint van het verstand zodat ze dingen lezen die dan toch triggerend kunnen werken. Ook denk ik dat juist de mensen die er zelf mee te maken hebben geinteresseerd zijn in zo'n topic maar dat die mensen er ook juist gevoeliger voor zijn. Ik vind het wel goed zoals het is, toch een beetje bescherming.
Oud 22-09-2004, 21:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 22-09-2004 @ 22:17 :
Het werkt twee kanten op. aan de ene kant wil men er graag over kunnen praten maar aan de andere kant is het ook triggerend. Maar zoals Redhair al vermeldde kan het lijntopic idd ook triggerend werken. Maar goed, zo kan je over alles wel gaan beginnen, dat snap ik ook wel.

Het beleid zal er dan ook wel niet voor niks zijn, maar ben dan wel benieuwd wat er zo erg geweest is dat het een nono onderwerp is geworden. AM is een redelijk taboe onderwerp, dwz je kan er niet echt met vrienden oid over praten. En aangezien mensen het toch wel kwijt willen is een forum wel de plek ervoor natuurlijk.
Er is volgens mij een onderzoek geweest van Stichting Korrelatie ofzo waaruit bleek dat er echt sprake was van een trigger effect en dat het aantal mensen dat in de problemen raakte veel groter is dan het aantal mensen dat wordt geholpen door er over te kunnen praten. De precieze details weet ik niet, maar zoiets was het in ieder geval.

En tuurlijk is het fijn om over alles te kunnen praten, maar AM heeft altijd een achterliggende reden; dat doe je niet zomaar. De problemen die hierbij horen mogen wel gewoon besproken worden, waardoor mensen toch geholpen kunnen worden.
Oud 22-09-2004, 21:26
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 22-09-2004 @ 22:17 :
Er zijn momenten geweest dat het forum ondergesneeuwd was
onder de am-topics (en ondergesneeuwd is dan níet overdreven),
mensen die meegesleept werden (getriggerd, maar ook aangezet
tot werden), een erg zware sfeer (bovenop het zware wat het
forum 'van zichzelf' al heeft), enz.

Citaat:
Balance schreef op 22-09-2004 @ 22:23 :
Er is volgens mij een onderzoek geweest van Stichting Korrelatie ofzo waaruit bleek dat er echt sprake was van een trigger effect en dat het aantal mensen dat in de problemen raakte veel groter is dan het aantal mensen dat wordt geholpen door er over te kunnen praten. De precieze details weet ik niet, maar zoiets was het in ieder geval.
? Dat onderzoek heb ik gemist, volgens mij...
Oud 22-09-2004, 21:32
Verwijderd
Ik ben het ook wel eens met het beleid dat AM topics niet mogen. Ik heb wel bij mezelf gemerkt dat het triggerend kan werken, dus wat dat betreft ben ik het er volledig mee eens.

En op zich, als je er over wilt praten is er altijd nog PM en MSN. Wat Daantje_0705 al zei dat mensen toch wel wat (tegen zichzelf) beschermd moeten worden klopt in dit opzicht ook wel.

Ik weet nog niet helemaal aan welke kan ik nu sta. Aan de ene kant bescherming tegen zichzelf / trigger-effect en aan de andere kant openheid en erover kunnen praten.
Oud 22-09-2004, 21:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
Quiana schreef op 22-09-2004 @ 22:26 :
Er zijn momenten geweest dat het forum ondergesneeuwd was
onder de am-topics (en ondergesneeuwd is dan níet overdreven),
mensen die meegesleept werden (getriggerd, maar ook aangezet
tot werden), een erg zware sfeer (bovenop het zware wat het
forum 'van zichzelf' al heeft), enz.

Ik dacht dat er een onderzoek was geweest op hun eigen forum (dus niet hier) wat het karakter had van ons psychologie forum. En dat daaruit was gebleken dat veel mensen het als trigger hadden ervaren.
Maar goed, het kan zijn dat ik er compleet naast zit. Vandaar ook mijn veelvuldig gebruik van 'volgens mij' en 'ofzo'.
Maar toch staat me bij dat ik ooit zoiets gelezen heb hier.
Oud 22-09-2004, 21:39
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-09-2004 @ 22:37 :
Ik dacht dat er een onderzoek was geweest op hun eigen forum (dus niet hier) wat het karakter had van ons psychologie forum. En dat daaruit was gebleken dat veel mensen het als trigger hadden ervaren.
Maar goed, het kan zijn dat ik er compleet naast zit. Vandaar ook mijn veelvuldig gebruik van 'volgens mij' en 'ofzo'.
Maar toch staat me bij dat ik ooit zoiets gelezen heb hier.
Oh - ik dacht dat je bedoelde dat ze op s.com onderzoek hadden
gedaan... Dat had met het ZwaarWeerforum te maken idd.
Oud 22-09-2004, 21:55
Balance
Balance is offline
Citaat:
Quiana schreef op 22-09-2004 @ 22:39 :
Oh - ik dacht dat je bedoelde dat ze op s.com onderzoek hadden
gedaan... Dat had met het ZwaarWeerforum te maken idd.
ja, na jou reactie dacht ik al dat je het opvatte als zijnde op s.com. Ik had het ook niet echt duidelijk geformuleerd zag ik
Oud 22-09-2004, 22:08
Nona
Nona is offline
Citaat:
Quiana schreef op 22-09-2004 @ 22:26 :
Opletten Kiwi'tje.
Ja, er zijn contacten met stichting Korrellatie. Vanuit de stichting wordt soms wat ondersteuning geboden als het gaat om de wat zwaardere morele vraagstukken, iets waar automutilatie zeker onder valt. S.com heeft verder echter geen banden ermee.

Ik heb ze zelf nog een keer gemaild over iets dergelijks... Ohja, werving van mensen voor sekten op fora. Ook zoiets. Nou ja, daar hoefde dus niets mee te gebeuren. (*blaat*)
Oud 22-09-2004, 22:47
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 22-09-2004 @ 23:08 :
Opletten Kiwi'tje.
Ja, er zijn contacten met stichting Korrellatie. Vanuit de stichting wordt soms wat ondersteuning geboden als het gaat om de wat zwaardere morele vraagstukken, iets waar automutilatie zeker onder valt. S.com heeft verder echter geen banden ermee.

Ik heb ze zelf nog een keer gemaild over iets dergelijks... Ohja, werving van mensen voor sekten op fora. Ook zoiets. Nou ja, daar hoefde dus niets mee te gebeuren. (*blaat*)

Dat wist ik wel, ik had alleen de post van Balance verkeerd
begrepen.
Oud 23-09-2004, 08:59
Verwijderd
Als leden melden dat het lijntopic triggerend werkt, dan zal daar ook naar gekeken worden, maar tot nog toe heeft bij mijn weten nog niemand daar wat over gezegd of laten merken. Dit integenstelling tot het onderwerp automutilatie.

Een subforum maken is lang geleden ook als mogelijkheid besproken, maar (sorry, dat ik het zeg) dat vind ik echt een heel slecht idee. Nog slechter dan am op het forum weer toe staan. Psych is al een forum waarop problemen gecentreerd zijn, door nog een subforum te maken voor de nog ergere dingen, wordt dit nog erger. Ik verwacht dat zo'n subforum nog veel meer de werking van een trigger zal hebben. Een subforum werkt niet op de manier van 'dan kunnen alleen de mensen die dat willen/kunnen daar kijken en lezen', want vaak zijn het juist de mensen die het niet aan kunnen die dat doen.

Er is destijds idd overleg geweest met de Stichting Korrelatie en ook met de leden van het forum en daaruit is dit beleid gekomen.

De achterliggende problemen mogen idd wel gepost worden en er mag ook best bij vermeld worden dat iemand als gevolg daarvan am't. Maar het is niet de bedoeling dat een topic geheel gericht is aan am. Sowieso am je niet zomaar, in 99 van de 100 gevallen komt dat ergens door en daar mag je dus wel over posten.

Er is zowel voor als tegen het beleid iets te zeggen, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar destijds is er voor gekozen om mensen op dit punt tegen zichzelf (en anderen) in bescherming te nemen en daar sta ik nog steeds achter.
Oud 23-09-2004, 09:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-09-2004 @ 09:59 :
Als leden melden dat het lijntopic triggerend werkt, dan zal daar ook naar gekeken worden, maar tot nog toe heeft bij mijn weten nog niemand daar wat over gezegd of laten merken. Dit integenstelling tot het onderwerp automutilatie.
Ik heb juist het idee dat het lijntopic mensen helpt om te zorgen dat ze verantwoord gaan lijnen. Mensen die hun eetschema van een dag posten wat veel te ongezond (in de zin van te weinig) is worden daar vanzelf wel opgewezen door mensen die verantwoord bezig zijn met lijnen zodat het volgens mij juist een positief effect heeft.
Oud 23-09-2004, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-09-2004 @ 10:12 :
Ik heb juist het idee dat het lijntopic mensen helpt om te zorgen dat ze verantwoord gaan lijnen. Mensen die hun eetschema van een dag posten wat veel te ongezond (in de zin van te weinig) is worden daar vanzelf wel opgewezen door mensen die verantwoord bezig zijn met lijnen zodat het volgens mij juist een positief effect heeft.
Dat idee had/heb ik ook, iig dat het zo voor de meerderheid werkt.

(Helemaal 100% 'goed' is niks, dat is ook onmogelijk om dat te willen, bepaalde dingen zullen altijd wel voor iemand niet positief zijn...maar je kunt wel proberen dingen voor zoveel mogelijk mensen positief te houden/maken of iig zo min mogelijk negatief.)
Oud 24-09-2004, 15:51
Gothic
Gothic is offline
Waarom moet er over automutilatie gepraat worden? Het is geen probleem, het is een gevolg of uiting van een probleem. Neem de oorzaak/probleem weg en het gevolg (automutilatie) verdwijnt.

Daarnaast is er vlak na het begin (het komen van het psychologieforum, nadat het is afgescheiden van F&L) gebleken dat het beleid van toen slecht werkte. En mensen die nog nooit gehoord hadden van automutilatie opeens zich ook gingen snijden. Er waren zelfs mensen die zich afvroegen of ze niet raar waren of dat hun problemen misschien niet zo erg waren omdat ze (nog niet) sneden.
Daarnaast werden er topics geopend over hoe mensen sneden en waar en mensen gingen elkaar overtroeven. Het was echt 'slecht'...

Simon (of jon of unex, weet ik niet meer) is toen met 2 (?) FB'ers ergens gaan praten en die mensen hebben toen advies gegeven waar dit beleid uit is ontstaan...

En als je idd de discussietopics over dit onderwerp doorleest, zal alles stukken duidelijker worden...

Laatst gewijzigd op 24-09-2004 om 16:46.
Oud 24-09-2004, 15:58
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Gothic schreef op 24-09-2004 @ 16:51 :
Waarom moet er over automutilatie gepraat worden? Het is geen probleem, het is een gevolg of uiting van een probleem. Neem de oorzaak/probleem weg en het gevolg (automutilatie) verdwijnt.

Daarnaast is er vlak na het begin gebleken dat het beleid van toen slecht werkte. En mensen die nog nooit gehoord hadden van automutilatie opeens zich ook gingen snijden. Er waren zelfs mensen die zich afvroegen of ze niet raar waren of dat hun problemen misschien niet zo erg waren omdat ze (nog niet) sneden.
Daarnaast werden er topics geopend over hoe mensen sneden en waar en mensen gingen elkaar overtroeven. Het was echt 'slecht'...

Simon (of jon of unex, weet ik niet meer) is toen met 2 (?) FB'ers ergens gaan praten en die mensen hebben toen advies gegeven waar dit beleid uit is ontstaan...

En als je idd de discussietopics over dit onderwerp doorleest, zal alles stukken duidelijker worden...
Ik ben het in principe met je eens. Maar er was bijv. een topic vanmiddag van een meisje die bij een psycholoog kwam en ook zichzelf sneed. Ze had het de psych nog niet verteld maar wilde dat wel gaan doen en wilde hulp in hoe ze dat het beste kon doen en gewoon wat steun e.d.
Ik begrijp heel goed dat Kruimel (was het toch?) dat topic sloot (al is het alleen maar omdat je er niet aan kan beginnen om een grens te gaan trekken tussen wat wel of niet mag).. en aan de andere kant vond ik dat topic alweer veel minder erg. En was het denk ik niet erg geweest als het open was gebleven.
Maar ik moet zeggen dat het ook lastig bepalen is, aangezien zo'n topic mij niets doet. Misschien doet het anderen wel wat.
Oud 24-09-2004, 16:45
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
grl schreef op 24-09-2004 @ 16:58 :
Ik ben het in principe met je eens. Maar er was bijv. een topic vanmiddag van een meisje die bij een psycholoog kwam en ook zichzelf sneed. Ze had het de psych nog niet verteld maar wilde dat wel gaan doen en wilde hulp in hoe ze dat het beste kon doen en gewoon wat steun e.d.
Ik begrijp heel goed dat Kruimel (was het toch?) dat topic sloot (al is het alleen maar omdat je er niet aan kan beginnen om een grens te gaan trekken tussen wat wel of niet mag).. en aan de andere kant vond ik dat topic alweer veel minder erg. En was het denk ik niet erg geweest als het open was gebleven.
Maar ik moet zeggen dat het ook lastig bepalen is, aangezien zo'n topic mij niets doet. Misschien doet het anderen wel wat.
Het probleem met dat topic is, dat ze niets verteld over haar probleem. Alleen dat ze snijdt. En hoe je dat het beste kunt vertellen aan je psycholoog... ja door het gewoon te vertellen. Je kunt niet zoveel met dat topic als zodanig. In andere vorm had dit topic wel open gebleven...
Oud 25-09-2004, 09:18
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Morridin schreef op 22-09-2004 @ 20:33 :
Ik denk dat een echt zwaar geval beter naar een echte psychiater kan, daarmee kun je gewoon beter niet op een openbaar forum gaan lopen, je wordt toch wel gekwetst en getriggerd, een psych zal dat minder snel doen
Oud 01-10-2004, 19:35
Maija
Maija is offline
ik weet het neit,

Ik zou het persoonlijk verschikenlijk fijn vinden om mijn verhaal kwijt te kunnen.
Ik heb wel vrienden, maar op een of andere manier wil ik niet dat hun het weten.. ook al weet ik dat ze het zullen begrijpen enzow..
Daarom hou ik van de anonimiteit van het forum, en vind het jammer dat k niet zomaar mijn verhaal kwijt kan,
Want als ik me klote voel, ga ik sneller even naar het forum, om mijn verhaal kwijt te kunnen enzo..

Maar van de andere kant snap ik het ook wel, dat het als een trigger werkt..
Oud 01-10-2004, 20:07
Verwijderd
In wat voor zin kun je je verhaal niet kwijt...?

Je kunt posten over de redenen waarom je automutileert, die zijn er (vrijwel) altijd, je mag er ook best bij noemen dat je automutileert, zolang het maar niet de 'hoofdmoot' is van je post en zolang anderen er maar niet al te veel op reageren (kan je zelf niks aan doen, dat is aan de anderen).
Oud 25-02-2008, 14:29
Droyd
Droyd is offline
-

Laatst gewijzigd op 25-02-2008 om 14:29. Reden: 2004
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten