Advertentie | |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ik noem het subenjambement. Geeft aan dat een 'en' bij zowel het vrouwelijk rijm/op '-en' eindigend woord als bij een opsomming met het woord 'en' hoort. Je zou er ook een situatie mee kunnen maken waarin het twee betekenissen heeft, maar voorlopig heb ik het alleen gebruikt om het metrum wat te versnellen. Laatst gewijzigd op 18-01-2004 om 15:04. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Zo had ik het niet bekeken, ik bekeek het in de "orginaliteit"; het idee van niet altijd woorden op dezelfde manier gebruiken, mijn interpretatie, jouw bedoeling was dat dus niet. Citaat:
>Duidelijk zo. ps: heb per ongeluk jouw reactie aangepast, sor.*blinde kip*
||
Citaat:
beter een gedicht goed "bedenken" dan slecht stelen
||
![]() |
Citaat:
Alleen een ding moet je me uitleggen. Dreamerfly probeerde deze zin al te ontwijken: ik snap niet zo goed waar het over gaat. Dan bedoel ik eigenlijk, waar is die nachtegaai een metafoor voor? Eerst dacht ik aan magere Hein, maar dat lijkt niet te kloppen. Misschien is het het beestje zelf, is het geen beeldspraak, of is het een vreemd monster uit een mythe? Misschien kun je wat toelichting geven zodat ik hem ook snap. En als je dat niet openbaar wilt maken kun je me altijd nog PM'en ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Wellicht heb je er overheengelezen, geeft niet. Punt is een beetje, dat het commentaar op dit forum óf over de vorm (Mooi rijmschema) óf over de inhoud (knuf
![]() ![]() ![]() Terwijl je als dichter denk ik vooral geïnteresseerd bent in de reactie die je teweegbrengt bij de lezer. Om even Dreamerfly als voorbeeld te nemen, die had het over de stijlfiguren die ik hier heb gebruikt. Stijlfiguren zijn een middel en geen doel, een beetje hetzelfde als letters maar dan op een hoger niveau. Met stijlfiguren kun je laten zien dat je niet van de straat bent, maar je kunt ze ook nuttig gebruiken, om bijvoorbeeld ambiguïteit te creëren of het tempo te veranderen. Meestal is het een combinatie van beide. Het geheel van een gedachte gevangen in ten eerste letters en ten tweede in stijlfiguren heet gedicht. Op sommige stijlfiguren wil ik af en toe wel reacties, correct, maar om nu een analyse van het rijmschema te krijgen, is me, ook gezien mijn opleiding, wat teveel van het goede ![]() Permissie te herstellen de vraag: 'Wat vinden jullie van mijn gedicht?' |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||||
Citaat:
Dit klopt wel(tenminste wat betreft het écht ingaan op de inhoud; het vertalen in je eigen woorden, hoe je het ziet/ervaart/vindt) en dit is (ik geef het zelf toe) ook wel van toepassing op mij soms, op de (kern van de) inhoud ga ik niet altijd (écht) in. Overigens vind ik dat een aantal mensen wel degelijk op beide reageren. Toch, wat meer diepgang zou er wel mogen komen in combi natuurlijk met de andere aspecten. Citaat:
dat ik het rijmschema er neer heb gezet, was niet om je te vertellen wat voor rijmschema je hebt(ik weet ook wel dat jij daar kennis over hebt), het was meer bedoeld in de zin van; dat in de 1e strofe gezien het geheel, het rijmschema afweek; er zat de vraag onder van:"vanwaar het afwijken van rijmschema?", maargoed, daar ben ik dan misschien te onduidelijk in geweest. Ach eenvoudig, het is maar wat je eenvoudig vindt, kijk als iemand nou een " ![]() ![]() Wat ik van je gedicht inhoudelijk vind Dit ontweek ik niet Zenth: Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 19-01-2004 om 10:47. |
![]() |
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En neem je voorts in acht voor liefde. Die is zelfden zoetsappig, eerder zout van bloed en tranen, bitter als novemberregen. 'een hoger iets' Mja, ik heb gemiddeld hogere gedachten, maar dat is eerder te wijten aan m'n fysieke lengte dan aan m'n mystieke. poot, t |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Bedankt voor je inspanning en groet, t |
![]() |
||
Citaat:
wat voor vogel ? zal ik eens wat scannen ?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Tsja, als ik wil vleien dan zeg ik wel dat ik je lieeevv vind en met je wil knuffen en dat je zo schattig bent. en over de liefde: vind je dat dan niet zoetsappig? |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Hoezo stelen?, zo wat rondroepen heeft geen zin. NachtegaaiWeer een overtypfout.Foei:~0 Wat betreft je woordgebruik tacidvs, dat is vaak wel lastig maar het kan (soms) juist wel goed/leuk zijn( het is i.g. niet standaard en je leert weer bij).
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
tacidvs: ik vind je gedicht van een hoger niveau dan het gemiddelde gedicht hier op DoP. Ik heb het nu 1x gelezen en het kwam mysterieus op me over, als een droom. Later las ik een reactie van je, of iemand plaatjes van jouw dromen in zijn hoofd heeft. Het is dus een droom? Iets waarover je zelf gedroomd hebt? Het roept in ieder geval wel de gevoelens op die ik bij dromen heb. Ik moet het gedicht nog een paar keer lezen, voordat ik echt iets kan zeggen over de inhoud. Het is ingewikkeld, maar de lange zinnen zijn niet vervelend en het klinkt in ieder geval al erg mooi als ik het hardop lees. En ik ga niets zeggen over het metrum (dat is goed) of het rijmschema (waarom zou ik?) of de inhoud (herkenbaar en knuf). Ik lees het nog wel een keer. En nog een keer. En nog een keer. Als ik me losgerukt heb uit mijn eigen dromen..
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik bedoelde dus: ik ga nog niet reageren op de inhoud, omdat ik het gedicht eerst nog eens moet lezen. En ik zal zeker geen reactie als 'herkenbaar' of 'knuf' gaan geven, al zou de inhoud er reden toe geven.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |