Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2008, 22:22
geheimpje
geheimpje is offline
Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie er even naar willen kijken

Ik heb nu bijna 8 maanden een relatie met mijn vriend. Eigenlijk gaat het best goed tussen ons, we doen leuke dingen samen, zijn gek op elkaar en vinden elkaar geweldig. Maar...
Hij is best intelligent. Weet meer dan dat ik weet, heeft een vrij hoog IQ en eigenlijk kan ik wel zeggen dat hij een stuk slimmer is dan ik op veel gebieden. Het probleem is alleen dat het mij de laatste tijd steeds meer op gaat vallen dat hij zich ergert aan mij, en het vaak erg frustrerend vindt dat ik bepaalde dingen niet weet die hij wel weet. Hij noemt dat dan slecht van me, en kan er in mijn ogen best moeilijk over doen.
Ik trek me dat erg aan omdat ik vrij onzeker ben. Als er dan ook nog telkens tegen je gezegd wordt dat het slecht is dat je iets niet kan/iets niet weet, helpt me dat niet echt.
Ik heb dit al vaak aangekaart bij hem, en op het moment dat we het er dan over hebben snapt hij hoe vervelend het voor mij is om telkens negatieve dingen te horen te krijgen, maar toch doet hij het keer op keer...
Soms heb ik het idee dat hij vindt dat hij 'boven' mij staat. Dat vind ik helemaal niet terecht want ik ben bijvoorbeeld op sociaal gebied veel meer ontwikkeld dan hem.. maar ik hou daar rekening mee, en ik vind dat hij dat niet echt met mij doet!

Ik ben van mening dat je in een relatie gelijkwaardig aan elkaar bent, maar eerlijk gezegd voel ik dat in mijn relatie niet echt

Hebben jullie een idee hoe ik hier mee om moet gaan? Hebben jullie misschien zelf ook ooit in zo een situatie gezeten? Ik vind het gewoon heel vervelend en ik denk dat als dit zo blijft het mij op den duur op breekt omdat ik mezelf niet de hele tijd neer wil laten halen! maar op dit moment zijn er ook genoeg leuke dingen en denk ik er nog niet serieus over om deze relatie maar te stoppen vanwege dit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2008, 22:41
Verwijderd
naja, een relatie is natuurlijk een kwestie van wederzijds vertrouwen en respect (hoe cliché dat ook mag klinken)
Verschil in intelligentie (net zoals verschil op sociaal gebied) hoeft natuurlijk absoluut geen probleem te zijn (in bijna elke relatie is er sprake van verschil in intelligentie lijkt me), mits jullie er ook geen probleem van maken.
Als hij jou anders gaat behandelen omdat hij blijkbaar niet met het verschil in intelligentie om kan gaan en jij je hier rot over voelt is er echter wel wat mis.

Heb je er al met hem over gesproken? Het enige wat je eraan kan doen is je ongenoegen kenbaar maken en hopen dat hij zich kan aanpassen, anders gaat de relatie er uiteindelijk op stuklopen denk ik..
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 22:57
Verwijderd
Dit doe me zó denken aan dat topic van die jongen die zichzelf zo intelligent vond en zijn vriendin zo dom en die haar daar dan de hele tijd op ging wijzen. Kansloos.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Dit doe me zó denken aan dat topic van die jongen die zichzelf zo intelligent vond en zijn vriendin zo dom en die haar daar dan de hele tijd op ging wijzen. Kansloos.
Rerisen Phoenix!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 23:11
Verwijderd
Hmmmm ik heb bijna 5 jaar een relatie gehad met iemand die op eigenlijk alle vlakken minder 'slim' was dan ik. Op den duur ben ik mij wel gaan ergeren, maar dat was op zich zijn schuld niet en de relatie heeft heel lang erg goed gelopen.

Het kost alleen wel moeite van beide kanten om elkaar goed te snappen en niet denigrerend te doen naar elkaar. Mijn relatie is stukgelopen, maar niet door dat verschil.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 00:07
AzN
AzN is offline
Ik denk dat ie niet in de gaten heeft hoe erg hij je hiermee kwetst, want hij houdt van je en hij zou je nooit bewust pijn doen, toch? Hij weet niet hoe erg je ermee zit, dus ik zou 'm vertellen dat z'n gedrag jullie relatie op 't spel zet. Hopelijk beseft ie dan dat hij voortaan meer moet letten op wat hij zegt.

Anders ga je gewoon flauw doen als hij weer zo doet: afsnauwen, niet reageren, schouders ophalen, etc. Wie niet horen wil, moet voelen!
Oud 25-03-2008, 02:26
Verwijderd
Ach, wat heet intelligent. Mensen met een hoog IQ of veel kennis zijn in zekere zin ook dom als ze belachelijk arrogant doen.

Het hangt er echter wel vanaf hóe veel 'minder slim' je bent. Zolang je niet écht stompzinnig bent of kinderachtig doet, heeft hij geen terechte reden om zich beter te voelen dan jij. Dan legt ie het maar aan je uit (als je leergierig bent dan).

Iig heb je een aantal opties:
- Blijf hem er aan herinneren dat je het niet leuk vind als ie dat soort dingen zegt
- Gedraag je (of wordt) intelligenter (lees boeken, vergroot je kennis!)
- Ga het hebben over wetenschappelijke dingen en ga hem uitlachen als ie niet begrijpt wat je precies bedoelt (ook al verzin je maar wat)
- Maak het uit met hem als bovenstaande niet tot verandering leidt
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 07:21
Verwijderd
Wat N00dles zegt, wat is intelligent? Jouw vriend heeft daar wellicht een bepaald beeld bij, maar er zullen zat dingen zijn waar jij verstand van hebt en hij werkelijk niets van snapt. Ik scoor qua IQ ook een behoorlijk stuk hoger dan mijn vriend, maar als hij bezig is met het bouwen van websites of het maken van bouwtekeningen (zijn werk), snap ik daar werkelijk geen hol van! En als ik bezig ben met mijn opleiding (Maatschappelijk Werk) dan is het voor hem weer een ??? verhaal. Al zou jij alle ins en outs weten over de beroemdheden van Nederland, voor je vriend getuigt dat wellicht niet van intelligentie maar dan zou dat gewoon een onderwerp zijn waarin jij je verdiept en dus WEL iets vanaf weet.

Misschien kun je je vriend eens laten merken dat er best onderwerpen zijn waar jij veel vanaf weet, waar hij dan weer niets van weet. Is dat dan slecht van hem? Of is hij dan dom? Misschien moet je hem dit topic eens laten lezen? Om hem te laten merken dat je er echt heel serieus mee zit?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 08:11
geheimpje
geheimpje is offline
Fijn om te lezen dat er nu al wat reacties zijn.

Om even in het algemeen op de voorafgaande berichtjes te reageren:
Mijn vriend heeft een hoger IQ, maar daar merk ik opzich niet zo heel veel van. Hij vertelt mij soms iets en als ik dan niet weet hoe of wat, dan legt hij me dat ook wel uit. Soms lukt hem dit gewoon, soms wordt hij boos als ik het dan niet begrijp. Maar dit komt niet zo vaak voor.
Wat wel vaker voor komt is dat hij vindt dat ik dingen niet weet waarvan hij vindt dat je dat gewoon 'hoort' te weten. Als voorbeeld neem ik even het top40 spel, waarbij je vragen moet beantwoorden over muziek van de jaren 60 tot de jaren 90. Er zijn genoeg liedjes die ik ken als ik ze hoor, maar ik weet dan de titel / zanger niet. maar in mijn ogen is dat ook niet van belang (ja voor het spelletje wel ) maar mijn vriend vindt het echt slecht dat ik die dingen niet weet. Het heeft bij mij ook te maken met dat mijn geheugen niet zo goed is, dit komt weer door iets anders. Ook titels van films bijvoorbeeld kan ik slecht onthouden.
Wat verder nog meespeelt is dat wij allebei heel anders zijn opgevoed door onze ouders. Mijn vriend kan het niet goed begrijpen waarom mijn ouders niet dezelfde dingen als zijn ouders belangrijk vinden om aan je kinderen te leren.
Ik vind het gewoon ontzettend vervelend dat ik me telkens zo klein voel als hij me weer eens voor dom verklaard. Ik ben heel erg leergierig en wil altijd alles weten.
Verder doe ik de opleiding Social Work, en hierna ga ik naar de PABO. Dus het is niet dat ik 'echt' dom ben ofzo. Het klopt ook dat ik van andere dingen meer weet dan hij, maar deze stemelt hij af als 'niet boeiend'. Als ik hem iets vertel over mijn stage, is hij daar meestal niet in geintresseerd.
Nu komt het allemaal vrij negatief over maar ik weet niet goed hoe ik het anders kan verwoorden. Wat Dusjcrib zegt, misschien moet ik dit topic later aan hem laten lezen... Ik weet alleen niet of ik daar wat mee bereik!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 08:12
Mobius
Mobius is offline
Ga een boek bij de bieb halen waarvan je zeker weet dat hij niets weet, leer het uit je kop en lul hem omver.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 08:23
WolterB
WolterB is offline
Het lijkt erop dat hij graag wil pronken met de dingen die hij weet en dat hij dat tot in het extreme doordraaft.
Hoogstwaarschijnlijk is dat een eigenschap die in hem zit en die hij moeilijk kan veranderen, maar ik denk dat dit wel moet gebeuren. Het probleem is dat hij dit pronken combineert met duidelijk kenbaar maken dat hij die dingen weet en jij niet, waardoor hij jou wijst op je 'gebrek aan kennis', wat eigenlijk alleen maar nutteloze feitjes te zijn die je niet verder helpen in het leven.

Probeer het in ieder geval nog eens duidelijk te maken aan hem en vertel dat je door zijn gedrag onzeker wordt. Misschien heeft hij het even nodig om wakkergeschudt te worden of geconfonteerd te worden met het feit dat je hier echt problemen mee hebt. Als hij zo intelligent is, zal hij zich er heus wel bewust van worden dat hij hierop moet letten.
Oud 25-03-2008, 10:28
Malossi
Malossi is offline
Dit wordt zo ontzettend herkend door mij...

Het is niet dat ik opscheppen wil, maar ik denk toch ook slimmer te zijn dan mijn ex-vriendin.
Soms kan dit lastig zijn, als je een gesprek hebt, of als ik ooit es een heel dik compliment maakte, alleen een beetje anders, op vocabulair gebied, moeilijk verwoorde, snapte ze dit niet.
Dan kon ik dat, of heel rustig uitleggen, of ze vatte het verkeerd op en had ik iets goed te praten...

Ik kon hier persoonlijk altijd heel rustig en nuchter onder blijven. Ik ben altijd meer berekenend geweest, in de zin van; 'Als ik dit doe, gebeurd dat...'.

Maarrrrr zij had ook haar sterke kanten, en dat moet je niet vergeten, en ik weet ook zeker dat jij die hebt. Maak hem duidelijk dat hij beter je goede eigenschappen kan waarderen, en dat dit maar beter op kan wegen tegen je, misschien, minder goede eigenschappen!
Mijn ex-vriendin kon bijvoorbeeld heel goed haar gevoel uiten, en wist precies wat ze wou, wat ze dacht en hoe ze tegenover mijn ideeën stond, en gevoel uiten, of zeggen wat ik denk, dat kan ik echt voor geen meter! Misschien heb jij ook wel dergelijke punten. Maar op het moment dat wij een serieus gesprek hadden over onze relatie, liep ze gewoon over me heen, omdat zij wist wat ze wilde en dacht, en ik het niet kon beschrijven... Let er op dat jij ook betere eigenschappen hebt dan hem, en leer hem om die maar beter te waarderen!
Oud 25-03-2008, 10:32
leznehcs
leznehcs is offline
Als jou vriend wel echt slimmer dan jou is, dan snap ik ook wel van hem dat dat moeilijk voor hem is.
Want als jullie bijvoorbeelt een serieus gesprek willen voeren, gaat dat niet zo makkelijk omdat hij bijv. heel moeilijke woorden gebruikt, en jij snapt dar niks van!
Ik denk dat je het hem gewoon nog duidilijker moet maken dat je het vervelend vind als hij zoiets zegt.
En dat als het zo door gaat met dat hij dat blijft zeggen dat jij dan op een gegeven moment ook anders over hem gaat denken en dat alles dan wel kapot gaat..
Dat lijkt mij gewoon het beste.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 10:34
Malossi
Malossi is offline
Gewoon zeggen dat hij zich te veel frusteerd over jouw persoonlijkheid, en over jouw eigenschappen.
Als hij zich hier zo aan ergert, loopt het vroeg of laat kapot, en maak hem dat goed duidelijk! Misschien doet hij dan zijn ogen open...
Oud 25-03-2008, 11:32
Iduna
Iduna is offline
Hem duidelijk maken dat je er niet van gediend bent voor 'dom' afgeschilderd te worden alleen omdat je bepaalde dingen niet weet. Dat hij je kwetst met zijn niet tactische opmerkingen.
Ik weet niet of hij slim is of gewoon betweterig. Onder slim versta ik ook rekening houden met een ander en ze in hun waarde laten. Als hij dat niet kan, is het voor mij in ieder geval afgelopen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 11:46
Verwijderd
Ik denk dat ik in jouw geval een keertje goed kwaad zou worden. Wanneer hij me weer een klein gevoel zou geven en me het idee zou geven dat ik "dom" ben, zou ik hem iets zeggen in de strekking van "Dom dat ik de titel van die film niet weet? Weet je wat pas dom is? Dat ik jou al een paar keer heb verteld dat ik het niet op prijs stel als je zo tegen me doet, dit mij onzeker maakt en me een klein gevoel geeft.. en je dit nog steeds niet door lijkt te hebben maar lekker door gaat met je gedrag! Denk maar eens na over onze relatie en hoe je verder wilt, want op dit moment ben JIJ het aan het verpesten en heb ik even geen zin meer in je."

Nou ja, iets in die zin zou ik op een gegeven moment gaan zeggen dus Maar ik weet niet of het in jou zit om op die manier kwaad te worden? Ik denk dat hij echt een kleine wake-up call nodig heeft. En ik denk ook dat jij een wat dikkere huid nodig hebt, want er helemaal mee stoppen zal hij nooit denk ik.. maar als jij je er niet zoveel meer van aantrekt, kan hij gewoon even lekker zijn gang gaan zonder dat jij je er onzeker door gaat voelen. Onthoud dat wat hij vindt en zegt, niet de waarheid is. Laat hem maar zeuren, JIJ weet dat je echt niet dom bent. Wellicht doet hij wel zo uit eigen onzekerheid?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 12:02
igfy
igfy is offline
Ieder weet weer veel af van andere dingen. Mijn kennis op het gebied van muziek uit de jaren 60-90 is ook niet enorm, bijvoorbeeld. Als hij die muziek en films belangrijk vindt is dat leuk voor hem, maar dan hoeft hij jou er toch niet mee lastig te vallen... Jij weet waarschijnlijk weer dingen die hij niet weet. Ik denk dat jullie gewoon verschillende interesses hebben, die misschien benadrukt worden door een verschil in intelligentie. Op zich kan zo'n relatie best standhouden, als je elkaar maar niet tot vervelens toe lastigvalt met dingen. Ik zou bijvoorbeeld helemaal gek worden als mijn vriendje me de hele tijd dingen ging vragen over sport oid....
Oud 25-03-2008, 12:29
vedetje
vedetje is offline
nu vraag ik me af of hij een vriendin zou willen hebben die slimmer was en meer wist dan hem...

waarschijnlijk vindt hij het gewoon leuk dat hij zoveel weet en jij niet (in zijn ogen), en dat jij daarom naar hem op moet kijken

nja, ik kan weinig begrip opbrengen voor je vriend, als hij je dom vindt, waarom wil hij dan een relatie met je?

misschien moet hij maar eens leren dat niet heel de wereld in dezelfde realiteit als hem leeft: dat er vele verschillende opvoedingen zijn, vele waarden en verschillende interesse's
waarschijnlijk is zijn EQ lager dan de jouwe

ik vind net een relatie leuker als er naast dezelfde interesse's ook wat verschillen zijn...
Oud 25-03-2008, 14:20
niekjuh
niekjuh is offline
Citaat:
Ik denk dat ik in jouw geval een keertje goed kwaad zou worden. Wanneer hij me weer een klein gevoel zou geven en me het idee zou geven dat ik "dom" ben, zou ik hem iets zeggen in de strekking van "Dom dat ik de titel van die film niet weet? Weet je wat pas dom is? Dat ik jou al een paar keer heb verteld dat ik het niet op prijs stel als je zo tegen me doet, dit mij onzeker maakt en me een klein gevoel geeft.. en je dit nog steeds niet door lijkt te hebben maar lekker door gaat met je gedrag! Denk maar eens na over onze relatie en hoe je verder wilt, want op dit moment ben JIJ het aan het verpesten en heb ik even geen zin meer in je."
Idd, zou ook mijn reactie zijn.

@ TS: Tot op zekere hoogte snap ik dat een verschil in intelligentie/slimheid/hoe-je-het-ook-wil-noemen vervelend kan zijn. Zelf heb ik ook wel eens een vriendje gehad waarmee ik gewoon totaal niet op één lijn zat. Veel onderwerpen die mij boeien en interesseren vond hij saai of te moeilijk, en dus praatten we daar niet over.

Maar hoe jij het nu beschrijft (correct me if I'm wrong), lijkt het alsof jouw vriend zich vastbijt op één of twee onderwerpen waar jij toevallig wat minder van afweet. Het feit dat hij onderwerpen waar jij meer van weet dan hem bestempelt als 'niet boeiend' is in mijn ogen een zwaktebod. Blijkbaar wil hij niet praten over dingen waar jij meer van afweet, misschien omdat hij zich daarover onzeker voelt...

Als ik jou was, zou ik hem nog een keer goed duidelijk maken hoe je je voelt als hij zo doet, én aangeven dat het zo echt niet verder kan.
Oud 25-03-2008, 14:25
Verwijderd
Qua verschillende opvoeding: dat is gewoon vasthouden aan waarmee je groot bent gebracht, en veel mannen kunnen qua zulke dingen niet bedenken dat wat zij zeggen een MENING is en dus andere mensen een andere mening kunnen hebben, en dat dan niet direct fout of goed is.

Verder: Mijn vriend is ook heus wel slimmer dan ik op bepaalde gebieden, en ik geloof dat dat gezond is. Net zoals ik op bepaalde gebieden ook intelligenter ben dan dat hij is. Je kan niet op alle gebieden uberintelligent zijn, en ik denk dat het een hele mooie aanvulling is op elkaar als de een op bepaalde gebieden meer weet dan de ander, en andersom.

Wat bij ons 't verschil is met jouw relatie, is dat 't "meer weten van bepaald iets" zich niet vijandig ofzo uit, en de ander ook niet dom gevonden wordt.. Ik vind het heerlijk als ik tegen 'm aan lig in bed en hij me vanalles begint te vertellen. Veel wat hij vertelt weet ik dan al, maar hij weet vaak alle details. Vooral omdat die dingen vaak dingen zijn die hem heel erg intresseren, maar waar ik nog nooit echt een "zwak" voor heb gekregen. (en besides, 't is veel leuker om allerlei dingen over de sterren van hem te horen dan vanuit boeken)

En ik kan duizenden nummers meebleren, en misschien 40% van de titels opdreunen, laat staan de artiesten. betekent niet dat ik de muziek niet ken. Dus dat hij DAAR boos om wordt.. dan ben je echt humorloos.

Ik vind dat die kerel van jou heel erg neerbuigend doet tegenover jou, en dat je 'm eens flink uit moet lullen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 14:33
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Als ik hem iets vertel over mijn stage, is hij daar meestal niet in geintresseerd.
Zo komt het op mij over alsof hij helemaal niet geïnteresseerd is in jou en in jouw leven. Waarom zijn jullie eigenlijk (nog) bij elkaar?
Oud 25-03-2008, 14:46
Verwijderd
wat een lul zeg
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 14:56
Metal
Metal is offline
Citaat:
Ach, wat heet intelligent. Mensen met een hoog IQ of veel kennis zijn in zekere zin ook dom als ze belachelijk arrogant doen.
"De hoogste vorm van menselijke intelligentie is
om waar te nemen zonder te oordelen"
(Krishnamurti)

“Je denken geeft je de mogelijkheid om te geloven,
je bewustzijn geeft je de mogelijkheid te weten”
(Yvette Zindel)

N00dles is right. En je vriend is een botte lul. Als hij zulk gedrag blijft voortzetten heeft het weinig zin meer, ik snap heel goed dat zoiets je opbreekt. Sterkte iig.
Oud 25-03-2008, 15:15
Verwijderd
eh eh eeeeeeeh

je oordeelt over haar vriend metal
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 15:16
Metal
Metal is offline
shit !
Oud 25-03-2008, 15:17
Metal
Metal is offline
Maar ik claim mezelf gelukkig geen hoogst intelligent wezen, dat scheelt.
Oud 25-03-2008, 15:26
Verwijderd
klopt, klopt, wel leuke tegelwijsheden trouwens! delftsblauw achtergrondje, ja ik zie het helemaal zitten
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 15:30
Metal
Metal is offline
binnenkort een pilsje vatten in een bruin cafeetje in de jordaan om de plannetjes door te spreken? we gaan de wereld veroveren vriend!
Oud 25-03-2008, 15:34
I C U
I C U is offline
Beetje jammer. Tis logisch dat er in een relatie verschil zit in intelligentie of sociaal gedoe of wat dan ook, maar het is rot wanneer je dat keer op keer te horen krijgt. Als het echt gaat om je algemene kennis, zoals over muziek en films, vind ik dat hij zich niet eerlijk opstelt: de een vindt dat nu eenmaal interessanter dan de ander, who cares anyway? En over opvoeding. Tja. Mensen zijn nu eenmaal anders, en ik vind het redelijk dom van hem dat hij dat niet snapt.

Verder zou ik idd eens een keer goed pissig worden. Als jij je er rot door voelt moet je hem dat zeker eens duidelijk maken. Een relatie moet je beter doen voelen, niet kleiner en dommer.
Oud 25-03-2008, 15:54
Verwijderd
Citaat:
binnenkort een pilsje vatten in een bruin cafeetje in de jordaan om de plannetjes door te spreken? we gaan de wereld veroveren vriend!
haha

goed plan!! café Nol is slechts het begin!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 17:00
Verwijderd
Trouwens, aan de andere kant (jaja, nuance) kan ik ook wel weer begrijpen dat als je vriend of vriendin heel veel niet snapt waardoor je tot vervelens toe alles moet uitleggen, je dan behoorlijk moe wordt. Sowieso omdat je dan weinig raakvlakken hebt en de gesprekken daardoor oninteressant worden. Maar in dat geval moet hij het maar gewoon uitmaken. Aangezien hij dat niet doet, is het nu jouw goed recht om hém af te zeiken
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 17:59
gurl19
gurl19 is offline
Er is vast wel iets waar jij veel over weet. Behandel hem eens om de manier waarop hij jou soms behandeld. Dan heeft hij zo door waarom het niet leuk is.
Verder vind ik het niet vreemd dat er in een relatie intelligentieverschil is. Ik ben ook veel hoger opgeleid dan mijn vriend. Maar hij heeft weer verstand van hele andere dingen. En zo vullen wij elkaar weer mooi aan
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 19:07
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Trouwens, aan de andere kant (jaja, nuance) kan ik ook wel weer begrijpen dat als je vriend of vriendin heel veel niet snapt waardoor je tot vervelens toe alles moet uitleggen, je dan behoorlijk moe wordt. Sowieso omdat je dan weinig raakvlakken hebt en de gesprekken daardoor oninteressant worden. Maar in dat geval moet hij het maar gewoon uitmaken. Aangezien hij dat niet doet, is het nu jouw goed recht om hém af te zeiken
Klopt, maar je hebt dus ook mensen die juist met mensen omgaan die minder slim of aantrekkelijk zijn (in hun ogen) om hun eigen ego op te krikken. 'Goh wat ben ik toch slim.'
Nu is dat volgens mij niet zo bij de TS, het lijkt erop dat het alleen bij bepaalde onderwerpen vastloopt.

Maar het niet tonen van interesse in waar zij zich mee bezig houdt en waar zij zich wel voor interesseert, vind ik wel kwalijk.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 20:22
Lilything
Lilything is offline
Ik heb alleen de hoofdpost gelezen.

Misschien moet je je vriend eens vragen waarom hij bij jou is terwijl hij jou duidelijk als dommer ervaart. Het kan namelijk zijn dat je vriend het prettiger vindt om mensen om zich heen te hebben die minder intelligent zijn, zodat hij wat meer zichzelf kan zijn en niet constant hoeft "op te letten". Doordat je hem erover na laat denken wat hij leuk aan je vindt kun je misschien ook beter ontdekken wat hij leuk vindt aan een meisje (wat hij wenst van een vriendin). Misschien voldoe je perfect, zonder dat je dat doorhebt

Probeer op de momenten dat hij jou kleineert aan te geven dat dat niet zo leuk is. Weet je, intelligentie is iets subjectiefs. De één weet veel van schilderijen, de ander veel van huizen bouwen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat de één dommer is dan de ander. Het ligt ook aan het 'kader' waarbinnen je je bevindt. Misschien is jouw vriend ook "erg dom" wanneer hij zich in jouw 'kader' van vrienden en familie bevindt.

Het is zo flauw om iemand te veroordelen op kennis. Maar als het erg storend is voor hem dan moet hij dat duidelijker aangeven, ipv messteken onder water.
Oud 25-03-2008, 20:29
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Ik zag het even voor me met een hoop vrienden eromheen

Ik vind deze reactie een beetje overdreven. Iedereen is weleens gemeen tegen een ander wanneer je bepaalde 'vanzelfsprekendheden' niet kent. De kunst is dat je leert om hiermee om te gaan. En misschien het lijstje 'vanzelfsprekendheden' probeert aan te vullen. Je kan niet alles weten. Zelfs mega intelligente mensen weten niet alles alleen in hun 'kader' kunnen ze mega-intelligent overkomen. Daarom zijn er ook bepaalde mensen die hun veilige wereldje niet uit durven

Een goede truck is natuurlijk ook om je vriend uit zijn vaste 'kader' te halen en te brengen in een omgeving waar hij erg dom is
Oud 25-03-2008, 21:08
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Wat zijn jullie allemaal soft tegenover die vriend zeg.
Als de TS al meerdere malen heeft gezegd dat ze zulk soort opmerkingen niet waardeert en meneer blijft er maar mee door gaan, verdiend hij dat ze kwaad word.
Echt, watvoor vriendjes noemen hun vriendin dom en zijn totaal niet geintereseerd in waar ze mee bezig is? Oh ja, arrogante klootzakken noemen ze dat.
Ik had 'm er allang uitgekickt.
Oud 25-03-2008, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Ik zag het even voor me met een hoop vrienden eromheen

Ik vind deze reactie een beetje overdreven. Iedereen is weleens gemeen tegen een ander wanneer je bepaalde 'vanzelfsprekendheden' niet kent. De kunst is dat je leert om hiermee om te gaan. En misschien het lijstje 'vanzelfsprekendheden' probeert aan te vullen. Je kan niet alles weten. Zelfs mega intelligente mensen weten niet alles alleen in hun 'kader' kunnen ze mega-intelligent overkomen. Daarom zijn er ook bepaalde mensen die hun veilige wereldje niet uit durven

Een goede truck is natuurlijk ook om je vriend uit zijn vaste 'kader' te halen en te brengen in een omgeving waar hij erg dom is
Ik vind zijn gedrag dom en daar mag hij best op gewezen worden. Zoiets kan een relatie uiteindelijk echt verzieken hoor, want het wordt veel groter dan alleen een mogelijk intelligentie-verschil. Het is niet alleen het minderwaardige gevoel wat iemand je dan geeft, maar ook het gevoel dat iemand je niet serieus neemt en je niet gehoord wordt omdat hij bij het erover praten telkens aangeeft het te begrijpen, maar zijn gedrag niets verandert. Gecombineerd met de weinige interesse die de jongen in kwestie toont in de TS en de onderwerpen waar zij WEL iets vanaf weet, lijkt het me dat zo'n jongen er best een goed op gewezen mag worden dat hij stom bezig is. Als je vriendin zich klein en minderwaardig voelt in jouw bijzijn, doe je als vriendje ECHT iets niet goed. Je zou je vriendin juist het tegenovergestelde gevoel moeten geven!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Wat zijn jullie allemaal soft tegenover die vriend zeg.
Soft? Ik lees alleen maar reacties als 'botte lul'
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 23:05
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik lees erg selectief, moge dat duidelijk zijn.

Maar ik lees ook veel dingen als 'probeer eens met 'm te praten' of 'probeer deze trucjes eens'. Ik zou het geneens meer proberen, opzouten met die hap.
Oud 25-03-2008, 23:07
Haagse Sjonnie
Haagse Sjonnie is offline
Zou het niet kunnen dat jullie relatie puur op egostreling en status is gebaseerd? Jij krijgt een hogere status door zijn gezelschap en zijn ego wordt gestreeld door het feit dat hij slimmer is?!

In dit geval is het fout want een relatie moet een soort toevoeging zijn op veel meer vlakken dan alleen dat.
Oud 25-03-2008, 23:55
Verwijderd
Het probleem ligt bij de vriend van de TS en niet bij het intelligentieverschil (of de perceptie daarvan). Ik ben slimmer dan vrijwel iedereen, inclusief mijn vriendin, maar ik vind het niet nodig om mijn vriendin telkens lastig te vallen met dingen die ik wel weet en zij niet.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2008, 09:01
Fosca
Fosca is offline
Ik krijg een beetje de indruk dat jouw vriend onzeker is over zijn eigen intelligentie en daarom graag een 'domme' vriendin wil. Door jou een dom gevoel te geven voelt hij zich zekerder over zichzelf en door onderwerpen waar jij wat van af weet te bestempelen als 'niet boeiend' hoeft hij zich daar niet onzeker over te voelen.

Heb je al eens geprobeerd het om te draaien? Zijn onderwerpen te bestempelen als niet boeiend en 'dat je dat niet weet zeg' te antwoorden als hij jouw vragen probeert te ontwijken. Als hij daar dan een sikkeneurige opmerking over maakt barst je los in een woede aanval. Volgens mij is dat de enige oplossing, een keertje goed boos worden zodat hij schrikt en beter op zijn woorden let.

Ook denk ik dat je je er niet zoveel van moet aantrekken. 'Je kan nou eenmaal niet alles weten' antwoorden op zijn 'dat je dat niet weet'.
Oud 26-03-2008, 10:14
Promillage
Promillage is offline
Alles is al gezegd maar serieus wie linkt intelligentie nou aan het aantal nummers en films die je kent.

Ik zou hem keihard uitlachen.
Oud 26-03-2008, 11:28
Verwijderd
Ik herken dit wel een beetje. Mijn vriend is erg intelligent en weet gewoon echt heel erg veel. Het maakt niet uit over welk onderwerp het gaat, hij weet er altijd wel iets van.
Hij vindt het ook leuk om veel te weten en neemt snel dingen in zich op.
Ik zelf weet ook nooit titels van films enz. en ben zelf veel beter ontwikkeld op het sociale vlak.
Ik zeg vaak dingen die ik 'zie' in mensen en dit vindt hij dan raar. Hij ziet het niet en het staat niet opgeschreven, dus is het volgens hem vaak onzin. Daardoor lijkt het verschil in intelligentie nog groter.
Toch laat mijn vriend mij nooit dom voelen. Als ik iets niet weet legt hij het uit maar hij wordt echt nooit boos om zoiets ofzo.
Ik vind zelf dat je dat niet moet pikken. Iedereen voegt wel weer iets in een relatie bij. Mijn vriend de kennis, ik het sociale.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2008, 13:28
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Het probleem ligt bij de vriend van de TS en niet bij het intelligentieverschil (of de perceptie daarvan). Ik ben slimmer dan vrijwel iedereen, inclusief mijn vriendin, maar ik vind het niet nodig om mijn vriendin telkens lastig te vallen met dingen die ik wel weet en zij niet.
Mijns inziens ligt er ook wel een probleem bij de TS, zij ontleent haar eigenwaarde teveel aan vriendlief. Het ligt ook aan haar eigen houding hierin.

Maar ergens heb ik het gevoel dat het niet goed past bij elkaar. Daarom gaf ik al eerder aan dat er gesproken moet worden over wat men van een partner verwacht, wat zijn wensen van een partner. Is het erg als iemand minder intelligent is of juist slimmer is? etcetcetc

oftewel:
- praat en maak je punt duidelijker
- laat je niet ondersneeuwen en maak het gewoon uit als je het niet meer trekt
Oud 26-03-2008, 13:48
Inanis
Inanis is offline
Het lijkt me echt kut om in een relatie te zitten waarbij je de ander ziet als intelligenter/slimmer.
Aan de andere kant heb ik het idee dat sommige mensen hier intelligentie niet zo goed snappen..
Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen 'kennis' en sociale ontwikkeling(kennis)..

Het zijn altijd nog wijsheid/verstand (algemene kennis en beoordelingsvermogen) en sociale kennis die het meest bijdragen aan intelligentie.
Kennis opzich, als in het weten van veel niet fundamentele feitjes.. is echt zo onzinnig.

Al kent iemand duizenden sterrenstelsels met inbegip van de daarin bekende planeten uit het hoofd,
dat draagt erg weinig bij aan de uiteindelijke mate van intelligentie van de persoon in kwestie.
Oud 26-03-2008, 15:10
Kitten
Kitten is offline
Intelligentie maakt niemand beter dan een ander. Ik zeg wel eens: Als je CV stuk is moet je niet aan mij vragen om 'm te repareren. Iedereen heeft iets wat je brengt naar een relatie en dat moet je waarderen. Je zult altijd anders zijn, zelfs al ben je even intelligent. Mijn vriendin weet van sommige biologische onderwerpen meer af dan ik, en omgekeerd.

Hij klinkt mij eigenlijk (uit je verhalen) als een onvolwassen druiloor die nodig eens moet leren dat het niet de hoogleraar wiskunde is die je 6-jarige kind gaat laten schrijven, of een promovendus Natuurkunde die jouw CV komt repareren. Intelligentie is maar zo'n klein onderdeel van het menselijk bestaan. De volgende keer als hij je dom noemt zeg je gewoon: "Maar ik ben wel slim genoeg om te weten dat er meer is in dit leven dan intelligentie."
Oud 26-03-2008, 15:56
Changshan
Changshan is offline
^ Oftewel: "ik weet dat ik niet weet", en jij?
Oud 26-03-2008, 16:39
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Veel oplossingen en opmerkingen hier zijn tamelijk zinloos.

"Jij bent op andere punten slim/vaardig."
Ongetwijfeld, maar overduidelijk waardeert hij die dingen niet zo als zijn eigen dingen. Uiteraard is zij het er niet mee eens, en jullie ook niet, ik ook niet, maar dit is niet iets dat gaat veranderen.

"Hij mag dat niet zeggen."
Dat weet hij ook, of beter gezegd, wist hij ook. Hij zegt het omdat hij het aanpakken van zijn frustraties belangrijker vindt dan het respect voor haar op dit gebied. Die keuze heeft hij al dan niet bewust al gemaakt dus dit heeft verder ook geen zin. Het om die reden uitmaken is dan ook vrij gepast.

Mijn blik erop:
Schijnbaar erg simpel: accepteren.
Eerste stap, deze stap zetten zonder naar de tweede te kijken. Dit is de zwaarste stap en die moet genomen worden zo zwaar als hij is of de relatie moet beëindigd worden.
Zij moet accepteren dat hij haar dom vindt, oordelend vanuit zijn waarderingsgebied. Hij moet accepteren dat zij binnen zijn waarderingsgebied dom is.
Tweede stap, dit klinkt lief en mooi maar het is iets dat gewoon echt niet snel kan gaan en daarom is het meer iets dat 'ooit beter wordt' dan iets dat deel is van oplossing.
Zij kan proberen beter te worden binnen zijn waarderingsgebied, hij kan proberen zijn waarderingsgebied uit te breiden naar gedeeltes waar zij goed is.

Ik heb vanuit deze redenatie het uitgemaakt met mijn ex (ik wilde het niet accepteren), en ik zie veel oudere mensen om me heen die deze stap al dan niet bewust wel hebben gezet.

PS. Bepaalde mensen hebben misschien vanalles over of tegen mij te zeggen, ik zou deze mensen willen vragen dat in dit topic te zeggen. Ik zal de komende dagen letten op reacties.
Oud 26-03-2008, 17:20
Verwijderd
@Rerisen Phoenix,
Ik vind je nogal een ventje dat iets te veel uit de hoogte doet en zichzelf uberintelligent vindt, maar daarvoor hoef ik echt geen oude topics te uppen, enkel om op jou te zeiken. Dacht dat we dat wel gehad hadden, zeg..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten