Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2008, 01:19
Verwijderd
http://www.gezondheidsplein.nl/testj...depressie.html

Edit: Ik zie mijzelf niet 1-2-3 naar de huisarts gaan.

Laatst gewijzigd op 14-03-2008 om 07:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2008, 01:26
rare kwast
rare kwast is offline
deze test kan je geruiken als basis maar echt betrouwbaar lijkt me niet.
je kan allen kiezen tussen vaak en nooit..
beetje kort door de bocht als je het mij vraagt.
als je vermoed dat je depressief bent kan je beter naar de huisarts gaan voor een verwijzing
Oud 14-03-2008, 07:11
light fighter
light fighter is offline
test niet niet betrouwbaar hooguit een indicatie middel voor jezelf maar meer ook niet.
Wat rare kwast ook al zei als je vermoed dat je depressief bent --> huisarts voor doorverwijzing
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 10:01
Missy
Missy is offline
Dr. Zoidberg, waarom zie je jezelf niet (1-2-3) naar de huisarts gaan?
Oud 14-03-2008, 10:25
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
http://www.gezondheidsplein.nl/testj...depressie.html

Edit: Ik zie mijzelf niet 1-2-3 naar de huisarts gaan.
dat maakt de test niet betrouwbaarder
Oud 14-03-2008, 13:56
Rob
Rob is offline
Ik zou er niet teveel waarde aan hechten. Ik moest sommige dingen wel negatief beantwoorden, maar dat kwam eerder door andere redenen dan door de mogelijkheid tot depressie.
Oud 14-03-2008, 15:38
Inanis
Inanis is offline
ik haalde 5 punten, net op het randje
Oud 14-03-2008, 16:08
Fantôme
Fantôme is offline
Nou die test heb ik ook maar ff gemaakt om te kijken waar je het over hebt.
Ik ben nu toch écht neit depressief, maar volgens dat ding zit ik wel dicht in de buurt.
Waarschijnljik omdat ik slecht slaap (dat dat komt door lichamelijke klachten, schijnt er niet toe te doen), ik mezelf nou niet ontzettend belangrijk acht (maar ook niet onbelangrijk, maja, veel keuze heb je niet ), ik heb regelmatig last van hartkloppingen (die zijn ook zo weer weg en ik heb het niet vaak), en ik voel me gejaagd en kan niet stil zitten (in vergelijking met eerst voel ik me gejaagder maar je kunt wederom alleen maar kiezen 'zelden of nooit' en 'vaak'. Niet echt een nuance in die test dus.
Oud 14-03-2008, 17:45
Verwijderd
Het is dan wel geen test, maar misschien heb je hier wat aan

De DSM-IV classificatie spreekt van een depressieve episode in het kader van een depressieve stoornis indien van de onderstaande lijst bijna dagelijks gedurende minimaal twee weken ten minste vijf of meer symptomen aanwezig zijn:

sombere stemming;
verlies van interesse of plezier;

gevoelens van waardeloosheid of schuld;
suïcidale gedachten of pogingen;
besluiteloosheid of concentratieproblemen;
agitatie (snel geïrriteerd, opgejaagd gevoel) of remming (alles lijkt trager te verlopen);
vermoeidheid of energieverlies;
slaapproblemen, m.n. doorslaapstoornissen;
verandering van eetlust of gewicht.

De eerste twee symptomen zijn kernsymptomen; voor de diagnose depressieve episode dient ten minste altijd één van de kernsymptomen aanwezig te zijn. De ernst van de symptomen is dusdanig dat ze in belangrijke mate het dagelijks functioneren verhinderen of beperken. Duidelijke symptomen van rouw, een somatische aandoening als hypothyroïdie of gebruik van bepaalde geneesmiddelen moeten als achterliggende oorzaak worden uitgesloten.
In de depressieve episode wordt binnen de DSM-IV-classificatie onderscheid gemaakt naar de ernst. Bij milde of lichte depressie zijn er niet meer dan de vijf symptomen aanwezig en is de beperking in het sociaal en beroepsmatig functioneren gering; bij matige depressie zijn er iets meer symptomen aanwezig en zijn de beperkingen groter; bij ernstige depressie zijn er meer dan de vijf symptomen nodig voor de diagnose en zijn er duidelijk beperkingen in sociaal en beroepsmatig functioneren. Voor ernstige depressie worden in de praktijk geen uniforme definities gehanteerd, zie werkzaamheid.
Melancholische (= vitale) kenmerken zijn onder andere de typische doorslaapstoornis: de patiënt slaapt vlot in, maar wordt vroeg in de ochtend of nanacht wakker en voelt zich dan meestal extreem vermoeid, gedrukt, neerslachtig, apathisch of angstig dan wel geagiteerd en kan niet meer inslapen. Een tweede belangrijk vitaal kenmerk is de duidelijke dagschommeling: 's morgens voelt de patiënt zich slechter dan 's avonds. Andere melancholische kenmerken (volgens DSM-IV) zijn verlies van plezier in (bijna) alle activiteiten (inclusief seksuele), het ontbreken van reacties op gewoonlijk plezierige prikkels, psychomotorische remming of agitatie, anorexie of gewichtsafname (die soms aanzienlijk kan zijn) en overdreven schuldgevoelens.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 17:52
coopergirl
coopergirl is offline
Pfft, stomme test! Volgens die lijst ben ik depressief Doordat ik dieet ben ik afgevallen, slapeloosheid leid ik chronisch aan, door prikkelbaardarmsyndroom heb ik stoelgangproblemen enzovoort. Ik sluit me dus aan bij ~Fatome~.
Oud 14-03-2008, 19:25
light fighter
light fighter is offline
nog een aanvulling op de rest: zelf-diagnose is niet oke, de enige die een psychiatrische diagnose kan en mag stellen zijn psych's en psychiaters.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 09:58
Nona
Nona is offline
Heb je het over betrouwbaarheid als de statistische analyse? Nee toch?

Ik denk dat dit geen goede test is. Ten eerste heb je maar twee antwoordmogelijkheden. Alsof er niets zit tussen zelden en vaak. Vijf punt Likert schalen doen het over het algemeen veel beter en geven beter weer hoe iemand scoort op een schaal. Ook heb je niet het probleem dat de ideeën over wat vaak en wat soms is niet zo uiteenlopen; hoe kies je tussen twee punten?

Een aantal vragen richten zich ook op een vergelijking met vroeger; dat zegt weinig want een vergelijking met eerdere eigen beleving staat altijd tegenover iets dat naar mijn idee een covariërende variabele zou moeten zijn. Ahwell, is ook niet belangrijk, vind het alleen dom.

Ook kan deze test geen onderscheid maken tussen lichamelijke problemen (bijvoorbeeld een langzaam werkende schildklier) en psychische problemen. Dat moet je huisarts onderzoeken, om direct te gaan denken aan iets dat puur psychisch is slaat nergens op.

Ik sluit me dus aan bij de rest.
Oud 15-03-2008, 17:02
Buster
Buster is offline
De test lijkt me nou niet echt een betrouwbaar eikpunt of je depressief bent of niet.
17 vragen lijkt me een beetje weinig om een echt betrouwbaar beeld te krijgen, en het feit dat je alleen maar kan antwoorden met "vaak" of "zelden of nooit" maakt de boel er ook niet beter op. Nogal ongenuanceerd, bijna bij alle vragen zit het antwoord er ergens tussen in of vergt het uitleg..
Wat al met al een behoorlijk vertekend beeld kan opleveren.

Ik sluit me daarom ook aan bij de rest; als je je echt zorgen maakt, ga dan naar je huisarts oid.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 23:19
Nienna*
Nienna* is offline
Joh ik heb 8 punten en ik ben inmiddels een jaar van mijn depressie af. Het gaat eigenlijk goed met me, op een paar dipjes na.
De test is - wat mij betreft - dus echt niet te vertrouwen: veel te zwart wit, echt te weinig genuanceerd.
Ga eens naar een dokter, als je echt last hebt van je neerslachtige gevoelens. Deze test kan een vertekend beeld geven.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 03:34
Rob
Rob is offline
Citaat:
ik haalde 5 punten, net op het randje
Ik dus ook en ben verre van depressief.
Die test is té kort door de bocht. Then again, dat zijn de meeste internettesten.
Oud 16-03-2008, 19:13
moon
moon is offline
Deze test lijkt mij eerlijk gezegd heel onbetrouwbaar, vooral omdat het zo 'alles of niets' is. Ik weet vrij zeker dat er wel betere tests te vinden zijn op internet, mocht je willen kijken of je last hebt van een depressie. Toch is het ook belangrijk om zoiets niet van een test af te laten hangen. Ga bij jezelf na hoe jij je voelt en hoelang dat inmiddels al het geval is. Langer dan 2 weken heel erg neerslachtig? dan kan je meestal wel spreken van een depressie.
Oud 17-03-2008, 14:05
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Je score is 7 punten.

Meer dan 5 punten:
Bij meer dan 5 punten kun je stellen dat je verschillende symptomen van een klinische depressie hebt. Als daar een directe aanleiding toe is in de vorm van een ingrijpende gebeurtenis die je moet verwerken, is dit begrijpelijk. Bij depressieve gevoelens kun je je laten opvrolijken door je omgeving, of ontspanning te zoeken. Bij een echte depressie helpt dit niet. Dan is het beter om langs de huisarts te gaan voor een behandeling. Een depressie is een ziekte die goed te behandelen is.
Klopt dus niets van, depressief is wel het laatste.
Oud 18-03-2008, 12:51
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Mijn geest is nog net zo helder als vroeger
nee - want helderder.

zo'n "test" kost wat minder tijd dan een "echte", maar die zijn even goed niet individueel, subjectief, manipuleerbaar, voorspelbaar, momentopname en vooral afhankelijk van wat je er zelf van vindt en zelf van wilt maken. gewoon naar huisarts of psycholoog met je eígen verhaal.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 12:51
Verwijderd
13 punten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten