Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-02-2008, 20:20
Missy
Missy is offline
Laatst heb ik bij de huisarts het advies gekregen om te proberen meer groente en fruit te eten. Er is geen groente die ik met plezier wegeet. Groente eet ik dan ook vrij weinig. Eerder iets van spaghetti, macaroni etc. Fruit lust ik wel, maar dat schiet er ook vaak bij in.

Mijn moeder kwam met het idee om vitaminenpillen te slikken, maar helpt dat ook echt? Zouden eventueel 'fruit' drankjes extra kunnen helpen? Ik probeer nu in ieder geval iedere dag nu een stuk fruit te eten, maar zijn er ook andere manieren waardoor ik meer groente/fruit kan binnen krijgen?

Alle tips zijn welkom.
Oud 29-02-2008, 20:24
Curly*Nan
Curly*Nan is offline
De flesjes PurPur van Hero zijn erg lekker!
Wel duur, en bij de Lidl heb je ook flesjes met smoothies (puur fruit) en die zijn wat goedkoper. En bij de AH heb je flessen met verse vruchtensappen... Dus keus genoeg
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 20:28
duivelaartje
duivelaartje is offline
Groente eet ik wel heel gemakkelijk, maar fruit schiet er bij mij soms ook bij in. Soms eet ik op een dag 4 stukken fruit en de dagen erna helemaal niets. Maar omdat ik elke dag groente eet maakt het denk ik niet zoveel uit.

Smooties zijn inderdaad lekker en je hoeft ze alleen maar te drinken. Groente kun je ook heel gemakkelijk verwerken in gerechten, zoals in ovenschotels. Dan eet je het veel gemakkelijker op dan als het gewoon los naast je aardappeltjes ligt en je het zelf op moet scheppen.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 20:34
Verwijderd
Ik heb van die flesjes Knorr Vie.

Bij spaghetti en macaroni kun je toch ook groente eten? En zo zijn er vast nog wel meer gerechten die je wel lust en waar je groenten bij kunt eten. Lust je (rauwe) dingen als komkommer, wortels, tomaatjes?

Verse groenten/fruit is altijd beter dan iets uit een flesje/potje, maar iets is beter dan niets.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 21:27
Iduna
Iduna is offline
Het moet een onderdeel worden van je dagelijks eetpatroon, dus dan moet je wel het een en ander veranderen/toevoegen. Doe bijvoorbeeld sla op een boterham met kaas en tomaat. Neem een appel of ander stuk fruit als tussendoortje. Doe eens wat anders met je groente, als je het op een andere manier klaar maakt, is het vaak wel smakelijk(er).
Vitaminenpillen zijn geen vervangers voor de voedingsstoffen die je niet binnenkrijgt, maar zijn ter aanvulling.
Wat trouwens wel erg grappig is, is het boek Deceptively Delicious van Jessica Seinfeld. Ze maakt van elke groente een puree en verwerkt dit in allerlei recepten.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 21:44
martijn1985
martijn1985 is offline
In principe zijn groenten en fruit niet te vervangen, maar gelukkig kun je groenten en fruit leren eten (voor vlees en vis geldt dit in veel mindere mate). Groeten wordt vaak een stuk lekkerder als je er iets mee doet. Dus niet gewoon spinazie koken, maar het bijvoorbeeld klaar maken met wat griekse yoghurt, of de prei opbakken met wat balsamico-azijn en bruine suiker, of de spinazie met rode peper en knoflook, etc. Zoek een goed kookboek dat zich (bij voorkeur) richt op groenten en ga proberen.

Oh, en verse groente is zo veel smaakvoller dan groente uit pot of blik. Die zou ik je dan ook afraden, als je toch iets 'makkelijks' wil, ga dan voor diepvries, daarin blijft de originele smaak vrij goed behouden.

Laatst gewijzigd op 01-03-2008 om 10:34. Reden: hele stomme spelfout
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 09:07
trophus
trophus is offline
Citaat:
Oh, en verse groente is zo veel smaakvoller dan groente uit pot of blik.
en over t algemeen ook gezonder
Oud 01-03-2008, 09:50
ogendicht
ogendicht is offline
Je zou ook bijvoorbeeld om meer groente naar binnen te krijgen plakjes komkommer en tomaat op je beleg op je boterhammen kunnen doen....
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Groenten wordt vaak een stuk lekkerder als je er iets mee doet. Dus niet gewoon spinazie koken, maar het bijvoorbeeld klaar maken met wat griekse yoghert, of de prei opbakken met wat balsamico-azijn en bruine suiker, of de spinazie met rode peper en knoflook, etc. Zoek een goed kookboek dat zich (bij voorkeur) richt op groenten en ga proberen.
qft

toen ik net op kamers ging lustte ik ook bijna geen groente. Ik had alleen toen zoiets van dat ik niet meer kon zeuren als ik bij iemand ga eten van 'dit en dit en dit en dit etc lust ik allemaal niet'.

Gelukkig vond ik een vriendinnetje op de uni die altijd vegetarisch eet en dus een heel stuk creatiever is met groenten dan de meeste mensen. Dankzij haar heb ik heel veel groenten leren eten en weet ik hoe je groenten die je niet zo lekker vindt toch lekker kunt klaarmaken. Mijn tip is dus om iemand te zoeken die vegetarisch eet
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 10:42
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
en over t algemeen ook gezonder
daar zijn de meningen nog over verdeeld, het is wel iets gezonder, maar dat effect schijnt niet heel groot te zijn. Diepvries maakt sowieso niet uit.
Oud 01-03-2008, 10:51
ogendicht
ogendicht is offline
@ ikke-eva. Op welke crea manier ging je vriendin dan om met groente?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Je zou ook bijvoorbeeld om meer groente naar binnen te krijgen plakjes komkommer en tomaat op je beleg op je boterhammen kunnen doen....
Komkommer is vrij loos, dat is bijna alleen maar water, zitten nauwelijks voedingsstoffen in.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 18:32
Uice
Uice is offline
Wok groenten met heel veel woksaus. Daarmee heb ik Stefenootje aan de groenten gekregen.
Oud 02-03-2008, 10:02
Verwijderd
Citaat:
@ ikke-eva. Op welke crea manier ging je vriendin dan om met groente?
ik bedoelde eigenlijk dat vegetariers over het algemeen veel creatiever koken omdat ze niet met vlees koken, maar toch wel 'hartig' willen eten. Ik vind bijvoorbeeld courgette niet zo lekker, maar in pasta pesto met pijnboompitjes vind ik het superlekker
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 12:41
Missy
Missy is offline
Bedankt voor de tips. Ik zal van de week in de supermarkt is even gaan kijken naar van die flesjes.
Citaat:
Ik heb van die flesjes Knorr Vie.

Bij spaghetti en macaroni kun je toch ook groente eten? En zo zijn er vast nog wel meer gerechten die je wel lust en waar je groenten bij kunt eten. Lust je (rauwe) dingen als komkommer, wortels, tomaatjes?

Verse groenten/fruit is altijd beter dan iets uit een flesje/potje, maar iets is beter dan niets.
Het probleem is dat ik dat ook al niet lust.
Komkommer, augurken, wortel, tomaatjes etc eet ik eigenlijk nooit.

Citaat:
Wok groenten met heel veel woksaus. Daarmee heb ik Stefenootje aan de groenten gekregen.
Dat is wel een goed idee. Met saus lust ik alles wel.
Oud 02-03-2008, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Met saus lust ik alles wel.
Je zegt het dus zelf al, gewoon overal saus bij/van maken. Geen aardappels-groente-vlees gerechten, maar dingen waarin de groente verwerkt zijn in iets.
Bijvoorbeeld: spaghettisaus met kleine stukjes courgette erdoor, hartige taart (veel kaas) met een beetje groente, een prutje van om het even welke groente, met veel kruiden in een plakje bladerdeeg bakken, prei door het pannenkoekbeslag, 's ochtends muesli of cruesli met een halve appel of zo erdoor gesnipperd, witte koolsla die je zo lang laat marineren in de (yoghurt)dressing dat het bijna niet meer naar kool smaakt, pastasalade met kleine stukje tomaat en radijs erdoor, wortelsla met heel veel rozijnen en appel e.d., met dressing van yoghurt, appeldiksap, olie en azijn (ook goed laten trekken).

Alles klein, alles verbergen in iets anders en vooral jezelf dwingen, want je went eraan.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Dat is wel een goed idee. Met saus lust ik alles wel.
Wat is het probleem dan? Je kunt toch vrijwel overal saus bij maken ed (ook bij spaghetti en macaroni - dat eet je normaal ook niet zonder saus, lijkt me)?

Waarom eet je nooit komkommer, augurken, wortel, tomaatjes, etc? Omdat je het niet lust of gewoon omdat je het nooit eet? Als dat laatste het geval is, dan kan je dat natuurlijk veranderen.

Het scheelt een hoop geld of je gewoon groente en fruit eet of dat je van die flesjes gebruikt (want in één flesje zit nog maar 50%, volgens de verpakking).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten