Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
voorbeeld: mijn moeder en ik hadden laatst een discussie over dat ik te vaak bij mijn vriend was. En toen zei ze: "Ja, het hoort gewoon zo dat de jongen vaker bij het meisje komt". Ik reageerde daarop met: "Waarom dan?". "Je vader kwam ook altijd bij mij, dat hoort nu eenmaal zo". Ja bah... Ik wil namelijk ook na mijn sph een studie Engels gaan doen (ik weet nog niet precies wat ik ermee wil), maar ik vertelde dat zo aan haar. "Maak maar eerst deze studie af", "dat doe ik ook mam". "Nou en dan moet je maar eerst een baan zoeken, geld verdienen blabla". Ik zie om mij heen ook allemaal mensen van mijn leeftijd die gaan trouwen ![]() |
![]() |
|
Vervelend zo'n moeder die je zo claimt ook al heb je al 19 jaar de tijd gehad om een aardig goed beeld te krijgen van hoe de wereld van nu in elkaar steekt.
||
Citaat:
zeker dat vergelijken met haar eigen jeugd, de normen veranderen toch wel een beetje in 50(?) jaar ![]() Ben ik blij dat mijn moeder niet zo is, al kan m'n vader er ook wat van, zo'n beetje elke dag vragen of ik al weet welke studie ik wil doen ![]() ![]()
|
maja, nu ligt het tegenwoordig ook al wel weer meer in de verwachting van mensen dat je iets doet wat juist niet verwacht wordt
![]() (reizen, emigreren, studeren in het buitenland, ineens bi zijn ( ![]() Maar ik vind dat je niet sociaal wenselijk moet doen als dat niet bij je past. Je moet doen wat je zelf leuk/nuttig/interessant vind als je anderen daar maar niet (teveel) mee tot last bent. het is uiteindelijk jouw leven...!
||
Citaat:
Ik moet er nu ook echt nog niet aan denken, maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat het ooit nog komt. Maar misschien ook wel niet. Tja. Waar het om gaat, naar mijn idee, is dat je jezelf niet in de weg moet zitten met dingen 'die zo horen'. Als je dingen gaat doen (omdat het nu eenmaal zo hoort) terwijl het je heel erg tegenstaat, moet je het dus gewoon niet doen. Maarja, soms is het natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan. |
![]() |
|
Ik herken het eigenlijk niet. Ik ben echter wel redelijk burgelijk ingesteld. Maar ik trek me over het algemeen niet zo heel veel aan van wat sociaal wenselijk is. Als ik me ergens gelukkig bij voel en anderen er niet mee lastig val zou het voor mij prima zijn.
|
Verwijderd
|
Ik moet eerlijk zeggen: als ik denk aan een leven in Nederland, startend in een vinex-wijk in de omgeving waar ik nu woon, ga ik gillen. Ik heb aan de andere kant van de wereld gewoond. In een land in ontwikkeling. En ik was daar gelukkig (op wat problemen na). Ik krijg nu van alle kanten te horen: ga lekker studeren, dan kom je wel weer in het leven hier,en dan krijg je vanzelf wel weer behoefte aan ikea-meubels en luxe en rijkdom. (wordt letterlijk tegen me gezegd!) En dan denk ik: ik ben nu toch oud en wijs genoeg, en heb al een heleboel ervaring opgedaan om te kunnen en durven zeggen dat een leven in Nederland niet aan mij besteed is. Geen huisje boompje beestje met een auto voor de deur, een man die gehaktballen draait en een hond om verplicht uit te laten als je je eigenlijk al op de bank met thee had genesteld. Ja, andere mensen zien mij graag zo. Nee. Ik niet. En daar ben ik heel erg mee in strijd op dit moment.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Sja, ik maak me er meestal niet zo druk om wat mensen verwachten dat je volgens hen in het leven moet bereiken. Gelukkig kun je zelf het slag vrienden uitzoeken waarmee je wilt optrekken, kiezen waar je gaat wonen enz. ![]()
||
Citaat:
Veel kinderen zorgt weer voor nog meer oudjes bij toekomstige generaties.
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 12-03-2008 om 15:38. |
![]() |
|
Ik merk ook heel veel van sociaal wenselijk gedrag, vooral bij mijn moeder. Paasservetjes omdat het bijna pasen is, niet omdat die leuk zijn. Met kerst een vreselijke kerst-cd opzetten omdat dat zo hoort ofzo. Ik snap het niet zo, ik doe liever waar ik zelf zin in heb. We kunnen alleen maar zorgen dat wij later niet zo vreselijk burgerlijk worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik merk ook dat ik me gewoon heel prettig voel bij bepaalde vormen van "sociaal wenselijk gedrag". Niet omdat de buren anders iets vervelends denken, maar gewoon omdat ik mijn huis graag schoon heb, mijn studie graag wil afronden om de baan te krijgen waar ik op aas (en die ik ook echt graag wil) en echt wel in het vooruitzicht heb te gaan trouwen met mijn vriend en samen een leven op te bouwen (en kinderen zijn een goede mogelijkheid, maar dat zien we dan wel weer aan de hand van de omstandigheden). De samenleving is voor sommige mensen makkelijk en overzichtelijk als iedereen doet wat zij als normaal zien. Dat betekent niet dat iedereen dezelfde weg moet nemen, maar de kans is wel groter dat mensen diezelfde manier van leven ook prettig vinden. Kijk gewoon hoe je zelf wilt leven, niet hoe anderen willen dat jij leeft (als je de muziek na elven maar zacht zet, om je buren toch wat tegemoet te komen ![]()
|
Ik denk niet dat die mensen sociaal wenselijk (?) leven, omdat het zo hoort. Maar gewoon omdat zij (beïnvloed door omgeving) deze manier van leven gewoon zelf zijn gaan waarderen.
Het grappige is dat ik later ook graag huismoedertje ben, kindjes heb, m'n nieuwbouwhuisje een beetje schoon hou etc. Ik ben ook echt type huisje-boompje-beestje en op de manier die jij sociaal wenselijk noemt. Ikzelf zie dat niet zo, ik doe het niet omdat een ander dat wil of belangrijk vindt. Gewoon omdat het mijzelf een fijne manier van leven lijkt. En natuurlijk is dat beinvloed door de omgeving waarin je woont, maar dat lijkt me niet heel erg. Mijn vrienden begrijpen er overigens he-le-maal niks van, dus ik denk dat veel leeftijdsgenoten eerder zoals jij denken, dan zoals ik ![]()
|
Verwijderd
|
sommige mensen wordt aangeleerd om zich zo te gedragen als het hoort. de meeste mensen doen dan maar ook wat van hun wordt verwacht. ik vind dit totaal verkeerd. mensen zoeken naar vastigheid, maar ik denk niet dat in alle gevallen mensen dan ook echt gelukkig worden. daarom is het belangrijk om gewoon dingen te doen die je wilt, of dat nou over de wereld reizen is, vrijwilligerswerk doen, je dromen volgen, carrière maken of kinderen krijgen en trouwen.
vind ik. |
![]() |
|
![]() |
Ik begrijp wel wat je bedoelt, ookal heb ik dit zelf gelukkig nooit ervaren. Mijn ouders laten mij lekker doen waar ik zelf zin in heb en daar ben ik ze nog altijd dankbaar voor. Je ouders hebben tot op zekere hoogte een verantwoordelijkheid voor jou maar verder is er niemand in deze wereld die jou zegt wat je wel en niet moet doen. Zelf je ouders hebben daar, naar mijn mening, helemaal niks over te zeggen. Ze kunnen je natuurlijk advies geven en dat is vaak erg handig omdat zij door hun levenservaring vaak wat beter weten wat voor consequenties bepaalde dingen hebben. Maar verder zou er niemand moeten zijn die de dingen voor jou bepaald. 't Gaat immers om jezelf en niemand anders.
|
![]() |
|
Sorry, maar ik snap het probleem gewoon niet zo. Dat iedereen in jouw omgeving graag aan huisje-boompje-beestje doet, betekent toch niet dat jij daar ook aan mee moet doen. Misschien moet je gewoon wat minder van andere aantrekken en gewoon doen wat volgens jou goed is.
||
![]() |
Citaat:
![]() Aan de andere kant, tijdens de middelbare school is het zeker wel handig dat je sociaal wenselijk probeert te zijn. Zonder een diploma kan je bijna geen kant op, met een diploma vergroot je je wereld, en dat is toch het doel? Maar goed, doe het vooral op jouw manier. Het is jouw leven en van niemand anders. In theorie heb je bijna geen beperkingen, in de praktijk leg je jezelf veel beperkingen op om te doen wat van je verwacht wordt. De wereld ligt voor je open, en als je het nooit probeert, wat het ook is wat je wilt doen, zal je er zeker spijt van krijgen.
|
Verwijderd
|
Ik ben 19, woon nu al bijna 2 jaar op mezelf en sinds 1 jaar samen met mijn vriend.
Dat is hier in de buurt ook niet echt wenselijk. En ik krijg ontzettend veel reacties te horen als; jeeemig, je bent nog zo jong, dan ga je toch nog niet samenwonen. Jemig, heb jij je vwo in een keer gehaald, jemig hou jij niet van stappen, je klemzuipen en om 5 uur 's nachts thuiskomen. Dus in mijn situatie ook niet echt sociaal wenselijk. Ik heb keuzes in mijn leven gemaakt waar ik blij om ben. Ik ben blij dat ik er een jaar geleden voor gekozen heb om met mijn vriend samen te gaan wonen, samen een thuis te maken wat ik ergens anders niet had. Niet sociaal wenselijk. Wel mijn keuze. Toen ik thuiswoonde had mijn vader er een handje van alles naar een sociaal wenselijke uitstraling te zetten. We moesten het perfecte gezin vormen, er mocht niets aan de hand zijn, iedereen deed vwo, minder kon niet. Zowel mijn zusje als ik hadden helemaal geen problemen en er hoefde zeker niet gesprekken over te komen op school of met een vertrouwenspersoon of psycholoog. Je telt alleen als je arts wil worden en alleen als je hoge cijfers hebt. An sich niet verrassend dat mijn zusje nu ontspoord is,o m het zo maar te zeggen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ook met m'n broertje, gaat hij hem pushen om 's ochtends 3 weken voor uitvoering 1 uur lang z'n partij te gaan leren(hij is 8 ![]()
||
Citaat:
die ontmoette mijn pa op ong dezelfde leeftijd als jij jouw vriend, haar ouders waren ook nogal van de sociale controle, ideaal dan toch als er een leuke jongeman is waarmee je lekker kan ontsnappen aan de druk van het ouderlijk huis? Paar jaar terug is ze ineens heel erg veranderd, ze is haar pubertijd als het ware aan het inhalen. Ondertussen alweer een man of 3 versleten, (exclusief scharrels) veel uitgaan, (wat ze vroeger zelden deed) en meer met haar eigen levensgeluk bezig zijn dan een sociaal ideaal van zekerheid en veiligheid. Ze is 48.
|
Verwijderd
|
Er zijn dingen die sociaal wenselijk zijn en ook erg handig zijn om te doen, zoals werken of een goede opleiding volgen. Wat dat betreft hebben de sociale wensen het wel bij het rechte eind.
Toch vind ik dat je zo veel mogelijk je eigen gang moet gaan. Als iedereen steeds alles doet zoals de gemeenschap het voorschrijft, wordt het steeds erger en moet je steeds meer sociaal wenselijk gedrag vertonen. Dat is een soort vicieuze cirkel. Als je je eigen gang gaat, is dat niet alleen beter voor jezelf maar ook voor de anderen, want die kunnen dan ook beter hun eigen gang gaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik wilde graag weten wat je hiermee wilt zeggen ![]() Het is niet mijn sociaal ideaal wat ik probeer te verkrijgen, ik heb een eigen plek gemaakt omdat ik die niet had. En die plek is samen met mijn vriend. |
![]() |
||
Citaat:
Wie weet leer ik zelfs wat meer over haar keuzes via jouw reacties.
|
Verwijderd
|
Ik kan me echt niet voorstellen dat dat in je omgeving zo gaat
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
schoenen... Dennizz | 26 | 24-01-2016 15:20 | |
De Kantine |
Koolhydraatsaai dieet #1894 fizzle-fluffy | 500 | 11-12-2013 23:40 | |
Films, TV & Radio |
Eurovisie Songfestival 2010 Verwijderd | 54 | 06-06-2010 17:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Gatara | 499 | 14-10-2007 19:52 | |
Liefde & Relatie |
verliefd op bezette man, en nu is het wederzijds..?! help! Sangria | 67 | 02-03-2007 11:48 |